Tánc

Ha már nem tudsz sírni, nevess inkább!

2017.03.23. 15:23
Ajánlom
Mit tehet az ember, ha elveszíti élete párját, aki egyben az alkotótársa is? Ez az alapkérdés hívta életre a világ egyik első számú újcirkusz társulata, a Compagnia Finzi Pasca: Per te (Neked) című produkcióját, ami öt alkalommal volt látható a Müpában.

Finzi Pasca a lehetetlenre vállalkozik, amikor azt mondja, egy előadásba belesűríti mindazt, amit számára társa, Julie Hamelin jelentett, aki váratlanul hunyt el 43 évesen. 

Vállalkozása lehetetlenségének ő maga is tudatában van, ezt nem is titkolja:

formának a színház a színházban szituációt választja, amiben befejezetlen jelenetek, ötletszerűen felmutatott szituációk és a színpadi helyzetből kikacsintó színész-artisták szerepelnek. Ennek ellenére mégis egy egész életet, vagy még talán annál egy picivel többet is belefoglal ebbe a többdimenzióssá növesztett, az értelmezésnek tág teret engedő előadásba.

Compagnia Finzi Pasca: Per te

Compagnia Finzi Pasca: Per te (Fotó/Forrás: Kotschy Gábor / Müpa)

Boldogságkeresés, Isten, lelkünk felvértezése a támadások ellen – ha címszavakban próbálnám leírni, így szólna az előadás összefoglalása. Leírva borzasztóan pátoszos mindez. Mégis, az újcirkusz eszköztárával egy olyan totális színház keletkezik a színpadon, ami a maga szimbolikusságával, a sírás és a nevettetés állandó dialektikájával, a lenyűgöző zenével és a sokoldalúan képzett artistákkal egy egészen varázslatos nyelven beszél ezekről a témákról. Körülbelül tíz perc után világossá válik, hogy

ebben a cirkusz-színházban valóban nem a trükkökön lesz a hangsúly,

ez csak egy – nagyon fontos – összetevő, ami hol arra szolgál, hogy elemeljen a realitás talajáról, hol arra, hogy egy bohóctrükkel kizökkentsen a pátoszból. Mindeközben gyakorlatilag folyamatosan beszélnek és énekelnek az artisták – teszik mindezt artista mivoltukat meghazudtoló könnyedséggel és természetességgel. Költői képek hagyják el a szájukat, amik impresszív vizuális elemekkel is életre kelnek.

Amint néhány perc elteltével megtanulja olvasni a néző ezt a szokatlan nyelvet, belekerül valami álomból ismerős, lebegős nosztalgiába. Az egyetlen állandó és biztos pont itt egy pad, ezen ülve festi le a narrátor Julie személyének legfontosabb jellemzőit: a vörös rúzs, az állandó derű és a jegyzetek sokasága, amit a táskája tartalmazott.

Ebből bomlik ki a belső kert, ahol a szomorúságot mindig humor ellensúlyozza, és fordítva.

Az őrangyal ebben a világban egy slampos bohóclány, akinek tragédiája, hogy leszúrták, de ennek -mint magyarázzák-, örülni kell, hiszen nem önhibájából hagyott elveszni egy számunkra fontos személyt.  A játéknak itt ugyanaz a tétje, ha gyerekként a kiütőben már eleged lesz a téged érő ütésekből és kiszállnál, mint amikor felnőttként kérleled az Istent, fejezze már be a sorozatos egzecíroztatásodat. Itt a vérre menő vita arról szól, hogy ki milyen magasra tud repülni álmában és hogy miért vannak olyan álmai az embernek, amiben meztelenül kell mutatkoznia nyilvánosság előtt. Vagy arról, hogy akkor most Isten egy hűséges kutya, aki követi lépteidet és mindig a nyomodban jár, vagy pedig egy farkas, aki a legváratlanabb pillanatokban képes belemarni a húsodba. Esetleg arról, hogy

miért van csupán egy szavunk a gyászra, ha az olasz tészták fajtáira milliónyi kifejezés létezik.

