Tánc

Hamvába holt Tűzmadár

2014.07.04. 10:03
Ajánlom
Június 27-én háromezer ember várta a csodát a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon a Moszkvai Klasszikus Akadémiai Balett előadását nézve, hiába. Néhány ötletes szcenikai megoldáson túl nem váltották be a reményeket Natalija Kaszatkina és Vlagyimir Vasziljov koreográfiái, amelyeket Sztravinszkij Orosz trilógiájának két csodálatos darabjára, a Tűzmadárra és a Tavaszi áldozatra készítettek. KRITIKA

Talán csak a modern balettelőadásokon szocializálódott közönség magas ingerküszöbe, talán a Bolsoj-sztárokkal beharangozott társulattól nem várt hányaveti hozzáállás miatt vált az este felejthető élménnyé. A kevéssé hozzáértő néző joggal hihette azt a Budapesti Nyári Fesztivál programfüzetét olvasgatva, hogy a Bolsoj nagyhírű társulatához vagy legalábbis annak valamely alágához lesz szerencséje, ha megváltja jegyét az előadásra. Csak némi utánaolvasás során derült ki, hogy a Moszkvai Klasszikus Balett társulatának annyi köze van a legnagyobb múltra visszatekintő orosz balettegyütteshez, hogy két vezetője, a most látott előadás készítői, Natalja Kaszatkina és Vlagyimir Vasziljov egykor a Bolsojban táncoltak. Ez a társulat azonban kifejezetten a klasszikus balettelőadások könnyen fogyasztható bemutatására vállalkozik, és kifejezetten turnéelőadásokra specializálódott.

Pedig ha van együttes, akinek vigyázni kell a hírére, az a Moszkvai Balett: egyrészt mert legendás, másrészt az utóbbi idők botránylavinája miatt amúgy sem makulátlan. Az orosz balett Gyagilev munkássága alatt vált fogalommá, amikor hazájától távol, Franciaországban Mikhail Fokin koreográfussal közösen megalapította a Ballet Russés-t. Nekik sikerült az, ami a Klasszikus Akadémiai Balettnek nem: a cári színházról leszakadva hátrányból indultak, ám ezt hamar előnnyé kovácsolták. Felismerték a balett összművészetté emelésének lehetőségét, így a legnagyobb huszadik századi festők (Bakst, Benois) és zeneszerzők (Csajkovszkij, Sztravinszkij) közreműködésével a látványvilágot és a zenét a balett egyenrangú elemévé tették, valamint számos táncnyelvi és dramaturgiai újítást vezettek be a műfajba. Az együttes első sikerei épp a Margitszigeten is látott orosz trilógiának a két darabjához, a Tűzmadárhoz és a Petruskához kötődnek, ellenben a trilógia harmadik darabja, a Tavaszi áldozat - amelynek koreografálásával Gyagilev szeretőjét, Nizsinszkijt bízta meg - a balettörténet egyik legnagyobb botrányát hozta: a közönség kedélyeit borzolta a pogány téma és a szokatlanul bonyolult ritmikai képletek táncos megvalósítása.

Egy ilyen botrányos időszak után nem tesz jót az együttesnek, ha az ő színeiben kevéssé képzett társulat vendégszerepel. Nagy csalódás, amikor a színpadon a távoli nézőtérről nézve is szembeszökően hanyag spicceket, egyenetlen spárgaugrásokat és a tánckar összhangjának teljes hiányát látjuk. Turnéprodukció lévén nem várhattuk a klasszikus darabok radikálisan modern újragondolását, megelégedtünk volna egy kimagasló tánctechnikával kivitelezett előadással. Ezzel szemben modernkedő szcenikai megoldásokkal, leegyszerűsített történetvázzal és laza technikai kivitelezését kaptuk. A Tűzmadárban például a mágikus történetből csak a jó és a gonosz szembenállását hagyták meg, mely oppozíció érzékletessé tételéhez Kascsej, a varázsló Darth Vaderre hajazó kosztümét gondolták a legalkalmasabb megoldásnak. Látványos, viszont a kellően erős kontextus híján ötletszerű az erdei koboldok kosztüme, mely a karjukat a kétszeresére hosszabítja, pókszerűvé téve őket. Nagy kérdőjelet hagy maga mögött a vékony damilon egyik oldalról a másikra átevickélő óriás tűzmadár-toll is.

A Tavaszi áldozat a Tűzmadárhoz képest fényévekkel izgalmasabb volt, ezzel együtt mégsem lehengerlő. Sztravinszkij zenéje elvitte a hátán az est második felét, a zene dinamikai csúcspontjainak táncos kiaknázatlansága viszont bosszantó. Indokolatlan helyeken azonban feltűnnek hatásvadász elemek, úgy mint a megszállott nő gyilkossági kísérlete, aki eleinte jól dekódolható sztereotíp gesztusokkal illusztrálja a megszállottságot, gyilkossági kísérleténél pedig többen felemelik, így válik fenyegető rémképpé, ami az áldozat leguggolásával ellenpontozva tökéletes, ám kevéssé hatásos filmes effekt-másolat. Az előadás vastapsot kap, bár ez inkább nézőszociológiai kérdés, mintsem a siker szintmérője.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc gálaest

Csúcspontjához érkezik a győri táncfesztivál

Áramlás címmel tartanak európai gálaestet a XIV. Magyar Táncfesztiválon június 23-án, szombaton. Az est a táncszakma kiemelt szerepvállalását demonstrálja a város Európa Kulturális Fővárosa 2023 pályázatában.
Tánc beszámoló

Nők, férfiak és ezek különféle kombinációi

Ha összegezni kellene a győri táncfesztivál 5. napján látottakat, akkor az egyik fontos tapasztalat az lenne, mennyire különbözőképpen gondolkodnak a jelenkori alkotók a nemi szerepekről.
Tánc modern tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc tudósítás

Tömegpszichózis és szerelmi vajúdás a győri Magyar Táncfesztiválon

Idén csupán két napra sikerült eljutnom a XIV. Magyar Táncfesztiválra, Győrbe, ahol a gyönyörködtető változatosság jegyében zajlanak az esti előadások. Beszámoló a 4. nap történéseiről.
Tánc magazin

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.