Nick Read rendező és a producer Mark Franchetti arra vállalkozik filmjében, hogy részletesen és tényszerűen fedje fel azt a folyamatot, ami a világ legnagyobb balettegyüttesének igazgatója ellen elkövetett támadáshoz vezetett. Ez a lenyűgöző képi világú film a Bolsojnak azt az időszakát vetíti a vászonra, ami az intézmény 1776-os alapítása óta talán a legintenzívebb volt, úgy művészileg, mint a botrányok és a belső feszültségek tekintetében.
Az akkor negyvenhárom éves Szergej Filint 2013. január 17-én lakása előtt támadták meg és öntötték le arcát savval, miközben menekülni próbált. Szergej Filinnek köztudottan voltak ellenségei, sokan panaszkodtak igazságtalan bánásmódjára. Az eset hátterében a Bolsoj egyik legünnepeltebb sztárjára, Nyikolaj Ciszkaridze-re gyanakodtak, hiszen állítólag korábban Filin megfenyegette a vezető táncost, minek következtében éles ellentét alakult ki köztük. Végül azonban Pavel Dmitricsenkot ítélték hat év szabadságvesztésre. Míg Szergej Filin műtéteken esett át, a színház vezetését Vlagyimir Uhrin vette át. A filmben kulcsfontosságú szereplőkkel készített interjúkat láthatunk, melyek alapján összeáll a kép: mi vezetett az előadók és a vezetők közti feszültségek ilyen mértékű elmérgesedéséhez. A botrány legújabb fejleményeiről korábbi cikkünkben olvashatsz.
Oroszországban régóta összefonódik a balett a politikával. Ahogy azt Dimitrij Megvegyev miniszterelnök a filmben is elmondja: „A Bolsoj a mi titkos fegyverünk, amit hamarosan Amerikában, Nagy-Britanniában és más országokban is bevetünk”. A Bolshoi Babylon tehát egy bonyolult portrét kínál a mai Oroszországról, ahol a művészek a tökéletes mozdulatokkal egyúttal a könyörtelen politikai erők ellen is harcolnak.