Compagnie Finzi Pasca: Per te

Compagnie Finzi Pasca: Per te (Fotó/Forrás: Kotschy Gábor / Müpa)

A költőiség és a (vaskosabb) cirkuszi kifejezésmód kettőssége az előadás egészén végigvonul. Miközben a levegőben állandóan történik valami légies, legyen az egy hatalmas textil lebegése - jelezve Julie lelkének állandó jelenlétét – , esetleg rózsaszirmok vagy esőcseppek hullása a zsinórpadlásról, aközben nehézkes középkori páncélban mozognak az artisták, jelezve az idő előrehaladtával páncélok mögé bújó, megcsontosodó lelkeket. 

Az idő relatív fogalommá válik ebben a kertben: mivel nincs lineáris narratíva, csak sorjázó képek, ezért olyan érzésünk támadhat,

mintha a felejtés-emlékezés gyászfolyamatának végtelenjében úsznánk.

Mindenki tudja, hogy nem lehet feldolgozni egy társ korai elvesztését. Számomra az előadás az erre tett kísérletekhez szükséges újabb és újabb lendületvételekről szól. Ahogy a levegőakrobata lendületet vesz a forgáshoz, ami végül mégiscsak elvezet majd egy katartikus repüléshez. Az előadás végén a szereplők mindegyike előrejön a proszcéniumhoz, kezében egy-egy neoncsővel. Levetik a páncéljukat, ezzel párhuzamosan pedig a kezükben lévő fénycsövekből összeáll, kirajzolódik a rivalda - az életbeli és színpadi szerepből való kivetkőzés a színpadi keret felépítésével esik egybe. Az üzenet egyértelmű: nekik a színház az élet, a család, aminek Julie távozásával is mennie kell tovább. 

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Elhunyt Venczel Vera

A Jászai Mari-díjas színművész idén márciusban töltötte be 75. életévét. Több mint ötven éven át volt a Vígszínház tagja, halálának hírét színháza tette közzé.
Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A White Stripes zenéjére készült díjnyertes előadást mutat be a Magyar Nemzeti Balett

Először látható Magyarországon Wayne McGregor, napjaink vezető brit koreográfusának Chroma című munkája. A radikális és innovatív alkotó modern balettje két hasonlóan eredeti és izgalmas kortárs produkcióval – az izraeli Sharon Eyal és Gai Behar Bedroom Folk, valamint a svéd Alexander Ekman Episode 31 című darabjával – szerepel közös programban 2021. október 29-től a Magyar Nemzeti Balett Kon-takt(s) című modern balettestjén, a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyházában.
Tánc ajánló

Ikonikus koreográfiák a Müpában

Női lélek, férfierő, szenvedély és boldogság, hit és hazaszeretet – csupán néhány téma, amely a Kossuth-díjas, kiváló művész Zsuráfszky Zoltán és a Harangozó Gyula-díjas, érdemes művész Zs. Vincze Zsuzsa koreográfiáin keresztül megelevenedik. Közös alkotásaik ikonikus táncait október 27-én láthatja a közönség.
Tánc magazin

Tejbe mártott testek

Új weboldallal jelentkezett a Győri Balett, a honlaphoz tartozó rendhagyó társulati fotókat a csapat egyik táncművésze, Jekli Zoltán készítette.
Tánc hír

Kriterion-koszorút kapott Novák Ferenc „Tata”

Az elismerést 1996 óta ítélik oda azoknak az Erdélyben született személyiségeknek, akik a régió hírét viszik a világban, és munkásságuk döntően befolyásolta a magyar kultúra és tudomány fejlődését. A koreográfus mellett Markó Béla költőt is díjazták.
Tánc ajánló

Minifesztiválon mutatkoznak be a határon túli magyar néptáncegyüttesek

Október 7-től négy napon keresztül a határon túli hivatásos néptáncegyütteseké a Hagyományok Háza színpada. A szemlén nyolc együttes mutathatja be tudását, a produkciókat kísérőprogramok, koncertek és szakmai beszélgetések teszik teljessé.