Tánc

Fred Astaire-t először eltanácsolták a filmtől

2019.05.10. 10:35
Ajánlom
Százhúsz éve, 1899. május 10-én született minden idők legnagyobb táncos színésze, a műfajt teremtő Fred Astaire.

Fred Austerlitz néven anyakönyvezték, sörkereskedő apja Ausztriából vándorolt ki az Egyesült Államokba. A legenda szerint még totyogni is alig tudott, amikor anyja elvitte Adele nővére balettórájára, és ő egy sarokban hagyott cipőben azonnal lábujjhegyen kezdett járni. Hatévesen lépett fel először testvére oldalán, s az 1910-es évek végén már a Broadwayn (egyebek közt Jacobi Viktor operettjeiben is) tapsoltak nekik, immár Astaire néven. Sokáig Fredet tartották a kevésbé tehetségesnek, akivel nővére csak a humoros számokat táncolta, a műsor nagyobb részében a színfalak mögött unatkozott. Adele 1931-ben férjhez ment egy brit főnemeshez, Fred pedig egyedül folytatta – a fogadtatásra jellemző egy kritika címe:

Két Astaire jobb, mint egy.

Megpróbálkozott a filmmel is, de a próbafelvétel után eltanácsolták. A sokszor idézett lesújtó vélemény szerint „kopaszodik, nem tud se játszani, se énekelni, táncolni csak egy kicsit”. A híres producer David O. Selznick mégis meglátott benne valamit, mert „hatalmas füle és komikus arca” ellenére is szerződést ajánlott neki. Első filmjében csak átsuhant a filmvásznon, de az 1933-as Leszállás Rióban mindent megváltoztatott. Bár csak mellékszerep jutott neki a szintén kezdő Ginger Rogers társaságában, a közösen eltáncolt-elénekelt Carioca „ellopta a show-t, bombasiker lett. (Érdekesség, hogy Astaire kezdetben ódzkodott attól, hogy együtt szerepeljenek, nem akarta, hogy nevét ismét egy partnerrel együtt emlegessék.)

A film új álompárja kilenc filmet forgatott együtt, a kicsit bugyuta, de látványos és szórakoztató zenés-táncos alkotásokra – Roberta, Top Hat, Egymásnak születtünk, Dalol a flotta – tódult a közönség. Ezekben illeszkedett először szervesen a cselekménybe a zene és a tánc, és ezekben vették fel először a táncjeleneteket vágás nélkül. Astaire ragaszkodott ehhez, ahogy mondta: „Vagy én táncolok, vagy a kamera.” A közönség valóban úgy érezhette, hogy élő előadást néz. Táncstílusukat nehezen lehetett besorolni, mert a sztepp, a társastánc, sőt a balett elemeiből gyúrták össze, és a köztük lévő kémia a szexuális töltetet sem nélkülözte. A szinte mániákusan a tökéletességre törekvő Astaire napokig készült egy néhány perces jelenetre, amibe Rogers idővel belefáradt. 1939-ben kilenc film után búcsút intettek egymásnak, de tíz évvel később még egyszer együtt álltak a kamera elé. A köztudatban nevük elválaszthatatlanul egybeforrott – elég csak Fellini Ginger és Fred című tisztelgésére utalni. Astaire rádiós műsorvezetőként is dolgozott, a negyvenes években pedig sok nagy sztárral – Eleanor Powell, Rita Hayworth, Judy Garland – forgatott.

1946-ban – miután a Kék ég című filmben „lejátszotta” őt Bing Crosby – bejelentette visszavonulását. Két évig csak családjával, illetve tánciskoláival és a versenylovakkal foglalkozott. 1948-ban erőtől duzzadva tért vissza, amikor pályafutása talán legnagyobb sikerét aratva beugrott a lesántult Gene Kelly helyére a Húsvéti parádé című filmbe. 1949-ben speciális Oscar-díjat kapott a musical művészetéhez nyújtott hozzájárulásáért, a díjat stílszerűen régi partnere, Ginger Rogers kezéből vehette át.

1954-ben rákban meghalt rajongva szeretett felesége, és ő munkába menekült. A külsejét tekintve egyáltalán nem öregedő színész a hatvanas-hetvenes éveket is végigdolgozta, s néhány alkotásban – Az utolsó part, Pokoli torony – meglepő jellemábrázolási képességről tett tanúságot, utóbbiért 1974-ben életében először és utoljára jelölték Oscar-díjra a legjobb mellékszereplőként. A tánccal hivatalosan hetvenkét évesen hagyott fel, de azért hat év múlva még táncra perdült Gene Kelly oldalán, bár szavai szerint ez már csak mozgás volt. Utoljára nyolcvanévesen, a Battlestar Galactica tévésorozatban tett néhány tánclépést egy idegen hercegként, amire unokái beszélték rá.

Nyolcvanegy évesen azzal lepte meg családját és barátait, hogy egy nála negyvenöt évvel fiatalabb, de a versenylovak iránti szenvedélyében osztozó zsokénőt vett el.

