Tánc

Folytonosság és megújulás a Győri Balettnél – Interjú Velekei Lászlóval

2020.05.22. 09:20
Ajánlom
Újabb fontos mérföldkőhöz érkezett a negyvenéves múltra visszatekintő társulat: Kiss János igazgató huszonkilenc év után távozik a Győri Balett éléről, és átadja a helyét az eddigi művészeti vezetőnek, Velekei Lászlónak. A Harangozó- és Seregi-díjas táncművész-koreográfust kérdezte terveiről a Táncművészet szerzője.

A 40 éves Győri Balett működése az alapításától napjainkig két szakaszra bontható: az 1979-ben kezdődő 12 év Markó Iván nevéhez kötődik, aki vezetőként és koreográfusként irányította az együttest. Ezt a korszakot egy új társulat létrehozása, művészeti megerősítése és Győr kulturális vérkeringésébe való bekapcsolása jellemezte.

1991-től Kiss János igazgatóként stabilizálta az együttes működési feltételeit, biztosította a szakmai fejlődését, külföldi művészekkel egészítette ki a hazai csapatot, kiszélesítette a repertoárt és a nemzetközi táncélet rendszeres szereplőjévé tette a társulatot. A harmadik szakasz Velekei László eddigi művészeti vezető igazgatóvá való várható kinevezésével kezdődhet, egyedüli pályázóként sikeres önkormányzati szakbizottsági meghallgatáson van túl.  

velekei-laszlo-094711.jpg

Velekei László (Fotó/Forrás: Fehér Alexandra / Győri Balett)

Milyen célokat és koncepciót fogalmazott meg a pályázatában, hova akar eljutni és mit akar megőrizni az eddigi eredményekből? Gyökeres fordulat vagy értékmegőrző innováció lesz a következő évek jellemzője?

Voltam táncos, magántáncos, szólista, próbavezető, művészeti asszisztens, alkalmazott koreográfus, koreográfus és művészeti vezető, vagyis a szakmai létra valamennyi lépcsőfokát volt szerencsém bejárni a Győri Balettnél töltött 23 évben. Dolgoztam együtt mindkét igazgatóval, Markó Ivánnal és Kiss Jánossal, valamint sok alapító táncossal. Elmondhatom, a Győri Balett minden szegletét bejártam, ismerem a várost és a közönségét.

Igazgatóként, ha elnyerem a bizalmat, szeretnék méltó lenni a társulat 40 évéhez.

A beadott pályázatom egyik alcíme: Tradíció és innováció. Amennyiben támogatnak a döntéshozók, a folytonosságra és a megújulásra szavaznak. 2015 óta a Győri Balett vezetésében kettévált az igazgatói és művészeti vezetői poszt. A szakmai nyitás garanciája számomra Lukács András személye a művészeti vezetői poszton. De tervezek változást a szervezeti felépítésben, a döntéshozatali mechanizmusokban, a marketingben és a szervezésben is. Ami talán a legfontosabb, rengeteg energiát fektetünk a fiatalok megszólításába, és abba, hogy a közönségünkből közösséget tudjunk építeni.

Lukács Andrást hívta meg maga mellé művészeti vezetőnek. Ő 15 éve a szomszédos Bécsben, a Wiener Staatsoper szólistája és koreográfusa, előtte Frankfurtban és Lyonban dolgozott. Sikeres alkotó, legismertebb darabja idehaza az Örvény, amelyet a Magyar Nemzeti Balett is többször műsorára tűzött, és legutóbb a Bolero is sikert aratott a Győri Balett színpadán. Mit vár el tőle?

Andrással négy éve kezdtünk el együtt álmodozni. Nem tűztünk ki pontos elvárásokat egymással szemben, hanem egyszerűen csak hagytuk, hogy alakuljon az élet. Csodálatos táncművész és koreográfus. Inspirál a világlátása, gondolkodása, embersége. Azt szeretném, hogy ugyanezt tegye az együttessel, a hazai táncélettel és legfőképp a győri publikummal.

