Tánc

Fesztivál ON – Szobába zárva!

2017.06.23. 09:47
Ajánlom
Mi történik akkor, ha egy kortárs táncművészt mintegy 40 percre bezárnak egy üres próbaterembe? Minden bizonnyal előbb-utóbb alkotni kezd, talán még egy darab is megszületik. És hogy mindez miképp zajlik épp akkor és ott, azt a nézők is láthatják, hiszen minden be lesz kamerázva. A néző szeme mindent lát, és a szabadulás egyetlen útja az alkotás.

Az idei XIII. Magyar Táncfesztivál Győrben a hagyományos programokat megőrizve, egy szokatlan újítást kínál, megrendezi az ország első online fesztiválját a Fesztivál ON-t, amely kis túlzással élve egy táncművészeti szabadulószoba eseményeit közvetíti egy internetes live stream adás keretében a nézők felé. Június 23-án 20–23 óra között három neves férfi kortárs táncművész (Várnagy Kristóf, Feledi János, Gergye Krisztián), június 24-én pedig három női alkotó (Góbi Rita, Ladjánszki Márta, Pataky Klári) mutatkozik be. Mindannyian nemcsak kiemelkedően kreatívak, hanem eddigi produkcióikban is élénk párbeszédet folytattak a közönséggel.

A Győri Balett korábban már részese volt egy sikeres élő internetes közvetítésnek, amikor egy készülő darab próbafolyamatának lehettek „kukkolói” a nézők. Akkor több mint 80 ezren látták az online közvetített eseményeket. A „kisalkotók” számára ezért kínált óriási lehetőséget a Fesztivál ON, hiszen ezúttal potenciálisan több tízezres közönség előtt szerepelhettek.

Az alkotókkal Bőcs Annamária készített körkérdéses interjút a fesztivál előtt néhány héttel.

- Miért tartja izgalmasnak a projektet?

Gergye Krisztián

Gergye Krisztián (Fotó/Forrás: Posztós János)

Gergye Krisztián: A kitettség, a kiszolgáltatottság és a befogadás lehetőségeinek számos kérdését veti fel. Szeretem az ilyen jellegű kísérletezést. Bár a tánc- és a színházművészet nyilvánvalóan a jelenidejűség és a pillanatiság művészete, és a néző fizikai jelenlététől, tekintetétől válhat érvényessé, az online fesztivál gondolata mégis nagyon izgalmas. A kamerák kereszttüzében születő improvizatív alkotás felrúgja a szokásos előadó-művészeti attitűdöket, és sokkal inkább egy belső munkára, az alkotás intimitására enged rálátást.

Várnagy Kristóf: Tánc és film. Van e közös nevező? Megfogható-e az előadó-művészet esszenciája kamerán keresztül? Nézőként már sok táncfilmet láttam, most a FesztiválON egy nagyszerű alkalmat biztosít arra, hogy kicsit belülről is belelássak ezekbe a kérdésekbe.

- Mennyiben okoz nehézséget az alkotásnál egy darab, vagy egy mozdulat születésénél, hogy azt több tízezren figyelhetik közben? Inspiratív vagy gátló tényező?

Feledi János: Inspiráló, de az alkotásnál magára a mozdulatok születésére kell gondolni, és nem arra, hogy mennyien figyelnek. Azok, akik részt vesznek a FesztiválON-ban, nem kifelé dolgoznak, hanem befelé koncentrálnak, így sokkal hitelesebb, emberibb dolgok születnek meg.

Gergye Krisztián: Talán a tudat, hogy sokan nézhetik, felelősséget követel tőlem, hogy ne maszatoljak, hanem azonnal menjek bele a saját történetembe, nyissam meg magam, a lehető legmélyebben és legőszintébben, mert ha érdemtelen történet kerül a szemem elé a világhálón, azonnal továbbklikkelnék.

Feledi Project: Prozódia

Feledi Project: Prozódia (Fotó/Forrás: Jókúti György)

- Mennyire tekinti a színpadi előadások mellett a „kisalkotók” hatékony megjelenési módjának az élő online bemutatókat?

Ladjánszki Márta: Hogy mit jelent élő online módon az alkotási folyamatomat közzétenni? Újszerű! Ilyen még nem nagyon volt itthon. Hála a technikai lehetőségeknek és az egyre népszerűbb nemzetközi együttműködéseknek, azzal már találkozhattunk, hogy egy próbát egy másik országban a társalkotók élőben végignéztek, azonban az egy zárt körnek szólt. Az viszont új, hogy ezt a folyamatot teljesen megnyissák bel- és külföldi nézőknek.

