Tánc

Játékos kísérletek beach party-ja

2015.03.08. 10:02
Ajánlom
„Ha látni akarod a tánc jövőjét, nézd meg jól Emanuel Gatot" - Március 13-14-én francia társulatával a Romantikus tengerpart című darabot mutatják be a Trafóban.

Ha egy karmester koreografál, akkor egész biztosan lesz egy csavar a zenében is és a táncban is, a kettő kapcsolatában meg aztán végképp. A Romantikus tengerpartban kilenc táncos mozog élvezettel egy régi sanzonra. Olyanok, mintha a West Side Storyból léptek volna ki, de játékos kísérleteik iróniával és extrém érzékenységgel invitálnak a beach partira. Emanuel Gat nem fix koreográfiát táncoltat el társulatával, pusztán kereteket, szabályokat határoz meg nekik - így szabadon élvezhetik a plázst: énekelnek, táncolnak, elegánsan és természetesen. A magyar közönség ismét egy friss, újhullámos produkciót élvezhet. Az előadást tavaly nyáron mutatták be a montpellier-i táncfesztiválon, Emanuel Gat pedig büszkélkedhet az egyik legnevesebb New York-i táncdíjjal, a Bessie-vel is, amit a Trafóban is bemutatott Tavaszi áldozattal nyert el.

„Mindenki azt kérte, hogy adjak végre címet a darabnak. Még el sem kezdtem a próbákat, nem volt meg semmi a darabból. Éppen tartottam valahova, amikor eldöntöttem, hogy a következő tábla, amit meglátok, lesz a darab címe! A kereszteződéshez érve egy táblán az állt, hogy 'Plage romantique'(romantikus tengerpart). Hazafelé megint elmentem mellette és kiderült, hogy romlik a szemem. Nem 'Plage romantique' volt, hanem 'Plage romaniquette' (ami egy strand neve Provence-ban). Este rákereste a neten, hogy van-e valami a plage romantique-ról, így botlottam bele a Pascal Danel dalba." (Emanuel Gat)

A Frankofón Fesztivál keretében ideérkező előadás címadó dala ugyan véletlen folytán (vagy inkább isteni jelként) találta meg a koreográfust, a produkció mégis a hang és a gondolat kapcsolatát keresi - ahogy Emanuel Gat koreográfus darabjaiban általában. Társadalmi struktúrák, vizualitás, egyéni viselkedési formák és az antropológia is felelevenedik a táncdarabban. A produkció mégis könnyed és felszabadult, hiszen hogy is lehetne más az élet a tengerparton?

A váratlanul Gatra találó dal végighúzódik az előadáson, újra és újra elhangzik, kívülről, vagy a táncosoktól, mire az előadás végére romantikus töltete teljesen elbagatellizálódik. Kellemes kiindulópont, ami elemeire bontva lehetőséget ad az újraértelmezésre, az iróniára, a test és a zene harmonikus összehangolására. Emanuel Gat mindig egy ilyen alapot használ, de a hangsúly sosem ezen van. A lényeg, hogy hogyan tudja szétszedni és újra összerakni, hogy hova jut el vele. Most éppen egy olyan helyre, ahol egyszerre kényelmes és elegáns mozdulatokkal fedezik fel a mozdulat egyszerűségét a nyári ruhás táncosok. A közönség pedig egy spontán, természetes, és mégis részletekig boncolt és átgondolt előadást nézhet végig.

Élő, tiszta tánc, ahogyan azt Emanuel Gattól megszokhattuk, hiszen négy produkciója is járt már a Trafóban az elmúlt években. „Kizárólag a táncban és csakis abban keresem a válaszokat. Ha más médiumokat is használnék, az olyan lenne, mintha azt gondolnám, hogy vannak dolgok, amelyeket a tánc nem képes kifejezni. Inkább arra törekszem, hogy kiaknázzam egyetlen kifejezőeszköz minden lehetőségét, minthogy többféle eszközt használjak 20%-os hatásfokon" (Gat)

A marokkói-izraeli gyökerű francia ötgyermekes családapa sokáig karmesternek készült. A tánccal 23 éves korában találkozott először, de a zene továbbra is központi szerepet játszott munkáiban. Első önálló koreográfiáját Bach zenéjére készítette 1994-ben. Saját társulatát 2004-ben alapította, miután a gázai övezet közeléből Franciaországba költözött. A korábban a Trafóban is bemutatott Téli utazás és Tavaszi áldozat ugyanebben az évben hatalmas sikert aratott az uzès-i táncfesztiválon, majd két évvel később New Yorkban megkapta a neves előadóművészeti díjat, a Bessie-t. Emanuel Gat művészete a legtisztább tánc, annak minden érzéki és fizikai minőségével.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.
Színház

Lázár Katinak ítélték a színikritikusok az idei életműdíjat

A Színházi Kritikusok Céhe nyolcadik alkalommal ismer el életműdíjjal a színházművészet bármely területén kiemelkedőt alkotó, 65 év feletti művészt.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc videó

Amikor a tánc találkozik a jelnyelvvel

Frenák Pál már rég kitalálta a kettő házasítását, sőt saját formanyelve egyik alapkövévé avatta, de itt egészen más, sokkal konkrétabb formában láthatjuk a találkozásukat.
Tánc ajánló

Csipkerózsika nővé válik

A Coincidance Társulat legújabb előadása, az Aurora egy olyan Csipkerózsika történet, amely Gyulai Júlia koreográfiájával a nővé válás univerzális történetét meséli el egy korántsem mindennapi táncelőadás formájában.
Tánc cirkusz

Elefántfürdetéssel indul a Cirkuszok Éjszakája

Idén is elefántfürdetéssel indul szombaton Balatonlellén a Cirkuszok Éjszakája. Az országos sorozat keretében a Magyar Nemzeti Cirkusz, a Richter Flórián Cirkusz, a Fővárosi Nagycirkusz, az Exit Cirkusz és az Eötvös Cirkusz várja különleges programokkal a közönséget.
Tánc recirquel társulat

Ukrán artisták, anyaföld és elemelkedés a Recirquel új előadásában

Idén is meghívást kapott a világ legnagyobb előadó-művészeti fesztiváljára a Recirquel. Ezúttal a Vági Bence által rendezett, hét világklasszis ukrán artistát felvonultató My Land című előadást viszi a társulat.
Tánc gyász

Elhunyt a Macskák koreográfusa

Gillian Lynne, 92 éves brit művész vasárnap este halt meg a londoni Princess Grace kórházban - közölte Twitter-üzenetben férje, Peter Land színész.