Tánc

Horváth Csaba: "A mozdulatban keresem mindennek az igazságát"

2011.07.08. 09:06
Ajánlom
Horváth Csaba, a Forte Társulat vezetője, színpadra állította a Troilus és Cressidát a Shakespeare Fesztiválon, a Gyulai Várszínházban, a Színház- és Filmművészeti Egyetemen új szakirányt indított, valamint a Café Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál (Őszi Fesztivál) művészeti vezetője lett. Mindezekről kérdeztük a koreográfus-rendezőt.

- 2005-ben alakult a Forte Társulat. Milyen pillanatot jelöl ez a dátum a formáció életében és azóta milyen stádiumokon ment keresztül?

- Miután nyolc év művészeti vezetés után elhagytam a Közép-Európa Táncszínházat, megalapítottam a Forte Társulatot. A társulat az első két évben csak projektszerűen működött, de mindig is abban hittem, hogy csak egy hosszabb távon együttdolgozó közösség tud igazán erőteljes színházat létrehozni. Ezért állandó társulatot hoztam létre fiatal színészekkel. Időközben kibővült a társulat, és nem csak színészek, hanem táncosok is a tagjai. Mi azonban nem foglalkozunk a kategóriákkal, azzal, ki a színész, ki a táncos. Az gondolom, egy előadónak gyakorolnia kell a táncot, zenélést, éneklést és a prózai színészet egyaránt.

A Trafóban minden évben van bemutatótok, míg a másik központi játszóhelyetek a József Attila Színház volt. A teátrum bizonytalan helyzetében van még itt jövője a Forte Társulatnak?

- Valószínűleg nincs. Mióta az igazgatóváltás megtörtént, le is mondtam arról, hogy a József Attila Színházban dolgozunk majd. Egyik előadásunk sem maradt repertoáron, így nem tudom, hogy a jövő évadban tudjuk-e azt az elődásszámot tartani, amit az idén. Azért vidéken, külföldön és Budapesten is egyre több lehetőségünk adódik. A Godot-ra várva című előadásunkkal például többször is voltunk külföldön és számos vidéki nagyvárosban. Legutóbb Magyarkanizsán, a Josef Nadj Regionális Kreatív Műhelyben, az Infant Fesztiválon, Újvidéken, valamint Veszprémben a Tánc Fesztiválján, ahol Kádas József és Krisztik Csaba, a legjobb előadó díját, míg az előadás fődíjat nyert. Sajnos alapvetően sok munka és kevés előadás jellemzi a társulatot, de dolgozunk rajta, hogy ne így legyen, és egy lehetséges új székhely kapcsán már tárgyalásokat folytatunk.

- Mitől más, mitől erős a Forte Társulat? Hol tartotok a formai kísérletezésben? Egy kikristályosodott stílus, műfaj felé haladtok vagy műről műre más-más forma kerekedik a zene, tánc, próza hármasából?

- Teljes mértékben a mű határozza meg az előadások nyelvezetét. Természetesen a mozgás vagy fizikalitás minden előadásban jelentős szerepet kap, mert én a mozdulatokban keresem mindennek az igazságát. Nincsenek lefektetett szabályok. Attól erős, hogy a neve Forte, attól más, hogy minden előadás más, és igyekszünk elkerülni a konvenciókat.

- Talán attól erős a Forte, hogy az előadói erőnlét, fizikalitás határait keresitek?

- Nem, erre soha nem törekedtem, a "kegyetlen" színház eszméje messze áll tőlem.

- A Troilus és Cressida az idei gyulai Shakespeare Fesztivál nyitódarabja. Miért pont ezt a Shakespeare-művet választottad?

- Mert ez egy disszonáns mű. Sok kérdésre nincs benne válasz. Sok esetben következetlenek a motívumai. Szándékolt káosz uralja, akárcsak korunkat. Trójában játszódik, ahol egyrészt háború van, másrészt pedig politikai cselszövések sorozata követi egymást. Ki-ki a saját önös érdekeit próbálja meg érvényesíteni, és ez terméketlen talaja a szerelemnek, a költészetnek. Troilus és Cressida között éppen hogy felcsillan a szerelem, mikor a politika és a háború mindent tönkretesz és a lány alku tárgya lesz.

- A zene fontos szerepet kap az előadásban.

- A színészek élőben zenélnek és a cappella énekelnek, a dráma egyes részeit pedig dalban adják elő. Ebben Matkó Tamás fiatal zeneszerző a munkatársam.

- A Nemzeti Színház színészei László Zsolt és Tompos Kátya, valamint a Forte Társulat tagjai és vendégművészek lesznek az előadók. Miért a két színészt hívtad vendégszerepelni?

- Kátyával nem dolgoztam korábban, nem ismertük egymást, a hangja és a lénye tetszett meg, úgy gondoltam, Cressida hozzá illő szerep. László Zsolthoz régi barátság fűz, dolgoztunk már együtt több produkcióban is és kerülgetjük egymást pár éve, hogy összejöjjön egy közös munka. Most ezzel az előadással adódott a lehetőség.

- A Forte Társulattal folytatott kísérleteken kívül egy másik fontos kísérleti tevékenységbe is belefogtál évekkel ezelőtt. Elindítottad a Színház- és Filmművészeti Egyetemen a színházrendező-fizikai színházi koreográfus osztályt. Hogyan épült fel eddig a tanterv?

- Nagyon sok az elmélet: művészettörténet, esztétika, zeneelmélet, de tanulnak színész- és táncmesterséget, koreográfusi, rendezői gyakorlataik vannak, tehát nagyon terhelt az osztály. Óriási fejlődésen mentek keresztül az elmúlt két évben. Most volt az év végi vizsgájuk, ahol Beethoven-hegedűszonátákat koreografáltak és táncoltak, illetve kisebb lélegzetű Beckett-darabokat rendeztek és játszottak is.

- Az osztállyal dolgozol majd nyár utolsó heteiben a Zsámbéki Színházi Bázison. Az Amit a hegyen hallani című előadás milyen kísérletet takar?

- Liszt életének izgalmas stációit próbálják meg színházi miliőben megfogalmazni. Műhelymunka lesz, egy hetet lesznek Zsámbékon, így egy nyitott próbafolyamatot nézhet meg a közönség. Egyáltalán nem akarok beleszólni, azt akarom, hogy most iskolán kívül, szabadon dolgozzanak. Dobják el az agyukat és csináljanak mindenféle őrültséget.

- Idén májusban neveztek ki a Budapesti Őszi Fesztivál művészeti vezetőjévé Kovalik Balázs operarendezőtől vetted át ezt a tisztséget, hogyan zajlott a kinevezés?

- Váratlan felkérés volt, nem ismertük korábban egymást Vitézy Zsófiával, a Budapesti Fesztiválközpont vezetőjével. Gondolkoztam néhány napot, aztán igent mondtam. Nagy feladat, de jó háttércsapat van mögöttem. Ahhoz azonban, hogy az ember igazán koncepciózusan felépíthessen egy fesztiválprogramot, hosszabb idő szükséges.

- Lesz-e olyan program az idei fesztiválon, ami már előre meg volt szervezve?

- Természetesen két Trafóba érkező előadás, a kanadai RUBBERBANDance Group Loan Sharking című koreográfiája és a Dél-Afrikából, Johannesburgból érkező báb- és animációs előadás, a Woyzeck a Highvelden. Mindkettőt láttam DVD-n, nagyon izgalmasak.

- Nevet is változtatott a Budapesti Őszi Fesztivál, ezután Café Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál néven fut. Az új név mennyiben tükrözi a koncepciódat?

- A budapesti kávéházi élet pezsgését idézi. Kortárs költők pesti kabaréját, felolvasószínházat, táncot, koncerteket viszünk - elsősorban a fiatalokat megszólítva - a romkocsmahálózat kultikus helyeire, és néhány illusztris kávéházba is. A koncepcióm másik meghatározó eleme külföldi és hazai színvonalas jazzegyüttesek, -előadók bemutatása a fesztiválon. Dresch Mihálynak lesz lemezbemutató koncertje a Bárka Színházban, Lukács Miklósnak, Balogh Kálmánnak és Farkas Rózsának pedig egy közös cimbalomestje a Merlinben. Meghívtunk egy lengyel elektro-jazz együttest is, akik vizuális koncertet mutatnak be. A fesztivál talán legfontosabb zenei eseménye sajnálatos módon szomorú aktualitást kapott. Még volt szerencsém beszélni és egyeztetni a hetekben elhunyt Szabados György zeneszerzővel, akinek Babits-oratóriumát és az Időzene című szimfonikus kórusművét is előadja a Dohnányi Zenekar a Művészetek Palotájában. Fizikai színházi előadások sem maradnak ki a programból, vendégszerepel például a lengyel Dada von Bzdulow nevű társulat, illetve a müncheni Kammerspiele egyik előadása, melyet Jack London A vadon szava című írásából Alvis Hermanis rendezett. Nagy Józsefnek két előadását is meghívtam, az egyik az Orléans-ban készült Cherry Brandy című koreográfia, melynek témája a Gulág, a másik, rövidebb lélegzetvételű előadást most próbálják Magyarkanizsán, Megnevezhetetlen címmel, melynek a fesztiválon lesz a bemutatója. Ha ilyen felelősségteljes feladatot vállal az ember, akkor vállalja fel a saját ízlését, így ez a válogatás most az én ízlésemet tükrözi.