Góbi Rita: Azt gondolom, hogy mivel az internet uralja a társadalmunkat, ezért nekünk itt és így is kell kommunikálnunk magunkat, a művészetünket.

Feledi János: Nagyon fontosnak tartom, hogy a nagy együttesek mellett teret kapjanak a fiatal, kis kortárs együttesek és alkotók, akik a FesztiválON-hoz hasonló sokrétű rendezvényeken is meg tudják mutatni magukat. A hatékonyságot abban látom, hogy a mai online központú világunkban gyorsabban tudjuk eljuttatni a táncművészetet, és azon belül a kis együttesek, alkotók műveit a közönséghez.

- Ez az új, virtuális megjelenési forma lehet a jövőben ennek a műfajnak a saját közvetítő közege a nézők felé? Hiszen ily módon több tízezer emberhez eljuthatnak, miközben a hagyományos úton legfeljebb néhány százhoz.

Góbi Rita: Ebben lehet ráció, de azért az előadóművészek számára mindig nagyon fontos az élő együttlét a közönséggel. Imádom érezni az emberek energiáját, kell, hogy megéljem a pillanatokat, érezzem a jelenlétet, ez a pillanat művészete.

Gergye Krisztián: Kívánom, hogy hosszú távon legyen ekkora sikere a FesztiválON-nak, de nem hiszem, hogy kiválthatná a színházba járást. Úgy vélem, ez a két megjelenési forma egymás mellett érdekes. Miért is kellene egyiknek kiváltania a másikat? Teljesen másról szólnak, még akkor is, ha az adott mű, amit közvetítenek, azonos.

Ladjánszki Márta: Szerintem a színház akkor igazán színház, ha színes-szagos-testközeli. A tánc esetén ez halmozottan így van. Szeretem azokat a helyzeteket, amikor érintéstávolságban vagyok a nézőtől, és ténylegesen beengedjük egymás aurájába egymást. A beengedés kölcsönös, ez nem egy egyoldalú folyamat.

A cikk eredetileg a Táncművészet Magazin 2017/2. számában jelent meg.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Meglepetés lánykérés volt a pécsi koncerten

Filmekbe illő romantikus jelenet zajlott le a Pannon Filharmonikusok koncertjén Valentin-napon a Kodály Központban.
Klasszikus

Milyen tempóban játsszuk a Kilencedik szimfóniát?

Őrületesen gyors Kilencediket játszott az Óbudai Danubia Zenekar a Zeneakadémián, egy órán belül végeztek a szimfóniával. Beethoven nem forog a sírjában, sőt, valószínűleg ezzel lenne elégedett.
Vizuál

Megvannak a Berlinale idei nyertesei

François Ozon Ezüst Medvével távozhat, a legjobb női és férfi színész díjazottja pedig ugyanabból a filmből került ki és a független díjak között egy magyar győzelemnek is örülhetünk.
Vizuál

Elhunyt Bruno Ganz, aki játszott angyalt, vámpírt és Hitlert is

A Bukás című filmben Adolf Hitlert alakító színész 77 éves volt.
Klasszikus

Indul a Cziffra Fesztivál

Filmvetítéssel kezdődik vasárnap a Cziffra György Fesztivál, amely február 25-ig klasszikus zenei koncertekkel, improvizációs esttel, hangszerbemutatóval és báresttel is várja a közönséget.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A Tünet Együttes bemutatja, hogy működik ma egy független társulat

Február 18-án és 19-én a Trafóklubban szembesít a Tünet Együttes a következő kérdésekkel: Hová tart a független színház? Mi közünk van ehhez nekünk, nézőknek? Régen minden jobb volt?
Tánc

Most már ilyen is van: férfi spicc-cipő

A nemi egyenlőség kérdése a balettet is utolérte: egyre több férfi vágyik új magasságokba, néhányan már spicc-re is felmerészkednek.
Tánc galéria

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Tánc interjú

"Leonard Cohen jelen van velünk az egész előadás során"

A Les Ballets Jazz de Montréal együttese egyike a 2019-es Budapest Táncfesztivál külföldi fellépőinek. Dance Me című előadásuk kapcsán Louis Robitaille-t, a társulat művészeti vezetőjét kértük, hogy meséljen Leonard Cohen és a társulat különleges kapcsolatáról és a produkció létrehozásáról.
Tánc ajánló

Da Vinci életéről készült táncelőadás

Az 500 éve elhunyt Leonardo da Vinciről készített táncdarabot Da Vinci mosolya címmel Nemes Zsófia, a PR-Evolution művészeti vezetője.