Tánc

Frenák Pál: Nem akarok semmit újravágni

2010.10.08. 07:51
Ajánlom
Már ezerrel „dübörög” a meghívott művészekkel kibővített Frenák Pál Társulat új darabjának, a mozihatásokra koreografált k.Rush című produkciónak a próbafolyamata. A decemberi bemutatót megelőzően Frenák maga is színpadra lép októberben a Thália Színházban: Pascal Contet harmonikaművész játékára improvizál előadást Wings címmel. Performansz várható felsőfokon.

- Milyen hatásokra született meg benned a zenei társulás ötlete Pascal Contet-val?

- A Milan és a Twins című előadásokból lett a Wings. Ez egy adaptáció, amiben az improvizációs részek beépülnek egy struktúrába. Pascal Contet végig improvizálja a zenét, még mi sem tudjuk pontosan, hogy mi lesz. Van azonban egy keret: a Twins alapötlete. Kapaszkodópontokat helyeztünk el, hogyan legyen az előadásból koncert, és a táncosok se ússzanak el. Ennek érdekében építészeti struktúrákat találtunk ki: szépen kirajzolt térformákban a fénnyel próbálunk határvonalakat szabni annak érdekében, hogy limitált térben történjen meg az improvizáció.

- Hogyan találtatok egymásra Contet-val?

- Évek óta ismerem a munkáját, ő az egyik legérdekesebb és legismertebb kortárs harmonikás. Olyan hangeffektusokkal dolgozik, mint ha nem is harmonikán játszana. Globálisan nyitja ki a hangszer lehetőségeit, nagyon új hangzásokat teremt meg. Mi táncosok pedig bizonyos kötött koreográfiákat próbálunk ráépíteni.

- Mi vonz manapság az improvizációban?

- Érdekelt, miként tudom bevonzani Pascalt a Twins hangulatába, miként tud szimbolikusan beépülni ebbe a színházi iker-maszk játékba, aminek az elején nem tudni, hogy ki kicsoda. Közben engem egy sérülést ért, és Nelson Reguerán kívül beépítünk a produkcióba még egy fiatal táncost, Major Lászlót. Bár akik ismerik a munkámat, azok számára lehet, hogy ez nem annyira újszerű.

- Frenák "újravágva", egyfajta visszatekintésről van szó?

- Egy-két darabot szívesen felújítok, de semmiképpen nem akarok semmit újravágni. Van olyan rész, amelyben totálisan improvizálok attól függően, hogy Pascal mit fog játszani. Ő,mint zeneszerző is rengeteget improvizált már táncosokkal.

- Energianövelő számodra, hogy színpadra lépsz?

- Óriási rizikó, franciásan szólva igazi casse-gueule. Az emberek nagyon pozitívan képzelik el, hogy táncolok, közben nekem elég negatív a megítélésem a saját színpadi jelenlétemmel kapcsolatban. Ez egészen addig tart, amíg ki nem megyek a színpadra, de attól a perctől kezdve, hogy ott vagyok, valami megszűnik számomra. Úgy érzem, hogy a vibráción keresztül elengedem magam. A Wings nem koreográfiai est lesz, inkább performansz: a személytelensége érdekelt, az, hogy nincsenek arcok, csak maszkok. Pascal azt mondta, hogy iszonyatosan nehéz maszkban tájékozódnia a színpadon, kicsit olyan, mintha bekötnénk a szemét. Mindez azért van, hogy a határvonalak megszűnjenek köztünk.

- Pascal is beszáll a táncba?

- Olyasmit láthatunk, hogy jön-megy vagy leül a színpadon. Limitált dolog: egy "többtonnás" harmonikát nem lehet csak úgy megmozgatni. Nem tetszik, amikor zenészek tánccal próbálkoznak. Abban a formában, amiben mi mozgunk, a tánc egy életforma.

- Mi lesz benne a meglepetés?

- Nincs meglepetés. Mi fogjuk magunkat meglepni. Még a megkoreografált előadásaim esetében is lutriról beszélhetek.

- Képletesen és valóságosan szólva is új irányba terjeszted a szárnyaidat. Gondolok itt a készülő k.Rushra, amelyben hazai táncosok generációit találkoztatod.

- Az előző, a közép- és az új generáció művészei találkoznak benne. Uhrik Dóra vagy Lőrinc Kati nagy csodálói a munkámnak, mint ahogy ez fordítva is igaz. Új ötlet volt részemről, mi van akkor, amikor egy előadást úgy dolgozunk fel, mintha egy filmet vetítenénk: David Lynchtől Hitchcockon át Tatiig, a húszas évektől napjainkig szimbolikus értelemben végigpásztázzuk a századot. Az InTimE kanapéjától eltérően ehhez egy mozgó teret, egy lehajtható Cadillacet találtam ki szcenográfiai elemként. A lényege az, hogy különböző generációk úton vannak és száguldanak a végtelen térben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Erős, makacs és érzékeny - Meryl Streep 70 éves

Ma ünnepli hetvenedik születésnapját a háromszoros Oscar-díjas Meryl Streep, a ma élő legnagyobb színészek egyike, akit 21 alkalommal jelöltek Oscar és 31 alkalommal Golden Globe díjra. Portré.
Színház

„Egy Beethoven-koncert után kisebb a valószínűsége annak, hogy valakit fejbe verjünk”

Az Ördögkatlan két megálmodójával, Kiss Mónikával és Bérczes Lászlóval arról beszélgettünk, miből fakad a fesztivál egyedi hangulata és milyen új fellépőket avatnak idén, de néhány praktikus tanáccsal is ellátják azokat, akik kedvet kapnának ellátogatni a fesztiválra július 30. és augusztus 3. között.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Zenés színház

Aj Vej-vej Turandotot rendez Rómában

A hazájában játszódó Puccini-operának a kínai képzőművész nemcsak a rendezője lesz, hanem ő tervezi a jelmezeket is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

A tánc a legjobb kulturális immunerősítő – elkezdődött a 15. Magyar Táncfesztivál

Két tánctechnikai bravúr-darabbal nyitott hétfőn este Győrben a Magyar Táncfesztivál.
Tánc videó

Újabb táncos portréfilm a láthatáron, ezúttal Natalia Osipováról

A Force of Nature című új dokumentumfilm a méltán híres balerina karrierjének egy évét követi nyomon.
Tánc hír

Életrajzi film készül Alvin Aileyről, az afroamerikai modern tánc úttörőjéről

A filmet az Oscar-díjas Holdfény című dráma rendezője, Barry Jenkins forgatja – értesült a The Hollywood Reporter.
Tánc magazin

3D-s hologrammal helyettesítik az állatokat ebben a cirkuszban

A német Roncalli Cirkusz merész húzással modernizálta a műfajt: élő állatok helyett a modern technikát vetik be.
Tánc videó

A legnehezebb témákhoz humor kell – Gál Eszter és Hód Adrienn a Kult50-ben

Gál Eszter, az Artman Egyesület alapítója és Hód Adrienn koreográfus beszélgetnek a Kult50 kamerái előtt humorról, közönségről, közösségről és a táncról, ami mindenkié.