Hiszek a magyar táncművészetben, mert rendkívül színes.

Minden szegmens feladata a saját világképét artikulálni a közönségének. A hivatástudatunk, a tánc szeretete, a táncművészek tisztelete végül úgyis összeköt minket egy egésszé.

Markó Iván idején lényegében egy koreográfusra épülő társulat volt a Győri Balett, és ennek megvolt a maga kockázata. Ez már az elmúlt 19 évben nem volt jellemző, ugyanakkor ön és Lukács András is sikeres koreográfus, alkotói szempontból kihasználják azt, hogy egy egész társulat áll a rendelkezésükre?

Természetesen. Hiszen egy alkotó és egy táncos között nagyon intim kapcsolat van. Vezetői szemszögből nézve fontos, hogy benne legyünk és részeseivé váljunk a csapatnak, időnként együtt próbáljunk. Azt érzem, attól váltam hitelessé a táncosok szemében, hogy minden jó és rossz pillanatot együtt éltünk meg és kezeltünk. Nem szeretnék szerénytelen lenni, de András és az én darabjaim is nagy sikerrel debütáltak Győrben. Ennek ellenére, amint lejárnak a 2021-es évre szóló ígérvényeim, alkotóként eltávolodnék az együttestől. Lukács András munkássága adja majd a repertoár gerincét, de természetesen mindketten úgy gondoljuk, hogy hívunk más alkotókat is.

Kinevezes-214850.jpg

Dézsi Csaba András, Győr polgármestere és Velekei László (Fotó/Forrás: Oláh-Jakócs Péter / Győri Balett)

Kiss János leköszönő igazgató ereje teljében van, miben számít rá a későbbiekben?

Ő mindig is a része lesz a Győri Balettnek. Nemcsak szakmaiságára, hanem a barátságára is szükségem van és lesz. Nem túlzok, ha úgy fogalmazok, ő az egész életét szentelte a Győri Balettnek és a magyar táncművészetnek. A jövőben a Magyar Táncfesztivál igazgatójaként és szakmai tanácsadóként számítok rá.

Úgy tűnik, az idei Magyar Táncfesztivál a legjobb esetben is őszre tolódik, egybeeshet az évadkezdéssel. Milyen őszre számít, hogyan kezdik az új évadot?

A legfontosabb most, hogy mindenki egészséges maradjon. Szeretném így elkezdeni az új szezont, minden mást megoldunk együtt. Magabiztos vagyok, mert nagyon jó az a csapat, amellyel együtt dolgozhatok.

Forrás: Péli Nagy Kata, Táncművészet című szakfolyóirat

Fejléckép: Velekei László (fotó: Mészáros Mátyás)

Velekei László a Győri Balett új igazgatója július 1-től

Kapcsolódó

Velekei László a Győri Balett új igazgatója július 1-től

A társulatot 29 éve vezető Kiss János megbízatása lejárta után nem pályázott újra a pozícióra, de utódjának pedig segített felkészülni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Nem adják fel a várat a színművészetisek, megtelt a Vas utca támogatókkal

Nem sikerült kiüríttetnie az egyetemi épületeket Szarkáéknak, sőt, a diákok visszafoglalták az Ódry Színpadot is. Pénteken este megtelt a Vas utca az egyetemfoglalókat támogató szimpatizánsokkal.
Klasszikus

Fiatal karmester áll a Nemzeti Filharmonikus Zenekar élére

A legfiatalabb Junior Príma-díjas karmester, Rajna Martin magyar szerzők műveit dirigálja az együttes élén vasárnap este a Müpában.
Jazz/World

