Tánc

"Frenáknál nem te kapod a szerepet, hanem a szerep téged"

2014.03.09. 07:11
Ajánlom
Még csak most tölti be a huszonegyet, de a Frenák Pál Társulat oszlopos tagjaként Vasas Erika már így is hatalmas magasságokba szárnyalt. A kultikus Tricks & Tracks 2. március 20-i bemutatója kapcsán többek közt karrierről, szabadságról és a világszerte elismert, magyar-francia társulatát tizenöt éve vezető koreográfussal, Frenák Pállal való közös munkáról beszélgettünk.

- Érdekesen indult a pályád, a klasszikus balettet hagytad ott a kortárs táncért. Miért érezted, hogy váltanod kell?

- Ötéves korom óta táncolok, és sosem volt kérdés, hogy ez lesz az utam. Tízévesen már a Magyar Táncművészeti Főiskola balett tagozatán próbáltam napi tizenkét órákat, ami sokszor borzasztóan megviselt, de olyan színpadi tapasztalattal tett gazdagabbá, mely jó alapul szolgált a későbbiekben. Hihetetlen rendre és önfegyelemre tanítottak, az viszont, hogy erős korlátok közé voltam szorítva, nem tett boldoggá. Emiatt aztán tizennégy évesen átigazoltam Pécsre, ahol megismerkedtem Uhrik Teodórával (Kossuth-díjas művész, a Pécsi Balett legendás táncosnője - a szerk.), aki nemcsak a mentorommá, hanem pótanyámmá is vált. A Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakközépiskola táncművész szakán három évet töltöttem, majd Földi Béla felajánlotta, hogy dolgozzak velük.

- Ha jól tudom, ebben az időszakban szúrt ki magának Frenák Pál is. Mi miatt szerettél volna vele dolgozni?

- Így van. Dali Touiti, világhírű táncos-koreográfussal készítettünk egy koprodukciót „Body Landscape" címmel, amit Pali (Frenák Pál - a szerk.) is megnézett. Amikor előadás után hazaértem, üzenetem érkezett tőle: szeretné, ha vele dolgoznék. Majdnem lefordultam a fotelről. Azóta, hogy tizennégy évesen megnéztem Frenák egy előadását, az volt a vágyam, hogy nála táncolhassak. Emlékszem, szerelem volt első látásra. Azt éreztem, éppen azok miatt a dolgok miatt szeretnék táncművész lenni, amiket ő meg tud fogalmazni a színpadon.  Az előadásaiban benne van a szerelem, a szexualitás, a szenvedély, a félelem, a magány, az összes létező emberi gyarlóság és sérülékenység, amit valaha átélhetünk. Már akkor, szinte gyerekként megéreztem, mennyire lüktetően, gyönyörűen tudja ezeket az érzéseket bemutatni. Olyan módon, hogy az ember bőre alá férkőzik, és nem hagyja nyugodni.

- Mit jelent számodra a „frenáki" mozgásnyelv és stílus?

- A Frenák Pál Társulatnál kezdetben azt éreztem, semmit nem tudok erről a szakmáról, a kollégákról és legfőképpen magamról, attól függetlenül, hogy már tizenkét éve táncolok. Pali annyira más felől közelítette meg magát a táncművészetet és a mozgást, hogy az mindent felülírt és megcáfolt abból, amit addig megtanultam. Le kellett vetkőzni az egót, azokat a berögződéseket, melyekről az ember egész addigi életében azt hallotta, hogy jók, hogy helyt állnak. Viszont azokkal a rendezőkkel és koreográfusokkal, akikkel addig dolgoztam sosem éreztem, hogy átlépek egy bizonyos határt, hogy valami olyan súlyos, elgondolkodtató dolog történik a színpadon, ami a néző számára is elgondolkodtató és felkavaró, és aminek megéléséhez és bemutatásához mélyre kell ásnom a lelkemben.

- Itt már megtaláltad a hőn áhított szabadságot is? 

- Pali sosem akart rám erőszakolni semmit. Ha valami nem állt jól - mert előfordul az ilyen - akkor azt mondta, csináljak mást. Valami olyat, ami az enyém. Frenáknál nem te kapod a szerepet, hanem a szerep kap téged - ez hatalmas szabadságot, viszont kőkemény munkát is jelent. A Hyment például végigsírtam. Megviselt. Azt éreztem, hogy olyan feladatot kaptam, melyre a testem ugyan alkalmas volt, viszont lelkileg iszonyatosan nehéz, kőkemény felkészülést, szembenézést, önvizsgálatot kellett végeznem. Akkor értettem meg, hogy amíg minden idegszálammal, minden rezdülésemmel és legfőképpen a lelkemmel nem érzem meg a szerepet, addig - hiába a technikai tudás - nem fog jól működni a mozdulat a színpadon. Ez kellett ahhoz, hogy levetkőzzem a hihetetlen megfelelési vágyamat, amit Frenák felé éreztem, és sikerült végre ellazulnom. Ebben a társulatban pedig onnantól kezdve vagy igazán jó, ha élvezed, amit csinálsz.

