Tánc

Így mentené meg a balettet az érdektelenségtől a sztárkoreográfus

2017.11.06. 12:58
Ajánlom
A francia születésű Benjamin Millepied missziójának tekinti a balett megújítását, jelenidejűvé tételét, és határozott elképzelései is vannak terve megvalósításához.

„A balettet ki kell végre hozni a vörös függöny takarásából” - vélekedik a koreográfus, aki egyébként Natalie Portman férje. „Ami fontos, hogy erős benyomást gyakoroljunk a nézőkre, és merjünk szembemenni a trendekkel. Különösen fontos ez abban az életkorban lévő nézőknél, akiknek figyelme a modern technológiáknak köszönhetően már a rövid, figyelemfelkeltő tartalmakra van kiélezve. Egy elgondolkodtató, erős darab ki tudja őket mozdítani a közönyből.

A függőségek társadalmában élünk, hozzunk hát létre függőséget okozó alkotásokat, és az emberek garantáltan vissza fognak térni egy újabb élményért!” - fogalmazott.

Millepied szerint azt sem lehet elvárni az emberektől, hogy tolongjanak a színházak pénztárainál táncelőadásokért sorban állva. „Nem arra kell koncentrálnunk, hogy a nézőket hogyan csalogassuk be a színházba. Ehelyett inkább azzal kéne foglalkozunk, hogy olyan, valóban elgondolkodtató, aktuális témákhoz nyúljunk, amiért érdemesnek érzi majd a néző a jegyvásárlást. Még az is lehet, hogy ehhez nekünk kell kilépnünk a színház négy fala közül, és új típusú kulturális eseményeket létrehoznunk.

De hangsúlyozottan fontos, hogy ne a felszínesség irányába mozduljunk nagyobb nézőszámban reménykedve”

- emelte ki. Millepied azt is rendkívül égető problémának látja, hogy a balett-társulatok összetétele nem tükrözi a társadalmi diverzitást. Éppen ezért nem találta helyét az egyik legnagyobb múltú együttes, a Párizsi Opera Balett élén, ahol 2014-ől 2016-ig volt balettigazgató.

Benjamin Millepied rasszistának tartja a Párizsi Operát

Kapcsolódó

Benjamin Millepied rasszistának tartja a Párizsi Operát

2016 elején Benjamin Millepied, Natalie Portman férje felállt a Párizsi Opera balett tagozatának éléről. Soha nem magyarázta meg igazán döntését. A róla készült friss dokumentumfilm azonban most bemutatja a művészeti igazgatása alatt benne zajló folyamatokat.

Azt mondtam a vezetőségnek, hogy az elveimmel összeférhetetlen, hogy egy 150 fehér bőrű táncosból álló társulatot vezessek. Erre az volt a válasz, hogy »pedig ez adja a társulat erejét«.

Ez egy olyan meccs volt velük szemben, amit egyszerűen elvesztettem” - mondja. Ekkor döntötte el, hogy visszatér az USA-ba, és megalapítja saját kortárs balettegyüttesét, az LA Dance Projectet.

Azóta is a sokszínűséget és az egyenlőséget tűzte zászlajára Millepied. Szerinte például az egyik legnagyobb probléma, hogy nincsenek női koreográfusok, vagy csak nagyon kevés.

„Azt gondolom, ha a balettiskolák missziójuknak tekintenék, hogy koreográfiai gondolkodást is tanítsanak, akkor több nő venné a bátorságot az alkotáshoz.

Sokkal izgalmasabb lenne a balettélet, ha nem csak férfi szemszögből megfogalmazott darabokat láthatnánk. Ez olyan, minthogy nem leszel addig zeneszerző, ameddig csak zenész vagy. A komponálást tanulni kell. Jelenleg a balett az egyetlen művészeti forma, ami úgy működik, hogy valaki kitalálja, hogy koreográfus lesz, és teljes mértékben önállóan kell kitaposnia magának ezt az utat” - vélekedik.

Benjamin Millepied

Benjamin Millepied (Fotó/Forrás: Dominique Charriau / Getty Images Hungary)

Millepied reagált az American Ballet rezidens koreográfusának, Alekszej Ratmanszkijnak nemrégiben nagy port kavart kijelentésére is, miszerint a balettban nincs olyan, hogy nemi egyenlőség, és „neki ez kényelmes is ebben a formában”. Millepied szerint ez egy nagyon szerencsétlen elgondolás, ugyanakkor

arra is figyelmeztet, hogy jó lenne, ha csak az szólalna meg a témában, akinek valóban van is mit mondania.

