Tánc

Férfi szerelmi kettős borzolja a kedélyeket a táncvilágban

2017.10.13. 13:39
Ajánlom
A pas de deux a balettban az a duett, amiben a női és férfi hős szerelme kibontakozik. De mi van, ha ezt két azonos nemű előadó táncolja, ahogy az a New York City Ballet legújabb előadásában történik?

A kortárs táncban és a modern balett műfaján belül már régóta születnek olyan előadások, amik igyekszenek ledönteni az azonos neműek szerelmére vonatkozó tabukat. Most mégis élénk vita kezdődött, amikor Justin Peck, a The New York City Ballet 30 éves, rendkívül népszerű koreográfusa úgy döntött, tavalyi, The Times Are Racing című előadását úgy fejleszti tovább, hogy

Szédületes tánc egy New York-i metróállomáson

Kapcsolódó

Szédületes tánc egy New York-i metróállomáson

Justin Peck, a New York City Ballet 29 éves koreográfusa nem mindennapi videót készített legújabb koreográfiájához.

a központi duettet két - eltérő bőrszínű - férfival, Daniel Applebaummal és Taylor Stanley-vel táncoltatja el.

(Az eredeti előadás egyébként is erősen politikus, a tavalyi amerikai elnökválasztásra reagál.) Justin Peck nem az egyetlen, aki a társulat előadásaiban az azonos neműek szerelmét reprezentálja: ugyanebben az évadban a 25 éves Lauren Lovette már koreografált egy kettőst férfiakra a Not Our Fate című darabjában. A társulat egyébként régóta élen jár a műfaj határainak feszegetésében. Már a társalapító Balanchine 1957-es koreográfiájában a polgárjogi mozgalmakhoz kapcsolódóan egy fehér balerinával, Diana Adams-szel és egy fekete balett-táncossal, Arthur Mitchellel táncoltatta el a szerelmi kettőst, ami akkoriban legalább annyira botrányos volt, mint ma azonos neműek szerelmét ábrázolni.

Daniel Applebaum és Taylor Stanley

Daniel Applebaum és Taylor Stanley (Fotó/Forrás: Michael Kirby Smith)

Justin Peck úgy indokolta döntését a a The New York Timesnak adott interjújában: "Itt az ideje, hogy szülessenek olyan szerepek a balettban, amiben két férfi szeret egymásba”. Hozzátette:

Nagyon kevés alkalma van egy homoszexuális balett-táncosnak a színpadon eltáncolni a valódi érzéseit, pedig mennyivel kifejezőbb lenne, ha a szerepben is önmagukat adhatnák”.

Ugyanitt azt is mondta: „És annak is itt az ideje, hogy legyenek női társulatvezetők, akik olyan, akár 20 fős társulatokat vezetnek, amikben nők és férfiak egyaránt táncolnak” - fogalmazott. A 30 éves Justin Peck kifejtette misszióját, miszerint szeretné, ha a táncban megváltozna a nemi szerepek reprezentálása, és közelítene a valóságos helyzethez. 

A major part of #TheTimesAreRacing has been an exploration of gender-nuetrality to see how far we can push equality amongst the sexes through the lens of ballet. Last Season we saw Ashly Isaacs (@a_ei6) kick some ass in the role originally created for Robert Fairchild. Not a step of the original choreography was compromised, and she pulled it off with flying colors. This Season we are taking it one step further, and will have the debut of our first male-male interpretation of the ballet's central pas de deux (originally choreographed on Tiler Peck and Amar Ramasar). Its been very special to collaborate and monitor this new pulse of the duet to witness how the dynamics and counterbalance of Daniel Applebaum (@dapplebaum) and Taylor Stanley (@t_stanley) can shift the impact and meaning of the choreography. I'm very excited to share with you all -- Come see Daniel and Taylor dance this on October 12th #loveislove #genderneutral #equality #diversity #beauty #pride #proud

Justin Peck (@justin_peck) ltal megosztott bejegyzs,

Nem tudni, Justin Peck darabjára reagálva, vagy pedig valami más okból kifolyólag, de néhány nappal később Alekszej Ratmanszkij, a Bolsoj korábbi táncosa, az American Ballet Theater rezidens művésze megosztó posztot írt saját Facebook oldalára:

„Bocs, de a balettban nincs nemi egyenlőség:

a nők spicc-cipőben táncolnak és a férfiak emelgetik őket, az előadás végén a nők kapnak virágot és a férfiak csak kísérik őket, nem pedig fordítva. Nekem nagyon kényelmes ez a szerep”. Posztját egy olyan – viccesnek szánt – képpel illusztrálta, amiben egy nő emeli a férfi táncost. Miután rengetegen szálltak vele vitába a szakmabeliek közül is, e-mailben finomította véleményét: „ Szívesen folytatnám még a gender és a balett összefüggéséről szóló diskurzust, de most már elbizonytalanodtam. Egyetértek azzal, hogy csak a szabályok megszegésével fejlődhet a művészet, de én személy szerint a tradicionális utat követem, mert túl szépnek és fontosnak tartom ezeket a hagyományos értékeket ahhoz, hogy hagyjam őket elveszni” - fogalmazott.

Amit látunk tehát, az maga a mozgásban lévő tánctörténelem: az invenciók létjogosultságát senki nem vonhatja kétségbe, de hogy mi válhat majd a kánon részévé, azt majd csak az utókor fogja eldönteni, minth ahogy az is kérdés, hogy kell-e egyáltalán törekedni a kanonizálódásra.

(forrás: The New York Times, Dance Magazine)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Színház

Ők kapták idén a Junior Príma Díjakat a színház- és filmművészet kategóriában

Hat fiatal művész vehette át a Junior Prima Díjat a színház- és filmművészet kategóriában szeptember 22-én, a Haris Parkban. Az elismerést és az azzal járó pénzjutalmat Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója nyújtotta át a 62 jelölt közül kiválasztott fiatal tehetségeknek.
Vizuál

2019 legfantasztikusabb fotói - és a mögöttük álló történetek - Galéria

Nemcsak a felvételeket, hanem a mögöttük meghúzódó problémákat és történeteket is megosztjuk!
Klasszikus

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Tisztújítást tartottak a Magyar Táncművészek Szövetségében

A Magyar Táncművészek Szövetségének közgyűlésén ötödik alkalommal választotta meg a tagság újabb három évre elnöknek Mihályi Gábort, a Magyar Állami Népi Együttes vezetőjét és társelnöknek Kiss Jánost, a győri Magyar Táncfesztivál igazgatóját - adta hírül a szakmai és érdekvédelmi szövetség.
Tánc magazin

Nevetve sírni, sírva nevetni – Cacti a Nemzeti Balett előadásában

A kaktuszok nem sírnak. Legalábbis egyikünk sem találkozott még könnyező tüskékkel – vagy mégis? A világhírű svéd koreográfus, Alexander Ekman Cacti című darabja csontig-velőig hatoló őszinteséggel mutatja be a kortárs tánc világát, humoros és fájdalmasan pontos képet adva arról, mennyire fontos számunkra a művészet „értelmezése”. Néha lényegesebb, mint a művészet maga. Ekman legsikeresebb koreográfiája a Magyar Nemzeti Balett tolmácsolásában érkezik Budapestre.
Tánc ajánló

Alexander Ekman svéd koreográfus indítja az Opera új évadát

A világhírű alkotó egyik legnépszerűbb műve, a Cacti a Magyar Nemzeti Balett és a Magyar Állami Operaház első bemutatója szeptember 11-én látható az Eiffel Műhelyházban.
Tánc hír

Átadták az idei Lábán Rudolf- és Halász Péter-díjakat

Augusztus 31-én a Trafóban immár 15. alkalommal hirdették ki a legjobb hazai kortárs táncprodukciókat elismerő díjat, valamint a színházi alkotókat méltató elismerést.
Tánc gyász

Elhunyt Rab István balettművész

Az 1953 disszidált táncművész 90 éves korában hunyt el, Amerikában – írja a New York Times-ra hivatkozva a Színház Online.