Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

2019.05.24. 08:45
Ajánlom
Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.

A balett az egyik legkompetitívebb műfaj, technikailag és előadói szempontból is sok összetevős a siker. Téged folyamatosan visszaigazol a szakma. Ez megnyugtat?

Mérföldköveknek tekintem ezeket a díjakat. Én legelőször „Az évad legjobb végzőse” díjat kaptam meg a Táncművészek Szövetségétől, majd „Az évad legjobb pályakezdője”, most pedig „Az évad legjobb férfi táncművésze” elismerést, és ezek nekem is fontos visszajelzések a szakmától, hogy jó úton haladok.

A befektetett munka megtérül, és ez nagyon jó érzéssel tölt el.

tanc_vilagnapja_dijazas_foto_mihaly_laszlo_resize-134617.jpg

A Tánc Világnapi gála díjátadóján (Fotó/Forrás: Mihály László)

Több darabban szerepelsz párhuzamosan, legutóbb A vágy villamosa Allenjét és a Sylvia című balett Amynthas-át táncoltad. Feltételezem, hogy a munka mennyiségével és felelősségével egyenes arányosságban nő a lelki megterhelés is. Te hogyan kezeled a stresszt?

Az utóbbi két évadban mindig szereztem sérülést, de ebben a szezonban hál’ Istennek még nem. Ebben az is közrejátszik, hogy jobban odafigyelek magamra. Vitaminokat szedek, igyekszem sokat pihenni és hasznosan eltölteni a szabadidőmet. Nagyon fontos, hogy ésszel, tudatosan próbálok, tehát a próbákon nem minden lépést csinálok meg 100%-os erőbedobással. Néha kicsit visszaveszek az energiából, nehogy lesérüljek. Lelkileg pedig rengeteget segít a családom, a feleségem, Felméry Lili és az ő családja. Nélkülük nagyon nehéz lenne.

Állítólag egyre kevesebb fiú jelentkezik a Táncművészeti Egyetemre. Téged mi vonzott ebben a szakmában?

Mindig is kevesebb volt a fiú jelentkező, ez természetes. Én sem gondoltam kilencévesen, hogy balettozni szeretnék, engem is a foci érdekelt akkoriban. Szerintem a fiúk 90%-a szülői ráhatásra kezdi el a táncot, de ha valaki ráérez erre a műfajra, és szenvedélyévé válik, akkor egy nagyon szép hivatás és jövő elé néz. A bátyám is a Táncművészeti Főiskolára járt, így általa korán beleláthattam ebbe a világba. Engem a férfiak nagy ugrásai fogtak meg igazán. Vannak olyan negatív sztereotípiák, miszerint a balett nem férfias szakma.

Én szívesen odaállítanék férfiakat a balettrúd mellé, hogy próbálják ki. Rendkívül nagy erőt és kitartást igényel a balett, és úgy gondolom, hogy ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi.

tema_es_variaciok_foto_nagy_attila_resize-133831.jpg

Balázsi Gergő a Téma és variációk című darabban (Fotó/Forrás: Nagy Attila )

A balettképzés keménységéről is sokat hallunk, Halász Glória Három tánc című dokumentumfilmje kapcsán is felmerült ez a téma. Te nem érzékeled azt, hogy elvett tőled valamit a balett, amit soha nem kaphatsz vissza?

Nekem semmi hiányérzetem nincs. Örülök, hogy tánccal töltöttem a gyerekkoromat, mert

nagyon jó jellemformáló ereje van, embert farag belőlünk a balett.

Alázatosság nélkül nem működik ez a szakma.

Az viszont hamar eldől, hogy kiből lehet herceg, vagy egyáltalán szólista. Te hogyan éled meg a danseur noble szerepkört? Esetleg szeretnél majd intrikusabb szerepeket is táncolni?

Nagyon szívesen táncolnék nem-herceg szerepeket is. Persze nem gondolnám, hogy Spartacus én vagyok alkatilag. Anyeginhez is fiatal vagyok még, főleg, hogy az utolsó pas de deux-ben már egy idősödő, őszülő karakterré válik. Tehát vannak szerepek, amikhez még érni kell, de minden kihívásnak szívesen állok elébe.

Vannak szerepálmaid?

Rengeteg van, de kettőt nagyon szeretnék eltáncolni: az egyik pont az Anyegin, a másik pedig Rómeó. 

A feleséged, Felméry Lili táncolta már ezek párját, Júliát és Tatjánát is. Legutóbb pedig Seregi László Sylvia című balettkomédiájának férfi és női főszerepét táncoltátok, de nem ugyanabban a szereposztásban.

Nyilván nagyon örültünk volna, ha együtt táncolunk, de az igazgató úr így gondolta jónak. Remélem, jövőre el tudjuk táncolni együtt is.

balazsi_felmery_sleeping_beauty2_photo_by-attila_nagy-133830.jpg

Felméry Lilivel a Csipkerózsikában (Fotó/Forrás: Nagy Attila )

Ez a darab azt is karikírozza, hogy milyen élet folyik egy balett-társulat színfalai mögött. Mennyire fest reális képet a Sylvia a balett-életről?

Nyomokban tartalmaz igazi társulati életet, a balettóra jelenet például abszolút reális. A mester és a balerina közti zaklató viszony viszont nem sűrűn adódik az életben, de nyilván van valóságalapja.

