Tánc

Frenák Pál számára még a judo is tánc

2016.09.20. 09:31
Ajánlom
A jövőre hatvanadik életévébe lépő koreográfus rendkívüli évadot tudhat társulata mögött, amire ősszel még egy premierrel teszi föl a koronát: a harcművészetek elemeit a kortárs tánc eszközkészletével ötvöző LUTTE-val.

Bár már rég nem lehet jegyet kapni rá, azért még egyszer elmondjuk a fantasztikus hírt: szeptember 23-án és 24-én debütál a Trafóban a legfrissebb Frenák-előadás, a LUTTE. (Az előadás december 2-án és 3-án újra látható lesz, amire már most érdemes jegyet váltani). A cím franciául annyit tesz: „harcolni, küzdeni”. Ez persze tágan értelmezhető, de nem is célja a koreográfusnak leszűkíteni gondolkodásunk kereteit. Ő csak kijelöl egy teret, amin belül mindenki saját tapasztalataira vonatkoztathatja a küzdelem mibenlétét. Teszi ezt egy tükörfényű, vakítóan fehér szőnyeggel, ami -teszem azt maga a küzdőtér- és jellemzően az észak-európai, valamint keleti harcművészetek elemeiből összegyúrt táncos mozgásnyelvvel. Frenák Pál széles skálából merít, amikor harcművészetre gondol: egyaránt alkalmazza a judo brutálisan csattanó mozdulatait és egy speciális izlandi birkózó technikát, a glimát is, de feltűnnek majd a cselgáncsból és az ökölvívásból ismerős mozdulatok is, mindez persze a kortárs tánc eszközkészletével ötvözve. Ami tehát bizonyos: maximális erő lesz érzékelhető a színpadon, amihez most Frenák Pál a leginkább ereje teljében lévő fiatal táncos generáció képviselőit invitálta meg. 

LUTTE (próbafotó)

LUTTE (próbafotó) (Fotó/Forrás: Bobál Katalin)

A LUTTE tehát már csak azért is fontos darab a társulat életében, mert az előadásban a megszokottnál is nagyobb teret és szabadságot kap egy új táncos nemzedék. Látható lesz a darabban a Svédországból visszatért Várnagy Kristóf, aki nemcsak táncosként, de asszisztensként is segíti Frenák Pál munkáját. Mellette Esterházy Fanni, Maurer Milán, az ír Eoin Mac Donncha és Keresztes Patrik táncolják az előadást, akik közül többen most először lépnek fel a Frenák Pál társulat színeiben.

Habár a társulatot főként teltházas előadásairól ismerjük, fontos tudni, hogy a kulisszák mögött egész évben zajlik egy komplex művészeti oktatási programjuk is, amihez a Norvég Alaptól kaptak támogatást. A LUTTE is ennek keretén belül valósul meg, a társulat jövőbeli tervei között pedig workshopok, vendégjátékok, hátrányos helyzetű közösségekkel zajló fejlesztő munkák, pedagógiai programok, nemzetközi együttműködések és egy ösztöndíjas rendszerben működő menedzserképző program is szerepelnek.

Frenák Pál: UN

Frenák Pál: UN (Fotó/Forrás: Kővágó Nagy Imre)

Alig két héttel a LUTTE bemutatója után jön az UN budapesti premierje. Az előadás két szólóból áll: az idén a legígéretesebb fiatal táncművésznek választott Maurer Milán egy faun-szerű alakról táncol egy személyes koreográfiát, míg az est második felében Frenák Pál szólója látható, amit a japán butoh táncmesternél, Kazuo Ohno-nál tett személyes látogatása ihletett. Az előadás a tavaszi bemutatójakor különdíjat kapott a Veszprémi Tánc Fesztiválján. A budapesti közönség október 7-8-án láthatja először a produkciót a MU Színházban.

Maurer Milán: „Lélekből kell építkezni”

Kapcsolódó

Maurer Milán: „Lélekből kell építkezni”

A Frenák Pál Társulat fiatal művésze 22 évesen a kortárs tánc ismert és kiemelkedő tehetségű figurája, akinek érzékeny és impulzív mozgásvilága nem csupán a nézők, de a szakma megbecsülését is elnyerte. Legutóbb őt választották az egyik legígéretesebb pályakezdő táncosnak. Erről, a klasszikus gyökerekről, az önmagára találásról, valamint az új, UN című előadásról is faggattuk őt.

Az évadban repertoáron marad a Nemzeti Táncszínház szervezésében a Művészetek Palotájában nagy sikerrel futó BIRDIE című előadás, amelyet részben új táncosokkal láthat a közönség november 1-jén és 2-án. Jövőre pedig új szereposztással tér vissza nagy francia-belga turnéja előtt a legendás Tricks&Tracks 2. című produkció, 2017 tavaszán pedig Bartók-koreográfiával debütál az együttes a Magyar Állami Operaház színpadán.

"A színpadon elengeded a saját személyiséged"

Frenák Pállal a Hevesi-díj kapcsán beszélgettünk, többek között Kazuo Ohnónál tett látogatásáról. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Tánc

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Vizuál

Hollywood elfeledett férfi ikonja

James Dean és Marlon Brando mellett a legnagyobb sztárok közé tartozott - míg rájuk azonban ma is emlékszünk, Montgomery Cliftnek csak zseniális filmjei maradtak fent.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc balett

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Tánc videó

Szergej Polunyinnak az őrület is jól áll, de még mennyire

A szupersztár balett-táncost ezúttal egy ikonikus brit divatfotós, filmkészítő Rankin kérte fel közös munkára, amiből egy igen erős anyag született.
Tánc simkó beatrix

A Simkó-Grecsó páros hozta el a Tánc Fesztiválja fődíját

A Frenák Pál Társulat és a Pécsi Balett is két-két díjat kapott a veszprémi tánctalálkozó után – írta meg a szinhaz.hu.
Tánc balett

Miért ábrázolják ügyefogyottaknak az ázsiaiakat a balettben?

Egy Amerikában élő filipino táncos éles hangú véleménycikket jelentetett meg, amelyben arra hívja fel a figyelmet, hogy a klasszikus és modern balettdarabokban az ázsiai figurák rendre sematikus, sokszor nevetséges karakterekként tűnnek fel.
Tánc feledi jános

Feledi János a Közép-Európa Táncszínház új művészeti vezetője

A táncos-koreográfus szeptember 1-jén kezdi meg munkáját a társulat élén.