A házasság a várakozásokra rácáfolva jól sikerült, s kitartott Fred Astaire 1987. június 22-én bekövetkezett, tüdőgyulladás okozta haláláig. Kollégái meghatottan búcsúztak tőle, meleg szavakkal méltatta egykori pályatársa, az akkor az Egyesült Államok elnöki tisztét betöltő Ronald Reagan is.

Neve fogalom volt a film világában. Nem sok nála sokoldalúbb előadó akad, elegáns és könnyed táncáról pedig még a klasszikus balett nagyjai is úgy vélekedtek, hogy az „maga a megelevenedett ritmus”. Énekesi képességeiről már megoszlanak a vélemények, kellemes, de átlagos hangjáról maga sem táplált illúziókat, hiányosságait azonban a hangszerelés és személyisége elrejthette a nem túl igényes filmdalokban. Irving Berlin, George Gershwin, Cole Porter külön neki írtak dalokat, nem csak népszerűsége miatt, számos későbbi örökzöldet az ő előadásában ismerhetett meg a közönség.

Fred Astaire sztárként is természetes és szerény maradt.

Magánéleti botrányairól – mivel nem is voltak – soha nem cikkezhetett a sajtó, végrendeletében pedig megtiltotta, hogy életútjáról filmet készítsenek. Özvegye a tiltást komolyan vette, de 1997-ben ahhoz engedélyt adott, hogy néhány filmrészletet porszívó-hirdetésekben használjanak fel, Ginger Rogers helyébe táncoló porszívókat montírozva. Az ízléstelen reklámok nagy visszatetszést keltettek, és nem sokáig sugározták őket. S ami a legfurcsább, a filmvásznon klakkban-frakkban pompázó színész saját ruhatárában egyetlen ilyen ruhadarab sem szerepelt.

Az MTVA Sajtóadatbank/MTI portréja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Zseni volt” – Végső nyugalomra helyezték Kocsár Miklóst

Családja, tisztelői, barátai és pályatársai végső búcsút vettek pénteken Kocsár Miklós Kossuth-díjas zeneszerzőtől a budapesti Farkasréti temetőben.
Tánc

„Ha táncolsz, akkor biztos te is tütüben tolod” – Férfi táncosokat kérdeztünk a nemi sztereotípiákról

A #BoysDanceToo kampány kapcsán kíváncsiak lettünk arra, valóban ki vannak-e téve a férfi táncosok a negatív sztereotípiáknak. Klasszikus balett, modern- és kortárs táncosokat kérdeztünk személyes tapasztalataikról.
Vizuál

Elhunyt Sára Sándor

Életének 86. évében elhunyt Sára Sándor Kossuth-nagydíjas és Balázs Béla-díjas operatőr, filmrendező, a nemzet művésze, az egykori Duna Televízió első elnök-főigazgatója  2019. szeptember 22-én.
Színház

A Radnótié a legjobb előadás a kritikusok szerint

Székely Csaba 10 című darabja a legjobb új magyar dráma díját is elhozta, míg a Sebestyén Aba rendezte előadás zenéjét is díjazták a Színikritikusdíj-átadón, ahol a színpadra lépők közösen főzték meg a szakma paprikás krumpliját.
Könyv

Újabb portréfilm készült Nádas Péterről

A tavalyi Nagyon sajnálom után újabb portréfilm mutatja be egyik legnagyobb kortárs prózaírónkat. A Természetes ellenfényt október 3-án mutatják be a Cirko-Gejzírben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

„Ha táncolsz, akkor biztos te is tütüben tolod” – Férfi táncosokat kérdeztünk a nemi sztereotípiákról

A #BoysDanceToo kampány kapcsán kíváncsiak lettünk arra, valóban ki vannak-e téve a férfi táncosok a negatív sztereotípiáknak. Klasszikus balett, modern- és kortárs táncosokat kérdeztünk személyes tapasztalataikról.
Tánc hír

Jelentkezz az első urban dance vs. kortárs tánc párbajra!

Első alkalommal találkozik a két műfaj a Trafóban október 4-én. Ezen a napon nem a különbségek számítanak, csak a mozgás szenvedélyes szeretete. Bár versenyre kelnek a táncosok, a párbaj célja a tanulás és a tudásmegosztás.
Tánc ajánló

A zsonglőrködés forradalmára a Trafóban játszik az érzékeinkkel

A világ egyik legnagyobb zsonglőrjeként számontartott Jérôme Thomas és társulata a Magnétic című előadással mutatkozik be a Trafóban szeptember 20-án és 21-én.
Tánc kulturális örökség napjai

Járt már balettórán? Most érdemes benézni a Táncművészeti Egyetemre

Nyílt balett- és néptáncóra, könyvbemutató, épületbejás, jelmezek és berendezett enteriőr várja a látogatókat a kulturális örökség napjai alkalmából a Magyar Táncművészeti Egyetemen szombaton.
Tánc interjú

A finn művész, aki rengeteget tesz a magyar kortárs táncért: Jenna Jalonen

Az 5. dunaParton négy ízben is színpadra lép a 16 éves kora óta főleg Magyarországon élő Jenna Jalonen, akivel nyelvi és kulturális különbségekről és eltérő nézői reakciókról beszélgettünk.