Tánc

Hölgyek előre!

2014.09.16. 07:30
Ajánlom
Bár Robert North Trójai játékok - amazonokkal című darabja még ismeretlenül sem a balerinák klasszikus szerepálmait juttatja eszünkbe, mégis hány olyan balettet tudunk mondani, amikor ugyanazokat a férfiszólókat női verzióban is megcsodálhattuk? Ezzel a különleges összehasonlítással és csavarral hoz majd újdonságot a szeptemberi bemutató az Operaház színpadára. OPERA MAGAZIN

A görögökkel harcoló trójaiak csataterén a mitológia szerint ugyan felbukkantak harcos amazonok is - vagyis nők, akik úgy harcolnak, mint a férfiak -, az új bemutató címét azonban nem kell szigorúan, történetileg értelmeznünk. Ahogy a cím, úgy a szereplők nemét jelölő alcím is egy hangulatot, stílust, a tánc és a harcművészet egy szokatlan ötvözetét, annak korábban még nem látott formáját fejezi ki. S mindemellett a budapesti Operaház egy újabb, kísérletező lépését a klasszikus vonal felől a modern irányába. A Trójai játékok második, kifejezetten magyar színpadon megszülető verziója nem csupán egy új szín lesz az őszi bemutatók listáján, de szokatlanságával és humorával akár egy sokkal szélesebb közönségre is számot tarthat, mint a klasszikus balettek. Mert a Trójai játékok ezúttal a táncosok macsó attitűdjére és a darab ironikus gesztusaira vet még egy hurkot: Budapesten láthatjuk először balerinák előadásában az eredetileg „férfibalett"-nek koreografált harci táncművet.

A tavaszi bemutató női változatát Solymosi Tamás balettigazgató az eredeti mű amerikai koreográfusával, Robert North-szal engedélyeztette, aki támogatta és kifejezetten izgalmasnak találta saját, nagysikerű darabjának újragondolását. A Magyar Nemzeti Balett művészeivel előadott új produkció nem átdolgozás vagy adaptáció csak, hanem magasabb szintre emeli a darabot azzal, hogy nem hozzátesz, hanem átírja annak alapmotívumát. Mintegy a feketét fehérnek mondva, éppen azzal játszik el az új darab, hogy ezt az ízig-vérig maszkulin atletikusságot és dinamikát törékeny balerinákra alkalmazza. Ehhez a csavarhoz csupán egy rövidebb jelenetet kellett kihagyni az eredeti, férfi koreográfiából, minden további rész lehetőséget ad majd a társulat magasan képzett női tagjai számára, hogy szinte egy az egyben, tükörképként mutathassák meg technikai tudásukat és sokszínűségüket.

Az 1974-es balettkomédia - amiben az erőteljes férfitáncokat a humor oldja fel - Robert North koreográfus számára is meghozta az áttörést az akkori bemutatón a Londoni Kortárs Táncszínházban. A vicces és attraktív férfiszólók egy féktelen, vad játékot varázsoltak a színpadra, olyat, amire korábban még nem volt példa. Mintha csak a Pilobolus mutatványosai és a ma divatos utcai hip-hop táncok is inspirálták volna North-t azon a bizonyos dél-amerikai turnén kívül, ahonnan a brazil folklór elevensége, az akkor még Európában szinte ismeretlen capoeira elemei beépültek darabjába. A batucada, vagyis a brazil ütőhangszeres muzsikából írt balettzene Bob Dawnes munkáját dicséri. A divatos, minimalista látványú rituálétáncok azonban nemcsak a színpadon megjelenő erőteljes férfiasságra irányítják a néző figyelmét, hanem magára a tiszta táncra. Mert a Trójai játékok több mint nyolc esztétikus balett-táncos (a tavaszi bemutatón: Bajári Levente, Cserta József, Leblanc Gergely, Jellinek György, Darab Dénes, Molnár Dávid, Yuya Takahashi és Tabbouch Ali Viktor) élvezetes és lendületes díszgyakorlata, hiszen a szólisták személyisége és humorérzéke szervesen a darab részét képezik. Mert bár az előadás valóban úgy indul, mint egy atletikus tudásra felhúzott építmény, egészen addig, míg ez a felhúzott piramis össze nem omlik annak minden komolyságával együtt. A darab első sikere Angliában akkora volt, hogy 1976-ban Robert Cohan, a liverpooli társulat művészeti vezetője megszervezte, hogy táncosai sportcentrumokban tarthassák próbáikat és előadásaikat is, próbálva ezzel új közönséget is becsalni a produkcióra. Az új érdeklődők - köztük sok női néző - pedig nem maradtak el.

