Tánc

Grecsó Zoltán: Tudatos életvezetés tánccal

2015.01.31. 10:28
Ajánlom
A Műhely Alapítvány 1999-ben elindított programja a Trafóban Állandó Táncórák Demonstrációja 2015 címen február 1-jén ismét látogatható. Céljuk, hogy fiatalok és idősebbek képzettségtől függetlenül próbálhassák ki a különböző kortárs tánctechnikákat. Grecsó Zoltán táncos-koreográfust, a Willany Leo improvizációs táncestek vezetőjét saját óráiról kérdeztük a program kapcsán. INTERJÚ

- Te milyen célt látsz nem szakmabeliek számára a tánctanulásban, illetve a táncoktatásban?

- A táncoktatás fontosságának számtalan oka lehet. Elsősorban egy lehetőség az emberi test feltérképezésére, és ez nagy esély minden ember számára. Merthogy a testünk működése sajnos ismeretlen a többség számára. Használja, de nem „ért hozzá". Pedig nagyon fontos, hogy megértsük testünk anatómiai adottságait, lehetőségeit és a tudást alkalmazva kibéküljünk vele, összhangban éljünk vele. Ez pedig nem csak a művészetre fogékony embereket érdekelheti, az, hogy hogyan működünk. A test nevelését sok esetben ugyanazokkal az alapvetésekkel, szabályszerűségekkel kell elkezdeni. Ezért fontos, hogy a harmonikus mozgás fontosságát ne bagatellizáljuk el.

Ezen túl a táncoktatás fontos része még a kreativitást fejlesztése, én ezt egyfajta beavatásnak nevezem. A tánc szeretetére nevelés összefügg a nyitottság a kreativitás és a figyelem képességeinek elsajátításával. Azok a gyerekek, akik művészeti oktatásban vesznek részt, mindig sokkal életre valóbbak, nyitottabbak, mint akik nem.

- Mit tapasztalsz, mennyire nehéz megmozdítani az utca emberét, valakit, aki még sose járt hivatalos táncórán?

- Nagyon nehéz és egyben nagyon könnyű is. Előfordul, hogy nehéz őket becsalni, bár erre is megvannak az eszközök. Az egyetlen probléma, a túlzó kritikai érzék lehet. Aki másokat túlhajtottan kritizál, az egyszer magát is kikezdi. Egy ilyen érzékeny területen, ahol a tükör mindig mérlegelésre késztet, ez különösen fontos. Hogy ne vigyük túlzásba önmagunk értékelését. Merjünk esetlenek lenni, csetleni botlani. Egy őzgida sem érzi magát kellemetlenül akkor, ha szétcsúsznak a lábai az első lépéseknél. Ne értékeljünk, elemezzünk rögtön, hagyni kell a táncot működni, és akkor jól fogjuk magunkat érezni.

-  Milyen típusú gyakorlatokat takar a te órád, aminek az Áramló és visszapattanó címet adtad?

- Az áramló és visszapattanó két mozgásminőséget takar. Először mindenképpen a tánc, a kortárs mozgáskultúra alapjait kell tisztázni a résztvevőkkel. Ez eltart egy darabig, de ha ez megvan, akkor biztos lehetek abban, hogy senki sem sérül le az órámon. Az áramlás és a visszapattanás talán a két legergonomikusabb mozgásforma. Ahol az energiák a kellő pillanatban szabadulnak fel, és így mindent könnyeddé tesznek. Az én órám nem a „nagyon leizzadtam" típusú óra. Release-technikát tanítok, ahol lazulni tanulunk. Testileg, lelkileg.

- Miben segít nekünk a tánc a hétköznapokban? Van funkcionális haszna is?

- Ahogy említettem, a test funkcionális használata nagyon fontos. Minden kék foltból, amit ilyenkor szerzünk, következtetni lehet, hogy milyen testrészek nem kapcsolódnak be megfelelően a test mozgatásába. Ha valaki elesik a biciklivel, de az én órámon reflexé nevelődött benne a „tenyér, könyök váll"-kapcsolat, akkor nem fogja magát megütni, ez biztos. A testtudat alakítása pedig életünk legfontosabb célja lehet. A jelenlét, a koncentrációm olyan alapfogalmak, amelyek elengedhetetlenek a tudatos életvezetésben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elhunyt Kurtág Márta

Kurtág György felesége és ihletőtársa, Kurtág Márta zongoraművész 92 éves volt. A hírt az Editio Musica Budapest és a Slipped Disc tette közzé, továbbá a Budapest Music Center Információs Központjának oldalán is megjelent az elhalálozás dátuma.
Színház

Kovalik Balázs Térey-darabot rendez az Örkényben

Megkezdődtek a Lót – Szodomában kövérebb a fű próbái az Örkény Színházban. A bemutatót december 20-án tartják a nagyszínpadon.
Klasszikus

A zeneszerző, akinek életéről Liszt írta az első könyvet

Mindössze 39 évesen, 1849. október 17-én halt meg Fryderyk Franciszek (Frédéric Francois) Chopin, a zongorajátékot megújító lengyel zeneszerző, akinek műveit virágok közé rejtett ágyúnak nevezték. 
Klasszikus

Újra Liszt-napok a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban

Öt koncerttel várják az érdeklődőket október 18-án, 19-én és 21-én a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban a névadó születésének 208. évfordulója alkalmából rendezett eseményen.
Klasszikus

Onczay Csaba kapta a japán Felkelő Nap Érdemrendet

A csellóművész az országban végzett oktatói munkájával érdemelte ki az elismerést. Huszonöt éve tesz azért, hogy Japán klasszikus zenei rangja emelkedjen.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc gyász

Elhunyt Alicia Alonso kubai táncosnő, minden idők egyik legnagyobb balettművésze

A legendás balett-táncosnő csütörtökön halt meg egy havannai kórházban, 98 évesen - közölte az általa alapított Kubai Nemzeti Balett.
Tánc magazin

Balettal próbálják jó útra téríteni egy női börtön lakóit

Szögesdrótkerítések, betoncellák és kemény testi fenyítés helyett nyitott terek, klasszikus zene és balett jellemzi az új-zélandi Aucklandben található női korrekciós intézetet.
Tánc videó

Bach és a hiphop találkozása olyan lágy, mint az őszi napfény

Pontosan egy éve született az a táncvideó, amelyben Benjamin Millepied koncepcióját követve Bach I. (G-dúr) csellószvitjének Prelude tételét ülteti át mozgásba a hiphop háttérrel rendelkező kortárs táncos, Aïden Carberry.
Tánc ajánló

Jön a hónap legzsúfoltabb tánchétvégéje!

Siri Larbi Cherkaoui és az Eastman, Feledi Project, Mészáros Máté, Juhász Péter és a Közép-Európa Táncszínház is fellép a 28. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál záróhétvégéjén.
Tánc magazin

Hihetetlen: Próba nélkül vették fel az egyik leghíresebb filmes táncjelenetet

Annak idején majdnem kivágták, végül a filmtörténet egyik leghíresebb táncjelenete lett a Nicholas Brothers szédületes sztepptánc koreográfiája, amit a fáma szerint első próbálkozásra vettek szalagra.