- A társulat sokat turnézik Európa-szerte és most ünnepli fennállásának tieznötödik évfordulóját. Jelenleg a Tricks and Tracks 2. bemutatójára készültök a Trafóban. Milyennek látod a darabot és a próbafolyamatot így, hogy az első verzió bemutatásakor még kisgyerek voltál?

- A tizenöt évvel ezelőtti darabban a férfi-női viszonyrendszer - két kopasz test egymásba olvadásával - nagyon hibrid, letisztult, elemi, sejti szinten jelent meg. Most pedig adott egy erős szexualitású, ízig-vérig nő, akinek a jelenlétével teljesen más szerepet nyer az előadásban megjelenő két férfi alakja is - mivel az eredeti felállás trióvá bővül. Vannak bizonyos dolgok, amelyek tudatos idézetként, különleges variációban megjelennek a 1999-es előadásból, ugyanakkor valami nagyon új dolog született. Mások a szereplők is és ebből kifolyólag nyilván mások az energiák is, a koreográfiai anyag pedig ebből adódóan szintén átdolgozott, újragondolt, más. Természetesen Palit is rengeteg olyan impulzus érte a Tricks and Tracks bemutatása óta eltelt tieznöt évben, mely megjelenik majd az előadásban, így lesz nagyon aktuális és zsigerekig ható.

- Mit jelent számodra a darabban lévő emblematikus függesztett duett, ahol fentről, a bokádnál rögzítve pörögsz lefelé egy kötélen? Mennyi bátorságot, illetve bizalmat igényel?

- Őszintén szólva, kezdetben nem volt könnyű: kissé fájdalmas volt, hiszen ez egy más mozgásforma, speciális terhelés, és persze meg kellett szoknom a hevedert, amit a felfüggesztéshez használtunk és szorította a bokámat. És igazság szerint féltem is. Közel tíz méterről nem mindennap lóg fejjel lefelé az ember. De ez egy igazi bizalomjáték. És, ha a csapat minden tagja profi körülötted: a táncosok, az alpinista - aki egyébként százszor elmagyarázta, hogyan működik biztonságosan minden apró részlet -, akkor ezek a félelmek egyre inkább kezdenek megszűnni. Sokat segített az egyik duett partneremmel, Holoda Péterrel, akivel nagyon erős kapocs van közöttünk: ő is Pécsen végzett, nyolc éve ismerjük egymást, még lakótársak is voltunk. A másik kolléga pedig Nelson Reguera, aki szinte az összes darabban partnerem, és csukott szemmel is rábíznám magam. Mással nem is csináltam volna végig, hiszen itt a saját fizikai korlátaimat is feszegetem. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Klasszikus

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus

Dokumentumfilm készült Erkel Ferenc Himnuszáról – Nézze meg online, itt!

A Himnusz keletkezéséről készített dokumentumfilmet a Budapesti Filharmóniai Társaság (BFT) és az Erkel Ferenc Társaság A Himnusz regényes története címmel, Juhász Annával és Becze Szilviával.
Klasszikus

Valós időben, koncert közben is nézői kérdésekre válaszol Hámori Máté és az ÓDZ

No, persze biztosított a zavartalan zeneélvezet is. Az Óbudai Danubia Zenekar új sorozatában a kulisszák mögé vezet, hogy belülről nézzük meg, hogyan folyik egy zenekari próba, mit csinál egy karmester és hogyan születik meg a koncert.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc videó

Az Operaház külföldi balettművészei is Walesi bárdokat szavalnak

Orosz, kazah, moldvai, ukrán, belarusz és brit balettművész is szerepel abban az új videóban, amelyben Arany János jól ismert balladája hangzik el az Operaház balettosaitól A magyar kultúra napján.
Tánc hír

Premierrel ünnepel a Nagyvárad Táncegyüttes

Petőfi Sándor János vitéz című epikus költeményéből készít táncjátékot a magyar kultúra napjára a nagyváradi Szigligeti Színház Nagyvárad Táncegyüttese. Az előadást, amely egyben a társulat idei első premierje is lesz, Györfi Csaba rendezi, és a tervek szerint január 21-én mutatják be.
Tánc hír

Online térbe költözik a SzólóDuó Fesztivál

Január 13-án kezdetét veszi az idei SzólóDuó Fesztivál, melyet rendhagyó módon ezúttal az Orkesztika Alapítvány Youtube-csatornáján közvetítenek majd. A négynapos rendezvény versenyprogramjában 26 produkció kapott bemutatkozási lehetőséget.
Tánc gyász

Elhunyt Móger Ildikó táncművész, koreográfus

66 éves korában elhunyt Móger Ildikó táncművész, koreográfus, táncpedagógus, aki pályafutása során olyan vezető színházakban dolgozott, mint a Miskolci Nemzeti Színház és a kecskeméti Katona József Színház.
Tánc magazin

60 éve a tánc szolgálatában a Pécsi Balett

2021-ben ünnepli 60. jubileumát a Pécsi Balett, de nem csak a jeles évfordulónak örülhetnek: az általuk szervezett Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozót ismét jelölték az év eseményének járó Made in Pécs-díjra.