Tánc

Így mentené meg a balettet az érdektelenségtől a sztárkoreográfus

2017.11.06. 12:58
Ajánlom
A francia születésű Benjamin Millepied missziójának tekinti a balett megújítását, jelenidejűvé tételét, és határozott elképzelései is vannak terve megvalósításához.

„A balettet ki kell végre hozni a vörös függöny takarásából” - vélekedik a koreográfus, aki egyébként Natalie Portman férje. „Ami fontos, hogy erős benyomást gyakoroljunk a nézőkre, és merjünk szembemenni a trendekkel. Különösen fontos ez abban az életkorban lévő nézőknél, akiknek figyelme a modern technológiáknak köszönhetően már a rövid, figyelemfelkeltő tartalmakra van kiélezve. Egy elgondolkodtató, erős darab ki tudja őket mozdítani a közönyből.

A függőségek társadalmában élünk, hozzunk hát létre függőséget okozó alkotásokat, és az emberek garantáltan vissza fognak térni egy újabb élményért!” - fogalmazott.

Millepied szerint azt sem lehet elvárni az emberektől, hogy tolongjanak a színházak pénztárainál táncelőadásokért sorban állva. „Nem arra kell koncentrálnunk, hogy a nézőket hogyan csalogassuk be a színházba. Ehelyett inkább azzal kéne foglalkozunk, hogy olyan, valóban elgondolkodtató, aktuális témákhoz nyúljunk, amiért érdemesnek érzi majd a néző a jegyvásárlást. Még az is lehet, hogy ehhez nekünk kell kilépnünk a színház négy fala közül, és új típusú kulturális eseményeket létrehoznunk.

De hangsúlyozottan fontos, hogy ne a felszínesség irányába mozduljunk nagyobb nézőszámban reménykedve”

- emelte ki. Millepied azt is rendkívül égető problémának látja, hogy a balett-társulatok összetétele nem tükrözi a társadalmi diverzitást. Éppen ezért nem találta helyét az egyik legnagyobb múltú együttes, a Párizsi Opera Balett élén, ahol 2014-ől 2016-ig volt balettigazgató.

Benjamin Millepied rasszistának tartja a Párizsi Operát

Kapcsolódó

Benjamin Millepied rasszistának tartja a Párizsi Operát

2016 elején Benjamin Millepied, Natalie Portman férje felállt a Párizsi Opera balett tagozatának éléről. Soha nem magyarázta meg igazán döntését. A róla készült friss dokumentumfilm azonban most bemutatja a művészeti igazgatása alatt benne zajló folyamatokat.

Azt mondtam a vezetőségnek, hogy az elveimmel összeférhetetlen, hogy egy 150 fehér bőrű táncosból álló társulatot vezessek. Erre az volt a válasz, hogy »pedig ez adja a társulat erejét«.

Ez egy olyan meccs volt velük szemben, amit egyszerűen elvesztettem” - mondja. Ekkor döntötte el, hogy visszatér az USA-ba, és megalapítja saját kortárs balettegyüttesét, az LA Dance Projectet.

Azóta is a sokszínűséget és az egyenlőséget tűzte zászlajára Millepied. Szerinte például az egyik legnagyobb probléma, hogy nincsenek női koreográfusok, vagy csak nagyon kevés.

„Azt gondolom, ha a balettiskolák missziójuknak tekintenék, hogy koreográfiai gondolkodást is tanítsanak, akkor több nő venné a bátorságot az alkotáshoz.

Sokkal izgalmasabb lenne a balettélet, ha nem csak férfi szemszögből megfogalmazott darabokat láthatnánk. Ez olyan, minthogy nem leszel addig zeneszerző, ameddig csak zenész vagy. A komponálást tanulni kell. Jelenleg a balett az egyetlen művészeti forma, ami úgy működik, hogy valaki kitalálja, hogy koreográfus lesz, és teljes mértékben önállóan kell kitaposnia magának ezt az utat” - vélekedik.

Benjamin Millepied

Benjamin Millepied (Fotó/Forrás: Dominique Charriau / Getty Images Hungary)

Millepied reagált az American Ballet rezidens koreográfusának, Alekszej Ratmanszkijnak nemrégiben nagy port kavart kijelentésére is, miszerint a balettban nincs olyan, hogy nemi egyenlőség, és „neki ez kényelmes is ebben a formában”. Millepied szerint ez egy nagyon szerencsétlen elgondolás, ugyanakkor

arra is figyelmeztet, hogy jó lenne, ha csak az szólalna meg a témában, akinek valóban van is mit mondania.

Tehát nem kell mindenkinek rögtön a nőket reprezentálni a táncban. „mint ahogy a filmművészetben sem kell mindenkinek a homoszexualitásról vagy a latinamerikaiak helyzetéről filmet rendeznie”. Mindenkinek más mondanivalója van, és csak olyan témába érdemes belevágni, amihez valóban köze van az adott alkotónak.

