Tánc

"Igyekszem a munkát analitikusan megközelíteni"

2015.08.18. 08:49
Ajánlom
Olasz vendégelőadás, Japán Kertbe rendezett japán produkció, magyar rezidens alkotók és kritikai workshop is várja idén az L1danceFestre látogató táncszeretőket. Az L1 Egyesület elnökével, Varga Zsolttal a szeptemberben tizennegyedszer megrendezésre kerülő fesztiválról beszélgettünk. INTERJÚ

- Eredeti végzettséged szerint villamos üzemmérnök vagy. Hogy lesz egy villamosmérnökből kortárs táncelőadó-zenész-zeneszerző?

- Engem végül is mindig a zene érdekelt, de anno arra gondoltam, jól fog jönni valamilyen biztos, polgári szakma is. Megszereztem a mérnöki végzettséget, de egy percet sem dolgoztam a szakmában, inkább összehoztam még egy német nyelvtanári diplomát is. Közben persze zenéltem, tanítottam, aztán a második diplomám után már csak a zenével foglalkoztam.

- Más szemlélettel közelítesz emiatt a zenéhez és a tánchoz?

-  Ezen soha nem gondolkoztam el igazán, nem vagyok egy önelemző típus. Azt tudom magamról, hogy ha valamilyen új feladat áll előttem, például el kell sajátítanom vagy létre kell hoznom valamit, akkor igyekszem a munkát módszeresen és analitikusan megközelíteni - de persze csak a számomra elviselhető mértékig. Ez talán annak köszönhető, hogy sokat jártam egyetemre, és bizonyos megközelítéseket, attitűdöket jó mélyen magamba szívtam.

- 2011 óta vagy az L1 Egyesület elnöke. Pontosan milyen tevékenységgel veszel részt az egyesületi munkában a hétköznapokban?

-  Mivel az egyesület alapszabálya szerint az elnök látja el az ügyintézői és képviseleti feladatokat, ezért igyekszem ezekre koncentrálni, és kevésbé a művészeti tevékenységre. Vagyis intézem a legkülönbözőbb hivatalos ügyeket, részt veszek a pályázati munkában, postára járok, könyvelek. Cipelem Ladjánszki Mártával karöltve a hazai nonprofit szervezetekre kirótt, szinte már büntető jellegű adminisztratív batyut, tűröm a folyamatos megalázást az államhatalom részéről, próbálok örülni a csepegtetett alamizsnáknak. Mindeközben pedig igyekszem befogadni azt a hatalmas kreatív energiát, ami részben a saját tagságunk, részben pedig a nagyobb hazai és nemzetközi szintér felől érkezik.

- Jelenleg is dolgozol a kölni IPtanz-cal. Hogyan indult a közös munka és mire számíthatunk a mostani fesztiválon a tanzSTOPP című előadás második részében?

- A közös munkánk úgy indult, hogy Ilona Pászthy látott, hallott engem zenélni itt Budapesten a Márti Love to give című előadásában valamint a Koroknai-Ladjánszi-Varga hármas Mezon Temporary című performaszában, és ezután meghívott a tanzSTOPP trilógia első állomásához zenét csinálni. Idén pedig már az ötödik együttműködés közepén vagyunk. A time4 című előadást olyan nézőknek ajánlom, akit érdekel, hogyan lehet izgalmasan használni a teret, a vizuális elemeket, a vetítést, a zenét, s amelyek a megszokottnál intenzívebb, közelibb befogadói élményt ígérnek.

- Melyik ország lesz az idei fesztivál fókuszában?

- Idén először lesznek olasz vendégeink, ráadásul rögtön két alkotó mutatkozik be. Az egyik Fracesca Foscarini, aki egy izgalmas, kiemelkedő képességekkel rendelkező fiatal alkotó-előadó, a másik pedig Silvia Gribaudi, aki pedig az egyik tagunk, Fülöp Laci ajánlásával került be az idei programba, s egy öregkorral foglalkozó alkotásával szerepel a fesztiválon. Az idei év abban is az első, hogy sikerül a Budapesti Olasz Kultúrintézettel is együttműködni a program megvalósításában. Japán képviseletében idén Ismaera Takeo Ishii előadását lehet megtekinteni, stílusosan a CEU Japán Kertjében és ráadásul ingyen. Ezen kívül Ismaera a Magyar Táncművészeti Főiskolán fog egy butoh alapú kortárstánc kurzust tartani, ami egy már meglévő együttműködés folytatása, hisz idén harmadik alkalommal fogad be az MTF kurzust a vendégművészeinktől. Ráadásul Ismaera mellett most a szlovák táncművész, Jaro Viňarský is tart egy kortárstánc kurzust, ami így együtt azért egy meglehetősen erős kínálat. 

- Kik az idei magyar rezidens alkotók?

- Idén is öten alkotják rezidenseink elegyét a hazai és nemzetközi kortárstánc- és előadóművészeti szcéna legkülönbözőbb szegleteiből: Dömötör Judit táncos, pszichológus, Valencia James független előadó, kutató, Monojlovits Eszter táncos, gyermekpedagógus, szervező, Sándor Zita tánckritikus, valamint Benjamin R. Jarrett, aki saját bevallása szerint egyben apa, férj, feminista, táncos, alkotó és tanár. Színes csokor.

