Tánc

Goda Gábor: "Nem mi voltunk az elsők"

2013.10.02. 16:20
Ajánlom
Október 3-án és 4-én a Trafóban lesz ismét látható az egy meg egy az egy (Tibornak szeretettel) című Artus-produkció. Az előadás kapcsán Goda Gáborral beszélgettünk.

Min dolgoztak a társulat tagjai?

- 2013 tavaszán, a bemutató előtt egyre többet fordultatok meg a Trafó épületében - de nem a próbateremben, hanem a teherliftben, a kazánházban, az épület rejtett zugaiban.

- Az épület hangjait gyűjtötték. Textúráját, építészeti ritmusát vizsgálták. Felvették a teherlift, a kazánház hangjait s zenét komponáltak belőle. Lézerrel pásztázták a helyiségeket, s így alkották újra az épület tereit. Az egy meg egy az egy koncepciójának fontos része, hogy az előadás aktuális tere az alkotói folyamat szerves része. Belakják, átjárják, megszólaltatják, elemeire szedik - megszemélyesítik a teret. Zenészek és vizuális művészek is részesei ennek a kísérletnek: az épületből hangszert álmodnak, lézerrel szkennelik a Trafót. Izgalmas, új nyelvezet született ebből a kísérletből.

- Említetted, hogy egy ideig Határtalanítók volt a darab munkacíme.

- Az emberi test és az épület határait lazítjuk fel. Analógiákat keresünk külső és belső terek, funkciók között. Erről szólt a Trafó eldugott szegleteiben zajló kutatómunka is.

- Az előadásnak már a címe is olyan, mint egy filozófiai találós kérdés. Fontos számodra, hogy előadásaitoknak a közönség is szellemileg aktív, kreatív részese legyen?

- A próbafolyamat egy fontos állomásán, a XXVI. Kérész Művek alkalmával meg is kérdeztük a nézőket, mit jelent számukra az, hogy egy meg egy az egy. Nemcsak a helyszínen, de e-mailben is sok ötletet, gondolatot kaptunk - humort és mély gondolatokat egyaránt.

- Neked mit jelent az egy meg egy az egy?

- Elsősorban azt, hogy a világ egységes. Az előadásban erről a hétköznapok nyelvén beszélünk. Emberi kapcsolatokat: barátságot, szerelmet, munkatársi viszonyokat mutatunk meg. Megvizsgáljuk, hogy a kapcsolati egységek szövevénye hogyan áll össze társadalommá, civilizációvá.

- Az előadás alcíme Tibornak szeretettel. Leszták Tibornak, a MU színház 2008-ban elhunyt alapítójának címzed a darabot?

- A barátságom Tiborral csendes volt és mély. Hasonló volt a gondolkodásunk. Mindketten az egy meg egy az egy, a világot átható egységet kerestük. Könyveket és zenéket adtunk egymásnak. Én színházat csináltam, ő teret adott a színháznak. Olyan előadást szeretnék készíteni, ami Tibor kedvence lehetne. Nem hommage készül, hanem közös munka folyik Tibor inspiráló szellemével.

- Az előadás témájában is jelen van Tibor?

- Egy tőle kapott könyv mindenképpen. Tibor egyszer adott nekem egy könyvet Mu-ról, az elsüllyedt ősi kultúráról. Nem olvastam el. Félretettem. Aztán elkallódott, s el is felejtkeztem róla. Három évvel később Tibor meghalt. Három nap múlva váratlanul előkerült a könyv. Azonnal elolvastam. Ebből a személyes történetből az eltűnés és feltűnés motívuma fogott meg a leginkább. Ahogy a Tibortól kapott könyv eltűnt, úgy tűnt el a könyv szerint a Mu-n virágzó magaskultúra, az emberiség titokzatos bölcsője is 12,5 ezer évvel ezelőtt. Az, hogy Mu aranykora mítosz, legenda, történelem vagy koholmány: egyre megy. Egy emlék, ami arra figyelmeztet, hogy nem mi voltunk az elsők, és hogy majd mi is eltűnünk egyszer és utánunk is születik még újabb kulturális generáció.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Zenés színház

Puccini ritkán hallható műve, A fecske az Operaházban

Az itáliai zeneszerző minden operáját felvonultató PucciniFeszt részeként a Kolozsvári Magyar Opera május 26-án és 27-én A fecske című darabbal vendégeskedik ez Erkel Színházban.
Vizuál

Tarantino nem nyert semmit Cannes-ban

Bong Dzsun Ho dél-koreai rendezőnek egy munkanélküli családról forgatott Élősködők című komikus thrillere érdemelte ki szombat este az Alejandro González Inárritu mexikói rendező vezette zsűritől az Arany Pálmát a 72. cannes-i fesztiválon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc évforduló

Cirkuszi emlékeket gyűjt a 130 éves Fővárosi Nagycirkusz

Jubileumi kiállítással ünnepli megnyitásának 130. évfordulóját június 27-én a Fővárosi Nagycirkusz. A a megnyíló tárlathoz a közönség tárgyi emlékeit és a cirkuszhoz köthető személyes történeteit is várja a MACIVA.
Tánc ajánló

A tánc majd’ összes alműfaját felsorakoztatja a Magyar Táncfesztivál

Balett, néptánc, kortárs tánc, sőt tánc-cirkusz is lesz június 17. és 22. között Győrben, a Magyar Táncfesztiválon, amihez idén is hozzákapcsolódik a Gyermek Táncfesztivál.
Tánc interjú

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Tánc videó

A videó, ami után soha többé nem mondod azt, hogy a balett unalmas

A Hongkong Balett alapításának 40. évfordulójára készült videó minden balettal kapcsolatos negatív sztereotípiával leszámol.
Tánc ajánló

A kiégett szerelemmel szembesít az izraeliek könyörtelen táncelőadása

Sharon Eyal legújabb koreográfiájában, a Love Chapter 2-ban azt az élményt foglalja táncba, amikor a szerelem már csak egy „utóbetegség, miután már minden elveszett”. Az előadás három alkalommal látható a Trafóban május 24. és 26. között.