Ő maga például nemrégiben I Feel The Eart Move címmel rendezett darabot, amiben a jelenlegi társadalmi-politikai helyzetről alkotott benyomásait fogalmazta meg. A darab ötlete a 2015 novemberi párizsi terrortámadások idején fogant meg benne, és arról szól, hogy a Föld jelenleg nem egy biztonságos hely. „A földrengés ötlete ebben a darabban egy allegória, ami a jelenlegi helyzetet írja le. Nincs ugyanakkor határozott narratíva, szeretném, ha a nézők maguk alkotnák meg a saját olvasatukat” - fogalmazott Millepied. A koreográfus ezt egyébként alkotói ars poetikájának is tartja.

Stravinsky is azt mondta: »A zenémet kutyáknak és gyerekeknek írom, mert ők értik a legojobban«. Meg kell hagyni tehát a nézőknek az értelmezés szabadságát.

(forrás: www.pri.org)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Díjat nyert Cserhalmi György és Dunai Tamás Los Angelesben – Nézd meg közös kisfilmjüket!

Az Independent Short Awards online gáláján havi szinten díjazza a fesztiválra beküldött, hazájukban már sikerrel bemutatott alkotásokat. A véletlenszerűen kiválasztott és meghívott szakértők a nagy kitüntetésekhez hasonlóan itt is különböző kategóriákban értékelik a műveket, amikkel a világ minden tájáról lehet pályázni.
Plusz

Petőfi menedzsere – Takács Ákos a Kult50-ben

Ezreket mozgat meg, százezreket ér el. A Red Bull Pilvaker ötletes performance-ként indult, mára viszont komoly misszióvá vált, amely kreatív módon népszerűsíti a magyar irodalmat a fiatalok körében. Ötletgazdája, Takács Ákos talán maga sem gondolta az elején, hova jut majd el a kezdeményezésük.
Zenés színház

A legkiemelkedőbb művészeket díjazták a Magyar Operett Napján

Immár hagyomány, hogy a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre születésének és Lehár Ferenc halálának évfordulóján – amit 2002 óta a Magyar Operett Napjaként tartanak számon – díjazza az évadban legjobb teljesítményt nyújtó színészeket.
Színház

Kováts Kriszta: Az SZFE-s fiataloknak érezniük kell: nincsenek egyedül!

Múltról és jelenről, elismerésekről, kiállásról és természetesen az SZFE ügyről is beszélgettünk Kováts Krisztával. A Jászai Mari-díjas színésznő nemrégiben vehette át – maszkban – a Pro Artis Erzsébetvárosért díjat, amit értékteremtő művészeti tevékenységéért és kimagasló alkotómunkája elismeréseként kapott.
Könyv

Zsigerien ismerős történetek Szöllősi Mátyás új könyvében

Feszes, izgalmas és jelenkori próza Szöllősi Mátyás új kötete, amely két elbeszélést tartalmaz. Párdarabok: az egyik kíméletlen gyomros jelenkorunk Magyarországáról. A másik viszont gyönyörű katarzis a figyelmes olvasó számára. Spoilermentes kritika.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Lengyel avantgárd a tánc nyelvén

Gergye Krisztián legújabb összművészeti produkciója Magdalena Abakanowicz lengyel képzőművész alkotásai nyomán jeleníti meg a misztikus, mítikus, mitologikus világok összefonódását, ahol az örök mozdulatlanságra ítélt alakok egyszer csak életre kelnek.
Tánc hír

Operából a táncszínpadra a Nemzeti Táncszínházban

Az Inversedance-Fodor Zoltán Társulat különleges vállalkozásba kezdett, amikor Puccini egyik legszebb és legtöbbet játszott művét fordították át a tánc nyelvére. A Bohémélet november 6-án kerül bemutatásra a Nemzeti Táncszínház nagytermében.
Tánc kult50

Egy valódi danseur noble – Balázsi Gergő Ármin a Kult50-ben

Fiatal kora ellenére díjak egész sorával büszkélkedhet a Magyar Nemzeti Balett principálja, Balázsi Gergő Ármin, aki 2019-ben „Az évad legjobb férfi táncművésze” cím mellett megkapta a Junior Prima Díjat is.
Tánc interjú

Mintha különböző játszmákon száguldoznánk végig

A PR-Evolution társulat legújabb előadása szituációkon, emberi játszmákon száguld végig, hogy a végén megtalálja a kiutat és a tanulható szeretet, az Agapé egyes állomásait. Nemes Zsófiával, a PR-Evolution Dance Company vezetőjével Péli Nagy Kata beszélgetett.
Tánc ajánló

Egy ősi jegesmedve is megjelenik a Recirquel legújabb előadásában

A Solus Amor időtlen térben kutatja a szeretet rétegeit. A monumentális légi balettben egy hatalmas jegesmedve-báb is feltűnik, ami a West Enden nagy sikerrel játszott War Horse című produkció élethű lóbábjait is készítő bábtervező, Janni Younge munkája.