Tánc

Hová tart az emberiség?

2018.12.04. 10:25
Ajánlom
Duda Éva Utópia címmel készít új darabot társulata régi és új tagjaival közösen, amiben a jelen valóságával szembesít. A december 7-én és 8-án a Trafóban látható előadás a globális felmelegedés és a migráció, az emberi kapcsolatok és az elidegenedés témáját is érinti.

Az Utópia ajánlóját olvasva úgy tűnik, olyan konkrét, aktuális témákkal foglalkozik, amilyenekről a kortárs tánc előadások aligha szólnak.

Ez a darab a mából táplálkozik, és a jövőbe néz. Ebben a pillanatban óriási változások zajlanak a világban környezeti, társadalmi, politikai, tudományos téren, és ez elképesztő szélsőségeket eredményez, amikről felelősségünk beszélni művészként. Rengeteg minden, ami akár még ötven évvel ezelőtt futurisztikusnak tűnt, mára beteljesült. Természetes az is, hogy az ember önmagánál jóval okosabb gépeket használ, a fejlődés pedig exponenciálisan nő, rövidesen lehet már turistaként utazni a Holdra, de eközben számtalan háborús övezet van, konkrét népirtás zajlik Mianmarban, nem szűnnek a vallási, vagy faji megkülönböztetésből adódó konfliktusok.

Az Utópia című darab arra reflektál, hogy miközben óriási tudományos fejlődéseknek vagyunk a szemtanúi, az emberi világunk nem lesz élhetőbb, tehát humán fejlődésről egyáltalán nem beszélhetünk.

Hogy lehet ennyiféle témát összefogni egy darabban?

Mozaikszerűen dolgozom, fragmentumokat, tételeket dolgozunk ki a szereplőkkel, amik egyszer csak mágnesként összekapcsolódnak. Ezek időnként abszurd kontrasztokat eredményeznek. Például látunk olyan mikrotörténeteket, hogy mi zajlik ma egy tinédzser lány fejében, vagy mi van akkor, ha kirekesztünk valakit a mássága miatt. De szó van arról is, hogy mi történik egy tüntetésen. Tehát foglalkozunk személyes és kollektív ügyekkel is. Nagyon fontos számomra, hogy egy színházi előadás gondolatébresztő, akár felkavaró legyen. A mostani munkánál érzelmi hullámvasúton vagyunk, és nem szükséges messzire menni inspirációért, a környezetünk bővelkedik elképesztően szélsőséges jelenségekben. Tehát sokrétű előadás készül, amit főként az az egyszerű kérdés tart össze, hogy „hova tart az emberiség?”.

A témák sokrétűségéhez mérten a szereplőgárda is nagyon sokszínű.

Sosem voltam az uniformizálás híve, sosem törekedtem arra, hogy tökéletes és szinte egyforma külsővel rendelkező táncosokkal dolgozzak, mert a figurák, a különleges személyiségek vonzanak.

Most viszont külön célom is volt a diverzitást ilyen kis közösségen keresztül megmutatni, különbözőségük alkatilag, koruknál fogva is látványos, pont erre a sokszínűségre szeretném felhívni a figyelmet, arra, hogy mennyi szépség rejlik a különböző karakterek egymás mellett élésében.

Teljesen mindegy, hogy hol élsz: egy indiai kis srác, egy afrikai pap, vagy egy japán orvos esetében is a legfontosabb az lesz, hogy szeressenek és biztonságban érezzék magukat – ebben tökéletesen megegyezünk a világ minden pontján.

Duda_Eva_Tarsulat_foto_Csanyi_Krisztina2-101847.jpg

Utópia próba (Fotó/Forrás: Csányi Krisztina)

Több alkotószellemű táncos is van a csapatban. Hogyan dolgoztok?

Ha önálló kreációról beszélünk, akkor kreatív csapatmunka mentén dolgozom. Különféle felvetéseken, témákon, szituációkon keresztül alakul a munka, röviden összefoglalva én konkrét feladatokat adok, ők pedig ajánlatokat hoznak, amiből én kiguberálom a legszebb gyöngyszemeket. Tehát a végső forma nagyban múlik az ő kreativitásukon is. Sok új ember van a csapatban, akikkel még nem dolgoztam, például a Táncművészeti Egyetemen frissen végzett Rácz Réka és Taba Benjámin, de Ivanov Gáborral is csak érintőlegesen ismertük egymást, Weinemer Ádám Zénó és Gaál Juli a castingunkon keresztül kerültek be a csapatba. Kálid Artúrral már volt szerencsém dolgozni a Fridában, és szinte minden nap elérzékenyülök, hogy Lőrinc Kati elvállalta ezt a munkát.

Már előző munkád, a Frida is szétfeszítette egy táncelőadás kereteit és zenés színházi előadássá avanzsált. Ez esetben mennyire élsz majd a prózai, zenés színházi eszközökkel?

Én személy szerint a komplex színházi élmény felé törekszem, kihasználva a test verbális és nonverbális lehetőségeit is.

Volt egy pillanat a pályámon, amikor azt éreztem, szűk nekem a táncosi terep. A Fridában egyenértékű volt a mozgás, a zene, és a próza. Ebben az előadásban viszont a mozgáson van a hangsúly, ugyanakkor formanyelvét és a szerkezeti felépítését tekintve is a színház irányába húz. Nagyon szeretek színészekkel dolgozni, mert – bár testileg nincsenek olyan kvalitásaik, mint a táncosoknak – nagyon bátrak és jó hatással vannak a táncosokra és fordítva.