10 lemez Londonból, ami után mást fogsz gondolni a jazzről

Az Egyesült Királyságban reneszánszát éli a jazz. Ahogy az lenni szokott, a műfaj időről időre kidugja a fejét az ágyásból, felbukkan itt-ott, néhány éve pedig szárnyakat kapott az olyan könnyebb műfajoktól, mint a hiphop, a dub, a techno és a trance. Összeszedtem azokat az albumokat, amiket hallanod kell, ha London és a jazz új arcára vagy kíváncsi.
Vizuál

Egy aszfaltpattanás is lehet műtárgy – A Fiat 500 a képzőművészetben

Olaszországban a mobilitást jelentette a nagy tömegek számára – voltak, akik egyenesen úgy fogalmaztak, hogy „ez volt az autó, mely a volán mögé ültette Itáliát”. Magyarországon az első nyugati autóként jelent meg a 60-as évek végén. Hangos volt, pici és a motorja is csak valamivel erősebb, mint egy robogónak, mégis a legtöbb tulajdonos számára feledhetetlen emlékek sora kötődött a mára már kultikus ikonná vált Fiat 500-hoz.
Színház

Lábnyomot kaptak a Halhatatlanok Társulatának új tagjai

Szombat délelőtt újabb lábnyomokkal gazdagodott a Pesti Broadway az Operettszínház előtt. Az 1996-ban alapított Halhatatlanok Társulata öt év kihagyás után választott új tagokat még májusban, most pedig ünnepélyes keretek között avatták fel a díj részeként fémbe öntött lábnyomokat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

Mintha különböző játszmákon száguldoznánk végig

A PR-Evolution társulat legújabb előadása szituációkon, emberi játszmákon száguld végig, hogy a végén megtalálja a kiutat és a tanulható szeretet, az Agapé egyes állomásait. Nemes Zsófiával, a PR-Evolution Dance Company vezetőjével Péli Nagy Kata beszélgetett.
Tánc ajánló

Egy ősi jegesmedve is megjelenik a Recirquel legújabb előadásában

A Solus Amor időtlen térben kutatja a szeretet rétegeit. A monumentális légi balettben egy hatalmas jegesmedve-báb is feltűnik, ami a West Enden nagy sikerrel játszott War Horse című produkció élethű lóbábjait is készítő bábtervező, Janni Younge munkája.
Tánc magazin

70 éve a tánc szolgálatában

1950. október 14-én Állami Balett Intézetként nyitotta meg kapuit a mai Magyar Táncművészeti Egyetem. Az intézmény fennállása óta számos változás történt, a képzés mára a táncművészet teljes műfaji spektrumát lefedi. A különleges évfordulóról egy előadás keretében emlékeznek meg a Nemzeti Táncszínházban.
Tánc kult50

Társadalmi krízistánc – Duda Éva a Kult50-ben

Csodaország első ránézésre a legjobb hely, ahol elképzelhetjük az életünket: itt minden a mi szórakozásunkat szolgálja, és bármi megtörténhet, amire vágyunk. Ez azonban csak illúzió. A felszín alatt káosz uralkodik, a világ velejéig romlott. Természetesen nem véletlen, hogy a szociálisan érzékeny, kritikus gondolkodású Duda Éva éppen 2019-ben döntött úgy, hogy táncba ülteti ezt a témát.
Tánc interjú

„El lehet mondani az igazságot úgy, hogy ne fájjon” – Beszélgetés Keleti Évával

A Teréz körút egyik csodálatos bérházának klasszikus polgári lakásában ülünk Keleti Éva Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotográfussal. Otthona középpontjában az az óriási asztal áll, ami mellett minden vasárnap összegyűltek a család idősei és fiataljai, máskor pedig a hatvanas-hetvenes évek legnagyobb színészei, táncművészei, rendezői és koreográfusai foglaltak helyet. Ezekben a szobákban töltötte utolsó karácsonyát Róna Viktor, innen rohant át Keleti Éva segíteni, amikor a közelben lakó Orosz Adél hazatért újszülöttjével.