Tánc

Hagit Yakira: "A megértés hiánya fontos tapasztalat"

2012.07.27. 07:04
Ajánlom
A kortárstáncból jellemzően hiányzó narratíváról, a nemtudásról és az önéletrajzi elemekről az Ördögkatlan Fesztiválon Ördögtánc címmel worshopot tartó, Londonban élő Hagit Yakira táncos-koreográfussal beszélgettünk.

- Mennyire könnyen érthető a kortárstánc azok számára, akik nem mozognak otthonosan ebben a műfajban?

- Attól függ, hogy melyik kortárstáncról és melyik koreográfusról beszélünk. Ez egy olyan széleskörű művészet, és - legtöbbször - annyira egyéni is, hogy erre nehezen tudnék válaszolni. Úgy gondolom, a kortárstánc szépsége az, hogy lehetőséget ad a közönségnek sokféleképpen látni: provokál, felelőssé tesz. Lehetővé teszi a közönsége számára, hogy aktív legyen. Megkérdőjelezi a megértés fogalmát. Nem kell mindent értenünk. Néha a tapasztalat sokkal fontosabb.

- Gyakran hallom, hogy valaki azért zárkózik el ettől a műfajtól, mert nem érti, miről szól az előadás. Ösztönösen keressük a történetet, az eseménysort, ami kalauzolhat. Jól tesszük?

- A történet keresése egy előadásban nagyon emberi. Gyakran, ha nem halljuk, nem látjuk a történetet egy előadás során, akkor mi magunk alkotjuk meg. Ezzel nincs semmi baj. Azért hozzuk létre a történetet, mert tudni szeretnénk. Másrészről viszont a nemtudás, a megértés hiánya fontos tapasztalat. Arra késztet, hogy lebontsuk és újraalkossuk a komfortzónánkat. Én mesélőnek tartom magam - szeretem a történeteket - de szeretem összezavarni a közönségemet: megtörni az eseményszálat, elvonttá tenni, átrendezni, ezért a történet sohasem egy egyenes szál.

- Olvastam rólad, hogy szeretnél együttműködni más területeken alkotó művészekkel. Milyen területek érdekelnek leginkább? Mit szőnél bele a koreográfiáidba?

- Szeretek zenészekkel, filmesekkel és a szépművészet különböző területein alkotó művészekkel dolgozni. És persze táncosokkal. Mindig az érdekes embereket keresem, akik tehetséges művészek is. Nem tudom csak művészként kezelni őket. Tudni szeretném, hogy milyen emberek, s csak azután kapcsolódom hozzájuk művészként. Minden projektben megpróbálok másra összpontosítani - egyszer a zene, máskor a fénytechnika, megint máskor a filmrendező... így az együttműködés nagyon mély lesz.

- Amikor táncolsz, te magad vagy a színpadon vagy egy szerep, amit eljátszol?

- Ez egy filozofikus kérdés, de egyszerűen válaszolok rá. Úgy mondanám, én vagyok egy szerepben. Szeretek hiteles, őszinte, természetes előadásmóddal dolgozni, szinte teljesen lecsupaszítva. Ugyanakkor, mivel a színpadon van, mégis egy karakter. Törekszem arra, hogy minél kevésbé játsszam el, hogy a frissessége, spontaneitás látható és átadható legyen.

- Az önéletrajz - irodalmi szempontból - az identitás, az én, a valóság és fikció vizsgálódási területe. Tánckutatóként, koreográfusként mi foglalkoztat benne?

- Mindig is azt gondoltam, hogy a személyes hang használatával meghittséget, hitelességet és együttérzést lehet nagyon szépen kifejezni. A kihívás benne az, hogy eltávolodjak a személyestől, és univerzálisabbá, átfogóvá, társadalmivá és politikaivá tegyem. Szeretem a személyes történeteket. Úgy gondolom, könnyű kapcsolódni hozzájuk, hogyha okosan, nyíltan mondjuk el őket. A személyes történetek alapvető kérdéseket idéznek meg identitással, hovatartozással, szubjektivitással, nemiséggel kapcsolatban. Az önéletrajz iránti érdeklődésem szorosan összefügg azzal, hogy táncterapeutaként is dolgozom. Szeretem az embereket, szeretem megismerni az életüket, félelmeiket, emlékeiket, kapcsolataikat.

- Van olyan konkrét önéletrajzi alkotás, amelyik inspirál, és amelyiket felhasználnád a munkádban?

- Amikor projekten dolgozom, igyekszem nyitottnak maradni, látni, mit hoznak az emberek, a hely, aztán alkotok. Azok az emberek inspirálnak, akikkel dolgozom. Létrehozok egy darabot, ami ezt legjobban kifejezi.

