Tánc

Hagyomány, nemzetköziség, szabadság

2008.08.05. 00:00
Ajánlom
A Szegedi Szabadtéri Játékok kiemelkedő eseményeként és a XXIII. Nemzetközi Néptáncfesztivál záróestjének keretében mutatják be a Benyovszky Móric életét feldolgozó nagyszabású táncművet. A több száz táncos láb összehangolt dobogásáért Zsuráfszky Zoltán a felelős.

Zsuráfszky Zoltán

Fidelio Súgó: Hogyan készül a koreográfus egy ekkora horderejű, rendezőileg is komoly kihívást jelentő feladatra?

Zsuráfszky Zoltán: A felkérést egy-két évvel a bemutató előtt megkapom, tehát van kellő idő a darab átgondolására. Én választom meg a témát is, és úgy érzem, Benyovszky életével most valami egészen izgalmas történetet találtunk meg. A kutatómunkához, az anyaggyűjtéshez már jó egy éve hozzáfogtam, ahogyan a Szarka testvérek is a zene megírásához. Körülbelül fél éve kezdődött a díszletek, kellékek gyártása.

FS: Ritkaság és bizonyára nagy felelősség, amikor egy koreográfus egyszerre ennyi hivatásos táncossal – köztük különböző országokból érkezett vendégművészekkel – dolgozhat együtt. Milyen nehézségekkel találja magát szemben?

ZSZ: A Szabadtéri Játékokra tervezett nagyszabású, néptáncelemekben bővelkedő táncjáték egyszeri és –ebben a formájában – megismételhetetlen produkció. Ezen a két estén a néptáncfesztivál összes résztvevője nemzetiségtől függetlenül együtt táncol, s ez már önmagában felemelő, nagyszerű érzés. Alkotótársaimmal együtt hónapok óta készülünk erre az alkalomra és ezért túlságosan nagy hiba – úgy vélem – nem csúszhat a számításainkba. Már a harmadik szegedi felkérésnek teszek eleget a Sámántánc és az alsóvárosi Búcsú (Boldogasszony-vendégség) után, és tapasztalataim is megsokasodtak ezalatt. Az előadás rendező-koreográfusaként a legfőbb nehézséget az okozza számomra, hogy a próbákra jutó idő meglehetősen korlátozott, mindössze néhány nap. A nemzetköziség azonban nem idegen tőlem, hiszen Benyovszkyhoz hasonlóan magam is sok országban megfordultam és ismerkedtem táncművészetükkel is…

FS: A különböző népek táncainak összeállításában kért külső segítséget olyan koreográfusoktól, akik kifejezetten az adott ország táncaival foglalkoznak, vagy Ön állította össze a mozgásanyagot?

ZSZ: Nem, ilyen formában nem vettem igénybe más koreográfusok segítségét. Utazásaim során rengeteg hagyományos néptánccal találkoztam és mindig igyekeztem elmélyülni az adott ország tánckultúrájában, itt Európában, épp úgy, mint például Japánban. A Benyovszky táncai inkább stilizáltak, az adott nép karakterét hordozzák, miközben keverednek a magyar néptánc elemeivel is. Legfőképpen a minden szereplőt megmozgató nagyjelenetekben.

FS: Az előadás szervezőelemét a világutazó különböző országokban megélt élményei adják. Hogyan valósul meg ez a színpadon?

ZSZ: Térben távoli földrajzi helyekre kalauzol bennünket a gróf története, és ez egybecseng a fesztivál nemzeti sokszínűségével. A különböző népek táncai a színpadon a gróf útjainak állomásait mutatják: lesz lengyel és szlovák lakodalmas, kamcsatkai eljegyzési lakoma, és bizonyára unikális élmény lesz az afrikai néptánccsoport madagaszkári képe. A fináléban, a nyitóképben, a nagyobb drámai jelenetekben mindannyian együtt fognak táncolni – ezeket a koreográfiai részeket kell betanítanom és tökéletesen begyakoroltatnom a rövid próbafolyamat során. A Szarka Tamással kigondolt ötleteink alapján, hatalmas, hajót mintázó díszlet fogja majd vizuálisan is egységbe az előadást.

