Tánc

Gyöngyszem a kincsestárból

2010.10.07. 16:07
Ajánlom
A Magyar Balett Színház és a South Bohemian Ballet két egymást követő napon mutatja be Cseh táncpaletta című estjét. A programban Egerházi Attila egy-egy műve jelenti a „változót”", míg Vaclav Kuneš és mestere, Jiří Kylián koreográfiái az „állandót”.

Kylián a világ táncművészetének egyik legnagyobb hatású alkotója, Un ballo című munkáját most láthatjuk először hazai színpadon. Az alkalom fontosságát egyszerűen nem lehet túlértékelni. A cseh táncművészet világszerte legismertebb alkotójának pályája - hasonlóan számos, Kelet-Közép-Európában feltűnt társához - a nyugati világban bontakozott, majd teljesedett ki. Erős, hazai alapokra építkező tudását igen fiatalon bizonyíthatta a politikai és kulturális tekintetben is szabad világban, ahol rövid idő alatt méltó közeget, elismerést és mestereket, majd társakat talált magának. Az 1947-ben, Prágában született Kylián húszévesen nyert ösztöndíjat a londoni Royal Ballet Schoolba, majd egy évvel később, 1968-ban már az aranykorát élő Stuttgarti Balett tagja lett. A társulatot korának egyik legnagyhatásúbb koreográfusa, John Cranko vezette az évtized elejétől; Baden-Württemberg fővárosában egész estés, cselekményes balettek sora született, a népes társulatban Kylián páratlan klasszisokkal dolgozhatott. Stuttgartban olyan világhírességek is alkottak, mint Maurice Béjart vagy Mans van Manen, akit - Kyliánhoz hasonlóan - a 20. századi holland táncművészet egyik apostolaként tartanak számon, s ki 1970-ig a Nederlands Dans Theater (NDT) művészeti vezetője volt. Öt évvel később ugyanerre a posztra az ifjú Kyliánt kérték fel, aki negyedszázados működése során halhatalan művek sorát alkotta meg a holland együttesnek, mely a Manen távozását követő öt évben sokat vesztett jelentőségéből, amit az aranykort elhozó cseh koreográfus vezetése alatt szerzett vissza.

Kylián első, jelentős koreográfiai munkáit 1970-ben hozta létre Stuttgartban, ezek egyike a Bartók zeneművére készített Kommen und Gehen. Amikor 1975-ben, még mindig csak huszonnyolc évesen megvált a német társulattól, már közel egy tucat alkotás, köztük olyan remekmű, mint a Debussy azonos című darabjára komponált Az elsüllyedt katedrális - La Cathédrale Engloutie volt a tarsolyában.

A modern és a klasszikus tánc hagyományait, gyakorlatát eredeti és gyümölcsöző módon kombináló, számtalan haladó, kortárs zeneszerzővel dolgozó NDT nem csupán Kyliánnak köszönhetett sokat, hiszen a fiatal alkotó kiteljesedését alapvetően meghatározta a maneni hagyomány. A neoklasszikus alapokon nyugvó s nem csupán szülőföldje néptánchagyományának elemeiben bővelkedő kyliáni nyelvezet - melyet a termékeny alkotó széles körű műveltsége és muzikalitása tesz kivételesen eredetivé - remekművek sorozatával érett be, teljesedett ki a hollandiai keretek között.

A társulat szerkezete Kylián működése idején átalakult, gazdagodott: az 1959-ben alapított „nagy" együttes mellett 1978-ban létrejött az az NDT II, amely számára a koreográfus 1991-ben megalkotta a most Budapesten is látható Un ballo című munkáját. Az NDT II huszonhárom év alatti fiatal művészek csapata, a fiatalos energiák, a kísérletezés szabad terepe, egyfajta inkubátor. Az NDT III pedig egy keserű táncművészeti sztereotípiára igyekszik sikeres cáfolatot adni: senior együttes ez, mely tagadja, hogy a táncosi lét a negyedik x-en túl örökre véget ér. Az 1991-ben létrehozott, legendás NDT III óriási szerepet vállal a pálya elismertetésében, a tudás megőrzésében, az előadó-művészi kiteljesedés megmutatásában.

Amikor a Hollandiában minden létező szakmai és közéleti díjjal elismert, hatalmas tekintélyű Kylián 1999-ben távozott a művészeti vezető posztjáról, majd 2004-ben a vezető koreográfusi és művészeti tanácsadói megbízatását is visszaadta, egy világhírű együttes búcsúztatta őt. A búcsú azonban nem teljes, hiszen rezidens koreográfusként továbbra is kötődik az együtteshez.

„Semmi több, mint tánc a zenéhez: a muzikalitás és érzékenység gyakorlata férfiak és nők között" - így jellemezte az 1991-ben született Un ballo című koreográfiáját Jiří Kylián. Az alkotás Maurice Ravel két művére készült: a Couperin sírja (Le tombeau de Couperin) című zongoraszvitet 1919-ben mutatták be (érdekesség, hogy a kiadott mű címlapját Ravel maga rajzolta). A Couperin sírja színpadi változatára készült táncművet először a Svéd Balett mutatta be Párizsban, Jean Börlin koreográfiájával. A darab századik előadását maga a zeneszerző vezényelte. A másik Ravel-alkotás a Pavane egy infánsnő halálára (Pavane pour une Infante défunte), melynek zenekari változata 1910-ben született meg, balettelőadás céljaira - az eredeti művet 1899-ben komponálta akkor mindössze huszonnégy esztendős szerzője. A Pavane talán leghíresebb balettfeldolgozása Frederick Ashton nevéhez fűződik (London, Mercury Theatre, 1933).

