Tánc

Gergye Krisztián: "Folyamatosan műfaji meghatározatlanságban dolgozom"

2013.04.29. 13:37
Ajánlom
Gergye Krisztián Társulata és az Átrium Film-Színház egy kivételes, összművészeti produkció megvalósítását tervezi a ’80-as évek kuriózumaként értékelhető Bizottság zenekar dalainak felhasználásával.

Volt egyszer, nem olyan régen egy kitörölhetetlen nyomot hagyó underground zenekar, az A. E. Bizottság. Generációk fújták kívülről két nagylemezük -Kalandra fel!  és  Jégkrémbalett - majd minden sorát. Május 4-én és 5-én az Átrium Film-Színházban egy kortárs tánc-operát láthatunk - a Bizottság nyomában. S hogy ez a műfaji eklektikusságában is leginkább a barokk operák stílusjegyeit magán hordozó ősbemutató pontosan miből és hogyan építkezik, erről kérdeztük az opera amorale rendező-koreográfusát, Gergye Krisztiánt.

- Emlékszem, hogy középiskolás éveimben, az anyám naponta kifakadt, hogy: "sírba visszük" a Bizottság-mániánkkal. De hát nem volt mese, a barátokkal újra meg újra meg kellett hallgatni ezeket a lemezeket. Téged, aki egy generációval "beljebb" vagy, mikor szippantott be a Bizottság-életérzés?

- Nyilván én már közvetve találkoztam a Bizottság-életművel, de az előttem járó generációkhoz hasonlóan bennem is mély nyomot hagyott ez a művészetszabadságot kommunikáló életérzés, amit ők közvetítettek. Amit a zenekar tagjai - Wahorn András, fe Lugossy László és ef Zámbó István - megfogalmaztak, az egy olyan kulturális referencia, mondhatni közkincs, ami egyrészt nem veszhet el, másfelől ma is tökéletes érvényes. Mint kortárs művészt, borzasztóan izgat, hogy miként lehet mindehhez itt és most viszonyulni. Biztos sokan emlékeznek rá, hogy a Műcsarnokban 2011 őszén volt egy nagyformátumú kiállítás a Bizottság-jelenségről. Nem véletlenül, mert amit ők képviseltek, az szerintem hungarikum, legalábbis underground-szinten. Gulyás Gáborral, az intézmény akkori igazgatójával, akivel sok éve vagyunk munkakapcsolatban, elgondolkodtunk azon, hogy milyen csodálatos lenne a Bizottság-életművet egy kanonizált mű-formába behelyezni. A kiállítás időtartama alatt sajnos nem tudtuk létrehozni ezt a darabot, de most szerencsére az Átriumban megvalósul.

- Elképzelni sem tudom, hogy kezdtél bele a munkába. Ezek a szövegek szerintem legalábbis "vághatatlanok", csak egységben kezelhetők, amiket sűrű egymásutánban mondani és mondani kell. Mégis mi volt a színpadi vezércseled?

- Rátapintottál (nagyot nevet), mert gyakorlatilag egy számot sem tudtam kihagyni a két lemezükről. Egyébként mindig maximális tisztelettel viszonyulok a megírt szöveghez. Először megvizsgálom, hogy a mű maga mit közvetít és csak ezt követően kezdem el szétszedni, boncolgatni. Olvasva és hallgatva ezeket a Bizottság-szövegeket, a számok egymásutánisága kiadott egy színpadi dramaturgiát: nevezetesen két gyökeresen más társadalmi pozíciót betöltő házaspár történetét. Miután kialakult a darab szerkezete, átadtam a "karmesteri pálcát" Philip Gyurinak (az előadás zenei mindenese, a szerk.), aki elég erőteljesen a barokk operák irányába vitte el ezt a művet. Az biztos, hogy egyetlen résztvevőnek - táncosok, énekesek, zenészek - sincs könnyű dolga, mert a lehető legabsztraktabb helyzetekbe fogom őket belerakni, párosítva teljesen triviális szituációkkal. Éppolyan vicces-ironikus képet mutat ugyanis az elnök és a first lady viszonya, mint a magyar középosztály alatti, kisebbségi házaspár története. Ezért is örülök, hogy az Átriumban jön létre ez az előadás, ami ugye egy filmszínház, mert megpróbáljuk a Nemzeti Operaházat odavarázsolni, majd a következő pillanatban egy lakótelepi konyha hátsó sarkában vagyunk. Szerencsére Wahorn Andráséktól annyira szabad kezet kaptam, hogy ténylegesen felépíthettem egy ilyen furcsa, elmebeteg víziót, amihez a munkatársaim már jól tudják, hogyan kell viszonyulni.

- Nyilván a hangulatok is úgy váltakoznak, simulnak egymásba, ahogy a műfajok/házaspárok adják egymásnak a stafétát?

- A műfajok fedni fogják egymást, és a mozgás irányában is ezt keresem, hogy egy háromdimenziós, élő, lüktető emberi test hogyan tud papírmasé figurává válni. Ezeket a síkokat tehát, a kortárs tánc és/vagy a klasszikus balett kontrasztjait egyfajta szűrőként folyamatosan egymásra húzom, és ezektől lesznek a furcsa áthallások. Ezek ugyan üthetik egymást, de engem a szélsőségek érdekelnek, vagyis hogy egy operai szituáció milyen sallert ad egy Wahorn- vagy egy fe Lugossy- szövegnek és fordítva. Éppen ezért hozunk létre egy úgymond kortárs tánc-operát, amibe a mi generációnk művészeti szabadságvágya bele tud fogalmazódni. Tulajdonképpen egy élveboncolás ez a darab, ahol minden műfajiság kibeleződik ugyan, de éppen ettől képes feltámadni, hogy egyfajta Frankensteini módra működjön tovább. Szerintem ez az, ami a realitás abszurditására világít rá.

- Téged ismerve ez nem meglepő, mert folyton megkarcolod a kőbe vésett unalmat. Ahogy a bőrünk alatt lehet érezni ezeket a Bizottság-számokat, úgy fog nyugtalanítani minket ez a jégkrémbalett-est?

- Bár alapvetően kortárs táncos-koreográfusként vagyok elkönyvelve, valóban folyamatosan műfaji meghatározatlanságban dolgozom. Ez a korlátok nélküli összművészetiség pedig abszolút passzol ahhoz, amit a Bizottság is képviselt. Egyébként meg tényleg zsigeri hatása van az ő számaiknak, és pontosan ezért érdekel, hogy mindez miként interpretálható mai fiatalokon keresztül. Itt nem az történik, hogy a Bizottságnak állítunk emlékművet, hanem az ő számaikból írtunk egy önálló műalkotást, ami nyilván reflektál az ő korukra éppúgy, mint a jelenre.

- A kortárs életérzést ezek szerint egy amorális opera testesíti meg?

- Szándékosan ez a címe a darabnak, mivel a mindenkori hatalom- és művészetellenességgel szembeni küzdelem fogalmazódik meg benne erőteljesen. A jelenlegi amorális szituációban - amikor nem lehet elhazudni, hogy a független művészet milyen hányatott helyzetben van idehaza -, a nyers hangnem megengedhető. A nagy kérdés tehát az, hogy miként lehet a szarra masnit kötni úgy, hogy utána a szar mégiscsak szar maradjon, a masni meg masni. Ilyen szempontból ez az előadás egy függetlenségi nyilatkozat is egyben. Nyilván lesz politikai töltete vagy reflektáltsága ennek az amorális operának, de csak annyiban direkt, amennyiben a néző ezt annak éli meg. Amit a Bizottságban harminc éve megfogalmazódott és amit ma is kimondottan hangsúlyosnak érzékelek, az az, hogy nem engedhető meg a közöny.

- Ezt értem, de picit elvesztem a darab alcímei között. Amennyiben jól értelmezem, akkor az előadás műfaja lenne a jégkrémbalett?

