Tánc

Játékos kísérletek beach party-ja

2015.03.08. 10:02
Ajánlom
„Ha látni akarod a tánc jövőjét, nézd meg jól Emanuel Gatot" - Március 13-14-én francia társulatával a Romantikus tengerpart című darabot mutatják be a Trafóban.

Ha egy karmester koreografál, akkor egész biztosan lesz egy csavar a zenében is és a táncban is, a kettő kapcsolatában meg aztán végképp. A Romantikus tengerpartban kilenc táncos mozog élvezettel egy régi sanzonra. Olyanok, mintha a West Side Storyból léptek volna ki, de játékos kísérleteik iróniával és extrém érzékenységgel invitálnak a beach partira. Emanuel Gat nem fix koreográfiát táncoltat el társulatával, pusztán kereteket, szabályokat határoz meg nekik - így szabadon élvezhetik a plázst: énekelnek, táncolnak, elegánsan és természetesen. A magyar közönség ismét egy friss, újhullámos produkciót élvezhet. Az előadást tavaly nyáron mutatták be a montpellier-i táncfesztiválon, Emanuel Gat pedig büszkélkedhet az egyik legnevesebb New York-i táncdíjjal, a Bessie-vel is, amit a Trafóban is bemutatott Tavaszi áldozattal nyert el.

„Mindenki azt kérte, hogy adjak végre címet a darabnak. Még el sem kezdtem a próbákat, nem volt meg semmi a darabból. Éppen tartottam valahova, amikor eldöntöttem, hogy a következő tábla, amit meglátok, lesz a darab címe! A kereszteződéshez érve egy táblán az állt, hogy 'Plage romantique'(romantikus tengerpart). Hazafelé megint elmentem mellette és kiderült, hogy romlik a szemem. Nem 'Plage romantique' volt, hanem 'Plage romaniquette' (ami egy strand neve Provence-ban). Este rákereste a neten, hogy van-e valami a plage romantique-ról, így botlottam bele a Pascal Danel dalba." (Emanuel Gat)

A Frankofón Fesztivál keretében ideérkező előadás címadó dala ugyan véletlen folytán (vagy inkább isteni jelként) találta meg a koreográfust, a produkció mégis a hang és a gondolat kapcsolatát keresi - ahogy Emanuel Gat koreográfus darabjaiban általában. Társadalmi struktúrák, vizualitás, egyéni viselkedési formák és az antropológia is felelevenedik a táncdarabban. A produkció mégis könnyed és felszabadult, hiszen hogy is lehetne más az élet a tengerparton?

A váratlanul Gatra találó dal végighúzódik az előadáson, újra és újra elhangzik, kívülről, vagy a táncosoktól, mire az előadás végére romantikus töltete teljesen elbagatellizálódik. Kellemes kiindulópont, ami elemeire bontva lehetőséget ad az újraértelmezésre, az iróniára, a test és a zene harmonikus összehangolására. Emanuel Gat mindig egy ilyen alapot használ, de a hangsúly sosem ezen van. A lényeg, hogy hogyan tudja szétszedni és újra összerakni, hogy hova jut el vele. Most éppen egy olyan helyre, ahol egyszerre kényelmes és elegáns mozdulatokkal fedezik fel a mozdulat egyszerűségét a nyári ruhás táncosok. A közönség pedig egy spontán, természetes, és mégis részletekig boncolt és átgondolt előadást nézhet végig.

Élő, tiszta tánc, ahogyan azt Emanuel Gattól megszokhattuk, hiszen négy produkciója is járt már a Trafóban az elmúlt években. „Kizárólag a táncban és csakis abban keresem a válaszokat. Ha más médiumokat is használnék, az olyan lenne, mintha azt gondolnám, hogy vannak dolgok, amelyeket a tánc nem képes kifejezni. Inkább arra törekszem, hogy kiaknázzam egyetlen kifejezőeszköz minden lehetőségét, minthogy többféle eszközt használjak 20%-os hatásfokon" (Gat)

A marokkói-izraeli gyökerű francia ötgyermekes családapa sokáig karmesternek készült. A tánccal 23 éves korában találkozott először, de a zene továbbra is központi szerepet játszott munkáiban. Első önálló koreográfiáját Bach zenéjére készítette 1994-ben. Saját társulatát 2004-ben alapította, miután a gázai övezet közeléből Franciaországba költözött. A korábban a Trafóban is bemutatott Téli utazás és Tavaszi áldozat ugyanebben az évben hatalmas sikert aratott az uzès-i táncfesztiválon, majd két évvel később New Yorkban megkapta a neves előadóművészeti díjat, a Bessie-t. Emanuel Gat művészete a legtisztább tánc, annak minden érzéki és fizikai minőségével.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Klasszikus

Egy női zeneszerző kapta idén a zenei Pulitzer-díjat

Ellen Reid első operájáért kapta meg a 15 ezer dollárral járó elismerést.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A láthatatlant teszi láthatóvá a Közép-Európa Táncszínház

Hámor József koreográfiájának címszereplője ezúttal az embereket összekötő, láthatatlan, finom és szakadékony szál, amit sejtelmes sziruppal, vagy félelmes szakralitással szokás szervírozni. Az április 30-án látható darab ezzel szemben könnyeden közelít a súlyossághoz.
Tánc hír

Így fog kinézni a kibővített Trafó előtere és kávézója!

A szeptemberben induló évadban új terekkel, kávézóval, pénztárral, ruhatárral várja látogatóit az intézmény. A tavaszi időszakban pedig a Liliom utca felől tudják megközelíteni a házat az érdeklődők.
Tánc hír

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.
Tánc hír

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Tánc magazin

A táncot nem kell lefordítani szavakra - Merce Cunningham 100 éve született

Bízott a véletlenben, a mozdulat kifejezőerejében, a tiszta táncban. 1919. április 16-án született Merce Cunningham amerikai táncművész és koreográfus, a modern tánc megújítója.