Tánc

Góbi Rita: "Az egész életünk egy gyöngyhalászat"

2014.04.05. 18:43
Ajánlom
Április én kerül az Erkel Színház színpadára a Góbi Rita Társulat legújabb előadása, a Gyöngyhalászok. A produkcióról a társulat vezetőjével beszélgettünk. INTERJÚ

- Mennyire volt meglepetés a számodra a Nemzeti Balett igazgatójának felkérése, hogy az ország egyik legnagyobb befogadóképességű színházában, az Erkelben premier darabbal mutatkozz be a közönség előtt?

- Nagyon megijedtem, amikor felhívtak az Operaházból, rögtön azon gondolkodtam, hogy valamit rosszul csináltam. Egyáltalán nem számítottam arra, hogy felkérést kapok. Meglepetésemnél csak az izgalmam volt nagyobb, olyannyira, hogy a megbeszélés végén a búcsúzásnál egy energikus mozdulattól leszakadt az öltözékemről egy gyöngy és elgurult. Solymosi Tamás elkezdte vadászni, és amikor meglett, azt mondta, hogy ezt most megőrzi, legyen ez az együttműködésünk első jele.

- Ezek szerint jelképesen Solymosi Tamás volt az első gyöngyhalász.

- Szó szerint.

- Akkor már megvolt a koreográfia témája?

- Nem, csak a hazafelé úton találtam rá a témára, ami korábban ott zajlott le előttem. A gyöngy egy szimbólum. Hiszen mindannyian gyöngyhalászok vagyunk.

A Tánctrend 14-alternativ olyan táncműfajokat és képviselőiket állítja színpadra, akik ritkán kapnak lehetőséget ilyen közegben a bemutatkozásra. Te élénken tiltakozol az alternatív tánc kifejezés stigmája ellen. Ezek szerint nem ide soroljátok magatokat?

- Nem tudom, hogy mi értenek ezen a kifejezésen.

- Talán azokat, akik a saját útjukat járva tudatosan kilógnak a sorból. Te meglehetősen markáns alkotó vagy, sajátos jegyekkel bíró koreográfus.

- Inkább csak kortárs, 2014-ben élő táncos, aki alkot.

- Volt olyan terv a tarsolyodban, amit már régóta dédelgettél és most eljött?

- Nem. Impulzív alkotó vagyok, és most sem akarok nagyot dobni, mert nem vagyok „nagydobó".

-A produkcióhoz egy kortárs zeneszerzőt kértél fel, Dragony Timeát, ami azt jelzi, hogy jobban megágyaztál az előadásnak zeneileg. Mennyire sikerült együtt dolgoznotok?

- Először a zenén kezdtünk dolgozni, az adja meg a darab dramaturgiáját, korábban fordítva volt. Számomra az volt az érdekes, hogy miképp tudok egy zeneszerzőt úgy instruálni, hogy olyan legyen a zenemű, amilyet szeretnék, noha még nincs kész koreográfia, csak elképzelések, hangulatok, érzetek.

- Hogyan épül fel a darabod?

- Egy dallamos világból indulunk el, amelyből egy hullámzó elektronikus hangzásba csöppenünk, a végén pedig egy mélyebb tónusba vonulunk. Mint a legtöbb művészeti alkotásnak, ennek a darabnak is szimbolikus értelmezése van.  A mi létezésünk a földön egy folyamatos úszás, hogy meg ne fulladjunk, megyünk előre, hogy a végén eljussunk valahová.

- Vagyis mindannyian levegő után kapkodva, időnként nehézségeken keresztül próbáljuk megtalálni a saját gyöngyünket az életben. A te történeted végén meglelik a gyöngyöt?

- Kiderül majd. Attól függ, hogy azok, akik velem utaznak, a végén mit fognak érezni. A lényeg, hogy a néző eljusson valahonnan valahová.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Kerekes Vica: „Olyan, mintha több száz éve lennék itt a Földön” 

Bemutatták Szász Attila új, romantikus történelmi thrillerét, az Apró meséket. A II. világháború utáni zűrzavaros időkben játszódó szerelmi háromszög női főszereplőjével, Kerekes Vicával beszélgettünk szerepekről, visszatérésről és az erőszakos jelenetek megéléséről is. 
Színház

Zongoraművésznek taníttatták, mégis inkább édesanyja nyomdokaiba lépett – Voith Ági 75 éves

Már debütáló előadása, A kaktusz virága megmutatta komikusi és zenei tehetségét, partnere pedig későbbi férje, Bodrogi Gyula volt. Március 17-én ünnepli hetvenötödik születésnapját Voith Ági Jászai Mari-díjas színésznő. 
Klasszikus

Egy piros játékzongorával kezdődött a karrierje

A Zeneakadémia nagytermében ad szólóestet Nyikolaj Luganszkij, az ünnepelt orosz zongoraművész.
Plusz

Kiderült, hogy a hanghullámoknak is van tömegük

Eddig a fizika egyik alapvetése volt, hogy a hangnak nincs tömege, de kiderült, hogy van, és hat rá a gravitáció is.
Jazz/World

Kenny Garrett: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise”

A jazzszaxofonosok számára az egyik legfontosabb hivatkozási pont jelenleg az 58 éves amerikai post-bop szaxofonos, Kenny Garrett, aki meglepő természetességgel viseli az „élő legenda” szerepet. Telefonon adott nekünk exkluzív interjút.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Adyra és Lajkó Félixre táncol a Varidance!

Kettő az egyben, iskolásoktól a nyugdíjasokig – izgalmas, művészeti ágakon és korosztályokon átívelő kísérletre vállalkozik a Varidance társulat. A Vári Bertalan Harangozó-díjas táncos, koreográfus vezette együttes egy előadásban mutatja be Verslábak és A falka című produkcióit.
Tánc lapszemle

Táncesteket is műsorra tűzne Apáti Bence az Operettszínházban

Az intézmény új balettigazgatója egy interjúban mesélt terveiről, ahogy arról is szó esett, láthatjuk-e még táncolni őt.
Tánc hír

A cirkusz fogja megmenteni a kortárstánc képzést?

Nemrég a kortárs táncművész és -pedagógusképzés beszüntetéséről adott ki közleményt az Angelus Iván vezetésével működő Budapest Kortárstánc Főiskola. Most azonban együttműködési megállapodást kötöttek a Magyar Cirkusz és Varieté Nonprofit Kft-vel egy új képzés beindításával kapcsolatban.
Tánc hír

Vági Bence Európa legnagyobb utazócirkusz-társulatát rendezi

A világhírű Circus Krone a magyar Recirquel Újcirkusz Társulat művészeti vezetőjét kérte fel, hogy közösen gondolják újra a cirkuszművészetet egy nagyszabású, formabontó előadásban.
Tánc ajánló

A látszatvalósággal számol le a Hodworks új előadása, a Délibáb

„Ellenmű, fricska, vitairat, pamflet, látlelet, emlékmű – ilyen és ezekhez hasonló fogalmak repkednek az ember fejében a Hodworks bemutatóját, a Délibábot nézve” - írja Halász Tamás kritikus a Hodworks legújabb előadásáról, amely legközelebb március 17-én látható a MU Színházban.