Tánc

Hámor József: "Egy táncosnak nagy lehetőség, ha karikírozhat"

2012.06.06. 07:02
Ajánlom
Néptáncosként indult, balett-táncos is lehetett volna belőle, végül a hazai kortárs táncélet egyik legmeghatározóbb koreográfusa és pedagógusa lett. Hámor Józsefet új, áprilisi bemutatójával, a Mein kleiner Blumengartennel párhuzamosan Imre Zoltán-díjjal tüntették ki.

- Gratulálok a díjhoz és a nemrég bemutatott új előadáshoz is!

- Köszönöm szépen. A díj meglepetés volt, nem tudtam róla. Véletlenül derült ki számomra, amikor az első színpadi próbánkon a Nemzeti Táncszínházban feljött Szögi Csaba, és kérdezte tőlem, hogy "kaptál értesítőt?" "Nem. - mondtam - Az Apeh-től?" "Nem, nem, a Müpától." De nem mondta meg végül, hogy miről van szó. Majd a premierünk másnapján hívott fel Duda Éva kollégám, hogy ünnepélyesen bejelentse a díjat.

- Eredetileg néptánc szakon végeztél a táncművészetin. Hogy jött a gondolat, hogy a kortárs irányába fordulj?

- Egész pontosan néptánc - színházi tánc tagozaton végeztem, ez volt az első ilyen tagozat. Az első év végén, amikor megkaptam a bizonyítványomat, azt láttam, hogy én, aki rengeteget néptáncoltam korábban, néptáncból kettest kaptam, balettből és modern táncból pedig ötöst. A második évet már úgy kezdtem, hogy a néptánctól teljesen a modern irányába fordultam. A táncművészeti után még nem akartam sehol sem dolgozni. Szerettem a balettot, de annyira nem, hogy az Operába menjek, bár lett volna rá lehetőségem. Sajnos a néptáncot megutáltatták velem, pont azt, amiért a táncművészetire mentem.

- 2004-ben megalapítottad a Gangaray Társulatot, és most már Maday Tímeával ketten vezetitek projekt alapon. Miért nincs állandó társulatotok?

- Nagyon szeretnék, jó lenne, de a jelenlegi támogatási rendszerben csak küszködés volna egy állandó társulatot fenntartani. Mindeközben könnyebb dolgom van amiatt, hogy azzal csinálok darabot, akivel csak szeretnék. A táncosoknak most nem tudunk fizetni, és ezt nem így szeretném, de jelenleg nincs más választásom.

- Többször dolgoztál a MU Terminállal is. Szerettél ebben a félig pedagógus szerepben lenni?

- Nagyon szerettem. Nem is tudom, hogy melyiket sorolnám az első helyre: táncolni, koreografálni vagy tanítani. Az elmúlt tizenkét évem nagyon sok tanítással telt. Büszkén mondhatom, hogy a mai kortárs táncéletben mozgó fiatalok kilencven százalékát tanítottam vagy kiképeztem valamilyen formában. A "kiképzés" alatt gondolok például erősen Katonka Zoltánra, akit Kistelekről hoztam föl Budapestre, hogy tessék, kezdj a lehetőséggel valamit. Jó döntésnek bizonyult: Zoli bizonyította, hogy itt a helye, és azóta a Közép-Európa Táncszínház táncos-koreográfusa.

- A Mein kleiner Blumengarten című előadásod kifejezetten az iróniára és a paródiára épül. Szerinted miért használják ilyen kevesen itthon a humort táncelőadásban?

- Én is azt vettem észre, mintha ezt a műfajt általában túl komolyan vennék. Nagyon sok a szenvedés, a dráma, a "vekengés". Én is hiányoltam, ezért hoztam létre ezt az előadást. A PR Evolution-nel készített első verziója az előadásnak erős vázlat volt ehhez képest, és már akkor is tudtam, hogy még kidolgozatlan a téma. Akkor a kertész figuráját Baranyai Balázs játszotta, én pedig úgymond a kertész főnöke voltam, aki kintről figyelte az ő munkáját. A kertész szólójánál akkor nagyon nevettek a nézőtéren, igaz, hogy a MU Színház fele tele volt operaházassal. Azok tudták igazán értékelni a fricskákat, akik minden nap ezt csinálják. Érdekes, mert korábbi munkáimra nálam sem jellemző ez, hogy ilyen erősen a humorra építsek. Az előző ArTeRrOr című előadásom után éreztem, hogy valami olyat kell csinálnom, amit az emberek nem várnak tőlem.

