Tánc

Hírét viszik

2014.05.16. 07:10
Ajánlom
A Hodworks és a Molnár Csaba vezette Dányi-Vadas-tengely mentén valami fontos történik most a magyar kortárs táncban. Mert nemcsak hazai elismerések (a frissen megkapott Lábán-díj) övezik őket, de az Aerowaves fesztivál nemzetközi színterén is olyat mutattak Svédországban, amire a szakemberek is egyöntetűen és elismerően bólintottak.

Valami tehát történik. És ez most azon kevés folyamatok egyike, amikor nagyon örülhetünk és tapsolhatunk annak, ami itthon, a szemünk előtt formálódik, magyar alkotóktól, magyar energiákból és legfőképpen humorból táplálkozva.

Mondhatnánk egyszerűen azt, hogy ami a nagy presztízsű Aerowaves Spring Forward táncfesztiváljának húsz legjobb előadása közé bekerül, az mind minőségi garanciát jelent (s persze ez a többfordulós szelekciónak köszönhetően részben így is van), de bizony a darabok egészen változó színvonalat mutattak az április végi táncszemlén, és ebből messze magasan emelkedtek ki a svéd kulturális fővárosban magyar táncosaink. S még mielőtt (a nyíltan vállalt) elfogultsággal vádolnak, álljon itt a The Times egyik kritikusának véleménye - egy hosszú fesztiválnap végén - az Umeåban látott Hodworks előadása estéjén: "Egészen elképesztő, ahogy egy igazán jó munka fel tud rázni, bármilyen fáradt is vagy. RETTENTŐ éberen figyeltem a Hodworks Pirkad című előadásán." (Donald Hutera) Nemcsak a Svédországban összegyűlt szakemberek, hanem a külföldi közönség reakciói, visszajelzései is azt igazolták, hogy a nemzetközi táncpiacon is izgalmasnak és progresszívnek tartott, ezzel együtt pedig exportképes táncdarabokkal érkeztek a magyarok az egyik legnagyobb európai fesztiválra.

Az 1996 óta működő, nagy múltú európai kortárstánc hálózat, az Aerowaves nemzetközi, szakmai zsűrije a minden év októberében, Ljubljanában megrendezésre kerülő éves találkozóján több száz jelentkező közül választja ki azt a húsz-huszonöt kiemelt előadást, amelyeket az elmúlt évad legjobb, fiatal alkotók által készített kortárstánc produkcióinak ítélnek. A fesztivál igazgatója, alapítója, John Ashford, a londoni The Place kortárs táncszínház és iskola egykori vezetője, aki az ott töltött huszonhárom év alatt munkájával sokat tett a kortárs tánc népszerűsítéséért az Egyesült Királyságban. A harmincnégy országból szelektáló hálózat a kiválasztott előadásokat rendszerint meghívja a Spring Forward Fesztiválra, melynek minden tavasszal más-más európai város ad otthont. Ezúttal a Stockholmtól hatszáz kilométerrel északra található Európa Kulturális Fővárosa, Umeå látta vendégül az idei huszonnégy produkciót, köztük holland, belga, francia, angol, német, finn, svéd, izlandi, görög, spanyol, portugál, cseh, szlovén és magyar társulatokat, itthonról a Hodworks Pirkad (Cuhorka Emese, Garai Júlia, Molnár Csaba, Marcio Canabarro) és a Molnár Csaba, Vadas Tamara Zsófia, Dányi Viktória által koreografált Nyúzzatok meg! című előadásokat. Nem mellékes, hogy idén csak egy ország delegálhatott két társulatot is, méghozzá mindkétszer a fesztiválprogram esti „főműsor" idejében lépve színpadra (plusz egy fellépőként a belga Éléonore Valère-Lachky Company csak magyar táncosokkal dolgozó Whirlingje).

