Tánc

Ha már nem tudsz sírni, nevess inkább!

2017.03.23. 15:23
Ajánlom
Mit tehet az ember, ha elveszíti élete párját, aki egyben az alkotótársa is? Ez az alapkérdés hívta életre a világ egyik első számú újcirkusz társulata, a Compagnia Finzi Pasca: Per te (Neked) című produkcióját, ami öt alkalommal volt látható a Müpában.

Finzi Pasca a lehetetlenre vállalkozik, amikor azt mondja, egy előadásba belesűríti mindazt, amit számára társa, Julie Hamelin jelentett, aki váratlanul hunyt el 43 évesen. 

Vállalkozása lehetetlenségének ő maga is tudatában van, ezt nem is titkolja:

formának a színház a színházban szituációt választja, amiben befejezetlen jelenetek, ötletszerűen felmutatott szituációk és a színpadi helyzetből kikacsintó színész-artisták szerepelnek. Ennek ellenére mégis egy egész életet, vagy még talán annál egy picivel többet is belefoglal ebbe a többdimenzióssá növesztett, az értelmezésnek tág teret engedő előadásba.

Compagnia Finzi Pasca: Per te

Compagnia Finzi Pasca: Per te (Fotó/Forrás: Kotschy Gábor / Müpa)

Boldogságkeresés, Isten, lelkünk felvértezése a támadások ellen – ha címszavakban próbálnám leírni, így szólna az előadás összefoglalása. Leírva borzasztóan pátoszos mindez. Mégis, az újcirkusz eszköztárával egy olyan totális színház keletkezik a színpadon, ami a maga szimbolikusságával, a sírás és a nevettetés állandó dialektikájával, a lenyűgöző zenével és a sokoldalúan képzett artistákkal egy egészen varázslatos nyelven beszél ezekről a témákról. Körülbelül tíz perc után világossá válik, hogy

ebben a cirkusz-színházban valóban nem a trükkökön lesz a hangsúly,

ez csak egy – nagyon fontos – összetevő, ami hol arra szolgál, hogy elemeljen a realitás talajáról, hol arra, hogy egy bohóctrükkel kizökkentsen a pátoszból. Mindeközben gyakorlatilag folyamatosan beszélnek és énekelnek az artisták – teszik mindezt artista mivoltukat meghazudtoló könnyedséggel és természetességgel. Költői képek hagyják el a szájukat, amik impresszív vizuális elemekkel is életre kelnek.

Amint néhány perc elteltével megtanulja olvasni a néző ezt a szokatlan nyelvet, belekerül valami álomból ismerős, lebegős nosztalgiába. Az egyetlen állandó és biztos pont itt egy pad, ezen ülve festi le a narrátor Julie személyének legfontosabb jellemzőit: a vörös rúzs, az állandó derű és a jegyzetek sokasága, amit a táskája tartalmazott.

Ebből bomlik ki a belső kert, ahol a szomorúságot mindig humor ellensúlyozza, és fordítva.

Az őrangyal ebben a világban egy slampos bohóclány, akinek tragédiája, hogy leszúrták, de ennek -mint magyarázzák-, örülni kell, hiszen nem önhibájából hagyott elveszni egy számunkra fontos személyt.  A játéknak itt ugyanaz a tétje, ha gyerekként a kiütőben már eleged lesz a téged érő ütésekből és kiszállnál, mint amikor felnőttként kérleled az Istent, fejezze már be a sorozatos egzecíroztatásodat. Itt a vérre menő vita arról szól, hogy ki milyen magasra tud repülni álmában és hogy miért vannak olyan álmai az embernek, amiben meztelenül kell mutatkoznia nyilvánosság előtt. Vagy arról, hogy akkor most Isten egy hűséges kutya, aki követi lépteidet és mindig a nyomodban jár, vagy pedig egy farkas, aki a legváratlanabb pillanatokban képes belemarni a húsodba. Esetleg arról, hogy

miért van csupán egy szavunk a gyászra, ha az olasz tészták fajtáira milliónyi kifejezés létezik.