Tehát nem kell mindenkinek rögtön a nőket reprezentálni a táncban. „mint ahogy a filmművészetben sem kell mindenkinek a homoszexualitásról vagy a latinamerikaiak helyzetéről filmet rendeznie”. Mindenkinek más mondanivalója van, és csak olyan témába érdemes belevágni, amihez valóban köze van az adott alkotónak.

Ő maga például nemrégiben I Feel The Eart Move címmel rendezett darabot, amiben a jelenlegi társadalmi-politikai helyzetről alkotott benyomásait fogalmazta meg. A darab ötlete a 2015 novemberi párizsi terrortámadások idején fogant meg benne, és arról szól, hogy a Föld jelenleg nem egy biztonságos hely. „A földrengés ötlete ebben a darabban egy allegória, ami a jelenlegi helyzetet írja le. Nincs ugyanakkor határozott narratíva, szeretném, ha a nézők maguk alkotnák meg a saját olvasatukat” - fogalmazott Millepied. A koreográfus ezt egyébként alkotói ars poetikájának is tartja.

Stravinsky is azt mondta: »A zenémet kutyáknak és gyerekeknek írom, mert ők értik a legojobban«. Meg kell hagyni tehát a nézőknek az értelmezés szabadságát.

(forrás: www.pri.org)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Bösendorfer zongorát hallunk Érdi Tamás új Beethoven-lemezén

Mindig, mindenhol a Steinway, most viszont egy olyan lemez jelent meg, amelyen Bösendorfer-zongora szól. De korántsem ez Érdi Tamás felvételének érdeme.
Klasszikus

Ha a rezesek viccelni kezdenek...

... csinálják úgy, mint ez az öt plusz egy fickó. Most, amikor kis hangszórókon hallgatunk zenét, mindennél fontosabb, hogy megismertessük a legkisebbekkel az élő zene izgalmait. A Brass In Five harsány humorral és a hangszereik sokféle hasznosításával végzik ezt a munkát.
Jazz/World

Visszahelyezik a verset ősi jogaiba – 50 éves a Kaláka

Idén ötvenéves a Kaláka zenekar, akinek dalain már több generáció nőtt fel. A jubileumot november 30-án a Müpában is megünneplik, ennek kapcsán kérdeztük Gryllus Dánielt a vers szerepéről, a gyerekközönségről és Latinovits Zoltánról.
Vizuál

Milyen volt Jeney Zoltán kapcsolata a filmmel?

Jeney Zoltánra emlékezik a Magyar Nemzeti Filmalap. Az október végén elhunyt zeneszerzőt talán sokan a Jób lázadása, a Szindbád és a Kincskereső kisködmön filmzenéiért ismerték. Négy alkotása most ingyen elérhető az interneten.
Vizuál

Tölts egy napot Woody Allennel

November 28-án érkezik a hazai mozikba Woody Allen legújabb filmje, az Egy esős nap New Yorkban. Ebből az alkalomból Woody Allen-napot tartanak a Kino Cafe Moziban, a mester utóbbi években készített legjobb filmjeivel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc gyász

Elhunyt Hegedűs Judit balettművész, Simándy József özvegye

Életének 85. esztendejében elhunyt Hegedűs Judit balettművész, aki már 14 évesen debütált az Operaházban, később negyedszázadon át a társulat megbecsült tagja volt.
Tánc magazin

"Ő volt A balerina" – 30 éve halt meg Lakatos Gabriella

Lakatos Gabriella az 1945 utáni magyar balettművészet egyik legnagyobb csillaga volt, akit semmi sem tántorított el a színpadtól: nyugdíjazása után énekes karriert épített. A táncos díva 1989. november 12-én hunyt el.
Tánc ajánló

Velekei László másodszor is táncszínpadra állítja az Anna Kareninát

Két évvel ezelőtt már készített egy táncszínpadi adaptációt Tolsztoj regényéből a GGTánc Eger és a Miskolci Balett közös produkciójaként. Most saját társulata, a Győri Balett számára készített friss koreográfiát Veleki László, ami november 9-én debütál Győrben, december 21-én pedig a Müpában.
Tánc ajánló

A Nemzeti Táncszínházban várnak az éjszaka csodái

4 év és 19 teltházas előadás után búcsúzik a Trafótól Az éjszaka csodái. A Weöres Sándor ihlette vizuális trip új helyen, a Nemzeti Táncszínházban kerül repertoárra, először november 7-én.
Tánc interjú

"Annyira hittünk ebben az őrületben, hogy a falon is átmentünk volna"

Negyven éve az akkori végzős klasszikus balett-évfolyam forradalmi hevülettől fűtve úgy döntött, társulatot alapít, és radikálisan új irányokat keres a táncművészeten belül. A Győri Balettről Kiss Jánost kérdeztük, akinek ez az utolsó évada társulatigazgatóként.