Duda_Eva_Tarsulat_foto_Csanyi_Krisztina3-102129.jpg

Utópia próba (Fotó/Forrás: Csányi Krisztina)


Néhány éve nevet változtattatok, pontosabban Duda Éva Társulat/ Movein Mission kettős néven szerepeltetek. Most viszont ismét a Duda Éva Társulat brand alatt fut az Utópia című darab.

Ennek a próbálkozásnak az volt az oka, hogy eleinte csak én csináltam darabokat az együttesnek, de aztán meghívtam nemzetközi alkotókat is, és úgy éreztem, nem fair, ha az én nevem alatt fut. De egyfelől nem szerettünk bele a Movein Mission névbe, nem tudtunk azonosulni vele, másfelöl pedig meg kellett értenem, hogy a Duda Éva Társulat egy brand lett. Így most megszavaztuk, hogy hagyjuk el.

Hogy érzékeled: a táncnak, mint fizikális platformnak milyen szerepe van ebben az egyre virtuálisabb, megfoghatatlanabb világban?

Azt látom, hogy az emberek borzasztó éhesek a saját testük valódi megélésére. Ahhoz, hogy igazán komfortosan érezzük magunkat a testünkben, szükséges egy-egy olyan mozgásforma, amin keresztül megismerjük ezt a „lakást”, amiben lakunk.

A tánc pedig, amellett, hogy nagyon felszabadító, a legősibb fizikai és szellemi képességeinket is megnyitó csatorna, ami erre tökéletesen alkalmas. Ha pedig ezen keresztül kapcsolódni is tudunk másokhoz, az már igazi eufória.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

10+1 kihagyhatatlan program a Múzeumok Éjszakáján

Tárlatvezetések, komoly- és könnyűzenei koncertek, filmvetítések, táncelőadások, kézműves foglalkozások és még táncház is vár minket a 2022-es Múzeumok Éjszakáján. Összegyűjtöttünk 10+1 helyszínt, amelyet semmiképp sem érdemes kihagyni június 25-én. 
Vizuál

Bereményi Géza belemegy a játékba

Élvezetes, szerethető és szívet melengető portréfilm lett a Bereményi kalapja, amelyet elsősorban az irónia hat át, mintsem a túlzott komolyság és drámaiság. Mindazonáltal szép, őszinte pillanatoknak is szemtanúi lehetünk a napjaink egyik legnagyobb alkotójáról szóló filmben.
Klasszikus

Visszatérés a Walhallába

A Covid miatti kényszerű kihagyás miatt idén végre visszatérhetett a Budapesti Wagner-napok közönsége a Müpába, ahol már az első fanfárként felcsendülő Walhalla-motívum közben sokan érezték, ismét egy különleges utazás részesei lehetnek. Beszámoló az első Ring-sorozatról és a Rienziről.
Klasszikus

Schiff András kapta az idei Bach-medált

A Lipcse városa által 2003-ban alapított díjat Johann Sebastian Bach műveinek kimagasló interpretációjáért ítélték oda Schiff Andrásnak. Korábban többek között Gustav Leonhardt, Sir John Eliot Gardiner, Ton Koopman, Nikolaus Harnoncourt vagy Robert Levin munkásságát ismerték el a díjjal.
Vizuál

Nyári hangulat a Virág Judit Galériában

Egry József, Csók István, Vaszary János, Szőnyi István egy-egy műve is megidézi a kánikulát a Virág Judit Galéria legújabb kiállításán. Az idén huszonöt éves galéria új, ingyenesen megtekinthető kamaratárlatán minden egyes alkotás megvásárolható.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Újra táncosok népesítik be a Millenáris Parkot

A Nemzeti Táncszínház – ismét megrendezve a 2019-ben életre hívott fesztiválját – a szabadban zárja az évadot, a Millenáris Parkba invitálva az érdeklődőket július 14. és 24. között.
Tánc hír

Váratlanul lemondott posztjáról a Párizsi Opera táncigazgatója

Aurélie Dupont június 16-án jelentette be, hogy július 31-ével távozik a tánctagozat éléről, mert személyes terveinek szeretné szentelni az idejét.
Tánc ajánló

A jövő táncos sztárjai Magyarországon

A Holland Nemzeti Balett tehetségkutató programjának fiatal táncosait két alkalommal, június 11-én és 12-én köszönthetjük a Nemzeti Táncszínházban, ahol a Shooting Stars című előadásukban a klasszikus balett határait feszegetve izgalmas, modern koreográfiákat állítanak színpadra.
Tánc ajánló

Modern est a klasszikus zene és a balett szerelmeseinek

Thierry Malandain Don Juan és Venekei Marianna Tűzmadarak című koreográfiáinak bemutatói mellett Jiří Kylián Petite Mort és Hat tánc című népszerű darabjai is láthatók a Magyar Nemzeti Balett Egyensúlyban című modern estjén június 3. és 11. között hat alkalommal az OPERA Eiffel Műhelyházában.
Tánc duna karnevál

Táncba öltözik a város – itt a 27. Duna Karnevál

Június 3. és 12. között újra karneváli hangulatban, nemzetközi és hazai fellépőkkel rendezik meg a 27. Duna Karnevált. Többek közt a FolKid Gyermek Népművészeti Fesztivál gálaestje, látványos felvonulás, hungarikumok bemutatása és június 10-én a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon nagyszabású gála várja az érdeklődőket.