- Te lubickolsz a lányok rajongásától megrészegülő, ripacs kertész szerepében, ugye?

- Abszolút. Szerintem ez egy táncosnak tényleg nagy lehetőség, amikor karikírozhat, eltúlozhat. És itt aztán szabadjára lehet ereszteni a figurát! Nagy inspiráló erő volt számomra Markó Iván jelenléte, személye, szemöldökráncai.

- Milyen terveid vannak a következő évadra?

- Nyáron ismét lesz KET Terminál kicsit kibővítve. Tavaly Maday Timivel ketten vezettük, idén velünk dolgozik még rajtunk kívül Vlatka Mala és Katonka Zoltán. Szervezünk egy egyhetes intenzív tánckurzust is. Valamint Maday Timi szeretné a Blumengartent megcsinálni fordított verzióban, vagyis fiúkkal, amikor a kertészt lány játszaná. Tervezek ezen kívül még egy darabot, amit én rendezek majd, és a címe az lesz, hogy Razzia. Egy folytonos menekülést látunk majd a színpadon ötven percen keresztül.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Na, Kisdajka, gyerünk!” – kiállítás nyílt Dajka Margit életéből

A Kisdajka. Dajka Margit (1907-1986) pályaképe című tárlaton a színésznő gazdag, fordulatos és országokon átívelő életútja elevenedik meg fotókon, videókon, nyilatkozatokon és önvallomásokon keresztül.
Vizuál

Két új Almodóvar-filmmel jön a Spanyol Filmhét

A válogatásban erős hangsúlyt kap Pedro Almodóvar művészete. Október 26-án debütál új filmje, a Párhuzamos anyasorsok, és két további alkotás is a nevéhez kötődik: az Emberi hang című kisfilmnek rendezője, míg a Benidormban havazik című Isabel Coixet-filmnek producere volt. 
Klasszikus

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Színház

Átadták az eSzínház Fesztivál díjait

Október 20-án ünnepélyes keretek között adták át az ország első online térben rendezett színházi fesztiváljának szakmai és közönségdíjait a Radnóti Színházban, de kihirdették az Alapítvány a Magyar Színházakért 2020-as szakmai kitüntetéseit is.
Klasszikus

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Ikonikus koreográfiák a Müpában

Női lélek, férfierő, szenvedély és boldogság, hit és hazaszeretet – csupán néhány téma, amely a Kossuth-díjas, kiváló művész Zsuráfszky Zoltán és a Harangozó Gyula-díjas, érdemes művész Zs. Vincze Zsuzsa koreográfiáin keresztül megelevenedik. Közös alkotásaik ikonikus táncait október 27-én láthatja a közönség.
Tánc magazin

Tejbe mártott testek

Új weboldallal jelentkezett a Győri Balett, a honlaphoz tartozó rendhagyó társulati fotókat a csapat egyik táncművésze, Jekli Zoltán készítette.
Tánc hír

Kriterion-koszorút kapott Novák Ferenc „Tata”

Az elismerést 1996 óta ítélik oda azoknak az Erdélyben született személyiségeknek, akik a régió hírét viszik a világban, és munkásságuk döntően befolyásolta a magyar kultúra és tudomány fejlődését. A koreográfus mellett Markó Béla költőt is díjazták.
Tánc ajánló

Minifesztiválon mutatkoznak be a határon túli magyar néptáncegyüttesek

Október 7-től négy napon keresztül a határon túli hivatásos néptáncegyütteseké a Hagyományok Háza színpada. A szemlén nyolc együttes mutathatja be tudását, a produkciókat kísérőprogramok, koncertek és szakmai beszélgetések teszik teljessé.
Tánc ajánló

Aki az életét táncolja – szerzői estet tart Ladányi Andrea

A Divided Time-ban a táncművész arra vállalkozik, hogy egy órába sűrítse több mint 40 éves pályafutásának legfontosabb pillanatait, miközben hat generáció találkozik a Nemzeti Táncszínház Nagytermének színpadán.