Compagnie Finzi Pasca: Per te

Compagnie Finzi Pasca: Per te (Fotó/Forrás: Kotschy Gábor / Müpa)

A költőiség és a (vaskosabb) cirkuszi kifejezésmód kettőssége az előadás egészén végigvonul. Miközben a levegőben állandóan történik valami légies, legyen az egy hatalmas textil lebegése - jelezve Julie lelkének állandó jelenlétét – , esetleg rózsaszirmok vagy esőcseppek hullása a zsinórpadlásról, aközben nehézkes középkori páncélban mozognak az artisták, jelezve az idő előrehaladtával páncélok mögé bújó, megcsontosodó lelkeket. 

Az idő relatív fogalommá válik ebben a kertben: mivel nincs lineáris narratíva, csak sorjázó képek, ezért olyan érzésünk támadhat,

mintha a felejtés-emlékezés gyászfolyamatának végtelenjében úsznánk.

Mindenki tudja, hogy nem lehet feldolgozni egy társ korai elvesztését. Számomra az előadás az erre tett kísérletekhez szükséges újabb és újabb lendületvételekről szól. Ahogy a levegőakrobata lendületet vesz a forgáshoz, ami végül mégiscsak elvezet majd egy katartikus repüléshez. Az előadás végén a szereplők mindegyike előrejön a proszcéniumhoz, kezében egy-egy neoncsővel. Levetik a páncéljukat, ezzel párhuzamosan pedig a kezükben lévő fénycsövekből összeáll, kirajzolódik a rivalda - az életbeli és színpadi szerepből való kivetkőzés a színpadi keret felépítésével esik egybe. Az üzenet egyértelmű: nekik a színház az élet, a család, aminek Julie távozásával is mennie kell tovább. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Újabb nyílt levél az SZFE modellváltásáról szóló törvény kapcsán

Több mint hetven színész, rendező, színházi művész támogatta aláírásával a Színművészeti Egyetem modellváltását lehetővé tevő törvényt.
Klasszikus

Elhunyt Ida Haendel, az egykori csodagyerek, akinek Sibelius gratulált

Lengyelországban született, háromévesen felfedezték zenei tehetségét. Kanadában élte le élete jelentős részét. Sibelius levélben gratulált neki a hegedűversenyének előadásáért.
Színház

Szabó Magda: Régimódi történet – online közvetítés

A Tasnádi Csaba által rendezett történet visszarepít a múltba, ahol hasonló problémákkal küzdöttek Szabó Magda hősei, mint a mostaniak, csak szebb ruhákban.
Színház

Megszavazta az Országgyűlés az SZFE modellváltását

Az Országgyűlés július 3-án döntött a Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes által benyújtott törvényjavaslatról.
Zenés színház

Szántó Andrea: „Tőlem kérdezed, aki nem vagyok dívatípus?”

Mezzoszoprán és alt szerepekben egyaránt tündököl: Juditként érzékeny és megejtő, Carmenként vad és szenvedélyes. Ha nem söpri el a bemutatót a világjárvány, Kundry szerepében mutatkozott volna be az Operaház új Parsifal-előadásában. Szántó Andreát március elején faggattam operákról, operaszerepekről, de óhatatlanul is magasabb kérdések felé terelődött a beszélgetés.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Kezdőket és profikat is vár a Duda Éva Társulat nyári workshopja

A Duda Éva Társulat első alkalommal rendezi meg nyolc napon át tartó intenzív kurzusát augusztus 1. és 8. között, amelyre kezdőket, haladókat és profi táncosokat is várnak.
Tánc ajánló

A Cirkusz az Éjszakában zárja a Müpa online közvetítéssorozatát

A Recirquel előadása június 28-án 19 órától első alkalommal látható teljes egészében online.
Tánc ajánló

Hazai és nemzetközi néptánc kavalkáddal készül a Nemzeti Táncszínház

A flamenco, a tangó, a kortárs és a hagyományőrző magyar táncok töltik be a Millenárist július 16. és 23. között a Nemzeti Táncszínház nyáresti, szabadtéri táncestjein, a TáncParkon.
Tánc interjú

Misztikus terek, avagy visszatérés a képzőművészethez – Gergye Krisztián festményeiből nyílik kiállítás Kőszegen

A hazai kortárs színház- és táncművészet kiemelkedő alkotója ezúttal új oldalát mutatja meg: festőként lép elő a Levitációk című tárlaton, amelyen főként a karantén idején született alkotásaiból láthatunk válogatást. A Kőszegi Várszínház kiállításának megnyitóját június 21-én, vasárnap 18.00 órakor tartják a Jurisics-vár lovagtermében.