Tánc

Frenák Pál: Nem akarok semmit újravágni

2010.10.08. 07:51
Ajánlom
Már ezerrel „dübörög” a meghívott művészekkel kibővített Frenák Pál Társulat új darabjának, a mozihatásokra koreografált k.Rush című produkciónak a próbafolyamata. A decemberi bemutatót megelőzően Frenák maga is színpadra lép októberben a Thália Színházban: Pascal Contet harmonikaművész játékára improvizál előadást Wings címmel. Performansz várható felsőfokon.

- Milyen hatásokra született meg benned a zenei társulás ötlete Pascal Contet-val?

- A Milan és a Twins című előadásokból lett a Wings. Ez egy adaptáció, amiben az improvizációs részek beépülnek egy struktúrába. Pascal Contet végig improvizálja a zenét, még mi sem tudjuk pontosan, hogy mi lesz. Van azonban egy keret: a Twins alapötlete. Kapaszkodópontokat helyeztünk el, hogyan legyen az előadásból koncert, és a táncosok se ússzanak el. Ennek érdekében építészeti struktúrákat találtunk ki: szépen kirajzolt térformákban a fénnyel próbálunk határvonalakat szabni annak érdekében, hogy limitált térben történjen meg az improvizáció.

- Hogyan találtatok egymásra Contet-val?

- Évek óta ismerem a munkáját, ő az egyik legérdekesebb és legismertebb kortárs harmonikás. Olyan hangeffektusokkal dolgozik, mint ha nem is harmonikán játszana. Globálisan nyitja ki a hangszer lehetőségeit, nagyon új hangzásokat teremt meg. Mi táncosok pedig bizonyos kötött koreográfiákat próbálunk ráépíteni.

- Mi vonz manapság az improvizációban?

- Érdekelt, miként tudom bevonzani Pascalt a Twins hangulatába, miként tud szimbolikusan beépülni ebbe a színházi iker-maszk játékba, aminek az elején nem tudni, hogy ki kicsoda. Közben engem egy sérülést ért, és Nelson Reguerán kívül beépítünk a produkcióba még egy fiatal táncost, Major Lászlót. Bár akik ismerik a munkámat, azok számára lehet, hogy ez nem annyira újszerű.

- Frenák "újravágva", egyfajta visszatekintésről van szó?

- Egy-két darabot szívesen felújítok, de semmiképpen nem akarok semmit újravágni. Van olyan rész, amelyben totálisan improvizálok attól függően, hogy Pascal mit fog játszani. Ő,mint zeneszerző is rengeteget improvizált már táncosokkal.

- Energianövelő számodra, hogy színpadra lépsz?

- Óriási rizikó, franciásan szólva igazi casse-gueule. Az emberek nagyon pozitívan képzelik el, hogy táncolok, közben nekem elég negatív a megítélésem a saját színpadi jelenlétemmel kapcsolatban. Ez egészen addig tart, amíg ki nem megyek a színpadra, de attól a perctől kezdve, hogy ott vagyok, valami megszűnik számomra. Úgy érzem, hogy a vibráción keresztül elengedem magam. A Wings nem koreográfiai est lesz, inkább performansz: a személytelensége érdekelt, az, hogy nincsenek arcok, csak maszkok. Pascal azt mondta, hogy iszonyatosan nehéz maszkban tájékozódnia a színpadon, kicsit olyan, mintha bekötnénk a szemét. Mindez azért van, hogy a határvonalak megszűnjenek köztünk.

- Pascal is beszáll a táncba?

- Olyasmit láthatunk, hogy jön-megy vagy leül a színpadon. Limitált dolog: egy "többtonnás" harmonikát nem lehet csak úgy megmozgatni. Nem tetszik, amikor zenészek tánccal próbálkoznak. Abban a formában, amiben mi mozgunk, a tánc egy életforma.

- Mi lesz benne a meglepetés?

- Nincs meglepetés. Mi fogjuk magunkat meglepni. Még a megkoreografált előadásaim esetében is lutriról beszélhetek.

- Képletesen és valóságosan szólva is új irányba terjeszted a szárnyaidat. Gondolok itt a készülő k.Rushra, amelyben hazai táncosok generációit találkoztatod.

- Az előző, a közép- és az új generáció művészei találkoznak benne. Uhrik Dóra vagy Lőrinc Kati nagy csodálói a munkámnak, mint ahogy ez fordítva is igaz. Új ötlet volt részemről, mi van akkor, amikor egy előadást úgy dolgozunk fel, mintha egy filmet vetítenénk: David Lynchtől Hitchcockon át Tatiig, a húszas évektől napjainkig szimbolikus értelemben végigpásztázzuk a századot. Az InTimE kanapéjától eltérően ehhez egy mozgó teret, egy lehajtható Cadillacet találtam ki szcenográfiai elemként. A lényege az, hogy különböző generációk úton vannak és száguldanak a végtelen térben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.
Tánc győri balett

Győrben bepótolhatja az elszalasztott tánceseményeket

14. alkalommal rendezik meg a Magyar Táncfesztivált és negyedszer a gyermek táncfesztivált Győrben mától egészen vasárnapig.
Tánc balett

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Tánc videó

Szergej Polunyinnak az őrület is jól áll, de még mennyire

A szupersztár balett-táncost ezúttal egy ikonikus brit divatfotós, filmkészítő Rankin kérte fel közös munkára, amiből egy igen erős anyag született.
Tánc simkó beatrix

A Simkó-Grecsó páros hozta el a Tánc Fesztiválja fődíját

A Frenák Pál Társulat és a Pécsi Balett is két-két díjat kapott a veszprémi tánctalálkozó után – írta meg a szinhaz.hu.