Tánc

Horváth Csaba: „A mozgás is eszköz a színház szolgálatában”

2017.06.10. 11:55
Ajánlom
A táncművészek az idén harmadik alkalommal ítélték oda a magyar színházi élet különleges alkotójának, Horváth Csabának, a Forte Társulat vezetőjének a művészeti ág legrangosabb elismerését, a Lábán Rudolf-díjat. Az elismerést Bartók V. vonósnégyesének koreográfiájával érdemelte ki. A művészt erről a munkájáról, valamint a Szkénében látható rendezéseiről kérdeztük.

- Hauptmann műve, a Patkányok mennyire mozgásszínház?

- Semennyire. Ez nem mozgásszínház. Az utóbbi évek általam készített előadásai már nem többek és nem kevesebbek, mint színházi produkciók, amelyben vannak bizonyos elemek, amelyek nagyobb hangsúlyt kapnak.

Horváth Csaba

Horváth Csaba (Fotó/Forrás: Dusa Gábor)

- Témái nagyon különbözőek. Hogyan választ darabot?

- Mindig olyan művet választok, ami engem érdekel, ami számomra fontos. Nincs arról szó, hogy a választott daraboknak meg kell felelnie a fizikai színház követelményeinek. A Patkányokat is azért választottam, mert érdekelt. Ebben például sokkal kevesebb mozgás van, mint általában a darabjaimban. Vannak bizonyos darabok, ahol nincs olyan mennyiségű szöveg, ott nyilván a mozgás a hangsúlyosabb. A Hauptmann-mű erőteljesen szövegszínház, ahol a szöveg karakterének óriási szerepe van a drámában. Ahány szereplő, annyiféleképpen beszélnek, mert más a társadalmi hátterük. Annyi mozgást vittem bele, amennyi erősíteni tudja a szöveget.  te országod  például egy teljesen más világ. A társadalom perifériáján élőkről szól a történet, ott máshogy kellett fogalmazni, másféle mozgásvilággal. Ahány darab, annyiféle a játéka a szövegnek és a mozgásnak.

- A nagy füzetben egyformán hangsúlyos a szöveg és a mozgás.

- A nagy füzet már akkor fizikai színház volt, amikor megszületett. A két fiú nagyon visszafogottan fogalmaz, miközben történetükben a fizikalitásnak konkrét jelentősége van. Azoknak a gyakorlatoknak, amelyeket ők végeznek nap mint nap, hogy túléljék körülményeiket, erőteljes testi hatásai is vannak. Ez volt az, ami engem megfogott abban a regényben. Azon túl, hogy a történet szép, az is fontos, hogy mennyire való nekünk. Ezzel némiképp ellentmondok magamnak, de ennek ellenére nem úgy választok darabot, hogy jól áll-e neki a fizikai színház vagy sem, mert maga a történet választ.

A nagy füzet -.Forte Trásulat

A nagy füzet -.Forte Trásulat (Fotó/Forrás: Photographer: Gabor Dusa)

- A Lábán Rudolf-díjat Bartók-koreográfiára kapta, de megszületett a Concerto is.

- Tavaly megkeresett Bérczes László és Dinnyés Dániel, hogy lenne-e kedvem létrehozni az Ördögkatlan Fesztiválra egy nagy szimfonikus zenekarral előadható művet. Felszabadultak a Bartók-jogok, így jutottam el a Concertóhoz.

- Ez az előadás sem úgy tánc, hogy tánc...

- Igen, annak is van egy története. Nyilván másféle dramaturgia, mint a táncé. A zene önmagában annyira inspiratív forrás, hogy sokszor nem is kell mellé történetet kreálni. Itt engem az érdekelt, hogy milyen közegben, milyen történelmi időszakban íródott ez a mű. Milyen érzéseket élt át a szerző, amikor elhagyta hazáját. Amerikában ez az első nagy mű, amit írt, tele fájdalommal, tele kérdésekkel, hazaszeretettel, a hazájára való utalással, honvággyal. Ezek a dolgok nagyon izgattak. Ebből, és természetesen a zenei inspirációból született meg az előadás.

- Táncosként indult és egy sajátos színházi nyelvet kidolgozó rendező lett. Vannak önálló produkciói és sok színházban közreműködik mint koreográfus.

