Tánc

Hogyan lesz valakiből Giselle?

2019.04.25. 16:45
Ajánlom
Volf Katalint választották a Magyar Táncművészeti Egyetem művészeti vezetőjének, aki augusztus elsejétől fogja betölteni az új posztot. A Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas, Érdemes balettművészt a műfaj taníthatóságáról és jelenlegi trendekről is kérdeztük.

Nagyon meghatódtál, amikor a sajtótájékoztatón két részletet vetítettek a 42 évesen hirtelen elhunyt ifj. Nagy Zoltánnal közös pas de deux-itekből.

Nagyon. Húsz évet táncoltam Ifjú Nagy Zoltánnal és akkor egyszer csak nincs. A mai napig szorít ez az érzés, könnyes lesz a szemem, ha rá gondolok. Ez nem dráma, hanem csak egy reakció, befejezetlen történet. Nem is tudtunk elbúcsúzni, ezért is hiányzik annyira.

A technikán túl mitől lesz valaki jó partner?

Talán attól, hogy emberileg nagyon odafigyel a másikra, érzi a másikat, hogy nem kell magyarázni, nem kell megjátszani semmit, hanem minden természetesen történik.

A te életedben ki az a mester, akinek a pedagógiájából, szellemiségéből a legtöbbet merítesz, amikor tanítasz?

Nekem Menyhárt Jacqueline volt a mesterem, akiről most egy emlékóra keretében fogunk megemlékezni a lányaimmal, mert húsz éve hagyott itt bennünket. Ő nagyon meghatározó számomra, és ezt csak idővel ismertem föl: amikor bekerültem a nagyvilágba, nagyon sok minden elvonta a figyelmemet, de ahogy múlik az idő egyre inkább visszafordulok hozzá. Egyre intenzívebben jelen van az életemben. Ugyanakkor

a mester szó hallatán nekem azonnal Seregi László jut az eszembe, hiszen tulajdonképpen ő csinált belőlem táncost.

Következetesen „lányaidnak” nevezed a tanítványaidat. Ez is része annak a szellemiségnek, hogy a tanítás során valahogy a balett keménységét, tradícióban gyökerező hierarchikusságát enyhítsd?

Jóra világítottál most rá. Én nem érzem magam tanárnak, sokkal inkább egy művészi-színházi létet hozok a lányoknak ösztönösen. Nem tudok szigorú pedagógus lenni. Harminc évig egy bizonyos fajta színházi létben szocializálódtam, és én ennek szellemiségében próbálom nekik a balett fegyelmezett rendjét megtanítani. Ők pedig ezt piszkosul élvezik. Nem akarom rájuk kényszeríteni a rendszert, bemagoltatni velük a mozdulatokat, kicentizni a lépéseket, hanem azt szeretném, hogy maguktól érezzenek rá és értsék meg a logikáját. 

VK_191-145542.jpg

Volf Katalin

A balett az utóbbi időben, részben a social mediának köszönhetően szinte már sporttá vált, extrém magasra ugranak a táncosok, negatív spárgába emelik a lábukat a balerinák. Pedagógusként mi a véleményed erről a trendről?

Azt gondolom, hogy természetes, hogy idővel változik a balett, hiszen az úszók is gyorsabban úsznak, a magasugrók is magasabbra ugranak, mint régen. A fizikai követelmény nagyobb lett, de ha igazán művészi teljesítményt akarsz látni, akkor nem feltétlenül ezeket az extrém táncosokat keresed, akik felugranak és közben hármat pördülnek. A balett tempója felgyorsult, és minden egy kicsit szélsőségesebb lett: magasabbra kell emelni a lábat, gyorsabban kell odaérni, minden pillanatban ott kell lenni. Ezt úgy tudnám jellemezni, hogy

régen a mondat volt a tánc alapegysége, most pedig a betű az. Régen nem volt olyan tiszta a pozíció, alkatilag nem volt ilyen egyformaság, ugyanakkor több egyéniség volt.

Ha a kettő találkozik most, az csodás. Marianela Nuñezre gondolok például, aki számomra a tökéletes táncos. Ő olyan természetességgel táncol, ahogy mi itt beszélgetünk.

Giselle01copy-145545.jpg

Volf Katalin Giselle-ként

Ahogy neki, neked is az egyik legemlékezetesebb szereped volt a Giselle, éppen a színészi, érzelmi megformálás miatt. A balettnek ezt az oldalát hogyan lehet megtanítani?

Nyilván az ember abból táplálkozik a tanítás során, amit a saját bőrén tapasztalt: én is csak azt tudom átadni, ahogy az évek során készültem a szerepekre. El lehet mesélni a történetet, a szereplő motivációit, belső világát. De ezerféleképpen tudunk megfogalmazni egy történetet. Ami nagyon fontos, hogy

ne a balettmester legyen Giselle, hanem a tanulóból hozzuk ki Gisellet, hogy az a saját története legyen.

Én erre törekszem, és azt gondolom, hogy volt már rá példa, hogy sikerült.

