Tánc

"Hoffmann megdolgozatlan férfilelke"

2013.10.29. 07:05
Ajánlom
E.T.A. Hoffmann elbeszéléseit november 20-án a Badora Társulat táncszínházi adaptációjában láthatja a közönség a Nemzeti Táncszínházban. A Hoffmann meséi című koreográfia megalkotásáról kérdeztük a 2008-ban megalakult társulat vezetőjét, a darab koreográfusát, Barta Dórát.

- A Rómeó és Júlia szerelem tematikájú darabja után - eltérő nézőpontból ugyan - de ismételt a szerelmet helyezve a középpontba készít koreográfiát. Mi ihlette a Hoffmann meséinek táncszínpadra adaptálását?

- Míg a Rómeó és Júlia című darab megalkotásakor elsősorban a zsigeri összetartozás mindent felülíró ereje, kitartása foglalkoztatott - mindez kifejezetten Júlia szemszögéből - addig a Hoffmann meséi esetében leginkább a megdolgozatlan férfilélek különböző stációi izgatnak. A darab központi kérdéseként jelenik meg, hogy mi okozza Hoffmann kudarcait, valójában miért sodródik kiteljesületlen kapcsolatokba. Tehát utóbbi esetében nem igazán a tények, hanem sokkal inkább a kiváltó okok érdekeltek.

- A Hoffmann meséi Jacques Offenbach elő- és utójátékkal bíró három felvonásos operája a Hoffmann elbeszélések közismert színpadi változata. A táncdarab megalkotásakor alapul vette a daljátékot?

- A Hoffmann meséi történetét valóban eredetileg az opera műfajára fűzték, és nehézséget jelenthet az opera elmesélő, párbeszéd hangsúlyú jellege, amit nem kívánok duplikálni mozgásban. A szavak mögötti érzetek kibontása foglalkoztat, ezért a klasszikus dallamokon túl, mai zenét, olykor korszerű atmoszférikus hangzást képzelek az előadásba. Hoffmann elmesélései, szerelmei nem mosódnak össze, de a tánc cselekménye az időtartam szempontjából nem operai léptékekkel kerül majd a színpadra. Az operával ellentétben a darab mindössze egy felvonásban látható majd.

- Miben rejlik a koreográfia technikai nehézsége? Egyáltalán hordoz-e további technikai újításokat a társulattól megszokott koreográfiákhoz képest?

- Koreográfusként a mozgás invenciója érdekel. Nagyon fontosnak tartom, hogy a megalkotott mozdulatok harmonizáljanak a cselekménnyel és a koreografálás során különös gondot fordítok arra, hogy a kialakuló mozdulatok a darabhoz illő stílussal, jelleggel rendelkezzenek. Számomra a három szerelmi történet, három különböző módon generálja, stilizálja egy mozdulat megszületését. Mivel a történet mondanivalója nem csupán a tizenkilencedik században érvényes, így az időbeli állandóság lengi be a koreográfiát.

- Amennyiben megjelenik a humor, az hogyan színezi be a koreográfiát?

- Úgy vélem, hogy nem könnyű táncszínházban humorizálni, mellesleg az alaptörténet sem éppen szívderítő. Az elmesélt történetekhez, igyekeztem egy olyan keretjátékot illeszteni, mely rengeteg ironikus szituációt rejt magában.

- Kiknek ajánlja a darabot? Mit üzen a darab a jelenkor emberének?

- A főszereplő küzdelme önmagával korszakokat átívelő, mindenkori jelenség, ami nehezen köthető helyhez és időhöz, a mondanivalója állandóan végigkísér minket. Mindenképpen ajánlom azoknak, akiket érdekel, hogy egy viselkedés, modor mögött, milyen lélektani összefüggések befolyásolhatják emberi kapcsolatrendszerek kialakulását. Azoknak is, akikben a kíváncsiság olyan mértéket ölt, hogy vágynak a saját maguk és társuk megismerésére. Nem csak a táncért rajongóknak ajánlom, és bízom benne, hogy a koreográfia könnyedsége és komolysága mindenkinek a kedvére lesz majd.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Könyv

Térey János irodalmi életműve az internetre kerül

A Digitális Irodalmi Akadémia (DIA) posztumusz tagjává választotta a június 3-án elhunyt Térey János költőt, írót, drámaírót, műfordítót, így hamarosan hozzáférhetővé válik életműve a DIA honlapján.
Könyv

Hallgass egyperceseket Örkény István előadásában!

Színdarabok és interjúk felvételei mellett felolvasások hanganyaga és fotók is elérhetőek az OSZK honlapján, amelyet a ma negyven éve elhunyt író, dramaturg emlékének szenteltek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

A tánc a legjobb kulturális immunerősítő – elkezdődött a 15. Magyar Táncfesztivál

Két tánctechnikai bravúr-darabbal nyitott hétfőn este Győrben a Magyar Táncfesztivál.
Tánc videó

Újabb táncos portréfilm a láthatáron, ezúttal Natalia Osipováról

A Force of Nature című új dokumentumfilm a méltán híres balerina karrierjének egy évét követi nyomon.
Tánc hír

Életrajzi film készül Alvin Aileyről, az afroamerikai modern tánc úttörőjéről

A filmet az Oscar-díjas Holdfény című dráma rendezője, Barry Jenkins forgatja – értesült a The Hollywood Reporter.
Tánc magazin

3D-s hologrammal helyettesítik az állatokat ebben a cirkuszban

A német Roncalli Cirkusz merész húzással modernizálta a műfajt: élő állatok helyett a modern technikát vetik be.
Tánc videó

A legnehezebb témákhoz humor kell – Gál Eszter és Hód Adrienn a Kult50-ben

Gál Eszter, az Artman Egyesület alapítója és Hód Adrienn koreográfus beszélgetnek a Kult50 kamerái előtt humorról, közönségről, közösségről és a táncról, ami mindenkié.