A két és félnapos rendezvény programjában a válogatók és szervezők érzékelhetően törekedtek az európai tánc műfaji sokszínűségét, az egyszerűen kortárs táncként emlegetett hatalmas kategória ezer irányba tartó vonalait és országonként, alkotónként változó lenyomatait is felmutatni. A fesztivál azon törekvése, hogy az éppen helyét kereső táncos generáció, olykor még a saját hangját és lépéseit próbálgató koreográfus számára biztosítson valódi, éles helyzetet, mindenképpen elismerésre méltó. Ez eredményezte azt is, hogy a programból élesen kiugró, már a közönség által is előre várt produkciók markánsan emelkedtek ki a többi közül. A belga-holland csapattal dolgozó Jan Martens fizikai határhelyzetet feszegető, „ugrálós" darabját, a Dog days are over-t például hosszú percekig tartó állva tapsolással díjazta a közönség, ami legalább annyira szólt a hetven percen át, megállás nélkül(!) ugráló, a végére szó szerint maratoni teljesítményt nyújtó, végletekig fáradt táncosoknak is. A cseh Boys who like to play with dolls két alkotója, Tereza Ondrova és Peter Savel szintén mert tovább lépni a megszokott, egy koncepcióra köré épülő koreográfiától: előadásuk a gyerekkorban rögzült gender sztereotípiák elemeinek és viselkedésformáinak szinte felismerhetetlen összekeverésével játszott, ahogy hasonló - látszólagos - könnyedséggel lazította fel a közönséget a portugál Eggshells. Utóbbi ritmus- és gyerekjátékokra épülő gegfüzére úgy tudott a nemi (egyformán a hetero- és homoszexuális) kötődésről humorral szólni, hogy közben észrevétlenül rántotta magával a nézőket.

S ha valahogy lehetséges közös „sikerfaktort" megjelölni a magyar előadásokéval, akkor az mindenképpen az irónia, az adott szituációra kívülről tekintés, a jelentéstartalom szigorú élének eltompításában keresendő. Mert a Pirkad és a Nyúzzatok meg! közlésvágyában egyaránt ott dolgozik az a gesztus, hogy játék közben szinte nézői pozícióból tekint vissza önmagára: előbbi rejtettebben, a teljes meztelenség - megszokhatatlan/könnyen megszokható - tabuját átlépve, utóbbi deklaráltan, a közönség jó értelemben vett szórakoztatására, asszociatív és könnyed reakcióira építve. (A külföldi közönség pedig vette az adást. A magyarok reakciójánál gyorsabban tudott átlépni a „hodworks-i" helyzeten, és a zavart kuncogás percek alatt váltott feszült kíváncsiságra és humorérzékre.) Vagyis, a laikus néző számára gyakran dekódolhatatlan, és emiatt folyton értetlenkedést és gyakran dacot előidéző kortárs tánc láthatóan képes a nézőtér oldalára ülni, és nem véresen komolyan venni önmagát. Ez pedig a két magyar csapat más munkáiban is megfigyelhető.

Az új utakat és közlésmódot kereső koreográfusok megjelenésében pedig tagadhatatlan szerepe van az előadásaikat rendre bemutató Trafónak és a vele szorosan együttműködő, az Aerowaves kuratóriumában is helyet foglaló Műhely Alapítványnak. Munkájuk értéke elsősorban nem az egy-egy villanás erejéig bemutatkozó, kezdő koreográfus támogatásában mérhető, hanem abban, ahogy ezt előadásról előadásra folyamattá formálják, ahogy valódi fejlődési lehetőséget biztosítanak számukra nemcsak itthon, hanem külföldre közvetítve is. Ezt pedig nemcsak a pár nappal korábban még Umeåban fellépő, majd hazaérkezve mindkét Lábán-díjat bezsebelő két csapat sikere igazolja, hanem a folytatás is.

A két társulat közös keresztmetszetének tekinthető, már „jolly joker"-ként emlegetett Molnár Csaba május 9-én szintén a Trafóban bemutatott Dekameronja (Dányi Viktória, Molnár Csaba, Marco Torrice szereplésével közösen) egy határozott és lendületes vonással húzza alá a korábban leírtakat. Mert a Dekameron estéjén nevettünk a táncon - és ennek az egyszerű ténynek a különlegességét nem lehet eléggé hangsúlyozni. Nevettünk rajtuk és velük, őszintén, újra és újra, az előadás végéig. A legalapvetőbb, de korántsem egyértelmű alkotói eredmény született meg: jól éreztük magunkat egyszeri nézőként, nem fészkelődtünk a széken, nem nyomkodtuk a telefont, nem bámultuk a fenti lámpaparkot, nem szidtuk az alkotókat és magunkat, hogy ennek mi az úgynevezett értelme. Ehelyett valami szokatlanul felszabadító történt: felültünk a szürreális képi világgal játszó és vágtató csapat hátára, és mint a gyerek a cirkuszban, mindig érdeklődve figyeltük a következő pillanatot. Mindeközben pedig szó sem volt felszínes játszadozásról, itt mindennek ugyanúgy tétje van, ahogy poénja is, épp úgy, mint egy Hattyúk tavából eltáncolt nagy szólónak. Mostantól tehát a színpadon üdvözölhetjük a szórakoztató magyar táncszínházat, ehhez pedig csak gratulálni lehet.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Palesztinpárti tüntetők gyújtogattak Schiff András párizsi koncertjén

