Tánc

Hagyomány, nemzetköziség, szabadság

2008.08.05. 00:00
Ajánlom
A Szegedi Szabadtéri Játékok kiemelkedő eseményeként és a XXIII. Nemzetközi Néptáncfesztivál záróestjének keretében mutatják be a Benyovszky Móric életét feldolgozó nagyszabású táncművet. A több száz táncos láb összehangolt dobogásáért Zsuráfszky Zoltán a felelős.

Zsuráfszky Zoltán

Fidelio Súgó: Hogyan készül a koreográfus egy ekkora horderejű, rendezőileg is komoly kihívást jelentő feladatra?

Zsuráfszky Zoltán: A felkérést egy-két évvel a bemutató előtt megkapom, tehát van kellő idő a darab átgondolására. Én választom meg a témát is, és úgy érzem, Benyovszky életével most valami egészen izgalmas történetet találtunk meg. A kutatómunkához, az anyaggyűjtéshez már jó egy éve hozzáfogtam, ahogyan a Szarka testvérek is a zene megírásához. Körülbelül fél éve kezdődött a díszletek, kellékek gyártása.

FS: Ritkaság és bizonyára nagy felelősség, amikor egy koreográfus egyszerre ennyi hivatásos táncossal – köztük különböző országokból érkezett vendégművészekkel – dolgozhat együtt. Milyen nehézségekkel találja magát szemben?

ZSZ: A Szabadtéri Játékokra tervezett nagyszabású, néptáncelemekben bővelkedő táncjáték egyszeri és –ebben a formájában – megismételhetetlen produkció. Ezen a két estén a néptáncfesztivál összes résztvevője nemzetiségtől függetlenül együtt táncol, s ez már önmagában felemelő, nagyszerű érzés. Alkotótársaimmal együtt hónapok óta készülünk erre az alkalomra és ezért túlságosan nagy hiba – úgy vélem – nem csúszhat a számításainkba. Már a harmadik szegedi felkérésnek teszek eleget a Sámántánc és az alsóvárosi Búcsú (Boldogasszony-vendégség) után, és tapasztalataim is megsokasodtak ezalatt. Az előadás rendező-koreográfusaként a legfőbb nehézséget az okozza számomra, hogy a próbákra jutó idő meglehetősen korlátozott, mindössze néhány nap. A nemzetköziség azonban nem idegen tőlem, hiszen Benyovszkyhoz hasonlóan magam is sok országban megfordultam és ismerkedtem táncművészetükkel is…

FS: A különböző népek táncainak összeállításában kért külső segítséget olyan koreográfusoktól, akik kifejezetten az adott ország táncaival foglalkoznak, vagy Ön állította össze a mozgásanyagot?

ZSZ: Nem, ilyen formában nem vettem igénybe más koreográfusok segítségét. Utazásaim során rengeteg hagyományos néptánccal találkoztam és mindig igyekeztem elmélyülni az adott ország tánckultúrájában, itt Európában, épp úgy, mint például Japánban. A Benyovszky táncai inkább stilizáltak, az adott nép karakterét hordozzák, miközben keverednek a magyar néptánc elemeivel is. Legfőképpen a minden szereplőt megmozgató nagyjelenetekben.

FS: Az előadás szervezőelemét a világutazó különböző országokban megélt élményei adják. Hogyan valósul meg ez a színpadon?

ZSZ: Térben távoli földrajzi helyekre kalauzol bennünket a gróf története, és ez egybecseng a fesztivál nemzeti sokszínűségével. A különböző népek táncai a színpadon a gróf útjainak állomásait mutatják: lesz lengyel és szlovák lakodalmas, kamcsatkai eljegyzési lakoma, és bizonyára unikális élmény lesz az afrikai néptánccsoport madagaszkári képe. A fináléban, a nyitóképben, a nagyobb drámai jelenetekben mindannyian együtt fognak táncolni – ezeket a koreográfiai részeket kell betanítanom és tökéletesen begyakoroltatnom a rövid próbafolyamat során. A Szarka Tamással kigondolt ötleteink alapján, hatalmas, hajót mintázó díszlet fogja majd vizuálisan is egységbe az előadást.

FS: Ez lesz az első közös munkája a Ghymessel?

ZSZ: Nem, már korábban is dolgoztunk együtt. A mostani két este azonban nyomatékosan szól az együttesről, hiszen fennállásuknak 25. évfordulóját ünneplik. A Benyovszky teljes zenei anyagát Szarka Tamás szerezte, a szövegeket is ő írta, és a két estén az együttes élőben zenél. Úgy gondolom. nehéz lenne méltóbb jubileumot elképzelni, mint a Dóm téri színpadon közönség elé lépni, több száz táncos kíséretében.

FS: Egy ilyen nagy munkával elkészített produkció valóban csak két estét élhet meg?

