Tánc

Földön és pokolban - Interjú Feledi Jánossal

2018.10.31. 13:45
Ajánlom
Feledi János élőzenés Orfeusz balettje hangos sikert aratott a CAFé Budapest fesztiválon. Erről, valamint a Közép Európa Táncszínházról és készülő, Hullámok című előadásáról is beszélgettünk.

Feledi János egyszerre vezeti saját társulatát, a Feledi Projectet és szeptember óta a Közép-Európa Táncszínházat. Az egyikben alkotóként, a másikban művészeti vezetőként van jelen. Alkotóként korábban ragaszkodott a vonalakhoz, a klasszikus balett világából hozott szabályokhoz. Mint mondja, ahogy telik az idő és különféle hatások érik, ma már a mozdulat, a pillanat energiája irányítja, és csak a kereteket adja meg a művészeinek. Most éppen határtalanul boldog.

Hatalmas ovációval fogadta a Müpa közönsége az Orfeuszt. Számítottál ekkora sikerre?

Nem! Nyilván a próbák alatt már érzi az ember melyik jelenet az erősebb, vagy melyikkel tud majd a néző könnyebben azonosulni, de a muzsikát például nekünk is emészteni kellett. Az első zenekari próbán éreztük először, hogy az élő zene varázsával ez nagyot üthet. Olyan energia született a Dohnányi Zenekar hatására, amit nem lehet leírni.

Ez egy ősbemutató. Hogyan jött létre?

Hollerung Gábor karmesterrel ez már a harmadik közös munkánk volt. Fél évvel ezelőtt felhívott, hogy van egy fiatal srác, aki írt egy darabot, és valódi balettzene született, ezért javasolta, hogy üljünk le hármasban beszélgetni. Imádom az újdonságokat, nyitott ember vagyok. Mikor Szentpáli Roland zeneszerzővel először találkoztunk a lakásán, rögtön éreztem, hogy egy nyelvet beszélünk.

Kakaóra feltekerte a hangerőt, rendkívül progresszív, energikus hangzás töltötte be a szobát, és nekem rögtön a Mad Max világa ugrott be.

Ráadásul a sztori az alvilágból indul, nem a teljes Orfeusz és Euridiké történetet öleli fel. Félórás, egyfelvonásos balettzene, ami a pokolra helyezi a hangsúlyt. Sötét, démoni muzsikának éreztem, és ehhez társítottam a látványt, ami úgy gondolom, nagyon jól összeillett a zenével és a koreográfiával.

44946576_2154601484798788_3739610698729127936_n-104342.jpg

Feledi Project: Orfeusz (Fotó/Forrás: Posztós János / CAFé Budapest)

Miről szól a te Orfeuszod?

Arról, hogy ha kitűzünk egy célt, bármilyen akadályok jönnek, le kell győzni azokat, szembe kell nézni a saját félelmeinkkel, a démonjainkkal. És tényleg vannak olyan helyzetek, amikor bármit megteszünk a szerelmünkért. Ugyanakkor a darabban benne van az a bizonytalan pillanat is, hogy vajon tényleg jó-e, amit csinálunk. Az ember élete folyamán időnként hullámvölgyekbe kerül, elbizonytalanodik saját magában, a külvilágban, és akkor igenis kellenek visszajelzések.

Itt is van egy másodperc, amikor Orfeusz meginog, vajon jó-e, hogy felhozta Euridikét az alvilágból. Ránéz, és abban a pillanatban el is veszíti. A szerelem szép tragédiája.

A Feledi Project nem állandó társulattal működik, hanem mindig a születendő produkcióhoz választasz művészeket. Ezúttal kiket hívtál?

