Tánc

Hamvába holt Tűzmadár

2014.07.04. 10:03
Ajánlom
Június 27-én háromezer ember várta a csodát a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon a Moszkvai Klasszikus Akadémiai Balett előadását nézve, hiába. Néhány ötletes szcenikai megoldáson túl nem váltották be a reményeket Natalija Kaszatkina és Vlagyimir Vasziljov koreográfiái, amelyeket Sztravinszkij Orosz trilógiájának két csodálatos darabjára, a Tűzmadárra és a Tavaszi áldozatra készítettek. KRITIKA

Talán csak a modern balettelőadásokon szocializálódott közönség magas ingerküszöbe, talán a Bolsoj-sztárokkal beharangozott társulattól nem várt hányaveti hozzáállás miatt vált az este felejthető élménnyé. A kevéssé hozzáértő néző joggal hihette azt a Budapesti Nyári Fesztivál programfüzetét olvasgatva, hogy a Bolsoj nagyhírű társulatához vagy legalábbis annak valamely alágához lesz szerencséje, ha megváltja jegyét az előadásra. Csak némi utánaolvasás során derült ki, hogy a Moszkvai Klasszikus Balett társulatának annyi köze van a legnagyobb múltra visszatekintő orosz balettegyütteshez, hogy két vezetője, a most látott előadás készítői, Natalja Kaszatkina és Vlagyimir Vasziljov egykor a Bolsojban táncoltak. Ez a társulat azonban kifejezetten a klasszikus balettelőadások könnyen fogyasztható bemutatására vállalkozik, és kifejezetten turnéelőadásokra specializálódott.

Pedig ha van együttes, akinek vigyázni kell a hírére, az a Moszkvai Balett: egyrészt mert legendás, másrészt az utóbbi idők botránylavinája miatt amúgy sem makulátlan. Az orosz balett Gyagilev munkássága alatt vált fogalommá, amikor hazájától távol, Franciaországban Mikhail Fokin koreográfussal közösen megalapította a Ballet Russés-t. Nekik sikerült az, ami a Klasszikus Akadémiai Balettnek nem: a cári színházról leszakadva hátrányból indultak, ám ezt hamar előnnyé kovácsolták. Felismerték a balett összművészetté emelésének lehetőségét, így a legnagyobb huszadik századi festők (Bakst, Benois) és zeneszerzők (Csajkovszkij, Sztravinszkij) közreműködésével a látványvilágot és a zenét a balett egyenrangú elemévé tették, valamint számos táncnyelvi és dramaturgiai újítást vezettek be a műfajba. Az együttes első sikerei épp a Margitszigeten is látott orosz trilógiának a két darabjához, a Tűzmadárhoz és a Petruskához kötődnek, ellenben a trilógia harmadik darabja, a Tavaszi áldozat - amelynek koreografálásával Gyagilev szeretőjét, Nizsinszkijt bízta meg - a balettörténet egyik legnagyobb botrányát hozta: a közönség kedélyeit borzolta a pogány téma és a szokatlanul bonyolult ritmikai képletek táncos megvalósítása.

Egy ilyen botrányos időszak után nem tesz jót az együttesnek, ha az ő színeiben kevéssé képzett társulat vendégszerepel. Nagy csalódás, amikor a színpadon a távoli nézőtérről nézve is szembeszökően hanyag spicceket, egyenetlen spárgaugrásokat és a tánckar összhangjának teljes hiányát látjuk. Turnéprodukció lévén nem várhattuk a klasszikus darabok radikálisan modern újragondolását, megelégedtünk volna egy kimagasló tánctechnikával kivitelezett előadással. Ezzel szemben modernkedő szcenikai megoldásokkal, leegyszerűsített történetvázzal és laza technikai kivitelezését kaptuk. A Tűzmadárban például a mágikus történetből csak a jó és a gonosz szembenállását hagyták meg, mely oppozíció érzékletessé tételéhez Kascsej, a varázsló Darth Vaderre hajazó kosztümét gondolták a legalkalmasabb megoldásnak. Látványos, viszont a kellően erős kontextus híján ötletszerű az erdei koboldok kosztüme, mely a karjukat a kétszeresére hosszabítja, pókszerűvé téve őket. Nagy kérdőjelet hagy maga mögött a vékony damilon egyik oldalról a másikra átevickélő óriás tűzmadár-toll is.

