Tánc

Három Bartók-táncelőadás látható az Operaházban

2024.01.29. 12:40
Ajánlom
Venekei Marianna A csodálatos mandarin és Várnagy Kristóf Táncszvit című koreográfiái is bemutatkoznak Velekei László tavaly színre vitt A fából faragott királyfi című alkotása mellett a Magyar Nemzeti Balett új Bartók TáncTriptichon elnevezésű estjén, aminek premierjét 2024. február 3-án tartja a Magyar Állami Operaház. Az OPERA Zenekart az előadások alkalmával Vajda Gergely vezényli.

A csodálatos mandarin szenvedélytől fűtött története, melynek címszereplője vágya beteljesülése érdekében többször is dacol a halállal, számtalan koreográfust megihletett itthon és külföldön az elmúlt csaknem száz évben. Mindehhez nagyban hozzájárult Bartók talán legfelszabadultabb muzsikája, ami vad, pulzáló, expresszionista, a szerelmi részletekben mégis drámaian meghitt zenei motívumaival ma is újszerűnek hat. Venekei Marianna, aki táncművészként maga is alakította a csábító Lány szerepét, a női megközelítést tartotta szem előtt:

új koreográfiájában a Lány és a Mandarin elementáris erejű találkozása megtisztulást hoz a bűn, a kegyetlenség és az erőszak világához szokott hősnő számára.

Az előadáshoz részletesen kidolgozott, mai látványvilág is párosul, aminek díszleteit Zöldy Z Gergely, jelmezeit Szelei Mónika tervezte, a vetítések Czeglédi Zsombor munkái.

Az új produkciót hármas szereposztásban mutatja be a Magyar Nemzeti Balett, a Mandarint Kekalo Iurii, Radziush Mikalai és Taran Dumitru, míg a Lányt Földi Lea, Carulla Leon Jessica és Sawatzki Aglaja formálják meg. Az előadásban a fiatal diák szerepében a Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatói, Pethő Ferenc és Sánta Benedek működnek közre.

Az est másik bemutatója a Bartók Táncszvitjére készült koreográfia, amit Várnagy Kristóf, a Recirquel társulat előadója és művészeti menedzsere állított színpadra. A korábban a Svéd Királyi Balett, a FrenÁk Társulat és a Cirque du Soleil együttesével is dolgozó művész csaknem 20 év után a közelmúltban tért vissza munkáiban a klasszikus balett mozdulataihoz. Bartók Bélához hasonlóan, aki darabjában a Duna menti népek zenei motívumaiból merített ihletett, és ötvözte azt korának zenei világával, a koreográfus is asszisztense, Horváth Zita közreműködésével a klasszikus formanyelvből kiindulva a kortárs mozdulatformákat ugyancsak beemelte munkájába. Az előadásban, aminek jelmezeit Bélavári Zita tervezte, a Magyar Nemzeti Balett művészei mellett a Magyar Nemzeti Balettintézet növendékei is fellépnek.

Mandarin02FoldiLeaKekaloIurii-fotoKovacsTibor-102221.jpg

A csodálatos mandarin próbája (Fotó/Forrás: Kovács Tibor / Magyar Állami Operaház)

A két premier mellett a Bartók TáncTriptichont Velekei László A fából faragott királyfi című, tavaly bemutatott koreográfiája teszi teljessé. Balázs Béla meséje a Királyfi és a Királykisasszony közt szövődő szerelemről és az azt kihívások elé állító Tündérboszorkányról Rózsa István díszleteiben, Rományi Nóra jelmezeivel látható, a Királyfit Balázsi Gergő Ármin és Zhurilov Boris, a Királykisasszonyt Felméry Lili és Pohodnih Ellina, a Tündérboszorkányt Carulla Leon Jessica és Yakovleva Maria, míg a Fabábut Rónai András és Kiyota Motomi alakítja.

A Bartók TáncTripticon mindhárom darabját a Magyar Állami Operaház Zenekara kíséri Vajda Gergely vezényletével. A három egyfelvonásos darabból álló estet a 2024. február 3-i bemutatót követően az évadban február 4-én, 10-én, 11-én 16-án, 18-án két alkalommal és 24-én láthatják az érdeklődők.

Bartók Béla A csodálatos mandarint Lengyel Menyhért a Nyugatban megjelent pantomimmeséje nyomán 1918-ban kezdte komponálni, de hangszerelésével csak 1924-ben készült el. Ősbemutatóját 1926-ban tartották a Kölni Operában, de

a darab szexuális töltetű végkifejlete olyan botrányt okozott, ami miatt az előadást betiltották.

Egy mérsékelt sikerű prágai bemutatót követően Bartók életében már csak zenekari szvit formájában tűzték műsorra, bár több színpadi bemutató – köztük a Magyar Királyi Operaházban is – szerepelt a tervek között. Az Andrássy úton végül 1945 decemberében mutatták be előszőr Harangozó Gyula koreográfiájával, ekkor még távol-keleti környezetben, majd 1956-ban ismét, már az eredeti szövegkönyv szerint. A csodálatos mandarin a későbbiekben Seregi László, majd Fodor Antal és Lőcsei Jenő koreográfiájával is a Magyar Állami Operaház fontos darabjának számított.

