Tánc

Gyöngyszem a kincsestárból

2010.10.07. 16:07
Ajánlom
A Magyar Balett Színház és a South Bohemian Ballet két egymást követő napon mutatja be Cseh táncpaletta című estjét. A programban Egerházi Attila egy-egy műve jelenti a „változót”", míg Vaclav Kuneš és mestere, Jiří Kylián koreográfiái az „állandót”.

Kylián a világ táncművészetének egyik legnagyobb hatású alkotója, Un ballo című munkáját most láthatjuk először hazai színpadon. Az alkalom fontosságát egyszerűen nem lehet túlértékelni. A cseh táncművészet világszerte legismertebb alkotójának pályája - hasonlóan számos, Kelet-Közép-Európában feltűnt társához - a nyugati világban bontakozott, majd teljesedett ki. Erős, hazai alapokra építkező tudását igen fiatalon bizonyíthatta a politikai és kulturális tekintetben is szabad világban, ahol rövid idő alatt méltó közeget, elismerést és mestereket, majd társakat talált magának. Az 1947-ben, Prágában született Kylián húszévesen nyert ösztöndíjat a londoni Royal Ballet Schoolba, majd egy évvel később, 1968-ban már az aranykorát élő Stuttgarti Balett tagja lett. A társulatot korának egyik legnagyhatásúbb koreográfusa, John Cranko vezette az évtized elejétől; Baden-Württemberg fővárosában egész estés, cselekményes balettek sora született, a népes társulatban Kylián páratlan klasszisokkal dolgozhatott. Stuttgartban olyan világhírességek is alkottak, mint Maurice Béjart vagy Mans van Manen, akit - Kyliánhoz hasonlóan - a 20. századi holland táncművészet egyik apostolaként tartanak számon, s ki 1970-ig a Nederlands Dans Theater (NDT) művészeti vezetője volt. Öt évvel később ugyanerre a posztra az ifjú Kyliánt kérték fel, aki negyedszázados működése során halhatalan művek sorát alkotta meg a holland együttesnek, mely a Manen távozását követő öt évben sokat vesztett jelentőségéből, amit az aranykort elhozó cseh koreográfus vezetése alatt szerzett vissza.

Kylián első, jelentős koreográfiai munkáit 1970-ben hozta létre Stuttgartban, ezek egyike a Bartók zeneművére készített Kommen und Gehen. Amikor 1975-ben, még mindig csak huszonnyolc évesen megvált a német társulattól, már közel egy tucat alkotás, köztük olyan remekmű, mint a Debussy azonos című darabjára komponált Az elsüllyedt katedrális - La Cathédrale Engloutie volt a tarsolyában.

A modern és a klasszikus tánc hagyományait, gyakorlatát eredeti és gyümölcsöző módon kombináló, számtalan haladó, kortárs zeneszerzővel dolgozó NDT nem csupán Kyliánnak köszönhetett sokat, hiszen a fiatal alkotó kiteljesedését alapvetően meghatározta a maneni hagyomány. A neoklasszikus alapokon nyugvó s nem csupán szülőföldje néptánchagyományának elemeiben bővelkedő kyliáni nyelvezet - melyet a termékeny alkotó széles körű műveltsége és muzikalitása tesz kivételesen eredetivé - remekművek sorozatával érett be, teljesedett ki a hollandiai keretek között.

A társulat szerkezete Kylián működése idején átalakult, gazdagodott: az 1959-ben alapított „nagy" együttes mellett 1978-ban létrejött az az NDT II, amely számára a koreográfus 1991-ben megalkotta a most Budapesten is látható Un ballo című munkáját. Az NDT II huszonhárom év alatti fiatal művészek csapata, a fiatalos energiák, a kísérletezés szabad terepe, egyfajta inkubátor. Az NDT III pedig egy keserű táncművészeti sztereotípiára igyekszik sikeres cáfolatot adni: senior együttes ez, mely tagadja, hogy a táncosi lét a negyedik x-en túl örökre véget ér. Az 1991-ben létrehozott, legendás NDT III óriási szerepet vállal a pálya elismertetésében, a tudás megőrzésében, az előadó-művészi kiteljesedés megmutatásában.

Amikor a Hollandiában minden létező szakmai és közéleti díjjal elismert, hatalmas tekintélyű Kylián 1999-ben távozott a művészeti vezető posztjáról, majd 2004-ben a vezető koreográfusi és művészeti tanácsadói megbízatását is visszaadta, egy világhírű együttes búcsúztatta őt. A búcsú azonban nem teljes, hiszen rezidens koreográfusként továbbra is kötődik az együtteshez.