A Tavaszi áldozat a Tűzmadárhoz képest fényévekkel izgalmasabb volt, ezzel együtt mégsem lehengerlő. Sztravinszkij zenéje elvitte a hátán az est második felét, a zene dinamikai csúcspontjainak táncos kiaknázatlansága viszont bosszantó. Indokolatlan helyeken azonban feltűnnek hatásvadász elemek, úgy mint a megszállott nő gyilkossági kísérlete, aki eleinte jól dekódolható sztereotíp gesztusokkal illusztrálja a megszállottságot, gyilkossági kísérleténél pedig többen felemelik, így válik fenyegető rémképpé, ami az áldozat leguggolásával ellenpontozva tökéletes, ám kevéssé hatásos filmes effekt-másolat. Az előadás vastapsot kap, bár ez inkább nézőszociológiai kérdés, mintsem a siker szintmérője.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Egy életet kell végigélni ahhoz, hogy valaki így tudjon zongorázni

Kurtág Márta emlékére szólt a zene szerdán a BMC-ben, a 94 éves Kurtág György játékát pedig videofelvételen hallottuk. Feleségének tett ígérete volt, hogy ezt a Mozart-szonátát adja elő.
Zenés színház

A díva, akit a grúz szegénységből a világ tetejére segített az énekhangja

Tbilisziben született, Milánóban él, szerte a világon ünneplik. 2020-ban Japán és Kína mellett a Keresztény farsang sztárvendégeként Magyarországon is fellép „az operavilág Angelina Jolie”-jaként emlegetett szoprán, Nino Machaidze, aki magazinunknak karrierje lépcsőfokairól, múltjáról, jelenéről és jövőjéről is mesélt.
Jazz/World

Jön Juan Diego Flórez – Íme a 17. VeszprémFest teljes programja

Az öt napos zenei fesztiválon duplázik a Jazz+Az, érkezik a Postmodern Jukebox és közönség elé lép a világ egyik legnépszerűbb opera csillaga, Juan Diego Flórez.
Vizuál

A színész, akinek Oscar-jelölést hozott, hogy összebilincselték Tony Curtis-szel

Sidney Poitier bahamai földművesek gyerekéből lett az első afroamerikai, aki Oscar-díjat kapott a legjobb férfi színész kategóriában. Kitaposta az utat a fehérek uralta Hollywoodban, mégis számos kritika érte az alakításait. Idén ünnepli 93. születésnapját.
Vizuál

Eredeti művek – hamis kiállítás?

Lehet-e egy punkot klasszikus kiállításon bemutatni? Kifinomult bosszú a művészeti közegtől vagy egyszerű félreértelmezés?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Élet és a halál közti lebegés – Újra színpadon Feledi János Rekviemje

A felújított előadás március 4-én látható a Nemzeti Táncszínházban, a Budapest Táncfesztivál programjában.
Tánc magazin

Elbűvölte a Jacqueline du Pré életéről szóló balett Daniel Barenboim karmestert

Bemutatták a legendás csellista életéről szóló balettelőadást a brit Királyi Operaházban. Özvegye, Daniel Barenboim is pozitívan nyilatkozott a produkcióról.
Tánc hír

Névtelen vádak miatt felfüggesztették a Berlini Állami Balettiskola két vezetőjét

A bejelentés a tanítványokkal való rossz bánásmódról szól. A két vezetőt a kivizsgálás idejére felmentették a munkavégzés alól.
Tánc hír

Ünnepelt koreográfusok munkái a Budapest Táncfesztiválon

Franciaország, Nagy Britannia és New York neves táncegyüttesei mellett a legnagyobb magyar tánctársulatok is várják az érdeklődőket február 27. és március 11. között.
Tánc gyász

Elhunyt Erdélyi Alice balettművész

Az Operaház egykori magántáncosa 91 éves volt.