Tánc

Férfi szerelmi kettős borzolja a kedélyeket a táncvilágban

2017.10.13. 13:39
Ajánlom
A pas de deux a balettban az a duett, amiben a női és férfi hős szerelme kibontakozik. De mi van, ha ezt két azonos nemű előadó táncolja, ahogy az a New York City Ballet legújabb előadásában történik?

A kortárs táncban és a modern balett műfaján belül már régóta születnek olyan előadások, amik igyekszenek ledönteni az azonos neműek szerelmére vonatkozó tabukat. Most mégis élénk vita kezdődött, amikor Justin Peck, a The New York City Ballet 30 éves, rendkívül népszerű koreográfusa úgy döntött, tavalyi, The Times Are Racing című előadását úgy fejleszti tovább, hogy

Szédületes tánc egy New York-i metróállomáson

Kapcsolódó

Szédületes tánc egy New York-i metróállomáson

Justin Peck, a New York City Ballet 29 éves koreográfusa nem mindennapi videót készített legújabb koreográfiájához.

a központi duettet két - eltérő bőrszínű - férfival, Daniel Applebaummal és Taylor Stanley-vel táncoltatja el.

(Az eredeti előadás egyébként is erősen politikus, a tavalyi amerikai elnökválasztásra reagál.) Justin Peck nem az egyetlen, aki a társulat előadásaiban az azonos neműek szerelmét reprezentálja: ugyanebben az évadban a 25 éves Lauren Lovette már koreografált egy kettőst férfiakra a Not Our Fate című darabjában. A társulat egyébként régóta élen jár a műfaj határainak feszegetésében. Már a társalapító Balanchine 1957-es koreográfiájában a polgárjogi mozgalmakhoz kapcsolódóan egy fehér balerinával, Diana Adams-szel és egy fekete balett-táncossal, Arthur Mitchellel táncoltatta el a szerelmi kettőst, ami akkoriban legalább annyira botrányos volt, mint ma azonos neműek szerelmét ábrázolni.

Daniel Applebaum és Taylor Stanley

Daniel Applebaum és Taylor Stanley (Fotó/Forrás: Michael Kirby Smith)

Justin Peck úgy indokolta döntését a a The New York Timesnak adott interjújában: "Itt az ideje, hogy szülessenek olyan szerepek a balettban, amiben két férfi szeret egymásba”. Hozzátette:

Nagyon kevés alkalma van egy homoszexuális balett-táncosnak a színpadon eltáncolni a valódi érzéseit, pedig mennyivel kifejezőbb lenne, ha a szerepben is önmagukat adhatnák”.

Ugyanitt azt is mondta: „És annak is itt az ideje, hogy legyenek női társulatvezetők, akik olyan, akár 20 fős társulatokat vezetnek, amikben nők és férfiak egyaránt táncolnak” - fogalmazott. A 30 éves Justin Peck kifejtette misszióját, miszerint szeretné, ha a táncban megváltozna a nemi szerepek reprezentálása, és közelítene a valóságos helyzethez. 

A major part of #TheTimesAreRacing has been an exploration of gender-nuetrality to see how far we can push equality amongst the sexes through the lens of ballet. Last Season we saw Ashly Isaacs (@a_ei6) kick some ass in the role originally created for Robert Fairchild. Not a step of the original choreography was compromised, and she pulled it off with flying colors. This Season we are taking it one step further, and will have the debut of our first male-male interpretation of the ballet's central pas de deux (originally choreographed on Tiler Peck and Amar Ramasar). Its been very special to collaborate and monitor this new pulse of the duet to witness how the dynamics and counterbalance of Daniel Applebaum (@dapplebaum) and Taylor Stanley (@t_stanley) can shift the impact and meaning of the choreography. I'm very excited to share with you all -- Come see Daniel and Taylor dance this on October 12th #loveislove #genderneutral #equality #diversity #beauty #pride #proud

Justin Peck (@justin_peck) ltal megosztott bejegyzs,

Nem tudni, Justin Peck darabjára reagálva, vagy pedig valami más okból kifolyólag, de néhány nappal később Alekszej Ratmanszkij, a Bolsoj korábbi táncosa, az American Ballet Theater rezidens művésze megosztó posztot írt saját Facebook oldalára:

