Tánc

Fesztivál ON – Szobába zárva!

2017.06.23. 09:47
Ajánlom
Mi történik akkor, ha egy kortárs táncművészt mintegy 40 percre bezárnak egy üres próbaterembe? Minden bizonnyal előbb-utóbb alkotni kezd, talán még egy darab is megszületik. És hogy mindez miképp zajlik épp akkor és ott, azt a nézők is láthatják, hiszen minden be lesz kamerázva. A néző szeme mindent lát, és a szabadulás egyetlen útja az alkotás.

Az idei XIII. Magyar Táncfesztivál Győrben a hagyományos programokat megőrizve, egy szokatlan újítást kínál, megrendezi az ország első online fesztiválját a Fesztivál ON-t, amely kis túlzással élve egy táncművészeti szabadulószoba eseményeit közvetíti egy internetes live stream adás keretében a nézők felé. Június 23-án 20–23 óra között három neves férfi kortárs táncművész (Várnagy Kristóf, Feledi János, Gergye Krisztián), június 24-én pedig három női alkotó (Góbi Rita, Ladjánszki Márta, Pataky Klári) mutatkozik be. Mindannyian nemcsak kiemelkedően kreatívak, hanem eddigi produkcióikban is élénk párbeszédet folytattak a közönséggel.

A Győri Balett korábban már részese volt egy sikeres élő internetes közvetítésnek, amikor egy készülő darab próbafolyamatának lehettek „kukkolói” a nézők. Akkor több mint 80 ezren látták az online közvetített eseményeket. A „kisalkotók” számára ezért kínált óriási lehetőséget a Fesztivál ON, hiszen ezúttal potenciálisan több tízezres közönség előtt szerepelhettek.

Az alkotókkal Bőcs Annamária készített körkérdéses interjút a fesztivál előtt néhány héttel.

- Miért tartja izgalmasnak a projektet?

Gergye Krisztián

Gergye Krisztián (Fotó/Forrás: Posztós János)

Gergye Krisztián: A kitettség, a kiszolgáltatottság és a befogadás lehetőségeinek számos kérdését veti fel. Szeretem az ilyen jellegű kísérletezést. Bár a tánc- és a színházművészet nyilvánvalóan a jelenidejűség és a pillanatiság művészete, és a néző fizikai jelenlététől, tekintetétől válhat érvényessé, az online fesztivál gondolata mégis nagyon izgalmas. A kamerák kereszttüzében születő improvizatív alkotás felrúgja a szokásos előadó-művészeti attitűdöket, és sokkal inkább egy belső munkára, az alkotás intimitására enged rálátást.

Várnagy Kristóf: Tánc és film. Van e közös nevező? Megfogható-e az előadó-művészet esszenciája kamerán keresztül? Nézőként már sok táncfilmet láttam, most a FesztiválON egy nagyszerű alkalmat biztosít arra, hogy kicsit belülről is belelássak ezekbe a kérdésekbe.

- Mennyiben okoz nehézséget az alkotásnál egy darab, vagy egy mozdulat születésénél, hogy azt több tízezren figyelhetik közben? Inspiratív vagy gátló tényező?

Feledi János: Inspiráló, de az alkotásnál magára a mozdulatok születésére kell gondolni, és nem arra, hogy mennyien figyelnek. Azok, akik részt vesznek a FesztiválON-ban, nem kifelé dolgoznak, hanem befelé koncentrálnak, így sokkal hitelesebb, emberibb dolgok születnek meg.

Gergye Krisztián: Talán a tudat, hogy sokan nézhetik, felelősséget követel tőlem, hogy ne maszatoljak, hanem azonnal menjek bele a saját történetembe, nyissam meg magam, a lehető legmélyebben és legőszintébben, mert ha érdemtelen történet kerül a szemem elé a világhálón, azonnal továbbklikkelnék.

Feledi Project: Prozódia

Feledi Project: Prozódia (Fotó/Forrás: Jókúti György)

- Mennyire tekinti a színpadi előadások mellett a „kisalkotók” hatékony megjelenési módjának az élő online bemutatókat?

Ladjánszki Márta: Hogy mit jelent élő online módon az alkotási folyamatomat közzétenni? Újszerű! Ilyen még nem nagyon volt itthon. Hála a technikai lehetőségeknek és az egyre népszerűbb nemzetközi együttműködéseknek, azzal már találkozhattunk, hogy egy próbát egy másik országban a társalkotók élőben végignéztek, azonban az egy zárt körnek szólt. Az viszont új, hogy ezt a folyamatot teljesen megnyissák bel- és külföldi nézőknek.

Góbi Rita: Azt gondolom, hogy mivel az internet uralja a társadalmunkat, ezért nekünk itt és így is kell kommunikálnunk magunkat, a művészetünket.

Feledi János: Nagyon fontosnak tartom, hogy a nagy együttesek mellett teret kapjanak a fiatal, kis kortárs együttesek és alkotók, akik a FesztiválON-hoz hasonló sokrétű rendezvényeken is meg tudják mutatni magukat. A hatékonyságot abban látom, hogy a mai online központú világunkban gyorsabban tudjuk eljuttatni a táncművészetet, és azon belül a kis együttesek, alkotók műveit a közönséghez.