FS: Ez lesz az első közös munkája a Ghymessel?

ZSZ: Nem, már korábban is dolgoztunk együtt. A mostani két este azonban nyomatékosan szól az együttesről, hiszen fennállásuknak 25. évfordulóját ünneplik. A Benyovszky teljes zenei anyagát Szarka Tamás szerezte, a szövegeket is ő írta, és a két estén az együttes élőben zenél. Úgy gondolom. nehéz lenne méltóbb jubileumot elképzelni, mint a Dóm téri színpadon közönség elé lépni, több száz táncos kíséretében.

FS: Egy ilyen nagy munkával elkészített produkció valóban csak két estét élhet meg?

ZSZ: Sajnálatos módon, igen, mivel a felkérés mindössze erre a két estére szól. Viszont a zenei anyag, a táncforgatókönyv megmarad, és vannak olyan terveim, hogy kisebb létszámra és térre átformálva kőszínházba is bevigyük az előadást.

FS: Mit jelent az Ön számára Benyovszky Móric?

ZSZ: Lengyel nagyszüleim által személyesebben megérint a történet. A különleges, bonyodalmakkal teli életút, és annak a cselekményes táncjátékban való megjelenítése, megmutatása koreográfusként és rendezőként foglalkoztat. Benyovszky vakmerő bátorsága és szabadságvágya példaértékű és tiszteletet keltő emberi tulajdonság.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Plusz

Cate Blanchett Virág Emesétől tanult zongorázni a Tár című filmhez

A színésznő egy fiktív női karmestert alakít a Todd Field által rendezett életrajzi filmben. A figura életre keltéséhez karmesteri és zongoratanulmányokat is folytatott, ez utóbbit Virág Emese segítségével.
Zenés színház

Nézze vissza Mundruczó Kornél müncheni Lohengrin-rendezését!

December 3-án mutatta be a Bajor Állami Opera Wagner Lohengrinjét Mundruczó Kornél rendezésében. Az előadást a színház saját streamingfelülete és a BR-Klassik is közvetítette, ahol vissza is nézhető a produkció.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Lábujjhegyen – az ország három pontján is látható lesz Megyeri Léna és Bősze Ádám zene- és tánctörténeti sorozata

Az idei évadban a Nemzeti Táncszínház ad otthont Megyeri Léna tánckritikus és Bősze Ádám zenetörténész, műsorvezető közös előadás-sorozatának, amely most vidékre is ellátogat.
Tánc ajánló

Eltáncolt fájdalom – Frida Kahlóról készít előadást Duda Éva

Eleonora Accalai főszereplésével mutat be Frida Kahlo életéről és művészetéről szóló előadást a Duda Éva Társulat. A FRIDA, az élet múzsája című, látványszínházi produkció bemutatóját december 7-én tartják a Nemzeti Táncszínházban.
Tánc ajánló

Ritkán játszott és koreografált darab Feledi János új alkotása

Magyarországon ritka eseménynek számít, hogy Sztravinszkij Pulcinella-története kerül színpadra, így annál rendkívülibb, hogy ennek a szórakoztató műnek a zenéjére készít koreográfiát Feledi János, a Feledi Project művészeti vezetője.
Tánc interjú

„A tiszta tánc már kevés” – Beszélgetés Feledi Jánossal

A Feledi Project alapítója és egyszemélyes motorja a folyamatos kihívásokat keresi, amelyek első pillanatban akár lehetetlennek is tűnnek. Feledi Jánost arról is kérdeztük, hol áll most és merre tart az idén tízesztendős Project.
Tánc hír

Budapest Ballet Grand Prix néven rendez balettversenyt a Magyar Táncművészeti Egyetem

Új nemzetközi balettversenyt hív életre Budapest Ballet Grand Prix néven a Magyar Táncművészeti Egyetem (MTE). A hazai balett- és táncművészet népszerűsítésére létrehozott eseményt 2023. november 20. és 24. között rendezik meg először.