ZSZ: Sajnálatos módon, igen, mivel a felkérés mindössze erre a két estére szól. Viszont a zenei anyag, a táncforgatókönyv megmarad, és vannak olyan terveim, hogy kisebb létszámra és térre átformálva kőszínházba is bevigyük az előadást.

FS: Mit jelent az Ön számára Benyovszky Móric?

ZSZ: Lengyel nagyszüleim által személyesebben megérint a történet. A különleges, bonyodalmakkal teli életút, és annak a cselekményes táncjátékban való megjelenítése, megmutatása koreográfusként és rendezőként foglalkoztat. Benyovszky vakmerő bátorsága és szabadságvágya példaértékű és tiszteletet keltő emberi tulajdonság.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Rudolf Péter értetlenül áll Wunderlich József támadása előtt

November 25-én a Vígszínház művésze a közösségi médiában súlyos vádakat fogalmazott meg a színház vezetőségével kapcsolatban: első posztjában a járványügyi intézkedéseket kifogásolta, később pedig a főigazgató nyilatkozatára reagálva egy közelgő bemutató próbaidőszakában történt esettel állt elő. A leírtakra Rudolf Péter közleményben reagált.
Klasszikus

„Az együttjáték olyan, mint egy megújuló energiaforrás” – Beszélgetés Fejérvári Zoltánnal

Fejérvári Zoltánt az utóbbi években a legváltozatosabb koncerteken hallhatta a közönség, emellett rendszeresen tanít is, idén kezdte meg oktatói tevékenységét Bázelben. A zongoraművésszel az egyedüllét fontosságáról, a kortárs zenéről és a zenetanítás feladatairól is beszélgettünk.
Zenés színház

Vörös Szilvia Kékszakállú-felvételét Grammy-díjra jelölték

Az énekesnő két évvel ezelőtt Helsinkiben vette lemezre Bartók operáját, a produkciót most az öt legjobb operafelvétel közé választotta a neves zenei díj bírálóbizottsága.
Vizuál

Mikortól színész a színész? - Megjelent Trokán Nóra fotóalbuma

Trokán Nóra egész életét áthatja a színházi közeg varázslatos világa, amelyre gyermekkora óta második otthonként tekint. Színésztársairól készült portrésorozata, a színpadi fellépés előtti átváltozás varázslatos és a néző számára elképzelhetetlen pillanatait rögzíti.
Könyv

„Ne hagyd a sorsod csillagokra” – 100 éve született Pilinszky János

November 27-én ünnepeljük a 20. századi magyar költészet egyik legtitokzatosabb alakja, Pilinszky János születésének 100. évfordulóját, akinek irodalmi hatása máig elevenen él. Szikár sorai számos művészt megérintettek és megihlettek, megemlékező cikkünkben olyan alkotók méltatják a költőt, akik saját munkásságukkal is szorosan kapcsolódnak Pilinszky János költészetéhez.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Több mint 40 francia városban mutatják be a Recirquel előadását

Történetének eddigi leghosszabb turnéjára indul 2021 novemberében a Recirquel: a számos nemzetközi díjjal jutalmazott My Landet összesen 47 alkalommal mutatják be Franciaország-szerte.
Tánc hír

Nívódíjat kapott Nemzeti Táncszínház

Az Építőipari Nívódíj után a FIABCI is díjazta a Nemzeti Táncszínházat: a legjobb magyar kulturális épületnek választották XXIII. FIABCI Hungary Magyar Ingatlanfejlesztési Nívódíj Pályázaton.
Tánc ajánló

Gálaesttel és kötettel ünnepli az Operaház Dózsa Imrét

A Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas táncművész 80. születésnapjára készített gála november 21-én látható az Erkel Színházban.
Tánc interjú

Duda Éva: „Muszáj cselekednünk”

Duda Éva több mint két évtizede a hazai kortárs táncélet meghatározó alakja, saját társulatával rendszeresen képviselteti magát rangos magyar és nemzetközi fesztiválokon. Legújabb darabjában, a RAMAZURI-ban a cirkusz és a tánc találkozik. A koreográfussal az új formákról, az előadásról és a független szféra helyzetéről beszélgettünk.
Tánc ajánló

A White Stripes zenéjére készült díjnyertes előadást mutat be a Magyar Nemzeti Balett

Először látható Magyarországon Wayne McGregor, napjaink vezető brit koreográfusának Chroma című munkája. A radikális és innovatív alkotó modern balettje két hasonlóan eredeti és izgalmas kortárs produkcióval – az izraeli Sharon Eyal és Gai Behar Bedroom Folk, valamint a svéd Alexander Ekman Episode 31 című darabjával – szerepel közös programban 2021. október 29-től a Magyar Nemzeti Balett Kon-takt(s) című modern balettestjén, a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyházában.