Tánc

Horváth Csaba: „A mozgás is eszköz a színház szolgálatában”

2017.06.10. 11:55
Ajánlom
A táncművészek az idén harmadik alkalommal ítélték oda a magyar színházi élet különleges alkotójának, Horváth Csabának, a Forte Társulat vezetőjének a művészeti ág legrangosabb elismerését, a Lábán Rudolf-díjat. Az elismerést Bartók V. vonósnégyesének koreográfiájával érdemelte ki. A művészt erről a munkájáról, valamint a Szkénében látható rendezéseiről kérdeztük.

- Hauptmann műve, a Patkányok mennyire mozgásszínház?

- Semennyire. Ez nem mozgásszínház. Az utóbbi évek általam készített előadásai már nem többek és nem kevesebbek, mint színházi produkciók, amelyben vannak bizonyos elemek, amelyek nagyobb hangsúlyt kapnak.

Horváth Csaba

Horváth Csaba (Fotó/Forrás: Dusa Gábor)

- Témái nagyon különbözőek. Hogyan választ darabot?

- Mindig olyan művet választok, ami engem érdekel, ami számomra fontos. Nincs arról szó, hogy a választott daraboknak meg kell felelnie a fizikai színház követelményeinek. A Patkányokat is azért választottam, mert érdekelt. Ebben például sokkal kevesebb mozgás van, mint általában a darabjaimban. Vannak bizonyos darabok, ahol nincs olyan mennyiségű szöveg, ott nyilván a mozgás a hangsúlyosabb. A Hauptmann-mű erőteljesen szövegszínház, ahol a szöveg karakterének óriási szerepe van a drámában. Ahány szereplő, annyiféleképpen beszélnek, mert más a társadalmi hátterük. Annyi mozgást vittem bele, amennyi erősíteni tudja a szöveget.  te országod  például egy teljesen más világ. A társadalom perifériáján élőkről szól a történet, ott máshogy kellett fogalmazni, másféle mozgásvilággal. Ahány darab, annyiféle a játéka a szövegnek és a mozgásnak.

- A nagy füzetben egyformán hangsúlyos a szöveg és a mozgás.

- A nagy füzet már akkor fizikai színház volt, amikor megszületett. A két fiú nagyon visszafogottan fogalmaz, miközben történetükben a fizikalitásnak konkrét jelentősége van. Azoknak a gyakorlatoknak, amelyeket ők végeznek nap mint nap, hogy túléljék körülményeiket, erőteljes testi hatásai is vannak. Ez volt az, ami engem megfogott abban a regényben. Azon túl, hogy a történet szép, az is fontos, hogy mennyire való nekünk. Ezzel némiképp ellentmondok magamnak, de ennek ellenére nem úgy választok darabot, hogy jól áll-e neki a fizikai színház vagy sem, mert maga a történet választ.

A nagy füzet -.Forte Trásulat

A nagy füzet -.Forte Trásulat (Fotó/Forrás: Photographer: Gabor Dusa)

- A Lábán Rudolf-díjat Bartók-koreográfiára kapta, de megszületett a Concerto is.

- Tavaly megkeresett Bérczes László és Dinnyés Dániel, hogy lenne-e kedvem létrehozni az Ördögkatlan Fesztiválra egy nagy szimfonikus zenekarral előadható művet. Felszabadultak a Bartók-jogok, így jutottam el a Concertóhoz.

- Ez az előadás sem úgy tánc, hogy tánc...

- Igen, annak is van egy története. Nyilván másféle dramaturgia, mint a táncé. A zene önmagában annyira inspiratív forrás, hogy sokszor nem is kell mellé történetet kreálni. Itt engem az érdekelt, hogy milyen közegben, milyen történelmi időszakban íródott ez a mű. Milyen érzéseket élt át a szerző, amikor elhagyta hazáját. Amerikában ez az első nagy mű, amit írt, tele fájdalommal, tele kérdésekkel, hazaszeretettel, a hazájára való utalással, honvággyal. Ezek a dolgok nagyon izgattak. Ebből, és természetesen a zenei inspirációból született meg az előadás.

- Táncosként indult és egy sajátos színházi nyelvet kidolgozó rendező lett. Vannak önálló produkciói és sok színházban közreműködik mint koreográfus.

- Előfordulok, igen. Nem vállalok el akármit, de ami izgat és izgalmasak tűnik, azt szívesen. Azért is örültem ennek a nagyon rangos díjnak, mert a Bartók-darabok előtt több mint tíz évig nem készítettem úgymond tánckoreográfiát. Bartók zenéje rendszeresen jelen van az életemben és nagyon jólesik, hogy a táncos szakma – amit én „hűtlenül” elhagytam – megjutalmazott ezzel az elismeréssel.