Te Amyntast, az egyik abszolút férfi főszereplőt táncoltad ebben a darabban. Ez a karakter milyen kihívásokat rejt?

Egy fiatal, szerelmes balettos diákot alakítottam. Amynthas szinte le se jön a színről, úgyhogy

fizikailag és technikailag is rendkívül nagy kihívás ez a szerep. Hiába táncoltam már tavaly, ugyanúgy a nulláról kellett kezdenem a szerep technikai felépítését.

Mostanra már persze tudom a trükköket, hogy hol tudok egy kicsit pihenni, vagy fellazulni. Szerencsére, mivel nagyon élvezhető darab, és minden pillanatát élvezem a megformálásnak, nem azon jár az agyam, hogy hogy fogom kibírni fizikailag, de az előadás után azért megérzem a hatását.

Hogy alakul a nyarad?

Június 17-én fejezem be a szezont a győri Magyar Táncfesztiválon, ahol a Tökéletesség szédítő ereje című William Forsythe-darabot mutatjuk be az együttessel. Ezután elkezdünk próbálni a partneremmel egy koreai balettgálára, ami nagyon jó lehetőségnek ígérkezik – itt egy Csipkerózsika és Kalóz-pas de deux-t, illetve egy Diana és Acteon kettőst mutatunk be. Július 9-én utazunk ki, és 19-én jövünk haza, augusztus elsején pedig már indul a következő szezon.  

Felméry Lili:

Kapcsolódó

Felméry Lili: "Egy balerina sosem veszíti el a törékenységét"

A Magyar Nemzeti Balett szeptember 12. és 15. között Girls in Focus – Lányok a fókuszban címmel mutat be balettestet a Müpában, ami három koreográfus négy darabján keresztül a különböző női szerepeket vizsgálja. Felméry Lilit, a társulat magántáncosát kérdeztük a balett és a nőiség kapcsolatáról.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Távozó ügyvezető, elmaradó programok a Fesztiválzenekarnál

Számos jövőre tervezett programot, köztük az idősotthonokba és kisgyermekeknek szervezett koncerteket kénytelen lemondani a Budapest Fesztiválzenekar a kieső TAO-forrás miatt. Leépítés kezdődött meg a háttérstábban.
Klasszikus

A karmester nem közlekedési rendőr

Kitűnő hegedűsből lett rendkívüli karmester. Takács-Nagy Gábor energiája a színpadon a zenét szolgálja, interjú közben pedig az őszinte beszélgetés záloga. Október elején, egy budapesti zenekari próba és egy mesterkurzus közben kerestük fel az Egyesült Királyságban élő művészt.
Színház

Botrány a Katonában: kitiltották az egyik dolgozót

A Katona József Színház egyik szerződéses munkatársa erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett a színház dolgozóival. A színház nem nevezte meg a szóban forgó személyt.
Klasszikus

Az EU is elismerte a Kodály-módszeren alapuló digitális tudásközpontot

A zeneoktatás innovatív módszereinek kidolgozására létrejött digitális zenepedagógiai tudásközpont, a Kodály HUB az első magyar vezetésű felsőoktatási Erasmus-projekt, amely „Jó Gyakorlat” és „Sikertörténet” minősítést is nyert.
Klasszikus

Díjat nyert a Fesztivál Akadémia imázsfilmje

Szabó Stein Imre és Géczy Dávid látványos imázsfilmje a Lovie Awards díjkiosztóján nyert.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc gyász

Elhunyt Hegedűs Judit balettművész, Simándy József özvegye

Életének 85. esztendejében elhunyt Hegedűs Judit balettművész, aki már 14 évesen debütált az Operaházban, később negyedszázadon át a társulat megbecsült tagja volt.
Tánc magazin

"Ő volt A balerina" – 30 éve halt meg Lakatos Gabriella

Lakatos Gabriella az 1945 utáni magyar balettművészet egyik legnagyobb csillaga volt, akit semmi sem tántorított el a színpadtól: nyugdíjazása után énekes karriert épített. A táncos díva 1989. november 12-én hunyt el.
Tánc ajánló

Velekei László másodszor is táncszínpadra állítja az Anna Kareninát

Két évvel ezelőtt már készített egy táncszínpadi adaptációt Tolsztoj regényéből a GGTánc Eger és a Miskolci Balett közös produkciójaként. Most saját társulata, a Győri Balett számára készített friss koreográfiát Veleki László, ami november 9-én debütál Győrben, december 21-én pedig a Müpában.
Tánc ajánló

A Nemzeti Táncszínházban várnak az éjszaka csodái

4 év és 19 teltházas előadás után búcsúzik a Trafótól Az éjszaka csodái. A Weöres Sándor ihlette vizuális trip új helyen, a Nemzeti Táncszínházban kerül repertoárra, először november 7-én.
Tánc interjú

"Annyira hittünk ebben az őrületben, hogy a falon is átmentünk volna"

Negyven éve az akkori végzős klasszikus balett-évfolyam forradalmi hevülettől fűtve úgy döntött, társulatot alapít, és radikálisan új irányokat keres a táncművészeten belül. A Győri Balettről Kiss Jánost kérdeztük, akinek ez az utolsó évada társulatigazgatóként.