November 6-án este az Izraeli Filharmonikus Zenekar Schiff András szólójával lépett fel a Párizsi Filharmóniában, mikor palesztinpárti tüntetők fáklyákkal és skandálással zavarták meg a koncertet. A beszámolók szerint egy helyen a székek is lángra kaptak.
Könyv

„És akkor ott álltam a reflektorfényben, apám helyett” – interjú Grecsó Krisztiánnal

Az Egy életem című stand-upban Grecsó Krisztián önironikusan mesél a sikerhez vezető kudarcokkal teli útjáról, leszámol az irodalmi toposzokkal, és rámutat, miért fontos, hogy a humor segítségével beszéljünk a legnehezebb kérdésekről. Az előadás az ötvenedik esthez közelít, ennek kapcsán kérdeztük.
Klasszikus

Fiatal művészeket díjaztak a Cziffra Fesztivál gálakoncertjén

José Cura, Miklósa Erika és Balázs János hangversenyével zárult a Cziffra Fesztivál 10. jubileumi sorozata november 5-én a Müpában. Az ünnepi hangversenyen átadták a Cziffra Fesztivál Ifjú Tehetség díját és az Innovatív Zenei Projekt díját.
Színház

Színpadra viszi a Csengetett, Mylord?-ot az Orlai Produkció

A tervek szerint 2026 februárjában mutatja be Csengetett, Mylord?-előadását az Orlai Produkció. A Magyarországon évtizedes népszerűségnek örvendő sitcom először kerül a deszkákra.
Klasszikus

Maria João Pires befejezi zongoristakarrierjét

A világhírű zongoraművész már korábban is mondott le koncerteket egészségügyi okokból kifolyólag, most azonban bejelentette, végleg felhagy az előadóművészi pályával.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Istenek, hősök és titkos szobák – elindul Európa legnagyobb immerzív színházi kalandja

A világon egyedülálló immerzív színházi produkció nyílik november 5-én Budapesten. A Walk My World című show hatezer négyzetméteres, filmdíszleteket idéző, mitikus világában istenek, hősök és különös lények várják a közönséget egy soha nem tapasztalt élmény felfedezésére.
Tánc hír

A tánc a jóllét és egészség szolgálatában – sikerrel zárult a 10. Nemzetközi Tánctudományi Konferencia

A Magyar Táncművészeti Egyetem október 10. és 11 között rendezte meg a jubileumi, 10. Nemzetközi Tánctudományi Konferenciát „Test, Lélek, Lüktetés – A tánc a jóllét és egészség szolgálatában” címmel.
Tánc hír

Magyar sikerek a Szebeni Balletversenyen – Balog Márton első helyezést ért el

A Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatói ismét bizonyítottak: kiváló eredményeket értek el a Szebeni Balletversenyen, ahonnan egy első és három harmadik helyezéssel tértek haza.
Tánc hír

Miklósa Erika: „Már harmadik éve figyelhetem a Budapest Ballet Grand Prix mágikus felívelését”

November 17. és 21. között rendezi meg a III. Budapest Ballet Grand Prix nemzetközi balettversenyt a Magyar Táncművészeti Egyetem. Az eseménynek az egyetem mellett a Nemzeti Táncszínház és a Müpa ad otthont.
Tánc hír

Novemberben ismét Budapesten versenyeznek a balett fiatal tehetségei

November 17. és 21. között rendezi meg a III. Budapest Ballet Grand Prix nemzetközi balettversenyt a Magyar Táncművészeti Egyetem. Az eseménynek az egyetem mellett a Nemzeti Táncszínház és a Müpa ad otthont.