Forte Társulat - A te országod

Forte Társulat - A te országod (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

- Létrehozott egy sajátos színházi nyelvet, a felszabadult mozgásét, amellyel egyre több rendezésben találkozhatunk.

- Örülök, hogy ezt a színházi szakma is elfogadja. Ez egy olyan eszköz, amelynek a lehetőségei határtalanok. A szélsőségek világában élünk, s ezeknek a megfogalmazása a színházban is fontos. Az ember nem azzal foglalkozik, milyen eszközhöz nyúl, hanem azzal, hogy minden eszközt megragadjon azért, hogy valaminek a velejét, az eszenciáját, a lényegét megfogalmazza. A mozgás is eszköz a színház szolgálatában, amelynek az a feladata, hogy fokozza a mondanivaló, a kifejezés erejét.

Névjegy

Horváth Csaba 1968-ban született Veszprémben. Színházi rendező, koreográfus, a Forte Társulat alapítója és vezetője. A Táncművészeti Főiskola elvégzése után 1987–1992 között a Honvéd Együttes szólistája volt, dolgozott a Tranz Danz és a Sámán Színház művészeként. 2005-ben elvégezte a Színház- és Filmművészeti Egyetem koreográfus szakát. 1999 és 2006 között a Közép-Európa Táncszínház művészeti vezetője volt. 2006-ban megalapította a Forte Társulat, amelynek azóta is művészeti vezetője. 2006-2008 között a debreceni Csokonai Nemzeti Színház tánctagozatát vezette. 2009 óta a Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatója. Rendszeresen dolgozik külföldön is, 2017 őszén a philadelphiai Wilma Theatre társulatával fog dolgozni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Belenézhetünk Fischer Iván utazószekrényébe

Magyarósi Csaba vlogger a Fesztiválzenekar Müpa-maratonja előtt forgatott az együttessel, még Fischer Iván utazószekrényébe is benézhetett.
Könyv

Elhunyt Tandori Dezső

80 éves korában elhunyt Tandori Dezső író, költő, műfordító, az utóbbi évtizedek irodalmának koronázatlan és különc királya.
Zenés színház

A nép dívája: Renée Fleming 60 éves

Születésnapot ünnepel Renée Fleming, akinek hangját az opera mellett filmekben is gyakran hallani, és nálunk is koncertezett már.
Zenés színház

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.
Jazz/World

Kvíz: Mennyit tudsz a jazzről?

Összeállítottunk egy kérdéssort, hogy letesztelhesd, mennyire vagy otthon az amerikai, európai és magyar jazz múltjában és jelenében! A kérdések többségére megtalálod a választ a Fidelio cikkeiben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc galéria

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Tánc interjú

"Leonard Cohen jelen van velünk az egész előadás során"

A Les Ballets Jazz de Montréal együttese egyike a 2019-es Budapest Táncfesztivál külföldi fellépőinek. Dance Me című előadásuk kapcsán Louis Robitaille-t, a társulat művészeti vezetőjét kértük, hogy meséljen Leonard Cohen és a társulat különleges kapcsolatáról és a produkció létrehozásáról.
Tánc ajánló

Da Vinci életéről készült táncelőadás

Az 500 éve elhunyt Leonardo da Vinciről készített táncdarabot Da Vinci mosolya címmel Nemes Zsófia, a PR-Evolution művészeti vezetője.
Tánc ajánló

Reflektorfényben a táncművészet Magyarországon!

Egyedülálló magyarországi bemutatókkal, külföldi és hazai sztárokkal, formabontó előadásokkal készül Közép-Európa egyik legnagyobb tánceseménye, a Budapest Táncfesztivál. Február közepétől két hétig a táncvilág reflektora Budapestre irányul. A nemzetközi kulturális esemény idén a Nemzeti Táncszínház új épületének ünnepélyes megnyitójával veszi kezdetét február 15-én.
Tánc interjú

"A legfontosabb szempont, hogy mire van szüksége egy táncművésznek" - Interjú Ertl Péterrel

Négy év bizonytalanság után elkészült a Nemzeti Táncszínház új otthona a Millenáris Parkban, amit az intézmény nemzetközi rendezvényén, a február 16-án induló Budapest Táncfesztiválon avatnak fel. Ertl Péter igazgatót emellett a tao-változásokról is kérdeztük.