„Bocs, de a balettban nincs nemi egyenlőség:

a nők spicc-cipőben táncolnak és a férfiak emelgetik őket, az előadás végén a nők kapnak virágot és a férfiak csak kísérik őket, nem pedig fordítva. Nekem nagyon kényelmes ez a szerep”. Posztját egy olyan – viccesnek szánt – képpel illusztrálta, amiben egy nő emeli a férfi táncost. Miután rengetegen szálltak vele vitába a szakmabeliek közül is, e-mailben finomította véleményét: „ Szívesen folytatnám még a gender és a balett összefüggéséről szóló diskurzust, de most már elbizonytalanodtam. Egyetértek azzal, hogy csak a szabályok megszegésével fejlődhet a művészet, de én személy szerint a tradicionális utat követem, mert túl szépnek és fontosnak tartom ezeket a hagyományos értékeket ahhoz, hogy hagyjam őket elveszni” - fogalmazott.

Amit látunk tehát, az maga a mozgásban lévő tánctörténelem: az invenciók létjogosultságát senki nem vonhatja kétségbe, de hogy mi válhat majd a kánon részévé, azt majd csak az utókor fogja eldönteni, minth ahogy az is kérdés, hogy kell-e egyáltalán törekedni a kanonizálódásra.

(forrás: The New York Times, Dance Magazine)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Bolyki György elmondta: nem lesz tizenegyedik Kaposfest

Tíz év után búcsúzik a Kaposfest, ahogy azt a társalapító igazgatótól megtudtuk. Bolyki György távozik a Liszt Ferenc Kamarazenekar éléről is, pedig tovább tervezett maradni. Eközben hangsúlyozza: nagyon büszke mindkettőre. Elsőként a Fideliónak beszélt a változásokról.
Klasszikus

Elhunyt Ujházy László zenei szakember

A Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság alapító tagja volt. Halálhíréről a Magyar Narancs számolt be.
Színház

Schell Judit negyvenes férfiakkal néz farkasszemet a Tháliában

Valló Péter először rendez bohózatot: a Legszebb férfikor magyarországi ősbemutatóját december 14-én tartják a Thália nagyszínpadán.
Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.
Klasszikus

A Kertész házaspár tiszteletére alapított díjban részesült Váradi Gyula

Idén első alkalommal adták át a Kertész Imre és Kertész Magda emlékére alapított díjat, amelyet a Virtuózok felfedezettje, Váradi Gyula vehetett át.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Velekei László másodszor is táncszínpadra állítja az Anna Kareninát

Két évvel ezelőtt már készített egy táncszínpadi adaptációt Tolsztoj regényéből a GGTánc Eger és a Miskolci Balett közös produkciójaként. Most saját társulata, a Győri Balett számára készített friss koreográfiát Veleki László, ami november 9-én debütál Győrben, december 21-én pedig a Müpában.
Tánc ajánló

A Nemzeti Táncszínházban várnak az éjszaka csodái

4 év és 19 teltházas előadás után búcsúzik a Trafótól Az éjszaka csodái. A Weöres Sándor ihlette vizuális trip új helyen, a Nemzeti Táncszínházban kerül repertoárra, először november 7-én.
Tánc interjú

"Annyira hittünk ebben az őrületben, hogy a falon is átmentünk volna"

Negyven éve az akkori végzős klasszikus balett-évfolyam forradalmi hevülettől fűtve úgy döntött, társulatot alapít, és radikálisan új irányokat keres a táncművészeten belül. A Győri Balettről Kiss Jánost kérdeztük, akinek ez az utolsó évada társulatigazgatóként.
Tánc gyász

„Anyanyelve a folklór volt” – Elhunyt Foltin Jolán

Az Erkel- és Kossuth-díjjal kitüntetett Nemzet Művésze, a koreografált néptánc nagyasszonya 76 éves volt.
Tánc hír

Ünnepel a 40 éves Győri Balett

Könyvbemutatókkal, kiállításokkal, pódiumbeszélgetéssel és előadásokkal ünnepli az idén 40 éves Győri Balett a kerek évfordulót Győrben és Budapesten.