Tánc

Garantáltan defibrillál

2014.10.30. 17:53
Ajánlom
Jefta van Dinther darabja a finn Minna Tiikkainennel és a holland David Kiersszel közös munkában a nézőkre erős fény- és hangeffektekkel gyakorol hatást. Az installáció jellegű előadás november 5-én látható a Trafóban.

Elektrosokk-tánc, lüktető techno, sokkoló fény- és hanghatások: Grind. Egy előadás, amiben elektromos vezeték vonszolja a testet, villog a stroboszkóp, dübörög a basszus, a néző érzékei pedig ki vannak szolgáltatva a brutális fény és hanghatásoknak. Riasztószignálok és ritmus; sötétség a maximumon, fény a minimumon. A táncos teste együtt pulzál a dübörgő technóval, a néző érzékszerveit kirázza a hideg, átjárja a basszus. Egy extatikus vízió válik valósággá a Grindban. A fény, a hang és a tánc örvénye garantáltan defibrillálja a nézőket.

Jefta van Dinther szívesen dolgozik együtt más területek alkotóival. Közreműködött például a Röyksopp zenekar Monument című videoklipjében is, de saját munkáiba is rendszeresen bevon társművészeteket. Most David Kiers hang- és Minna Tiikkainen fénytervezővel zúzzák porrá a táncelőadás hagyományos kereteit. Az eredmény a legextrémebb techno buli, érzéki trip drogok nélkül.

A fény, a hang és a tánc extrém és intenzív egyveleggé fonódik össze, az egyes területek határai elmosódnak, főszereplő nincs. A szinesztézia inspirálta az előadást, vagyis az a mentális rövidzárlat, amikor az egyik érzékszervre ható benyomás egy másik érzékszervet is aktivál (például, amikor a számokhoz akaratlanul színeket társítunk). A produkció műfaja az installáció felé közelít: a hang és a fény teljesen átveszi az irányítást a térben. Ez az előadás végül is olyan kísérlet, amelynek egyik célja a nézői reakciók megfigyelése. A tánc és a többi művészeti ág keresztútjánál feltűnő darabot a kérlelhetetlen fizikai megközelítés jellemzi. A testet vonszoló elektromos vezetékek, a stroboszkóp és az impulzív fénydesign nem pusztán művészeti, de fizikai élményt is kínál nézőinek. Testünk komoly kihívás elé néz, érzékszerveink felejthetetlen és váratlan impulzusoknak lesznek kitéve.

Az előadás után Szabó-Székely Ármin dramaturg beszélget Jefta van Dinther táncos-koreográfussal.


Jefta van Dinther Stockholmban és Berlinben dolgozó koreográfus és táncos. Első önálló koreográfiáját (The Way Things Go, 2009) a svéd Cullberg Ballet vette fel a repertoárjába, 2012-ben a Svéd Művészeti Ösztöndíj Bizottság (Swedish Arts Grants Committee) Brigit Cullberg díjjal jutalmazta. Jelenleg a stockholmi Tánc és Cirkusz Egyetem tanára és művészeti vezetője.

Minna Tiikkainen képzőművészeti tanulmányokat folytatott, jelenleg elsősorban tánc- és színházi produkciókban kísérletezik a fénnyel, de több installációs performanszban, kortárs zenei eseményben, kiállításon és építészeti design munkában is közreműködött. Fényterveinek világát legtöbbször a minimalizmus jellemz. Együtt dolgozott többek közt Nicole Beutlerrel, Keren Levivel, Mette Ingvartsennel és Kate McIntosh-sal.

David Kiers szonológiából diplomázott Hollandiában. Az utóbbi időben elsősorban kép- és hangművészként működött közre többek közt Gideon Kiers-szel és Lucas van der Vanderrel. Több rövidfilmben és előadásban is részt vett, illetve számos színházi produkcióhoz szerzett zenét. A Loud things című filmje elnyerte a legjobb kísérleti filmért járó Gus Van Sant díjat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Tánc

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Vizuál

Hollywood elfeledett férfi ikonja

James Dean és Marlon Brando mellett a legnagyobb sztárok közé tartozott - míg rájuk azonban ma is emlékszünk, Montgomery Cliftnek csak zseniális filmjei maradtak fent.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc balett

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Tánc videó

Szergej Polunyinnak az őrület is jól áll, de még mennyire

A szupersztár balett-táncost ezúttal egy ikonikus brit divatfotós, filmkészítő Rankin kérte fel közös munkára, amiből egy igen erős anyag született.
Tánc simkó beatrix

A Simkó-Grecsó páros hozta el a Tánc Fesztiválja fődíját

A Frenák Pál Társulat és a Pécsi Balett is két-két díjat kapott a veszprémi tánctalálkozó után – írta meg a szinhaz.hu.
Tánc balett

Miért ábrázolják ügyefogyottaknak az ázsiaiakat a balettben?

Egy Amerikában élő filipino táncos éles hangú véleménycikket jelentetett meg, amelyben arra hívja fel a figyelmet, hogy a klasszikus és modern balettdarabokban az ázsiai figurák rendre sematikus, sokszor nevetséges karakterekként tűnnek fel.
Tánc feledi jános

Feledi János a Közép-Európa Táncszínház új művészeti vezetője

A táncos-koreográfus szeptember 1-jén kezdi meg munkáját a társulat élén.