A dél-amerikai világot idéző akrobatikus harci technika, a gyakran földön vagy föld közelében, kézen állva végrehajtott mozgáskombinációk, a rúgások, cselek, az ellenféllel való játék mind beépültek egy európai, a görög harci játékokat (innen a cím) is felelevenítő koreográfiába. S ebből fakadhat az őszi bemutató kapcsán a magyar néző kíváncsisága is: vajon hogyan képzeljük majd el legkiválóbb balett-táncosnőinket kézenállások, fejen átfordulások, cigánykerekezés és különböző harci ugrások közben, melyek ezt a brazil, görög és távoli-keleti ihletésű darabot alkotják? A magyar amazonok által bemutatásra kerülő őszi Trójai játékok tehát szokatlanságában, váratlanságában és humorában is újat, az Operaházban még nem látott táncélményeket hoz majd a közönség számára.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Vizuál

Bemutatták a Természetes fényt a Berlinalén – A sajtóvisszhangokból válogattunk

Kedden, a Berlinale második napján mutatták be Nagy Dénes Természetes fény című nagyjátékfilmjét. A magyar alkotást méltató külföldi kritikákból válogattunk.
Klasszikus

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.
Plusz

Anthony Hopkins… ááá, ehhez már nem lehet mit hozzátenni!

A hazai sajtón is végigsöpört a 83 éves angol színészlegenda legújabb videója. Nézze meg, hányféleképp találtak rajta fogást az egyes orgánumok. Szubjektív sajtószemle
Színház

Lőrinczy György a Szentendrei Teátrum új vezetője

Az idén ötvenegy éve alapított Szentendrei Teátrum élén Lőrinczy György a korábbi igazgatót, Vasvári Csabát váltja, aki nem indult újra a pozícióért.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A nem-térben táncol a TranzDanz

Március 6-án különleges performansznak lehetnek tanúi a TRIP Webszínház nézői. Kovács Gerzson Péter Harangozó- és kétszeres Lábán-díjas, Az Év legjobb alkotója díjjal is kitüntetett koreográfus legújabb előadásában a tranzitot, azaz a nem-hely tematikáját helyezi a középpontba.
Tánc magazin

Mozdulatba zárt pillanatok

Ma már a modern tánc előfutáraként tekintünk rá, a 20. század elején azonban a mozdulatművészet még nem volt több egy lázadó gesztusnál, amely a klasszikus táncformák – különösképpen a balett – szigorú szabályrendszeréből kitörve a korlátlanságot hirdette. Börcsök Boglárka dokumentumfilmjében arra vállalkozott, hogy rekonstruálja a mozgásnak azt a fajta konvenciókon túli szabadságát, amely az irányzat lényegét adta.
Tánc videó

A bakibalett, amelyben a táncosoknak muszáj hibázni – VIDEÓ

Jerome Robbins 1956-os koreográfia a néző rekeszizmait is megdolgoztatja. Chopin keringőjére repkednek tétovázva a balerinák.
Tánc hír

Valentin-napon indul a Nemzeti Táncszínház új sorozata

A legnagyobb táncos legendák és feledhetetlen történetek elevenednek meg a Nemzeti Táncszínház legújabb online sorozatában, a Dance Details-ben.
Tánc hír

A jelenből és jelenről táncol a Duda Éva Társulat

Különleges táncelőadást hívott életre a Duda Éva Társulat: túllépve a tavaszi karantén alatt készített Egypercesek videósorozaton, a tavaly megélt élményeket, kollektív tapasztalatot szeretnék színpadra adaptálni. A PRIZMÁT február 25-én közvetítik a TRIP Hajóról.