Vannak olyan táncosok, akikkel már évek óta együtt dolgozom, ilyen Jónás Zsuzsa, Horváth Zita, Tóth Brigitta, Csizmadia Tamás, Frigy Ádám, Bajári Levente. Azonban egy ekkora volumenű produkcióhoz és a karakterekhez további vendégművészekre volt szükség. Így jött a képbe Eller Gusztáv vagy Csere Zoltán. Mivel az alvilágot nem lehet két-három emberrel megoldani, ezért arra gondoltam, hogy elhívom a Magyar Táncművészeti Egyetem modern szakos növendékeit is. Másodévesek, és van, aki csak két éve kezdett táncolni, mégis azonnal fel tudtak zárkózni a művészekhez. A bemutatón szinte érett táncosokként voltak jelen a színpadon úgy színészileg, mint tánctechnikailag. Sokat tapasztaltak, tanultak a közös próbák során, és nekik is hatalmas élmény volt ekkorra térben ezer-hatszáz ember előtt, hatvan-hetven fős szimfonikus zenekarral fellépni egy ilyen neves fesztiválon, mint a CAFé Budapest. Huszonöt táncművésszel dolgoztam a produkcióban, ez volt eddig a legnagyobb létszámú darabom. Az adottságokhoz képest mind fényben, mind jelmezben, és díszletben meghatározó látványt igyekeztünk a produkció mellé rakni. Erősen be volt határolva a tér, a zenekar is fent volt a színpadon, ezért sem volt hatalmas díszlet. Egy négy méter magas szék szimbolizálta Orfeusz világát, az alvilágot pedig a színpad és a nézőtér alkotta, ez utóbbin is feltűntek a táncosok.

44997753_256666984918847_2517839150380482560_n1-105051.jpg

Horváth Zita és Csizmadia Tamás az Orfeusz című előadásban (Fotó/Forrás: Futár Ernő)

Mi a helyzet a Közép-Európa Táncszínházzal? Ott most mire készültök?

A KET nagyon összetartó csapat lett. Szeptemberben jött három új táncművész, hamar beilleszkedtek, jó a légkör, a csapatdinamika.

A háttérstáb is három új kollégával bővült, akik fiatalosak, lendületesek. Izgalmas évek elé nézünk. Várták már a megújulást, most ezt többszörösen megkapják, minden hónapban jönnek vendégtanárok, olyan külföldön tevékenykedő magyar trénerek, akik workshopokat tartanak az együttes számára. Rengeteg féle impulzus éri őket, sok új alkotóval fognak dolgozni, ami fontos a szakmai fejlődésükben és az együttes életében egyaránt.

Egyáltalán marad időd magánéletre?

Nem nagyon. Karácsonyig nagyon sűrű az életem, valószínűleg csak a fa mellett fogok találkozni az anyukámmal és a testvéremmel.

A Feledi Projecttel november 13-án, a Bethlen Téri Színházban Hullámok címmel új darabot mutatunk be, közben a KET ugyanazon a héten Anton Lachkyval szintén premierre készül a Trafóban.

Antont a top európai koreográfusok között tartják számon jelen pillanatban, és magyar társulatnak először készít produkciót. Iszonyatosan fizikális, reggel 10-től este 6-ig folyamatosan zúznak a táncosok, mint a katonaságnál, de nagyon figyelmesen építi fel a napi próbát. Olyan fizikai és mentális fejlődést jelent a vele való közös munka, amit eddig idehaza kevesen tapasztaltak meg. Komoly önismereti tréning szellemileg és testileg.

45033192_297070804232108_4056554752320733184_n1-104724.jpg

Feledi János és Jónás Zsuzsa az Orfeusz próbáján (Fotó/Forrás: Szigeti László)

Hogyan tudod összehangolni, és egy kézben tartani a két társulatot: a Feledi Projectet és a KET-et?

A Feledi Project egy olyan platform, amin kiélem az alkotói kreatív koreográfusi ambícióimat. Pályázati rendszerben működünk és előadásokra állunk össze. Amikor megpályáztam a Közép-Európa Táncszínház művészeti vezetését, abszolút nem alkotóként tettem. Azt gondolom, ma Pesten kevés az olyan együttes, ahol tíz ember napi szinten tud így együtt dolgozni ilyen körülmények között. Rengeteg company létezik, ahol valójában nincs társulat, mindenhonnan jönnek a vendégművészek. A KET-ben viszont mindenki mindig itt van együtt, még próbákon kívül is. Ez ritka ideális helyzet. Szeretném, ha a KET újra aranykorát élhetné.