„Semmi több, mint tánc a zenéhez: a muzikalitás és érzékenység gyakorlata férfiak és nők között" - így jellemezte az 1991-ben született Un ballo című koreográfiáját Jiří Kylián. Az alkotás Maurice Ravel két művére készült: a Couperin sírja (Le tombeau de Couperin) című zongoraszvitet 1919-ben mutatták be (érdekesség, hogy a kiadott mű címlapját Ravel maga rajzolta). A Couperin sírja színpadi változatára készült táncművet először a Svéd Balett mutatta be Párizsban, Jean Börlin koreográfiájával. A darab századik előadását maga a zeneszerző vezényelte. A másik Ravel-alkotás a Pavane egy infánsnő halálára (Pavane pour une Infante défunte), melynek zenekari változata 1910-ben született meg, balettelőadás céljaira - az eredeti művet 1899-ben komponálta akkor mindössze huszonnégy esztendős szerzője. A Pavane talán leghíresebb balettfeldolgozása Frederick Ashton nevéhez fűződik (London, Mercury Theatre, 1933).

Az 1991-ben bemutatott Un ballót a Kylián-művek kronologikus jegyzékében olyan világhíres remekek által közrefogottan találjuk, mint a Sarabande és a Petit Mort. A pompás műveket négy évtizede ontó mester pályáján nehéz volna kijelölni úgynevezett csúcspontokat vagy az alkotói nagylét aranykorait. Az Un ballo keletkezése után közel két évtizeddel Új-Zélandtól Franciaországig világszerte számos rangos együttes repertoárján megtalálható.

A Česky Krumlovban Egerházi Attila művészeti vezetésével működő South Bohemian Ballet az egyetemes táncművészet egyik remekével szerencsélteti a magyar közönséget, s a Cseh táncpaletta estjein a magyar-cseh táncművészeti együttműködés e jelentékeny műhelyéről, műhelyeiről is tudósítást ad. A társulatvezető Egerházi munkái (Tékozló fiúk, A tűzmadár) mellett a Kylián műhelyében beérett s onnan önálló útjára lépett Václav Kuneš is bemutatkozik friss alkotásával. Az Európa neves színpadai mellett a tengerentúlon is jelentős sikereket elért fiatal koreográfus táncművészként az NDT II-ben indult, majd pályafutását az NDT-ben folytatta. Kylián számos mesterművét állította már színpadra világszerte. Személyében, munkájával a legendás mester hatását, üzenetét, keze nyomát is megismerhetjük.

2010. október 15., 16. 19:00 - Művészetek Palotája - Fesztivál Színház

Cseh táncpaletta I. és II.

Egerházi Attila: Tékozló fiúk (I.)

Zene: Dvořák: Stabat Mater; látványterv: Egerházi Attila

Egerházi Attila: Tűzmadár (II.)

Zene: Stravinsky; rendező-koreográfus: Egerházi Attila

Václav Kuneš új koreográfiája (I. és II.)

Jiří Kylián: Un ballo (I. és II.)

Zene: Ravel; látványterv: Jiří Kylián

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Színház

Ők kapták idén a Junior Príma Díjakat a színház- és filmművészet kategóriában

Hat fiatal művész vehette át a Junior Prima Díjat a színház- és filmművészet kategóriában szeptember 22-én, a Haris Parkban. Az elismerést és az azzal járó pénzjutalmat Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója nyújtotta át a 62 jelölt közül kiválasztott fiatal tehetségeknek.
Vizuál

2019 legfantasztikusabb fotói - és a mögöttük álló történetek - Galéria

Nemcsak a felvételeket, hanem a mögöttük meghúzódó problémákat és történeteket is megosztjuk!
Klasszikus

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Tisztújítást tartottak a Magyar Táncművészek Szövetségében

A Magyar Táncművészek Szövetségének közgyűlésén ötödik alkalommal választotta meg a tagság újabb három évre elnöknek Mihályi Gábort, a Magyar Állami Népi Együttes vezetőjét és társelnöknek Kiss Jánost, a győri Magyar Táncfesztivál igazgatóját - adta hírül a szakmai és érdekvédelmi szövetség.
Tánc magazin

Nevetve sírni, sírva nevetni – Cacti a Nemzeti Balett előadásában

A kaktuszok nem sírnak. Legalábbis egyikünk sem találkozott még könnyező tüskékkel – vagy mégis? A világhírű svéd koreográfus, Alexander Ekman Cacti című darabja csontig-velőig hatoló őszinteséggel mutatja be a kortárs tánc világát, humoros és fájdalmasan pontos képet adva arról, mennyire fontos számunkra a művészet „értelmezése”. Néha lényegesebb, mint a művészet maga. Ekman legsikeresebb koreográfiája a Magyar Nemzeti Balett tolmácsolásában érkezik Budapestre.
Tánc ajánló

Alexander Ekman svéd koreográfus indítja az Opera új évadát

A világhírű alkotó egyik legnépszerűbb műve, a Cacti a Magyar Nemzeti Balett és a Magyar Állami Operaház első bemutatója szeptember 11-én látható az Eiffel Műhelyházban.
Tánc hír

Átadták az idei Lábán Rudolf- és Halász Péter-díjakat

Augusztus 31-én a Trafóban immár 15. alkalommal hirdették ki a legjobb hazai kortárs táncprodukciókat elismerő díjat, valamint a színházi alkotókat méltató elismerést.
Tánc gyász

Elhunyt Rab István balettművész

Az 1953 disszidált táncművész 90 éves korában hunyt el, Amerikában – írja a New York Times-ra hivatkozva a Színház Online.