- Ahogy az eddigi években is, kritikai workshoppal egészül ki a fesztivál. Hogy látjátok, milyen kritikaírás irányába kellene eltolni, fejleszteni a hazai újságírást? Mi a gond a jelenlegi állapottal?

- Számomra talán két dolog a legszembetűnőbb. Az egyik, hogy míg egyre több új, fiatal alkotó és előadó tűnik fel és kapnak bemutatkozási lehetőséget, akik meghatárózóvá is válnak, addig a leghangadóbb kritikusok 10-15 éve vagy még régebben dolgoznak, kevés a friss hang, az egyedi stílus. A másik pedig, hogy a kritikus mintha még mindig egyfajta "mennyei trón" körül és - tisztelet a kivételnek - megszólíthatatlanul megkérdőjelezhetetlen kijelentéseket tesz. Eközben meg a közönségnek, ha valamit nem értene, a tapson kívül semmilyen reakcióra nincs módja. Maximum elolvashat valamit, ahol elmondják neki a "tutit". Éppen ezért az L1danceFest keretein belül negyedik alkalommal szervezünk kritikai workshop-ot olyan érdeklődő szakírok számára, akik így egy többnapos labormunka keretében mélyülhetnek el a tevékenységükben és keresgélhetik, ízlelgethetik saját hangjukat, mondanivalójukat. Tapasztalataiknak és látottaknak hangot is adnak egy nyilvánosan elérhető blogon (http://dancescript.blogspot.hu/), ahol Echoes címen jelennek meg magyar és sok esetben angol nyelven is észrevételeik, visszhangjaik. Ezen kívül minden előadás után beszélgetésre invitáljuk a nézőket az aznapi alkotókkal, előadókkal lehetőséget nyújtva egy olyan párbeszédre, amelyben bárki bárkitől megkérdezhet bármit megszégyenülés és tekintélyvesztés terhe nélkül, közelebb kerülve egy közös megértéshez.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Zseni volt” – Végső nyugalomra helyezték Kocsár Miklóst

Családja, tisztelői, barátai és pályatársai végső búcsút vettek pénteken Kocsár Miklós Kossuth-díjas zeneszerzőtől a budapesti Farkasréti temetőben.
Tánc

„Ha táncolsz, akkor biztos te is tütüben tolod” – Férfi táncosokat kérdeztünk a nemi sztereotípiákról

A #BoysDanceToo kampány kapcsán kíváncsiak lettünk arra, valóban ki vannak-e téve a férfi táncosok a negatív sztereotípiáknak. Klasszikus balett, modern- és kortárs táncosokat kérdeztünk személyes tapasztalataikról.
Színház

A Radnótié a legjobb előadás a kritikusok szerint

Székely Csaba 10 című darabja a legjobb új magyar dráma díját is elhozta, míg a Sebestyén Aba rendezte előadás zenéjét is díjazták a Színikritikusdíj-átadón, ahol a színpadra lépők közösen főzték meg a szakma paprikás krumpliját.
Vizuál

Elhunyt Sára Sándor

Életének 86. évében elhunyt Sára Sándor Kossuth-nagydíjas és Balázs Béla-díjas operatőr, filmrendező, a nemzet művésze, az egykori Duna Televízió első elnök-főigazgatója  2019. szeptember 22-én.
Könyv

Újabb portréfilm készült Nádas Péterről

A tavalyi Nagyon sajnálom után újabb portréfilm mutatja be egyik legnagyobb kortárs prózaírónkat. A Természetes ellenfényt október 3-án mutatják be a Cirko-Gejzírben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

„Ha táncolsz, akkor biztos te is tütüben tolod” – Férfi táncosokat kérdeztünk a nemi sztereotípiákról

A #BoysDanceToo kampány kapcsán kíváncsiak lettünk arra, valóban ki vannak-e téve a férfi táncosok a negatív sztereotípiáknak. Klasszikus balett, modern- és kortárs táncosokat kérdeztünk személyes tapasztalataikról.
Tánc hír

Jelentkezz az első urban dance vs. kortárs tánc párbajra!

Első alkalommal találkozik a két műfaj a Trafóban október 4-én. Ezen a napon nem a különbségek számítanak, csak a mozgás szenvedélyes szeretete. Bár versenyre kelnek a táncosok, a párbaj célja a tanulás és a tudásmegosztás.
Tánc ajánló

A zsonglőrködés forradalmára a Trafóban játszik az érzékeinkkel

A világ egyik legnagyobb zsonglőrjeként számontartott Jérôme Thomas és társulata a Magnétic című előadással mutatkozik be a Trafóban szeptember 20-án és 21-én.
Tánc kulturális örökség napjai

Járt már balettórán? Most érdemes benézni a Táncművészeti Egyetemre

Nyílt balett- és néptáncóra, könyvbemutató, épületbejás, jelmezek és berendezett enteriőr várja a látogatókat a kulturális örökség napjai alkalmából a Magyar Táncművészeti Egyetemen szombaton.
Tánc interjú

A finn művész, aki rengeteget tesz a magyar kortárs táncért: Jenna Jalonen

Az 5. dunaParton négy ízben is színpadra lép a 16 éves kora óta főleg Magyarországon élő Jenna Jalonen, akivel nyelvi és kulturális különbségekről és eltérő nézői reakciókról beszélgettünk.