- Előfordulok, igen. Nem vállalok el akármit, de ami izgat és izgalmasak tűnik, azt szívesen. Azért is örültem ennek a nagyon rangos díjnak, mert a Bartók-darabok előtt több mint tíz évig nem készítettem úgymond tánckoreográfiát. Bartók zenéje rendszeresen jelen van az életemben és nagyon jólesik, hogy a táncos szakma – amit én „hűtlenül” elhagytam – megjutalmazott ezzel az elismeréssel.

Forte Társulat - A te országod

Forte Társulat - A te országod (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

- Létrehozott egy sajátos színházi nyelvet, a felszabadult mozgásét, amellyel egyre több rendezésben találkozhatunk.

- Örülök, hogy ezt a színházi szakma is elfogadja. Ez egy olyan eszköz, amelynek a lehetőségei határtalanok. A szélsőségek világában élünk, s ezeknek a megfogalmazása a színházban is fontos. Az ember nem azzal foglalkozik, milyen eszközhöz nyúl, hanem azzal, hogy minden eszközt megragadjon azért, hogy valaminek a velejét, az eszenciáját, a lényegét megfogalmazza. A mozgás is eszköz a színház szolgálatában, amelynek az a feladata, hogy fokozza a mondanivaló, a kifejezés erejét.

Névjegy

Horváth Csaba 1968-ban született Veszprémben. Színházi rendező, koreográfus, a Forte Társulat alapítója és vezetője. A Táncművészeti Főiskola elvégzése után 1987–1992 között a Honvéd Együttes szólistája volt, dolgozott a Tranz Danz és a Sámán Színház művészeként. 2005-ben elvégezte a Színház- és Filmművészeti Egyetem koreográfus szakát. 1999 és 2006 között a Közép-Európa Táncszínház művészeti vezetője volt. 2006-ban megalapította a Forte Társulat, amelynek azóta is művészeti vezetője. 2006-2008 között a debreceni Csokonai Nemzeti Színház tánctagozatát vezette. 2009 óta a Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatója. Rendszeresen dolgozik külföldön is, 2017 őszén a philadelphiai Wilma Theatre társulatával fog dolgozni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Könyv

Depressziós? Olvasson krimit!

Természetesen senkit nem arra buzdítunk, hogy a szakember segítsége vagy esetleg a gyógyszeres kezelés helyett essen neki az Agatha Christie-összesnek, mert mire a végére ér, kutya baj. Annyit azonban kutatások nélkül is állíthatunk, hogy egy jó könyv fel tudja dobni az ember napját.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Vizuál

Így áll most a Liget-projekt – galéria

Töprengett mostanában azon, hogy haladhat a munka a Városligetben és a múzeumokban? Képek és átadási időpontok a cikkben.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc videó

Amikor a tánc találkozik a jelnyelvvel

Frenák Pál már rég kitalálta a kettő házasítását, sőt saját formanyelve egyik alapkövévé avatta, de itt egészen más, sokkal konkrétabb formában láthatjuk a találkozásukat.
Tánc ajánló

Csipkerózsika nővé válik

A Coincidance Társulat legújabb előadása, az Aurora egy olyan Csipkerózsika történet, amely Gyulai Júlia koreográfiájával a nővé válás univerzális történetét meséli el egy korántsem mindennapi táncelőadás formájában.
Tánc cirkusz

Elefántfürdetéssel indul a Cirkuszok Éjszakája

Idén is elefántfürdetéssel indul szombaton Balatonlellén a Cirkuszok Éjszakája. Az országos sorozat keretében a Magyar Nemzeti Cirkusz, a Richter Flórián Cirkusz, a Fővárosi Nagycirkusz, az Exit Cirkusz és az Eötvös Cirkusz várja különleges programokkal a közönséget.
Tánc recirquel társulat

Ukrán artisták, anyaföld és elemelkedés a Recirquel új előadásában

Idén is meghívást kapott a világ legnagyobb előadó-művészeti fesztiváljára a Recirquel. Ezúttal a Vági Bence által rendezett, hét világklasszis ukrán artistát felvonultató My Land című előadást viszi a társulat.
Tánc gyász

Elhunyt a Macskák koreográfusa

Gillian Lynne, 92 éves brit művész vasárnap este halt meg a londoni Princess Grace kórházban - közölte Twitter-üzenetben férje, Peter Land színész.