Tánc

Hagyomány, nemzetköziség, szabadság

2008.08.05. 00:00
Ajánlom
A Szegedi Szabadtéri Játékok kiemelkedő eseményeként és a XXIII. Nemzetközi Néptáncfesztivál záróestjének keretében mutatják be a Benyovszky Móric életét feldolgozó nagyszabású táncművet. A több száz táncos láb összehangolt dobogásáért Zsuráfszky Zoltán a felelős.

Zsuráfszky Zoltán

Fidelio Súgó: Hogyan készül a koreográfus egy ekkora horderejű, rendezőileg is komoly kihívást jelentő feladatra?

Zsuráfszky Zoltán: A felkérést egy-két évvel a bemutató előtt megkapom, tehát van kellő idő a darab átgondolására. Én választom meg a témát is, és úgy érzem, Benyovszky életével most valami egészen izgalmas történetet találtunk meg. A kutatómunkához, az anyaggyűjtéshez már jó egy éve hozzáfogtam, ahogyan a Szarka testvérek is a zene megírásához. Körülbelül fél éve kezdődött a díszletek, kellékek gyártása.

FS: Ritkaság és bizonyára nagy felelősség, amikor egy koreográfus egyszerre ennyi hivatásos táncossal – köztük különböző országokból érkezett vendégművészekkel – dolgozhat együtt. Milyen nehézségekkel találja magát szemben?

ZSZ: A Szabadtéri Játékokra tervezett nagyszabású, néptáncelemekben bővelkedő táncjáték egyszeri és –ebben a formájában – megismételhetetlen produkció. Ezen a két estén a néptáncfesztivál összes résztvevője nemzetiségtől függetlenül együtt táncol, s ez már önmagában felemelő, nagyszerű érzés. Alkotótársaimmal együtt hónapok óta készülünk erre az alkalomra és ezért túlságosan nagy hiba – úgy vélem – nem csúszhat a számításainkba. Már a harmadik szegedi felkérésnek teszek eleget a Sámántánc és az alsóvárosi Búcsú (Boldogasszony-vendégség) után, és tapasztalataim is megsokasodtak ezalatt. Az előadás rendező-koreográfusaként a legfőbb nehézséget az okozza számomra, hogy a próbákra jutó idő meglehetősen korlátozott, mindössze néhány nap. A nemzetköziség azonban nem idegen tőlem, hiszen Benyovszkyhoz hasonlóan magam is sok országban megfordultam és ismerkedtem táncművészetükkel is…

FS: A különböző népek táncainak összeállításában kért külső segítséget olyan koreográfusoktól, akik kifejezetten az adott ország táncaival foglalkoznak, vagy Ön állította össze a mozgásanyagot?

ZSZ: Nem, ilyen formában nem vettem igénybe más koreográfusok segítségét. Utazásaim során rengeteg hagyományos néptánccal találkoztam és mindig igyekeztem elmélyülni az adott ország tánckultúrájában, itt Európában, épp úgy, mint például Japánban. A Benyovszky táncai inkább stilizáltak, az adott nép karakterét hordozzák, miközben keverednek a magyar néptánc elemeivel is. Legfőképpen a minden szereplőt megmozgató nagyjelenetekben.

FS: Az előadás szervezőelemét a világutazó különböző országokban megélt élményei adják. Hogyan valósul meg ez a színpadon?

ZSZ: Térben távoli földrajzi helyekre kalauzol bennünket a gróf története, és ez egybecseng a fesztivál nemzeti sokszínűségével. A különböző népek táncai a színpadon a gróf útjainak állomásait mutatják: lesz lengyel és szlovák lakodalmas, kamcsatkai eljegyzési lakoma, és bizonyára unikális élmény lesz az afrikai néptánccsoport madagaszkári képe. A fináléban, a nyitóképben, a nagyobb drámai jelenetekben mindannyian együtt fognak táncolni – ezeket a koreográfiai részeket kell betanítanom és tökéletesen begyakoroltatnom a rövid próbafolyamat során. A Szarka Tamással kigondolt ötleteink alapján, hatalmas, hajót mintázó díszlet fogja majd vizuálisan is egységbe az előadást.

FS: Ez lesz az első közös munkája a Ghymessel?

ZSZ: Nem, már korábban is dolgoztunk együtt. A mostani két este azonban nyomatékosan szól az együttesről, hiszen fennállásuknak 25. évfordulóját ünneplik. A Benyovszky teljes zenei anyagát Szarka Tamás szerezte, a szövegeket is ő írta, és a két estén az együttes élőben zenél. Úgy gondolom. nehéz lenne méltóbb jubileumot elképzelni, mint a Dóm téri színpadon közönség elé lépni, több száz táncos kíséretében.

FS: Egy ilyen nagy munkával elkészített produkció valóban csak két estét élhet meg?

ZSZ: Sajnálatos módon, igen, mivel a felkérés mindössze erre a két estére szól. Viszont a zenei anyag, a táncforgatókönyv megmarad, és vannak olyan terveim, hogy kisebb létszámra és térre átformálva kőszínházba is bevigyük az előadást.

FS: Mit jelent az Ön számára Benyovszky Móric?

ZSZ: Lengyel nagyszüleim által személyesebben megérint a történet. A különleges, bonyodalmakkal teli életút, és annak a cselekményes táncjátékban való megjelenítése, megmutatása koreográfusként és rendezőként foglalkoztat. Benyovszky vakmerő bátorsága és szabadságvágya példaértékű és tiszteletet keltő emberi tulajdonság.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Megkezdte munkáját Antal Zsolt az SZFE Elméleti Intézetének élén

Sára Balázs és Bodolay Géza után újabb intézetvezető kezdte meg munkáját a Színház- és Filmművészeti Egyetemen.
Jazz/World

Három napon át minden a jazz körül forog

A kilenc éve minden évben április 30-án megrendezett Nemzetközi Jazznap (International Jazz Day) magyar eseményeit a koronavírus-járvány miatt elhalasztották, azonban a szervezők most online pótolják az elmaradt koncerteket, amiket három napon keresztül, öt budapesti és egy felvidéki helyszínről közvetítenek.
Színház

Online tartja legújabb bemutatóját a Pesti Színház

Elmesélhető-e a 20. század történelme egyetlen család, ház vagy kő történetén keresztül? Marius von Mayenburg A kő című drámájában generációról generációra hagyományozott titkok, falakba eltemetett történetek kerülnek felszínre, megértetve valamit saját múltunkból, de leginkább a jelenünkből. Michal Dočekal, a Prágai Városi Színházak igazgatójának rendezése december 5-én látható élő stream formájában.
Jazz/World

„Lesz még, aki rákérdez a hamisságra?” – Megérkezett Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint új klipje

Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint úgy döntöttek, hogy a pandémia okán lelassult időben nem egyben adják ki új lemezüket, hanem havonta bemutatnak egy-egy dalt. Íme a legújabb.
Színház

Auksz Éva: Szerencsére az élet visszaigazolta, hogy jó úton vagyok

A Partitúra december 5-én, szombaton 14.30-tól Dunaújvárosban kalandozik. Itt született a zenés és prózai előadásokban is emlékezetes alakításokat nyújtó Auksz Éva, aki színházi elfoglaltságai miatt nem tudott jelen lenni a Partitúra dunaújvárosi forgatásán, egykori néptáncos fellépéseinek helyszínén, a Bartók Kamaraszínházban, ahol Őze Áron, az intézmény igazgatója vitte körbe a stábot. Auksz Éva ugyanakkor a Fidelio.hu-nak mesélt fiatalkori útkereséséről, mesteréről, Iglódi Istvánról, és egy különleges előadásról, amely a Rózsavölgyi Szalonban megy majd – a korlátozó intézkedések feloldása után.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Kékben táncol a Szegedi Kortárs Balett

Bár a járványhelyzet a Szegedi Kortárs Balettet is online térbe kényszeríti, új bemutatóra készül Juronics Tamás, aki ezúttal Czár Gergellyel és Kurucz Sándorral együtt vágott bele egy formailag és tartalmilag is érdekes kísérletbe. A három koreográfus narratíváktól mentes koncepcióban gondolkodik, mely a mai társadalom konfliktusaira irányítja a figyelmet, uralkodó színe pedig a kék.
Tánc interjú

A tánc önkifejezés, a cirkusz káprázat – Interjú Vági Bencével

Záró részéhez érkezett a Recirquel Újcirkusz Társulat trilógiája. A Solus Amor, ami a Non Solus és My Land méltó folytatása, a „cirque danse” nyelvén megszólaló monumentális légi táncelőadás. Vági Bence művészeti vezetővel, a produkció rendező-koreográfusával beszélgettünk az előadásokról, sikerekről és a következő időszak lehetőségeiről.
Tánc hír

A Nemzeti Táncszínház betáncol az otthonokba

Elindult a Nemzeti Táncszínház stream-sorozata, a TáncszínházON. A minden kedden és csütörtökön közvetített felnőtt, illetve a szombati gyerekelőadásokat bárki ingyenesen megtekintheti.
Tánc hír

Fiatal zeneszerzők műveire készít táncjátékot Kulcsár Noémi

A fiatal zeneszerzőkből álló STUDIO 5 hatodik estjére készül, ami november 9-én a Zeneakadémia Solti termében lesz látható. A Bella Máté, Virág András Gábor, Szentpáli Roland, Kutrik Bence és Solti Árpád alkotta formáció ezúttal a mozdulatok nyelvén szeretné közelebb hozni a kortárs zenét a nagyközönséghez.
Tánc interjú

Az iszonyat balladájától Vasarelyig – 60 éves a Pécsi Balett

Hatvanadik jubileumi évadát kezdte meg 2020 szeptemberében a Pécsi Balett. Az ország első európai hírű, modern balettegyüttese a Pécsi Nemzeti Színház balett-tagozataként 1960-ban létesült Eck Imre Kossuth- és Liszt –díjas, érdemes és kiváló művész vezetésével, aki túllépve a klasszikus balettek mesevilágán, a színpadra helyezte a kor emberi problémáit, érzelmeit, morális kétségeit, aktuális tartalmait sajátos, modern mozgásvilágában. Az alapításról, az önállósodásról, a nézőbarát repertoárról és az új utak kereséséről Uhrik Dóra ügyvezető beszélt Péli Nagy Katának.