Bezártság és izoláció. Szabadság és végtelenség. Frenák Pál koreográfus új előadása a bennünk és körülöttünk emelt falakról és határokról, valamint azok túllépéséről szól - legyenek ezek pszichológiai, történelmi, szociális vagy fizikai határok. Az új kreációban a Frenák Pált hosszú évek óta foglalkoztató repülés-motívumon túl Alan Parker Birdy című filmdrámája, William Wharton amerikai író 1978-as, azonos című regénye, valamint Raymond Depardon's San Clemente című dokumentumfilmje szolgál inspirációul a koreográfus számára, és ahogy az alkotótól megszokott, az új produkció is izgalmas és egyedi tér-élményt kínál. Frenák Pál ez alkalommal a Tervhivatal építészcsoport tervezőivel együttműködésben alkotja meg a táncelőadás különleges díszletét, melyet Lakos Dániel építész formatervezési díjat nyert, innovatív térbeli kirakós játéka, a Logifaces ihletett. Frenák Pál ez alkalommal is nemzetközi csapattal dolgozik: kubai, francia és magyar táncművészek lépnek színpadra együtt. A társulatra jellemző intenzív, magával ragadó elektroakusztikus zenei világa most gyönyörű klasszikus zenei etűdökkel ellenpontozódik. Az egyik próba után beszélgettünk Frenák Pállal határokról, elmúlásról, valóságról, kritikáról, „birdységről".
Mintegy hetven produkció, köztük három új színházi bemutató is szerepel a Gyulai Várszínház nyári fesztiválján. Az idei fesztivált június 26. és augusztus 9. között rendezik meg, amelynek része egy gyermektáncfesztivál, néptáncgála, jazzfesztivál, Irodalmi Humor Fesztivál, valamint a 11. alkalommal meghirdetett Shakespeare Fesztivál. A nézőket minden nap változatos programokkal várják a 600 éves gyulai várban és a tószínpadon. A fesztiválon Vásáry Tamás zongoraművész és a Kodály Zoltán Ifjúsági Világzenekar ad majd koncertet, amelyen egyebek mellett Erkel Ferenc Hunyadi László című operájának nyitánya és Kodály Zoltán Galántai táncok című műve is elhangzik majd. A további részleteket Gedeon Józseftől, a Gyulai Várszínház igazgatójától tudhatjuk meg.
Idén harmadik alkalommal írták ki a Leopold Bloom képzőművészeti díjat. A kétévente meghirdetett, 10 ezer euró összegű díjat a győztes egy külföldi kiállítás, az ahhoz kapcsolódó költségek és külföldi jelenlétének biztosítására használhatja fel. A díj nevét a modern irodalom egyik legjelentősebb alkotásának, James Joyce Ulyssesének magyar származású főhőséről kapta. Idén fontos változás, hogy elegendő a tervezett külföldi kiállítás koncepcióját benyújtani, és a szervezők vállalják, hogy segítik a nyertest a médiumának, műfajának leginkább megfelelő kiállítótér felkutatásában. Az elődöntősök névsorát a június 16-i Bloomsday-en ismertetik, a döntős művészek listáját pedig július 24-én hozzák nyilvánosságra. A pályázás feltételeiről, valamint a korábbi díjazottakról Hanka Nóra művészettörténészt, a Pepper Art Projects projektvezetőjét kérdeztük.
A játékszenvedély áll a középpontjában a Ludwig Múzeum és a Budapesti Goethe Intézet együttműködésében létrejött interaktív kiállításnak. A No Pain No Game című tárlat a játék kulturális és kultúrantropológiai szempontból történő megközelítésének fontosságára hívja fel a figyelmet, kiemelve a játék, a művészet, a tudomány és a társadalom összekapcsolódási lehetőségeit. A két alkotó, Volker Morawe és Tilman Reiff művészete láttán egyesek szadizmust emlegetnek, mások a műfaj dadaistáiként tartják számon őket. Számos olyan rendhagyó installáció alapjait rakták le, amelyek a mediális interakció mechanizmusaira kérdeznek rá. A Ludwig Múzeum május 10-ig látogatható tárlata kapcsán a budapesti Goethe Intézet kulturális osztályának vezetőjével, Nagy Mártával beszélgettünk.
A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére április 5-én, vasárnap este hét órától kerül sor, a következő héttől pedig a Fidelio Klasszik archívumában is meghallgathatók az interjúk.
A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.