Az 1991-ben bemutatott Un ballót a Kylián-művek kronologikus jegyzékében olyan világhíres remekek által közrefogottan találjuk, mint a Sarabande és a Petit Mort. A pompás műveket négy évtizede ontó mester pályáján nehéz volna kijelölni úgynevezett csúcspontokat vagy az alkotói nagylét aranykorait. Az Un ballo keletkezése után közel két évtizeddel Új-Zélandtól Franciaországig világszerte számos rangos együttes repertoárján megtalálható.

A Česky Krumlovban Egerházi Attila művészeti vezetésével működő South Bohemian Ballet az egyetemes táncművészet egyik remekével szerencsélteti a magyar közönséget, s a Cseh táncpaletta estjein a magyar-cseh táncművészeti együttműködés e jelentékeny műhelyéről, műhelyeiről is tudósítást ad. A társulatvezető Egerházi munkái (Tékozló fiúk, A tűzmadár) mellett a Kylián műhelyében beérett s onnan önálló útjára lépett Václav Kuneš is bemutatkozik friss alkotásával. Az Európa neves színpadai mellett a tengerentúlon is jelentős sikereket elért fiatal koreográfus táncművészként az NDT II-ben indult, majd pályafutását az NDT-ben folytatta. Kylián számos mesterművét állította már színpadra világszerte. Személyében, munkájával a legendás mester hatását, üzenetét, keze nyomát is megismerhetjük.

2010. október 15., 16. 19:00 - Művészetek Palotája - Fesztivál Színház

Cseh táncpaletta I. és II.

Egerházi Attila: Tékozló fiúk (I.)

Zene: Dvořák: Stabat Mater; látványterv: Egerházi Attila

Egerházi Attila: Tűzmadár (II.)

Zene: Stravinsky; rendező-koreográfus: Egerházi Attila

Václav Kuneš új koreográfiája (I. és II.)

Jiří Kylián: Un ballo (I. és II.)

Zene: Ravel; látványterv: Jiří Kylián

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Rosszkedvű? – Vígjátékok karantén idejére

Nem a valóság elől menekülünk, egyszerűen csak szeretnénk egy kicsit jobban érezni magunkat. Ezért nézünk vígjátékokat és ezért ajánljuk őket. Szubjektív filmajánlónkban az HBO Go klasszikus és közelmúltbeli vígjátékaiból válogattunk.
Plusz

Hatezer műsort tesz közzé ingyenesen az MTVA

A NAVA, a Rádióarchívum és az M3 is ingyenessé tette tartalmainak egy részét, hogy komolyzene, hangoskönyvek, tévéfilmek és sorozatok által biztosítsák az igényes otthoni szórakozást.
Színház

Molnár Piroska: „A színházak nem köthetnek ki végleg az online térben”

A Kossuth-díjas színművész, a Nemzet Színésze azt mondja, hogy most is minden nap körbetelefonálják egymást Pogány Judittal és Csomós Marival, ki hogy van. Bizakodnak. Molnár Piroska arról is beszél, hogy ez a rendkívüli helyzet komoly lelki és szellemi erőpróba is, egy mentális maraton, ezért óvatosan kell bánnunk az energiáinkkal. Ő türelmes, de azért már nagyon hiányoznak neki a kollégák.
Klasszikus

Elhunyt Krzysztof Penderecki lengyel zeneszerző

Nyolcvanhat éves korában, hosszú és súlyos betegség után vasárnap elhunyt Krzysztof Penderecki neves lengyel zeneszerző, a kortárs zene kiemelkedő alakja - közölte a lengyel sajtó.
Színház

A Színházi világnapon indult az Ülj mellém! beszélgetéssorozat

A kultúra és a sport tehetségeit ülteti egy asztal mellé Fodor Annamária színművész és a Molnár Andrea táncművész új online beszélgetéssorozata. Az Ülj mellém! első adásában Udvaros Dorottya, Miklós Edit és Bercsényi Péter beszélgetnek. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc koronavírus

Magyar balett-táncos szórakoztatta a reptéren várakozókat

A szintén hazafelé tartó művész így próbálta oldani a stresszt azokban, akik még csak most indultak el hazájukba a koronavírus terjedése miatt. Kovács Zsolt Vencel az útközben tapasztaltakról is beszámolt.
Tánc interjú

„A humor minden karanténból kiszabadul” – Novák Ferenccel beszélgettünk születésnapján

A Kossuth-díjas koreográfus, rendező – a szakmában csak ’Tatának’ hívják – ma 89 éves. Születésnapján hívtuk föl, és most tudtuk meg tőle: 1 millió forintot ajánlott föl – a Magyar Táncművészek Szövetségén keresztül – tíz, a karantén miatt állás nélkül maradt táncosnak. Úgy gondolja: a Nemzet Művésze cím arra kötelezi őt, hogy visszaadjon a közösségének. Boldog születésnapot, Novák Ferenc!
Tánc néptánc

Otthon legényesezik a magyar táncélet legjava - videó!

A táncok királyát Sánta Gergő kihívása nyomán már több ezren táncolják, többek közt Juronics Tamás és Ertl Péter is járta. A kihívással biztatnak az otthonmaradásra és demonstrálják, hogy ott is van lehetőség a gyakorlásra.
Tánc videó

Artisták otthon – Kulisszatitok és humoros jelenet a cirkuszosok videóin

A cirkuszosok is kampányt indítottak az otthon maradásért, a kezdeményezéshez már száznál is több művész csatlakozott.
Tánc cirkusz

Esténként előadásokat közvetít a Nemzeti Cirkusz

A Magyar Nemzeti Cirkusz minden este cirkuszi előadásokkal szórakoztatja a közönséget a közösségi oldalán a koronavírus-járvány miatt elmaradó produkciók miatt.