Tánc

Frenák Pál ajándéka

2012.12.21. 11:54
Ajánlom
December 24-ig kedvezményesen vásárolhatók meg együtt a k.Rush búcsú előadásására szóló jegyek és a Frenák című kétnyelvű kötet az Átrium Film-Színház jegypénztárában.

Frenák Pál 2010-es különleges darabjában a rohanás dinamikáját és az ütközés drámai pillanatait ötvözi, filmes emlékképekkel kiegészítve. A filmművészet mindig is közel állt a koreográfushoz, hiszen filmes motívumokat korábban is felfedezhettünk munkáiban (gondoljunk csak a Lakomára, az InTimE-ra vagy éppen a Fiúkra). Azonban a k.Rush az eddigieknél tudatosabban foglalkozik film és tánc összekapcsolásával, melynek során a valóság és az álom határai összemosódnak, látomásszerű road-movie-vá, film-koreográfiává alakulva a színpadon.

D0173C45-7F48-4963-8F0D-13356723B81E

k.Rush - Frenák Pál Társulat

Pasolini, Lynch, Almodovar, Fellini, Ridley Scott filmjeinek hangulata, színei, jelenetei asszociatív módon jelennek meg az előadásban. Marlon Brando, Marilyn Monroe, vagy épp Paul Newman alakja finoman sejlik fel egy-egy figurában, miközben a teret uraló, három darabra szakadó, majd újra összeálló bőrüléses Cadillac némán száguld valami láthatatlan cél felé, hol továbbrepítve, hol elsodorva a szereplőket.

 „...film- és mozgásművészet határán egyensúlyoz a k.Rush, amely letisztultságával és pontosságával nyűgöz le leginkább (...) a k.Rusht is sokszorosan összetett utalásrendszere, asszociáltató mechanizmusai felől közelítheti meg a közönség. Ugyanakkor a felkeltett allúziók is sokfélék - Pasolini és Lynch például egyszerre jelenhet és jelenik is meg Frenák színpadán -, közülük a néző saját nyitottsága és/vagy tájékozottsága függvényében ismerhet fel többet vagy kevesebbet." (Markó Róbert, Tánckritika)

„A Cadillac tudatos aránytalansággal megnövelt jelentése a darab egyetlen metaforájává lényegül át, hogy összekösse - vagy ha jobban tetszik - ütköztesse a legendás sorsokat és végzeteket a frenáki színpadon (...)

Frenák nem beszéli túl a történeteit, nem az utazás toposza a fontos számára. Éppen ezért nem érdekli a száguldás, az útkeresés és a megérkezés sokszor látott és feldolgozott motívuma sem. Egyedül a tárgyra, az autóra, és a körülötte, miatta, benne burjánzó emberi viszonyokra és viszonyulásokra koncentrál. Mindezt olyan magabiztos és rutinos alkotói attitűddel teszi, amellyel egyben a nézői várakozásoknak is eleget tesz. Kiemelkedő koreográfus, aki mindig képes a megújulásra, bármit használjon is eszközéül, bármilyen vizuális formába öntse is gondolatait, karakteres stílusát." (Vida Virág, Színház)

Az előadás 2010-es bemutatója óta turnézik Európa-szerte, az utolsó három előadás 2013 február 6-8 között látható majd Párizsban, majd lekerül a társulat repertoárjáról. A darabtól január 29-én, kedden, az újranyitott Átrium Film-Színház nagytermében búcsúzhat a budapesti közönség - a valaha volt mozi épülete vörös bársonyszékeivel és jellegzetes atmoszférájával tökéletes hely egy ilyen filmes hangulatú, különleges koreográfia számára, melynek egyik izgalmas eleme, hogy a zárójelenetben a koreográfus, maga Frenák Pál is színpadra lép.

Péter Márta tánckritikus a Frenák Pál Társulat alapításának tízedik évfordulója alkalmából olyan könyvet írt és szerkesztett, amely nem csak a szakmának szól, nemcsak egy életpálya, életmű meghatározó momentumait és az elkészült előadások magával ragadó elemzését tartalmazza, de a szélesebb közönséget, a rajongókat is megszólítja. A kötetben olvasható nagyinterjú közelebb visz Frenák Pálhoz, az emberhez is, az egyes koreográfiákról olvasható írások pedig lehetőséget kínálnak a tánckedvelő olvasónak a műfaj és az életmű alaposabb megismeréséhez, jobb megértéséhez.