Nem tudok szó nélkül elmenni amellett, hogy a közelmúltban felszínre tört a Magyar Nemzeti Balett és a Táncművészeti Egyetem között rég óta forrongó ellentét. Te egyszer már nyíltan megfogalmaztad a véleményedet, amikor felkértek Eldar Alijev megbízott balettigazgató vezetőtársának, akinek nem értettél egyet a tevékenységével. Most mennyire szeretnél beleavatkozni ezekbe a vitákba?

Nézz ide, az említett úriember ma már nem hírértékű. Ami most zajlik, abba nem szeretnék belefolyni. Azt gondolom, hogy változni fognak dolgok. Harminc évet töltöttem az Operaházban, tehát még mindig több időt, mint néhány mostani vezető. Nyilván van véleményem a helyzetről, amit nagyon szívesen megosztok azzal, aki meg is hallgatja, meg is fontolja. Ez csak egy szakmai tapasztalat, amit az ember elmond, de magamtól nem fogok előhozakodni ezzel.  

Szeretnél még táncolni?

Nem. Kitáncoltam magam. 

De ha nem is klasszikus balettet…

Nézd, soha ne mondd, hogy soha. De most, hogy itt ülünk, azt mondom, hogy elég volt és mindent eltáncoltam, amit szerettem volna.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

„Tökéletlen csaknem az alapjaiig” – Könyvek, amelyeket megbántak íróik

Kit kellett megölnie Sir Arthur Conan Doyle-nak, hogy végre nyugodtan írhasson? Miért tagadta meg főműveit Lev Tolsztoj? Mitől borzong Krasznahorkai László?
Vizuál

Látványos magyar sci-fi érkezik a mozikba márciusban

A 129 című film történelmet ír azzal, hogy az első olyan magyar sci-fi , amelynek szinte minden jelenetében látványos CGI elemeket láthatunk, kizárólag magyar szakemberek munkája nyomán. A neves színészgárdával készült alkotás március elején debütál.
Tánc

Ifjú tehetségek nyertek felvételt a Magyar Táncművészeti Egyetemre

Több mint 90 gyermek és szüleik részvételével zajlott januárban a Magyar Táncművészeti Egyetem felvételije a felsőfokú táncművészképzés előkészítőjére klasszikus balettművész, valamint a moderntánc és színházi tánc szakirányra.
Klasszikus

Túlvilági utazás a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával

Három 19. századi zenemű szerepel a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának és vezető karmesterüknek, Riccardo Frizzának február 8-i koncertműsorán, melyek mindegyike gyönyörű dallamokkal szól az elmúlásról.
Színház

Tabudöngető előadások érkeznek Szabadkáról a Bethlen Téri Színházba

A Kosztolányi Dezső Színház két Urbán András-rendezést és egy friss Hegymegi Máté-előadást hoz magával a VII. kerületi teátrum 11. Vendégváró Fesztiváljára. A felkavarónak ígérkező produkciókat február 17-19. között láthatják az érdeklődők.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Ifjú tehetségek nyertek felvételt a Magyar Táncművészeti Egyetemre

Több mint 90 gyermek és szüleik részvételével zajlott januárban a Magyar Táncművészeti Egyetem felvételije a felsőfokú táncművészképzés előkészítőjére klasszikus balettművész, valamint a moderntánc és színházi tánc szakirányra.
Tánc ajánló

Korszerű épületek és innovatív oktatás a táncművészet szolgálatában

Január 26-án, ünnepélyes keretek között jelentették be, hogy a Magyar Táncművészeti Egyetem által elnyert európai uniós támogatást az intézmény megfelelő működése és a magasabb színvonalú képzés érdekében a „C” épület korszerűsítésére fordítják.
Tánc interjú

Néha lágy, néha keményebb tárgyakkal dobáljuk a nézőt – beszélgetés Vass Imrével és Somló Dáviddal

A művészeti ágak közé besorolhatatlan alkotók három évvel az első munkájuk után ismét az otthonukba invitálják a nézőket. A beszélgetésből azt is megtudhatjuk, milyen lesz az új szobaszínházi bemutató, és hogy mégsem lesz olyan.
Tánc hír

Michael Flatleyt rákkal diagnosztizálták

Az ír táncművész stábja egy Instagram-posztban jelentette be, hogy Flatley-t a rák egy agresszív formájával diagnosztizálták – írja a Telex a BBC-re hivatkozva.
Tánc hír

A háború miatt a Fővárosi Nagycirkusz fogadja be az ukrán Yaskrava Arena Dnipra nemzetközi gyermek-cirkuszfesztivált

Az orosz-ukrán háború ellehetetleníti fesztivál ukrajnai megrendezését, ezért Olga Oblasova, a fesztivál igazgatójának kérésére a Fővárosi Nagycirkuszban január 2-án és 3-án kerül sor a fiatal tehetségek egyik ugródeszkájaként szolgáló esemény megrendezésére.