- Összefoglalni is nehéz mi mindennel foglalkozol. Honnan van energiád minderre?

- Jól vagyok, megszületett a kislányom, a második gyermekem, aki most három hónapos. Horváth Lujza a lényegi energiaforrásom.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Dragomán György parádés egyperces novellában reflektált az SZFE ügyére

A József Attila-díjas író szerint nem biztos, hogy célravezető egy exezredest kinevezni az egyetem kancellári pozíciójára. Amúgy meg ki tudja, lehet, hogy én értem félre az egyperces novellát.
Színház

A Minisztérium továbbra sem reagál az SZFE-s hallgatók követeléseire

Hétfő reggelre megmozdulást szerveztek az SZFE-s hallgatók az Innovációs és Technológiai Minisztérium Szemere utcai épülete elé. A helyszínválasztás nem véletlen: ugyanis a Minisztérium közbeavatkozásával lehetne csak feloldani az egyetemi polgárság és a kuratórium között kialakult helyzetet. A tüntetésen a diákok mellett közel harminc ismert színházi és filmes alkotó kampányolt az autonóm felsőoktatás mellett.
Klasszikus

Márta emlékére játszik Kurtág György

Az új felvételen Mozart-mű hallható.
Színház

Feljelentés történt az SZFE-n zajló események miatt

Négy magánszemély tett bejelentést a rendőrségen az SZFE-ügy kapcsán – tudta meg a 24. hu. A Budapesti Rendőr-főkapitányság megerősítette, hogy felmerült a személyi szabadság megsértésének gyanúja, de más bűncselekmények miatt is vizsgálódnak.
Könyv

Az író, akinél Vámos Miklós sem jön rá a fordulatokra

Ezúttal a méltatlanul előítéletesen kezelt orosz irodalom egy képviselőjét ajánlja Vámos Miklós, aki e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

Mintha különböző játszmákon száguldoznánk végig

A PR-Evolution társulat legújabb előadása szituációkon, emberi játszmákon száguld végig, hogy a végén megtalálja a kiutat és a tanulható szeretet, az Agapé egyes állomásait. Nemes Zsófiával, a PR-Evolution Dance Company vezetőjével Péli Nagy Kata beszélgetett.
Tánc ajánló

Egy ősi jegesmedve is megjelenik a Recirquel legújabb előadásában

A Solus Amor időtlen térben kutatja a szeretet rétegeit. A monumentális légi balettben egy hatalmas jegesmedve-báb is feltűnik, ami a West Enden nagy sikerrel játszott War Horse című produkció élethű lóbábjait is készítő bábtervező, Janni Younge munkája.
Tánc magazin

70 éve a tánc szolgálatában

1950. október 14-én Állami Balett Intézetként nyitotta meg kapuit a mai Magyar Táncművészeti Egyetem. Az intézmény fennállása óta számos változás történt, a képzés mára a táncművészet teljes műfaji spektrumát lefedi. A különleges évfordulóról egy előadás keretében emlékeznek meg a Nemzeti Táncszínházban.
Tánc kult50

Társadalmi krízistánc – Duda Éva a Kult50-ben

Csodaország első ránézésre a legjobb hely, ahol elképzelhetjük az életünket: itt minden a mi szórakozásunkat szolgálja, és bármi megtörténhet, amire vágyunk. Ez azonban csak illúzió. A felszín alatt káosz uralkodik, a világ velejéig romlott. Természetesen nem véletlen, hogy a szociálisan érzékeny, kritikus gondolkodású Duda Éva éppen 2019-ben döntött úgy, hogy táncba ülteti ezt a témát.
Tánc interjú

„El lehet mondani az igazságot úgy, hogy ne fájjon” – Beszélgetés Keleti Évával

A Teréz körút egyik csodálatos bérházának klasszikus polgári lakásában ülünk Keleti Éva Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotográfussal. Otthona középpontjában az az óriási asztal áll, ami mellett minden vasárnap összegyűltek a család idősei és fiataljai, máskor pedig a hatvanas-hetvenes évek legnagyobb színészei, táncművészei, rendezői és koreográfusai foglaltak helyet. Ezekben a szobákban töltötte utolsó karácsonyát Róna Viktor, innen rohant át Keleti Éva segíteni, amikor a közelben lakó Orosz Adél hazatért újszülöttjével.