Tánc

Hölgyek előre!

2014.09.16. 07:30
Ajánlom
Bár Robert North Trójai játékok - amazonokkal című darabja még ismeretlenül sem a balerinák klasszikus szerepálmait juttatja eszünkbe, mégis hány olyan balettet tudunk mondani, amikor ugyanazokat a férfiszólókat női verzióban is megcsodálhattuk? Ezzel a különleges összehasonlítással és csavarral hoz majd újdonságot a szeptemberi bemutató az Operaház színpadára. OPERA MAGAZIN

A görögökkel harcoló trójaiak csataterén a mitológia szerint ugyan felbukkantak harcos amazonok is - vagyis nők, akik úgy harcolnak, mint a férfiak -, az új bemutató címét azonban nem kell szigorúan, történetileg értelmeznünk. Ahogy a cím, úgy a szereplők nemét jelölő alcím is egy hangulatot, stílust, a tánc és a harcművészet egy szokatlan ötvözetét, annak korábban még nem látott formáját fejezi ki. S mindemellett a budapesti Operaház egy újabb, kísérletező lépését a klasszikus vonal felől a modern irányába. A Trójai játékok második, kifejezetten magyar színpadon megszülető verziója nem csupán egy új szín lesz az őszi bemutatók listáján, de szokatlanságával és humorával akár egy sokkal szélesebb közönségre is számot tarthat, mint a klasszikus balettek. Mert a Trójai játékok ezúttal a táncosok macsó attitűdjére és a darab ironikus gesztusaira vet még egy hurkot: Budapesten láthatjuk először balerinák előadásában az eredetileg „férfibalett"-nek koreografált harci táncművet.

A tavaszi bemutató női változatát Solymosi Tamás balettigazgató az eredeti mű amerikai koreográfusával, Robert North-szal engedélyeztette, aki támogatta és kifejezetten izgalmasnak találta saját, nagysikerű darabjának újragondolását. A Magyar Nemzeti Balett művészeivel előadott új produkció nem átdolgozás vagy adaptáció csak, hanem magasabb szintre emeli a darabot azzal, hogy nem hozzátesz, hanem átírja annak alapmotívumát. Mintegy a feketét fehérnek mondva, éppen azzal játszik el az új darab, hogy ezt az ízig-vérig maszkulin atletikusságot és dinamikát törékeny balerinákra alkalmazza. Ehhez a csavarhoz csupán egy rövidebb jelenetet kellett kihagyni az eredeti, férfi koreográfiából, minden további rész lehetőséget ad majd a társulat magasan képzett női tagjai számára, hogy szinte egy az egyben, tükörképként mutathassák meg technikai tudásukat és sokszínűségüket.

Az 1974-es balettkomédia - amiben az erőteljes férfitáncokat a humor oldja fel - Robert North koreográfus számára is meghozta az áttörést az akkori bemutatón a Londoni Kortárs Táncszínházban. A vicces és attraktív férfiszólók egy féktelen, vad játékot varázsoltak a színpadra, olyat, amire korábban még nem volt példa. Mintha csak a Pilobolus mutatványosai és a ma divatos utcai hip-hop táncok is inspirálták volna North-t azon a bizonyos dél-amerikai turnén kívül, ahonnan a brazil folklór elevensége, az akkor még Európában szinte ismeretlen capoeira elemei beépültek darabjába. A batucada, vagyis a brazil ütőhangszeres muzsikából írt balettzene Bob Dawnes munkáját dicséri. A divatos, minimalista látványú rituálétáncok azonban nemcsak a színpadon megjelenő erőteljes férfiasságra irányítják a néző figyelmét, hanem magára a tiszta táncra. Mert a Trójai játékok több mint nyolc esztétikus balett-táncos (a tavaszi bemutatón: Bajári Levente, Cserta József, Leblanc Gergely, Jellinek György, Darab Dénes, Molnár Dávid, Yuya Takahashi és Tabbouch Ali Viktor) élvezetes és lendületes díszgyakorlata, hiszen a szólisták személyisége és humorérzéke szervesen a darab részét képezik. Mert bár az előadás valóban úgy indul, mint egy atletikus tudásra felhúzott építmény, egészen addig, míg ez a felhúzott piramis össze nem omlik annak minden komolyságával együtt. A darab első sikere Angliában akkora volt, hogy 1976-ban Robert Cohan, a liverpooli társulat művészeti vezetője megszervezte, hogy táncosai sportcentrumokban tarthassák próbáikat és előadásaikat is, próbálva ezzel új közönséget is becsalni a produkcióra. Az új érdeklődők - köztük sok női néző - pedig nem maradtak el.

A dél-amerikai világot idéző akrobatikus harci technika, a gyakran földön vagy föld közelében, kézen állva végrehajtott mozgáskombinációk, a rúgások, cselek, az ellenféllel való játék mind beépültek egy európai, a görög harci játékokat (innen a cím) is felelevenítő koreográfiába. S ebből fakadhat az őszi bemutató kapcsán a magyar néző kíváncsisága is: vajon hogyan képzeljük majd el legkiválóbb balett-táncosnőinket kézenállások, fejen átfordulások, cigánykerekezés és különböző harci ugrások közben, melyek ezt a brazil, görög és távoli-keleti ihletésű darabot alkotják? A magyar amazonok által bemutatásra kerülő őszi Trójai játékok tehát szokatlanságában, váratlanságában és humorában is újat, az Operaházban még nem látott táncélményeket hoz majd a közönség számára.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Vizuál

Elzavarták a Szent Márk térről a festményeit áruló Banksy-t

A Biennále miatt május eleje óta az egész művészvilág Velencére figyel, mégis mindenki elsiklott az ismert street artist felbukkanása felett. Pontosabban elsétált mellette, ahogy ez a most posztolt videójából kiderül.
Vizuál

13 éves magyar fiú nyert díjat Cannes-ban

Százados Ábel mobiltelefonnal forgatott kisfilmjéért nyerte el a Legígéretesebb Fiatal Filmes díját a rangos francia filmfesztiválon.
Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Színház

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A tánc majd’ összes alműfaját felsorakoztatja a Magyar Táncfesztivál

Balett, néptánc, kortárs tánc, sőt tánc-cirkusz is lesz június 17. és 22. között Győrben, a Magyar Táncfesztiválon, amihez idén is hozzákapcsolódik a Gyermek Táncfesztivál.
Tánc interjú

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Tánc videó

A videó, ami után soha többé nem mondod azt, hogy a balett unalmas

A Hongkong Balett alapításának 40. évfordulójára készült videó minden balettal kapcsolatos negatív sztereotípiával leszámol.
Tánc ajánló

A kiégett szerelemmel szembesít az izraeliek könyörtelen táncelőadása

Sharon Eyal legújabb koreográfiájában, a Love Chapter 2-ban azt az élményt foglalja táncba, amikor a szerelem már csak egy „utóbetegség, miután már minden elveszett”. Az előadás három alkalommal látható a Trafóban május 24. és 26. között.
Tánc magazin

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.