- Ahogy mondod. Amikor vázoltam Wahorn Andrásnak ezt az "elmebeteg" ötletemet, akkor azt mondta, hogy minden rendben, csak a darab címén kell elgondolkodni, mert ők már ugye létrehozták a Jégkrémbalettet. Ez tehát nem egy kortárs táncelőadás, hanem egy amorális opera egy elvonásban. Ez így csodálatos, nem?

- S ha már lúd, legyen kövér. Az előbemutatón a darab valamelyik meglepetés-áldozata is felfedi majd magát?

- Valóban minden alkalommal más és más meglepetés-áldozata lesz az előadásnak.  Elképzeléseink szerint az egyik estünkön Alföldi Róbert, másik alkalommal Udvaros Dorottya vagy éppen Hernádi Judit halálozik el ironikus és vicces keretek között a színpadon. Ezek a színészóriások gesztust tesznek a függetlenekért, amikor egy dal közben elhunynak a darab során. Azt viszont egyelőre még nem árulnám el, hogy a május 4-i bemutatón melyikük áldozza fel magát értünk, mert akkor hol marad a meglepetés?


"opera amorale" - jégkrémbalett est egy elvonásban
egy amorális opera a(e) Bizottság nyomában
2013. május 4-5. 20:00 - Átrium Film-Színház

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Belenézhetünk Fischer Iván utazószekrényébe

Magyarósi Csaba vlogger a Fesztiválzenekar Müpa-maratonja előtt forgatott az együttessel, még Fischer Iván utazószekrényébe is benézhetett.
Könyv

Elhunyt Tandori Dezső

80 éves korában elhunyt Tandori Dezső író, költő, műfordító, az utóbbi évtizedek irodalmának koronázatlan és különc királya.
Zenés színház

A nép dívája: Renée Fleming 60 éves

Születésnapot ünnepel Renée Fleming, akinek hangját az opera mellett filmekben is gyakran hallani, és nálunk is koncertezett már.
Zenés színház

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.
Jazz/World

Kvíz: Mennyit tudsz a jazzről?

Összeállítottunk egy kérdéssort, hogy letesztelhesd, mennyire vagy otthon az amerikai, európai és magyar jazz múltjában és jelenében! A kérdések többségére megtalálod a választ a Fidelio cikkeiben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc galéria

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Tánc interjú

"Leonard Cohen jelen van velünk az egész előadás során"

A Les Ballets Jazz de Montréal együttese egyike a 2019-es Budapest Táncfesztivál külföldi fellépőinek. Dance Me című előadásuk kapcsán Louis Robitaille-t, a társulat művészeti vezetőjét kértük, hogy meséljen Leonard Cohen és a társulat különleges kapcsolatáról és a produkció létrehozásáról.
Tánc ajánló

Da Vinci életéről készült táncelőadás

Az 500 éve elhunyt Leonardo da Vinciről készített táncdarabot Da Vinci mosolya címmel Nemes Zsófia, a PR-Evolution művészeti vezetője.
Tánc ajánló

Reflektorfényben a táncművészet Magyarországon!

Egyedülálló magyarországi bemutatókkal, külföldi és hazai sztárokkal, formabontó előadásokkal készül Közép-Európa egyik legnagyobb tánceseménye, a Budapest Táncfesztivál. Február közepétől két hétig a táncvilág reflektora Budapestre irányul. A nemzetközi kulturális esemény idén a Nemzeti Táncszínház új épületének ünnepélyes megnyitójával veszi kezdetét február 15-én.
Tánc interjú

"A legfontosabb szempont, hogy mire van szüksége egy táncművésznek" - Interjú Ertl Péterrel

Négy év bizonytalanság után elkészült a Nemzeti Táncszínház új otthona a Millenáris Parkban, amit az intézmény nemzetközi rendezvényén, a február 16-án induló Budapest Táncfesztiválon avatnak fel. Ertl Péter igazgatót emellett a tao-változásokról is kérdeztük.