Tánc

Felméry Lili: „Lehet, hogy tényleg mindent akarok?”

2018.03.06. 11:22
Ajánlom
A Magyar Nemzeti Balett 27 éves magántáncosával a Zoom.hu munkatársa, Lipcsei Árpád készített interjút, amelyben a táncosi pálya szépségei és nehézségei mellett az első nagy pofonról, szerepálmairól és a Macskafogóról is beszélgettek.

Felméry Lili a Bahcsiszeráji szökőút próbái közt adott interjút, amelyben elárulta, szívesen táncolna olyan szerepeket is, amiket nem feltétlenül azonosítanak az ő kislányos karakterével. „Az életkor sok mindent befolyásol, és a külső adottságok is számítanak.

Ha kislány arcod van, nem biztos, hogy beléd látják a karakteresebb szerepeket. Pedig lehet, hogy nőként ki tudnád hozni magadból Makrancos Katát is – noha senki sem gondolna rá”

– fogalmazott.

Felméry Lili

Felméry Lili (Fotó/Forrás: Csernák Bence)

Szerepálma, a Spartacus Fláviája kapcsán elmondta, mi vonzza egy-egy szerepben: „Azokat a szerepeket szeretem, amelyekben érzelmeket lehet megfogalmazni és közvetíteni.

Ez egyébként leveszi egy kicsit a reflektorfényt a technikáról.

Ha az ember elmélyül egy szerepben, nem azzal foglalkozik, hogy lépésben mi következik, megugrom-e a következő ugrást – csak viszi valami bűverő. A Spartacus csodálatos történet varázslatos koreográfiával és zenével”.

Az is kiderül az interjúból, hogy egy táncművésznek folyamatosan meg kell küzdenie a saját fizikai-lelki határaival. „Tizennyolc évesen Seregi Laci bácsitól megkaptam Júlia szerepét, valóra vált egy álmom. Aztán eltelt három év, jött az új szereposztás – és nem engem írtak ki Júliának.

Számos indok szólt a döntés mellett, mégsem tudtam jól megélni a helyzetet, önmarcangolásba „menekültem”. Ez volt az első nagy pofon, örökre belém égett”

– mondta az első nagy mélypontjáról.

Felméry Lili

Felméry Lili (Fotó/Forrás: Csernák Bence)

A sérülésekre vonatkozó kérdésre pedig így felelt: „Nekem sokkszerű esetem szerencsére nem volt, térdgyulladásom már igen. Lelkileg is nagyon megterhelő, ha az ember sérült, és nem tud teljesíteni. (...) Több mint fél évig tartott. Táncoltam vele. (...)

Amíg lélegzek, táncolok – mondjuk, akkor fájdalomcsillapítóval tudtam csak”

– tette hozzá. Jelenlegi helyzetét pedig így értékelte: „Nekem ez a nyolcadik szezonom, szeretnék folyamatosan előre lépni, fejlődni. Most kicsit azt érzem, hogy megtorpantam, de lehet, hogy ez is természetes. Az ember néha úgy érzi, egy helyben jár. A táncművész maximalista. Lehet, hogy tényleg mindent akarok? Sok tekintetben fiatal vagyok, de ebben a szakmában mégsem. A következő öt évem másként, de ugyanúgy hangsúlyos lesz, mint az előző fél évtized. Ide nekem az oroszlánt életfázisban vagyok”- összegzett.

A riporter azt is megkérdezte tőle, hogyan érinti balettművészként a balett kapcsán leggyakrabban idézett mondat a Macskafogó című rajzfilmből („Mehetünk vissza a balettbe ugrálni!”).

Szerintem vicces, de több is annál, ha komolyan vesszük. Az ugrás ugyanis azt jelenti: egy pillanatra elhagyni a talapzatot, felvállalni a bizonytalant. A táncos mindig le akarja győzni önmagát. Ehhez „ugrálni” is tudni kell...”

A teljes interjú ide kattintva  olvasható.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ezt a 10 zeneművet ajánlja Rost Andrea a karácsonyi készülődéshez

Idén is több hazai zenész állított össze karácsonyi lejátszási listát az Aria Hotel Budapest kezdeményezésére. Rost Andrea válogatásán opera- és oratóriumrészletek szerepelnek. Hallgasd meg!
Zenés színház

Milyen volt A Nyugat lánya az Operában?

Nem váltotta be a hozzá fűzött reményeimet az Erkel Színház évadnyitó előadása, tudj’isten, hogy miért. Erről is írok, meg arról is, mit szóltak hozzá más kritikusok.
Jazz/World

Náray Erika újra a legnagyobb izraeli popdíva dalait énekli

December 21-től négy alkalommal hallhatjuk Náray Erika koncertszínházi estjét, amely Ofra Haza előtt tiszteleg. Hogyan lehet megidézni egy olyan művészt, akit ma szinte istennőként tisztelnek rajongói?
Vizuál

Hundertwasser, "a varázslatos különc" és az ablakból álló házak

Kilencven éve, 1928. december 15-én született Friedensreich Hundertwasser osztrák festő és grafikus, épülettervező, a 20. század egyik legkülönösebb képzőművésze. 
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Mindenki bűnös, aki bűnt követ el?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának december 8-i adásában Székely Csaba legújabb, a tízparancsolat ihlette színdarabjáról, a 10-ről beszélgetünk, amelynek színrevitele a Radnóti Színházban készül.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc kritika

Az arany középút utópiája

Duda Éva vállaltan nagy fába vágta a fejszéjét, amikor a jelenkor társadalmi, ökológiai és politikai helyzetére szeretett volna reflektálni egy elvont jelrendszeren, a tánc nyelvén az Utópia című új darabjában.
Tánc interjú

„Nem pusztán aktuálpolitika” – Angelus Iván a kortárstánc képzés beszüntetéséről

A Budapest Kortárstánc Főiskola intézményalapító rektora a táncművész alapképzés és tanár mesterképzés megszüntetésével kapcsolatban árult el részleteket.
Tánc ajánló

Ezekben a feldolgozásokban láthatod idén A diótörőt

Vannak, akik számára nem telhet el az adventi időszak Csajkovszkij klasszikusa nélkül. Nekik igyekszünk segíteni gyűjtésünkkel.
Tánc hír

„Egy független szellemi műhelyt veszít az ország” – A Lábán Rudolf-díj kuratóriumának közleménye

A Budapest Kortárstánc Főiskola képzéseinek megszűnése kapcsán adott ki közleményt az elismert tánckritikusokból álló bizottság.
Tánc magazin

300 szólóval ünneplik Merce Cunninghamet

Jövő áprilisban Londonban, New Yorkban és Los Angelesben is nagyszabású előadással ünneplik a formabontó koreográfus 100. születésnapját, amit streamelni is fognak a világhálón keresztül.