Tánc

Ilyen az, ha valaki a vezénylés helyett végül a koreografálást választja

2017.05.24. 17:15
Ajánlom
Emanuel Gat sokáig karmesternek készült, de végül a világ egyik legjobb koreográfusa lett. Zenei múltját azonban ha akarná, sem tudná letagadni: május 26-án és 27-én egy Stravinsky-ra és Glenn Gouldra építő koreográfiával jön a Trafóba.

A marokkói-izraeli gyökerű tánclegenda a Stravinsky Tavaszi áldozatából készült SACRE eredeti változatával, a Sacre du printemps című előadással robbant be a köztudatba. A darabot a Trafó is meghívta 2009-ben Budapestre, s itthon is hangos sikert aratott. A produkcióban forró salsa keveredik komolyzenei pompával, összjátékuk pedig megmutatja Stravinsky legmaibb arcát. „Ördögi koreográfusi ötlet káprázatos megvalósításának vagyok tanúja: a laza, csajozós páros tánc tökéletesen együtt lüktet a súlyos, modern-barbár komolyzenével, majd Stravinsky rendszeresen ledobja magáról a bulizós örömtáncot, de csak azért, hogy némi elszédelgés vagy kirepülés után újra visszafogadja. Közben - szünet nélkül - drámai feszültség vibrál” -írta róla Kutszegi Csaba akkor.

Emmanuel Gat: Sacre

Emmanuel Gat: Sacre

A GOLD szintén egy korábbi darab átdolgozása, mégpedig a 2013-as The Goldlandbergs-é, mely Glenn Gould kanadai zongoraművész munkáiból indul ki. Emanuel Gat koreográfiája táncművészeti párja lehetne a zongorista zenei világának, hiszen mindketten zseniálisan ötvözik az érzékiséget az intellektuális fegyelemmel és az elemi érzelmekkel. Az előadásban Gat a Goldberg-variációk interpretációját és egy költői rádiós dokumentumjátékot (The Quiet in the Land) kever egymásra. A produkció intenzív összejátszása zenének és táncnak, melyen keresztül mély emberi viszonyok bontakoznak ki.

Maga Emmanuel Gat így fogalmazta meg alkotói attitűdjét:

Kizárólag a táncban és csakis abban keresem a válaszokat. Ha más médiumokat is használnék, az olyan lenne, mintha azt gondolnám, hogy vannak dolgok, amelyeket a tánc nem képes kifejezni. Inkább arra törekszem, hogy egyetlen kifejezőeszköz minden lehetőségét kiaknázzam, mint hogy többféle eszközt használjak 20%-os hatásfokon”.

Emanuel Gat első önálló koreográfiáját Bach zenéjére készítette 1994-ben. Saját társulatát 2004-ben alapította, miután a gázai övezet közeléből Franciaországba költözött. A Trafóban 2009-ben a Tavaszi áldozat mellett a Téli utazással mutatkozott be, majd 2010-ben megint körbejárta a Téli utazás témáját és bemutatta a Téli variációkat. 2012-ben visszatért a folyamatosságon alapuló Brilliant Corners-zel, majd 2015-ben a Plage Romanique-kal.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Új kezdet – a Hungarian Quartet első koncertje Perényi Miklós közreműködésével

Keller András - világhírű hegedűművész, a Keller Quartet alapítója és a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója által frissen életre hívott, egész pontosan újjáalakított Hungarian Quartet első koncertjét hallhatja a közönség 2019. január 4-én a Zeneakadémia nagytermében.
Zenés színház

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.
Vizuál

Ezeket nézze meg a gyerekkel decemberben!

Mutatjuk milyen gyerekfilmek érkeznek a magyar mozikba decemberben, akár az ünnepekre készülésként, akár arra, hogy lekösse a kicsiket az iskolai szünetben.
Klasszikus

Baráth Emőke női zeneszerző műveiből készített új lemezt

A 17. velencei énekes-zeneszerzőnő művei szerepelnek Baráth Emőke és az Il Pomo d’Oro új lemezén, amely az Erato kiadásában jelenik meg.
Klasszikus

Yo-Yo Ma követte Joshua Bell példáját, és egy montreali metróban adott koncertet

Egy Bach-darab mellett Leonard Cohen Hallelujah című dalát is eljátszotta, a közönség vele énekelt.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

„Nem pusztán aktuálpolitika” – Angelus Iván a kortárstánc képzés beszüntetéséről

A Budapest Kortárstánc Főiskola intézményalapító rektora a táncművész alapképzés és tanár mesterképzés megszüntetésével kapcsolatban árult el részleteket.
Tánc ajánló

Ezekben a feldolgozásokban láthatod idén A diótörőt

Vannak, akik számára nem telhet el az adventi időszak Csajkovszkij klasszikusa nélkül. Nekik igyekszünk segíteni gyűjtésünkkel.
Tánc hír

„Egy független szellemi műhelyt veszít az ország” – A Lábán Rudolf-díj kuratóriumának közleménye

A Budapest Kortárstánc Főiskola képzéseinek megszűnése kapcsán adott ki közleményt az elismert tánckritikusokból álló bizottság.
Tánc magazin

300 szólóval ünneplik Merce Cunninghamet

Jövő áprilisban Londonban, New Yorkban és Los Angelesben is nagyszabású előadással ünneplik a formabontó koreográfus 100. születésnapját, amit streamelni is fognak a világhálón keresztül.
Tánc hírek

Támogasd a sérült táncosokkal dolgozó Artman Egyesületet!

„Akadálymentesítésre a lelkekben is szükség van” - ennek a mottónak a jegyében dolgozik húsz éve rendületlenül az Artman Egyesület és a színpadi előadásokat létrehozó Tánceánia Együttes. Most segítheted munkájukat!