(Címlapkép: Szigeti László)

Feledi János a Közép-Európa Táncszínház új művészeti vezetője

Kapcsolódó

Feledi János a Közép-Európa Táncszínház új művészeti vezetője

A táncos-koreográfus szeptember 1-jén kezdi meg munkáját a társulat élén.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Díjat nyert Cserhalmi György és Dunai Tamás Los Angelesben – Nézd meg közös kisfilmjüket!

Az Independent Short Awards online gáláján havi szinten díjazza a fesztiválra beküldött, hazájukban már sikerrel bemutatott alkotásokat. A véletlenszerűen kiválasztott és meghívott szakértők a nagy kitüntetésekhez hasonlóan itt is különböző kategóriákban értékelik a műveket, amikkel a világ minden tájáról lehet pályázni.
Plusz

„Az igazi beszélgetés az, amiben az igazság megmutatja magát” – Feldmár András 80 éves

Úgy véli, szabadságra vagyunk ítélve, és ez nehéz dolog. Hiszen ez nem a saját szabadságunkat jelenti, hanem elsősorban az élet szabadságát. És ha bántanak, akkor szabad arrébb menni. Sőt, kell. Születésnapját ünnepli a Kanadában élő pszichoterapeuta és gondolkodó, Feldmár András.
Színház

Szüleik ellen lázadó fiatalokról szól Vidnyánszky új rendezése a Nemzetiben

Shakespeare Rómeó és Júlia című művét tűzi műsorra a Nemzeti Színház Vidnyánszky Attila rendezésében; a szerelem mindenhatóságáról szóló darab olvasópróbáját kedden tartotta meg a társulat, a bemutatót december elejére tervezik.
Klasszikus

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.
Plusz

Állami kitüntetéseket kaptak művészeink október 23. alkalmából

Állami kitüntetéseket és egészségügyi díjakat adott át Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere és Latorcai Csaba, a tárca közigazgatási államtitkára hétfőn Budapesten.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc kult50

Hívnak a mozdulataik – Rémi Tünde és Appelshoffer János a Kult50-ben

Napjainkban az a folklór legfőbb kihívása, hogy képes legyen megszólítani a MA emberét is, érthető és ismerős témákat kínálva számára. Appelshoffer Jánost és Rémi Tündét nézve egyértelműen azt érzem: hívnak a mozdulataik, legszívesebben táncra perdülnék velük. Hogy mit csinálnak másképp, mint bármely néptáncegyüttes? Úgy kísérleteznek a műfajjal, hogy egyszerre őrzik meg annak legszebb hagyományait, és engedik fel a színpadra a giccsmentes, kortárs szem és fül számára is érthető elemeket.
Tánc hír

Lengyel avantgárd a tánc nyelvén

Gergye Krisztián legújabb összművészeti produkciója Magdalena Abakanowicz lengyel képzőművész alkotásai nyomán jeleníti meg a misztikus, mítikus, mitologikus világok összefonódását, ahol az örök mozdulatlanságra ítélt alakok egyszer csak életre kelnek.
Tánc hír

Operából a táncszínpadra a Nemzeti Táncszínházban

Az Inversedance-Fodor Zoltán Társulat különleges vállalkozásba kezdett, amikor Puccini egyik legszebb és legtöbbet játszott művét fordították át a tánc nyelvére. A Bohémélet november 6-án kerül bemutatásra a Nemzeti Táncszínház nagytermében.
Tánc kult50

Egy valódi danseur noble – Balázsi Gergő Ármin a Kult50-ben

Fiatal kora ellenére díjak egész sorával büszkélkedhet a Magyar Nemzeti Balett principálja, Balázsi Gergő Ármin, aki 2019-ben „Az évad legjobb férfi táncművésze” cím mellett megkapta a Junior Prima Díjat is.
Tánc interjú

Mintha különböző játszmákon száguldoznánk végig

A PR-Evolution társulat legújabb előadása szituációkon, emberi játszmákon száguld végig, hogy a végén megtalálja a kiutat és a tanulható szeretet, az Agapé egyes állomásait. Nemes Zsófiával, a PR-Evolution Dance Company vezetőjével Péli Nagy Kata beszélgetett.