Tánc

Ha már nem tudsz sírni, nevess inkább!

2017.03.23. 15:23
Ajánlom
Mit tehet az ember, ha elveszíti élete párját, aki egyben az alkotótársa is? Ez az alapkérdés hívta életre a világ egyik első számú újcirkusz társulata, a Compagnia Finzi Pasca: Per te (Neked) című produkcióját, ami öt alkalommal volt látható a Müpában.

Finzi Pasca a lehetetlenre vállalkozik, amikor azt mondja, egy előadásba belesűríti mindazt, amit számára társa, Julie Hamelin jelentett, aki váratlanul hunyt el 43 évesen. 

Vállalkozása lehetetlenségének ő maga is tudatában van, ezt nem is titkolja:

formának a színház a színházban szituációt választja, amiben befejezetlen jelenetek, ötletszerűen felmutatott szituációk és a színpadi helyzetből kikacsintó színész-artisták szerepelnek. Ennek ellenére mégis egy egész életet, vagy még talán annál egy picivel többet is belefoglal ebbe a többdimenzióssá növesztett, az értelmezésnek tág teret engedő előadásba.

Compagnia Finzi Pasca: Per te

Compagnia Finzi Pasca: Per te (Fotó/Forrás: Kotschy Gábor / Müpa)

Boldogságkeresés, Isten, lelkünk felvértezése a támadások ellen – ha címszavakban próbálnám leírni, így szólna az előadás összefoglalása. Leírva borzasztóan pátoszos mindez. Mégis, az újcirkusz eszköztárával egy olyan totális színház keletkezik a színpadon, ami a maga szimbolikusságával, a sírás és a nevettetés állandó dialektikájával, a lenyűgöző zenével és a sokoldalúan képzett artistákkal egy egészen varázslatos nyelven beszél ezekről a témákról. Körülbelül tíz perc után világossá válik, hogy

ebben a cirkusz-színházban valóban nem a trükkökön lesz a hangsúly,

ez csak egy – nagyon fontos – összetevő, ami hol arra szolgál, hogy elemeljen a realitás talajáról, hol arra, hogy egy bohóctrükkel kizökkentsen a pátoszból. Mindeközben gyakorlatilag folyamatosan beszélnek és énekelnek az artisták – teszik mindezt artista mivoltukat meghazudtoló könnyedséggel és természetességgel. Költői képek hagyják el a szájukat, amik impresszív vizuális elemekkel is életre kelnek.

Amint néhány perc elteltével megtanulja olvasni a néző ezt a szokatlan nyelvet, belekerül valami álomból ismerős, lebegős nosztalgiába. Az egyetlen állandó és biztos pont itt egy pad, ezen ülve festi le a narrátor Julie személyének legfontosabb jellemzőit: a vörös rúzs, az állandó derű és a jegyzetek sokasága, amit a táskája tartalmazott.

Ebből bomlik ki a belső kert, ahol a szomorúságot mindig humor ellensúlyozza, és fordítva.

Az őrangyal ebben a világban egy slampos bohóclány, akinek tragédiája, hogy leszúrták, de ennek -mint magyarázzák-, örülni kell, hiszen nem önhibájából hagyott elveszni egy számunkra fontos személyt.  A játéknak itt ugyanaz a tétje, ha gyerekként a kiütőben már eleged lesz a téged érő ütésekből és kiszállnál, mint amikor felnőttként kérleled az Istent, fejezze már be a sorozatos egzecíroztatásodat. Itt a vérre menő vita arról szól, hogy ki milyen magasra tud repülni álmában és hogy miért vannak olyan álmai az embernek, amiben meztelenül kell mutatkoznia nyilvánosság előtt. Vagy arról, hogy akkor most Isten egy hűséges kutya, aki követi lépteidet és mindig a nyomodban jár, vagy pedig egy farkas, aki a legváratlanabb pillanatokban képes belemarni a húsodba. Esetleg arról, hogy

miért van csupán egy szavunk a gyászra, ha az olasz tészták fajtáira milliónyi kifejezés létezik.

Compagnie Finzi Pasca: Per te

Compagnie Finzi Pasca: Per te (Fotó/Forrás: Kotschy Gábor / Müpa)

A költőiség és a (vaskosabb) cirkuszi kifejezésmód kettőssége az előadás egészén végigvonul. Miközben a levegőben állandóan történik valami légies, legyen az egy hatalmas textil lebegése - jelezve Julie lelkének állandó jelenlétét – , esetleg rózsaszirmok vagy esőcseppek hullása a zsinórpadlásról, aközben nehézkes középkori páncélban mozognak az artisták, jelezve az idő előrehaladtával páncélok mögé bújó, megcsontosodó lelkeket. 

Az idő relatív fogalommá válik ebben a kertben: mivel nincs lineáris narratíva, csak sorjázó képek, ezért olyan érzésünk támadhat,

mintha a felejtés-emlékezés gyászfolyamatának végtelenjében úsznánk.

Mindenki tudja, hogy nem lehet feldolgozni egy társ korai elvesztését. Számomra az előadás az erre tett kísérletekhez szükséges újabb és újabb lendületvételekről szól. Ahogy a levegőakrobata lendületet vesz a forgáshoz, ami végül mégiscsak elvezet majd egy katartikus repüléshez. Az előadás végén a szereplők mindegyike előrejön a proszcéniumhoz, kezében egy-egy neoncsővel. Levetik a páncéljukat, ezzel párhuzamosan pedig a kezükben lévő fénycsövekből összeáll, kirajzolódik a rivalda - az életbeli és színpadi szerepből való kivetkőzés a színpadi keret felépítésével esik egybe. Az üzenet egyértelmű: nekik a színház az élet, a család, aminek Julie távozásával is mennie kell tovább. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc tudósítás

Tömegpszichózis és szerelmi vajúdás a győri Magyar Táncfesztiválon

Idén csupán két napra sikerült eljutnom a XIV. Magyar Táncfesztiválra, Győrbe, ahol a gyönyörködtető változatosság jegyében zajlanak az esti előadások. Beszámoló a 4. nap történéseiről.
Tánc magazin

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.
Tánc győri balett

Győrben bepótolhatja az elszalasztott tánceseményeket

14. alkalommal rendezik meg a Magyar Táncfesztivált és negyedszer a gyermek táncfesztivált Győrben mától egészen vasárnapig.
Tánc balett

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Tánc videó

Szergej Polunyinnak az őrület is jól áll, de még mennyire

A szupersztár balett-táncost ezúttal egy ikonikus brit divatfotós, filmkészítő Rankin kérte fel közös munkára, amiből egy igen erős anyag született.