Tánc

"Hoffmann megdolgozatlan férfilelke"

2013.10.29. 07:05
Ajánlom
E.T.A. Hoffmann elbeszéléseit november 20-án a Badora Társulat táncszínházi adaptációjában láthatja a közönség a Nemzeti Táncszínházban. A Hoffmann meséi című koreográfia megalkotásáról kérdeztük a 2008-ban megalakult társulat vezetőjét, a darab koreográfusát, Barta Dórát.

- A Rómeó és Júlia szerelem tematikájú darabja után - eltérő nézőpontból ugyan - de ismételt a szerelmet helyezve a középpontba készít koreográfiát. Mi ihlette a Hoffmann meséinek táncszínpadra adaptálását?

- Míg a Rómeó és Júlia című darab megalkotásakor elsősorban a zsigeri összetartozás mindent felülíró ereje, kitartása foglalkoztatott - mindez kifejezetten Júlia szemszögéből - addig a Hoffmann meséi esetében leginkább a megdolgozatlan férfilélek különböző stációi izgatnak. A darab központi kérdéseként jelenik meg, hogy mi okozza Hoffmann kudarcait, valójában miért sodródik kiteljesületlen kapcsolatokba. Tehát utóbbi esetében nem igazán a tények, hanem sokkal inkább a kiváltó okok érdekeltek.

- A Hoffmann meséi Jacques Offenbach elő- és utójátékkal bíró három felvonásos operája a Hoffmann elbeszélések közismert színpadi változata. A táncdarab megalkotásakor alapul vette a daljátékot?

- A Hoffmann meséi történetét valóban eredetileg az opera műfajára fűzték, és nehézséget jelenthet az opera elmesélő, párbeszéd hangsúlyú jellege, amit nem kívánok duplikálni mozgásban. A szavak mögötti érzetek kibontása foglalkoztat, ezért a klasszikus dallamokon túl, mai zenét, olykor korszerű atmoszférikus hangzást képzelek az előadásba. Hoffmann elmesélései, szerelmei nem mosódnak össze, de a tánc cselekménye az időtartam szempontjából nem operai léptékekkel kerül majd a színpadra. Az operával ellentétben a darab mindössze egy felvonásban látható majd.

- Miben rejlik a koreográfia technikai nehézsége? Egyáltalán hordoz-e további technikai újításokat a társulattól megszokott koreográfiákhoz képest?

- Koreográfusként a mozgás invenciója érdekel. Nagyon fontosnak tartom, hogy a megalkotott mozdulatok harmonizáljanak a cselekménnyel és a koreografálás során különös gondot fordítok arra, hogy a kialakuló mozdulatok a darabhoz illő stílussal, jelleggel rendelkezzenek. Számomra a három szerelmi történet, három különböző módon generálja, stilizálja egy mozdulat megszületését. Mivel a történet mondanivalója nem csupán a tizenkilencedik században érvényes, így az időbeli állandóság lengi be a koreográfiát.

- Amennyiben megjelenik a humor, az hogyan színezi be a koreográfiát?

- Úgy vélem, hogy nem könnyű táncszínházban humorizálni, mellesleg az alaptörténet sem éppen szívderítő. Az elmesélt történetekhez, igyekeztem egy olyan keretjátékot illeszteni, mely rengeteg ironikus szituációt rejt magában.

- Kiknek ajánlja a darabot? Mit üzen a darab a jelenkor emberének?

- A főszereplő küzdelme önmagával korszakokat átívelő, mindenkori jelenség, ami nehezen köthető helyhez és időhöz, a mondanivalója állandóan végigkísér minket. Mindenképpen ajánlom azoknak, akiket érdekel, hogy egy viselkedés, modor mögött, milyen lélektani összefüggések befolyásolhatják emberi kapcsolatrendszerek kialakulását. Azoknak is, akikben a kíváncsiság olyan mértéket ölt, hogy vágynak a saját maguk és társuk megismerésére. Nem csak a táncért rajongóknak ajánlom, és bízom benne, hogy a koreográfia könnyedsége és komolysága mindenkinek a kedvére lesz majd.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.
Vizuál

Vecsei H. Miklós: „Nagyon remélem, hogy a Szép csendben bátorságot ad” 

„Végre egy gondolat, ami nem bűnöst és vádlottat hirdet, hanem a viszonyok teljes újragondolását” - mondja Vecsei H. Miklós a Szép csendben című új magyar filmről, amelyből egy nappal a bemutató előtt több filmrészlet is felkerült a netre. Mutatjuk.
Klasszikus

Schiff András összerúgta a port a Montréali Szimfonikusokkal

A Montréali Szimfonikus Zenekar állítja: nem gondolják, hogy Schiff András tud vezényelni. A magyar muzsikus október végén dirigálta a kanadai zenekart, akkor történt az összetűzés.
Klasszikus

Ők azok az „amatőr karmesterek”, akik vezényelhetik a Fesztiválzenekart

Először hirdettek amatőröknek karmesterpályázatot, melynek eredményeként egy jogász, egy aneszteziológus, egy korrepetitor és egy csellóművész vezényelheti a Budapesti Fesztiválzenekart.
Klasszikus

Húszévesen már fesztivált alapított: Balog Alexandra

November 16-án szombaton mutatkozik be a Budapest Music Centerben szólistaként a Londonban diplomázó Balog Alexandra, aki alig 20 évesen alapította meg a Bozsoki Zenei Fesztivált és nemzetközi Nyári Akadémiát. Beethoven, Schubert és Kecskés D. Balázs művei hangoznak fel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc gyász

Elhunyt Hegedűs Judit balettművész, Simándy József özvegye

Életének 85. esztendejében elhunyt Hegedűs Judit balettművész, aki már 14 évesen debütált az Operaházban, később negyedszázadon át a társulat megbecsült tagja volt.
Tánc magazin

"Ő volt A balerina" – 30 éve halt meg Lakatos Gabriella

Lakatos Gabriella az 1945 utáni magyar balettművészet egyik legnagyobb csillaga volt, akit semmi sem tántorított el a színpadtól: nyugdíjazása után énekes karriert épített. A táncos díva 1989. november 12-én hunyt el.
Tánc ajánló

Velekei László másodszor is táncszínpadra állítja az Anna Kareninát

Két évvel ezelőtt már készített egy táncszínpadi adaptációt Tolsztoj regényéből a GGTánc Eger és a Miskolci Balett közös produkciójaként. Most saját társulata, a Győri Balett számára készített friss koreográfiát Veleki László, ami november 9-én debütál Győrben, december 21-én pedig a Müpában.
Tánc ajánló

A Nemzeti Táncszínházban várnak az éjszaka csodái

4 év és 19 teltházas előadás után búcsúzik a Trafótól Az éjszaka csodái. A Weöres Sándor ihlette vizuális trip új helyen, a Nemzeti Táncszínházban kerül repertoárra, először november 7-én.
Tánc interjú

"Annyira hittünk ebben az őrületben, hogy a falon is átmentünk volna"

Negyven éve az akkori végzős klasszikus balett-évfolyam forradalmi hevülettől fűtve úgy döntött, társulatot alapít, és radikálisan új irányokat keres a táncművészeten belül. A Győri Balettről Kiss Jánost kérdeztük, akinek ez az utolsó évada társulatigazgatóként.