Tánc

Hihetetlen: Próba nélkül vették fel az egyik leghíresebb filmes táncjelenetet

2019.10.16. 10:00
Ajánlom
Annak idején majdnem kivágták, végül a filmtörténet egyik leghíresebb táncjelenete lett a Nicholas Brothers szédületes sztepptánc koreográfiája, amit a fáma szerint első próbálkozásra vettek szalagra.

„A legnagyobb tánc, amit valaha láttam filmen”

– mondta Fred Astaire amerikai táncos, énekes, színészlegenda a Stormy Wheater című, 1943-as film táncos jelenetéről, melyben a Nicholas-testvérek, Fayard (1914–2006) and Harold (1921–2000) elképesztő akrobatikus koreográfiát mutatnak be Cab Calloway slágerére, a Jumpin’ Jive-ra. Mihail Barisnyikov pedig így fogalmazott: „A legcsodálatosabb táncosok, akiket életemben láttam”. A fáma szerint ezt a jelenetet próba nélkül, első felvételre rögzítették, ami szinte hihetetlen a köztük lévő harmónia láttán. A gravitációra rácáfoló mozdulatokkal, a zenekari pulpitusokon való szökellésekkel, a váratlan spárgákkal, amelyekből kéz nélkül állnak fel, az akrobatikus mozdulatokkal mindenkit meghökkentettek, aki valaha látta őket filmen vagy színházban. Ugyanilyen meglepő velük kapcsolatban az a tény, hogy

a húszas évek végén kezdték karrierjüket, de még hatvan évvel később is színpadon álltak.

A Nicholas-fivérek művészcsaládba születtek: édesanyjuk, Viola zongorázott, édesapjuk, Ulysses pedig dobolt egy feketékből álló vaudville zenekarban, így a ritmus és a dallam már a születésükkor a vérükben volt, és ez a légkör egész későbbi pályájukra hatással volt. Hivatalos iskolai keretek között soha nem tanultak táncot, az idősebb testvér, Fayard autodidakta módon tanulta a lépéseket és minderre a fivérét is megtanította. Amikor a szülők látták, hogy fiaik otthon spárgákat és különböző tánclépéseket gyakorolnak, jobbnak látták őket tudatosan a profi táncos-előadóművész pálya felé terelgetni. Családostul New Yorkba költöztek, ahol a fiúk hamarosan a Cotton Club fiatal sztárjai lettek. Azonban nem adták ingyen a sikert, fekete táncosként nem volt könnyű dolguk a negyvenes évek Hollywoodjában: a Kid Millions című film producere például arra kérte őket, beszéljenek hibás nyelvhelyességgel, ezzel rájátszva a feketékről kialakult sztereotípiákra. Ezeket a csatákat azonban nem mindig vesztették el.  

A faji megkülönböztetés egy adott pillanatban majdnem véget is vetett a karrierjüknek, a Stormy Wheather rendezője, Irving Cummings például ki is akarta vágni az egész jelenetet a filmből,

nehogy emiatt bajba kerüljön a filmje. Végül benne hagyta, így ma, 76 évvel később is tanúja lehetünk a pillanat varázsának, amiben a két táncos olyan harmóniában mozog, mintha egy lélek osztódott volna két testbe.

(Fejléckép: A Nicholas Brothers 1947-ben, forrás: George Konig/Keystone Features/Getty Images)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Vizuál

Goya, Tiepolo, Canaletto – Újra láthatóak a Régi Képtár kincsei

Megújult terekben, újrarendezve nyílt meg a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának új állandó kiállítási egysége. Immár hat évszázad európai művészeti irányzatairól és a legfontosabb alkotóiról kaphatunk átfogó képet, a korai gótikától egészen a klasszicizmus korának művészetéig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Tánc hír

A háború kezdete óta először tartottak előadást Lvivben

A Nemzeti Opera május 6-i balettelőadását, a Giselle-t 300 ember láthatta.
Tánc ajánló

Akiknek a házfal is táncparkett – újra Magyarországon a vertikális tánc úttörői

Képzeld el a következőt: teljes nyugalomban sétálsz az utcán a többi emberrel együtt, amikor a semmiből hirtelen megszólal a zene, és az egyik épület oldalán fél tucat artista kötélen leereszkedve táncolni kezd a muzsika ütemére. Valami ilyesmit tesz a BANDALOOP. Érdemes fürkészni a nagyvárosok házfalait!
Tánc ajánló

Kováts Adél és lánya, Kováts Rozália is fellép az ArtMan Egyesület táncestjén

Különleges táncelőadást láthat május 10-én a Trafó közönsége: a két vegyes képességű táncosokból álló alkotócsapat előadása a közreműködők saját élethelyzetére reflektál.
Tánc ajánló

Az emberi útkeresésről: a Feledi Project TestTérKép bemutatója a Nemzeti Táncszínházban

A TestTérKép előadás a párkapcsolat, a közösségi viszonyok és az egyén saját történetét kutatja ezekben a hétköznapi drámákban, ahol nincs semmi, amit más ne élt volna meg, mégis, a történés pillanatában újszerű és felfoghatatlan minden pillanat. A Feledi Project bemutatója május 9-én várja az érdeklődőket.