Tancszvit03-StarostinaKristinaMassaraLucaVarnagyKristof-fotoSzabo-GamosAttila-102115.jpg

A Táncszvit próbája (Fotó/Forrás: Szabó-Gamos Attila / Magyar Állami Operaház)

Bartók Béla a Táncszvitet a főváros felkérésére, Buda, Pest és Óbuda egyesítésének 50. évfordulójára komponálta, bemutatóját 1923. november 19-én a Pesti Vigadóban tartották. A művet ugyanakkor háttérbe szorította Kodály Zoltán ugyancsak az esten debütált Psalmus Hungaricusának sikere, így a darab csak fokozatosan érte el az őt megillető rangot az életművön belül. A zenekari műből először 1948-ban készült színpadi változat Bálványosvár címmel Harangozó Gyula színrevitelében, majd 1968-ban az Erkel Színházban Barkóczy Sándor már Táncszvit címmel készítette el saját koreográfiáját.

A fából faragott királyfit Balázs Béla a Nyugatban megjelent librettója nyomán Bartók 1914 és 1916 között komponálta. A darab ősbemutatóját Balázs Béla rendezésében, Otto Zöbisch koreográfiájával 1917-ben tartották meg a Magyar Állami Operaházban, ahol az 1930-as évektől Jan Ciepliński, majd Harangozó Gyula koreográfiái révén lett a repertoár állandó darabja. A későbbiekben Vashegyi Ernő, Seregi László, Fodor Antal és Román Sándor koreográfiájával is szerepelt a műsoron.

Bartók TáncTriptichon címmel korábban 2017-ben, A fából faragott királyfi ősbemutatójának 100. évfordulójára hozott létre előadást a Magyar Állami Operaház Bartók Béla táncműveiből. Akkor a centenáriumi darabot Frenák Pál koreografálta, és a FrenÁk Társulattal koprodukcióban állította színpadra, A csodálatos mandarint Seregi László koreográfiájával, míg a Táncszvitet a Duna Művészegyüttes közreműködésével, Juhász Zsolt színrevitelében láthatta a közönség.

Az előadásokról további információ itt érhető el. >>>

Fejléckép: A Táncszvit próbája (fotó/forrás: Szabó-Gamos Attila / Magyar Állami Operaház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Elhunyt Tresz Zsuzsanna Jászai Mari-díjas díszlet- és jelmeztervező

„Egyedi látásmódja, kreativitása, kitartó, mindig a tökéletes megoldásra törekvése és szakmai alázata példaértékű volt” – írja a vasárnap eltávozott alkotóról a Pécsi Nemzeti Színház.
Vizuál

Lakos Nóra: „Nekem rengeteget segített az írás kamaszként”

„Még egy szerető családban is érezheted magad egyedül, amikor kamasz vagy” – fogalmazott lapunknak Lakos Nóra, akivel legújabb filmje, a Véletlenül írtam egy könyvet kapcsán ültünk le beszélgetni.
Vizuál

Közzétették a 44. Magyar Filmszemle zsűrijének névsorát

A Magyar Filmművészek Szövetsége és a Budapest Film együttműködésében február 3–9. között a budapesti Corvin moziban rendezik meg a 44. Magyar Filmszemlét.
Színház

Index: Májusban feljelentést tettek a Pesti Magyar Színház ügyében

A hírportál cikkéből kiderül: számos szabálytalanságot tárt fel egy vizsgálat, amely nyomán feljelentést tettek a Pesti Magyar Színház belső működésével kapcsolatban. A kérdéses időszakban Zalán János vezette a teátrumot.
Színház

Így szakítunk mi! – Írd meg szakításod történetét, és nyerj Valentin-napi páros jegyet az utolsó budaörsi Szentivánéji álomra!

Búcsúfellépésre készülnek Shakespeare mesteremberei Budaörsön, február 14-én utoljára játsszák a Szentivánéji álmot a Budaörsi Latinovits Színházban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

15 éves a Feledi Project – itt az ünnepi klip!

Egy igazán különleges mérföldkőhöz érkezett a Feledi Project: idén ünnepli megalakulásának 15. évfordulóját. A társulat Mindenünk, mindennapi életünk a tánc című, jubileumi klipje nemrég jelent meg.
Tánc magazin

„Izgatottan várom, hogy új és izgalmas kihívásokkal találkozhassak” – Győrben járt gyakorlaton az MTE hallgatója

Ónódy Ábel a végzős modern évfolyam hallgatóit bemutató sorozat első olyan szereplője, aki nem külföldön, hanem idehaza, a Győri Balettnél tölti gyakorlati idejét. Ábel szívesen válaszolt kérdéseinkre, amikor megkértük, számoljon be, milyen élmények érik a magyar táncélet egyik meghatározó együttesénél.
Tánc interjú

„Fejlődtünk, szinte mindennap” – kiváló olasz kortárs balettegyüttesnél jártak az MTE végzős modern hallgatói

A Magyar Táncművészeti Egyetem végzős modern hallgatóinak az utolsó esztendőben lehetőségük nyílik egy teljes félévet gyakornoki időszakban tölteni. A páratlan lehetőségről Dorsich Hanna számolt be.
Tánc gyász

Elhunyt Virág Imola táncművész

A Háromszék Táncszínház közösségi oldalán adta hírül, hogy január 7-én türelemmel és méltósággal viselt betegség után, életének ötvenegyedik évében elhunyt nyugalmazott munkatársuk, Virág Imola táncművész, táncoktató.
Tánc interjú

Volf Katalin: Mindegyik végzős hallgató küzdő típus

A Magyar Táncművészeti Egyetem végzős klasszikusbalett-évfolyamának mesternője, Volf Katalin, Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas magyar balettművész a hallgatók mögött álló munkáról és a rájuk váró feladatokról nyilatkozott.