- Ez az új, virtuális megjelenési forma lehet a jövőben ennek a műfajnak a saját közvetítő közege a nézők felé? Hiszen ily módon több tízezer emberhez eljuthatnak, miközben a hagyományos úton legfeljebb néhány százhoz.

Góbi Rita: Ebben lehet ráció, de azért az előadóművészek számára mindig nagyon fontos az élő együttlét a közönséggel. Imádom érezni az emberek energiáját, kell, hogy megéljem a pillanatokat, érezzem a jelenlétet, ez a pillanat művészete.

Gergye Krisztián: Kívánom, hogy hosszú távon legyen ekkora sikere a FesztiválON-nak, de nem hiszem, hogy kiválthatná a színházba járást. Úgy vélem, ez a két megjelenési forma egymás mellett érdekes. Miért is kellene egyiknek kiváltania a másikat? Teljesen másról szólnak, még akkor is, ha az adott mű, amit közvetítenek, azonos.

Ladjánszki Márta: Szerintem a színház akkor igazán színház, ha színes-szagos-testközeli. A tánc esetén ez halmozottan így van. Szeretem azokat a helyzeteket, amikor érintéstávolságban vagyok a nézőtől, és ténylegesen beengedjük egymás aurájába egymást. A beengedés kölcsönös, ez nem egy egyoldalú folyamat.

A cikk eredetileg a Táncművészet Magazin 2017/2. számában jelent meg.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Elhunyt Ferenc pápa

A római katolikus egyház első latin-amerikai vezetőjét 88 éves korában, húsvéthétfőn, április 21-én reggel 7 óra 35 perckor érte a halál.
Könyv

„A humor és a mosoly a létezés kovásza” – olvasson bele Ferenc pápa közelmúltban megjelent memoárjába!

Februárban jelent meg magyarul Remény című önéletrajza, az első memoár, amelyet hivatalban lévő pápa adott közre. A közelmúltban elhunyt egyházfő exkluzív fényképekkel színesített könyvében elmeséli családja és saját életútját, valamint reflektál korunk legégetőbb társadalmi kérdéseire is.
Színház

Még háromszor látható A vágy villamosa Budaörsön

Blanche DuBois még három alkalommal kér bebocsátást a húga, Stella otthonába és életébe a Budaörsi Latinovits Színházban. Tennessee Williams klasszikusa, az Ördög Tamás által rendezett A vágy villamosa – amit a 2024. februári bemutató óta közel háromezren láttak – május 30-án búcsúzik Budaörstől.
Vizuál

David Lynch, Stanley Kubrick és Mijazaki Hajao filmjei is szerepelnek az Artmozik éjszakáján

Mindössze két mozijegy áráért hetven film közül válogathatunk az egész éjszakán át tartó Artmozik éjszakáján, amely során az elmúlt év legkiválóbb darabjait láthatja a közönség a fővárosi művészmozikban. A programban klasszikus alkotások is szerepelnek. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Önálló univerzum épül a Millenárison

Elkezdődött a Walk My World immerzív produkció építése a Millenárison. A világon egyedülálló, monumentális attrakció létrehozásán olyan kiemelkedő magyar alkotók is dolgoznak, akik korábban számos film – köztük hollywoodi sikerprodukciók – vizuális világának megteremtésében vettek részt.
Tánc beszámoló

A jövő csillagai mutatkoztak be a Magyar Táncművészeti Egyetem gáláján

Az idén 75 éves Magyar Táncművészeti Egyetem 75 napon át tartandó eseménysorozatának nyitányaként április 10-én, csütörtökön este a Nemzeti Táncszínházban került sor az intézmény hallgatóinak gálaelőadására.
Tánc hír

Alumnitalálkozóval ünnepelték a 75 éves Magyar Táncművészeti Egyetemet

A Magyar Táncművészeti Egyetem 2025-ben ünnepli fennállásának hetvenötödik esztendejét, ezért és az intézmény egy hetvenöt napon át tartó programsorozattal köszönti a szép jubileumot. Az eseménysorozat egyik fontos programja volt az I. Alumnitalálkozó, amely emlékezetesre sikerült.
Tánc ajánló

Imádja a táncot? Akkor Miskolcon a helye!

Nyolcadik alkalommal válik Miskolc a tánc fővárosává április 22-26. között, ekkor rendezi meg ugyanis a Miskolci Nemzeti Színház a Horizont Nemzetközi Kortárstánc Fesztivált, amely idén sem hagyja hidegen a város tánckedvelő közönségét.
Tánc ajánló

Aki nélkül nem létezne a hazai kortárs tánc

Vannak kivételes formátumú pedagógusok: a szűk szakmán belül mindenki ismeri a nevüket; azok, akiket tanítottak, rajongással beszélnek róluk, de a széles közönség nem is tudja, mennyit köszönhet a szerény háttérembereknek. Jeszenszky Endre jellemzően ilyen tanár volt.