A személyes és a táncművészi lét kettőssége jellemzi az összeválogatott képanyagot is. A jól ismert és gondosan komponált előadás-felvételek mellett eddig nem publikált, olykor intimebb hangulatú képek is szerepelnek a kiadványban. A kötet így igazi csemege nem csupán a társulat, de a kortárs tánc és a táncfotók rajongóinak is.

„Ritkán jelenik meg ennyire igényes és ilyen értő szeretettel íródott könyv egy kortárs koreográfus pályájáról. Nagy öröm Péter Márta Frenak című könyve, melyben egy rendkívül eredeti alkotó pályaképe kerekedik ki a koreográfus és a szerző évek óta tartó párbeszédéből (...) Péter Márta korszakalkotó és rendkívül inspiratív művészt mutat be ragyogó könyvében, és munkájával komoly mértékben járul hozzá, hogy a közönség és a szakma is egy lépéssel közelebb merjen lépni Frenák Pál lenyűgöző, sokkoló, eredeti és önmagunkkal szemben is őszinteségre kényszerítő világához." (Tóth Ágnes Veronika)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Petíció indult és tüntetést szerveznek a kulturális élet totális átszervezése ellen

Teljesen ellehetetlenítené a függetlenek működését, de a kőszínházak műsorpolitikáját is felülről irányítaná a kormány egy új törvényjavaslat szerint. Ennek megakadályozására szerveznek december 9-én tüntetést a fővárosi kőszínházak – emellett petíció is indult a törvényjavaslat elfogadása ellen. FRISSÍTVE
Színház

„Kezdenek visszaköszönni a ’70-es évek” – színházi emberek tiltakoznak

Kováts Adél, Mácsai Pál, Pintér Béla és Ónodi Eszter is megszólal abban a videóban, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap kiszivárgott, radikális átalakítása miatt meghirdetett december 9-i demonstráció kapcsán tettek közzé.
Plusz

Átadták az idei Prima Primissima Díjakat

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában megtartott pénteki gálaesten.
Színház

Újszínházi zaklatási ügyről ír a HVG

A lap úgy tudja, egy állami kitüntetéssel is rendelkező, ismert színész zaklathatott egy nem színész alkalmazottat az Újszínházban.
Színház

Vidnyánszky az igazságtalanságok megszüntetését várja a törvénytervezettől

A Magyar Teátrumi Társaság elnöke az M1-nek nyilatkozott az új színháztörvénnyel kapcsolatban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

Klasszikus balettek, amik mai szemmel diszkriminatívnak tűnhetnek

Itt A diótörő-szezon, amelynek egyes karaktertáncai kapcsán újra rácsodálkozhatunk, vajon bizonyos pontokon nem rögzítenek-e meghaladott ábrázolásmódokat ezek a 19. századi balettek?
Tánc ajánló

Harminc év után Diótörő az Operettszínházban

A Budapesti Operettszínház színpadán harminc év után láthat ismét balettelőadást a közönség. Csajkovszkij Diótörő című örök klasszikusa kerül színpadra, amelyben a Magyar Táncművészeti Egyetem növendékei is bemutatkoznak.
Tánc videó

Ezek a videók bizonyítják, hogy a balettosoknak is van humora

Gondolta volna, hogy a kimerítő balettórák és előadások között paródiavideók forgatásával ütik el az idejüket a táncosok?
Tánc táncterápia

Tánc segíti a háborús veteránokat a traumák feldolgozásában

Roman Baca az iraki háborúban harcolt, ahonnan hazatérve nehezen tudott beilleszkedni a civil életbe: a háborús tapasztalatok megváltoztatták a személyiségét. Most koreográfusként a hozzá hasonló embereknek próbál segíteni.
Tánc interjú

Mire van szüksége a pályakezdő koreográfusoknak?

Három éve indult el a pályakezdő koreográfusokat és fiatal táncosokat támogató Imre Zoltán Program. A kuratórium tagjait, Pataki Andrást, Nagy Zoltánt, Ertl Pétert, valamint Kovács-Gerzson Pétert kérdeztük a célokról és az eddigi tapasztalatokról.