- Az Ördögkatlan Fesztiválon Ördögtánc címmel workshopot vezetsz majd. Ez egy közösségi program lesz, vagy tapasztalt táncosokat vársz?

- Remélem, hogy vegyes lesz a csapat. Szeretek olyan közösséggel dolgozni, amelyben különböző emberek vannak: olyanok, akik sosem táncoltak még és hivatásos táncosok. Ez sokkal emberibbé és érdekesebbé teszi.

- Mi a célod, amikor nem hivatásos táncosokkal - például gyerekekkel - dolgozol?

- Szeretném, ha mozognának, ha élveznék a táncot, azt, ahogy kifejeznek valamit a testük, hangjuk, a tér segítségével. Azt szeretném, hogy élvezzék a többiekkel együtt történő mozgást, érezzék a csoportot, amelyikkel együtt táncolnak. Hogy jól érezzék magukat, és ezt az egészet játéknak érezzék.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

A Concerto Budapest mutatja be jövő évadban Kurtág György operáját

Tematikus fesztiválokkal, világhírű szólistákkal és sokszínű koncertprogrammal várja a közönséget a Concerto Budapest 2025/26-os évada. Keller András főzeneigazgató kezdeményezésére Bartók művészete kerül fókuszba a szerző halálának 80. évfordulóján.
Vizuál

Cormac McCarthy regényéből forgat filmet Nemes Jeles László

Az Oscar-díjas Nemes Jeles László első angol nyelvű filmjében az Odakint a sötétség című könyvet adaptálja vászonra, a főszerepben Lily-Rose Depp és Jacob Elordi lesz látható.
Plusz

Húsz éve a Balatonnál – összeállt a Kultkikötő jubileumi évada!

Idén különleges évadot ünnepel a Kultkikötő. A szervezőcsapat húsz éve hívja életre a balatoni nyarak felejthetetlen kulturális élményeit. A jubileumi programsorozat négy helyszínen – Földváron, Szárszón, Bogláron és Alsóörsön – várja a színház, a koncert és a családi programok kedvelőit.
Jazz/World

Bor és a hazai jazz legjobbjai a Margitszigeti Színházban

Minikoncertekkel, borkóstolással és egy nagyszabású gálával készül a pünkösdi hétvégére a teátrum. A JAZZ és BOR Ünnepe Fesztiválon a hazai jazzélet fiatal tehetségei is bemutatkozhatnak.
Plusz

Készülj a nyárra a Fidelio júniusi számával!

Részletes programbontásokkal, hírekkel, ajánlókkal és interjúkkal megjelent a Fidelio 2025. júniusi száma. Az ingyenes magazin megtalálható országszerte, az ismert terjesztési pontokon, és az online verzió is elérhető!

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

A csapat, akik a múltban és a jelenben kutatva írják a cirkuszművészet jövőjét

Miközben a porondon artisták pörögnek a levegőben, és gyerekcsoportok tapsolnak önfeledten, a cirkusz falain belül egy másik csapat láthatatlan mutatványon dolgozik. Riportunk a Magyar Cirkuszművészeti Múzeum, Könyvtár és Archívum munkájáról.
Tánc ajánló

Uhrik Teodóra: „A balett a pillanat művészete”

Május 5-én a Budapest Táncfesztivál keretében mutatják be az Uhrik Teodóráról szóló előadást Egy áttáncolt élet címmel. A Kossuth- és Liszt-díjas, érdemes művész szerint ez igazi családi összefonódás lesz.
Tánc ajánló

Egy kivételes tehetségű balettművész: Sík Milán

Tanulmányai befejeztével rögtön a Budapesti Operettszínházhoz szerződött, ahol olyan előadásokban láthatta a közönség, mint a Diótörő, a Hegedűs a háztetőn vagy A képfaragó. Sík Milán portréja.
Tánc ajánló

Szabó Barbara Szofia ezúttal Hófehérkeként varázsolja el a közönséget

Áprilisban mutatta be a Budapesti Operettszínház Hófehérke című előadását. A Kocsák Tibor Zenéjével és ifj. Harangozó Gyula koreográfiájával készült produkció főszerepében Szabó Barbara Szofia balettművész látható.
Tánc interjú

Frenák Pál: „Az ihlet kiapadhatatlan forrása az ember hitében rejlik”

Május 2-án a Budapest Táncfesztivál keretében debütál a FrenÁk Társulat legújabb előadása Nostalg_Y címmel, amelyben a fiatal táncművészekkel karöltve színpadra lép a Harangozó-díjas Lőrinc Katalin, valamint az előadás koreográfusa, az együttes Kossuth-díjas alapítója, Frenák Pál.