Tánc

Játékos kísérletek beach party-ja

2015.03.08. 10:02
Ajánlom
„Ha látni akarod a tánc jövőjét, nézd meg jól Emanuel Gatot" - Március 13-14-én francia társulatával a Romantikus tengerpart című darabot mutatják be a Trafóban.

Ha egy karmester koreografál, akkor egész biztosan lesz egy csavar a zenében is és a táncban is, a kettő kapcsolatában meg aztán végképp. A Romantikus tengerpartban kilenc táncos mozog élvezettel egy régi sanzonra. Olyanok, mintha a West Side Storyból léptek volna ki, de játékos kísérleteik iróniával és extrém érzékenységgel invitálnak a beach partira. Emanuel Gat nem fix koreográfiát táncoltat el társulatával, pusztán kereteket, szabályokat határoz meg nekik - így szabadon élvezhetik a plázst: énekelnek, táncolnak, elegánsan és természetesen. A magyar közönség ismét egy friss, újhullámos produkciót élvezhet. Az előadást tavaly nyáron mutatták be a montpellier-i táncfesztiválon, Emanuel Gat pedig büszkélkedhet az egyik legnevesebb New York-i táncdíjjal, a Bessie-vel is, amit a Trafóban is bemutatott Tavaszi áldozattal nyert el.

„Mindenki azt kérte, hogy adjak végre címet a darabnak. Még el sem kezdtem a próbákat, nem volt meg semmi a darabból. Éppen tartottam valahova, amikor eldöntöttem, hogy a következő tábla, amit meglátok, lesz a darab címe! A kereszteződéshez érve egy táblán az állt, hogy 'Plage romantique'(romantikus tengerpart). Hazafelé megint elmentem mellette és kiderült, hogy romlik a szemem. Nem 'Plage romantique' volt, hanem 'Plage romaniquette' (ami egy strand neve Provence-ban). Este rákereste a neten, hogy van-e valami a plage romantique-ról, így botlottam bele a Pascal Danel dalba." (Emanuel Gat)

A Frankofón Fesztivál keretében ideérkező előadás címadó dala ugyan véletlen folytán (vagy inkább isteni jelként) találta meg a koreográfust, a produkció mégis a hang és a gondolat kapcsolatát keresi - ahogy Emanuel Gat koreográfus darabjaiban általában. Társadalmi struktúrák, vizualitás, egyéni viselkedési formák és az antropológia is felelevenedik a táncdarabban. A produkció mégis könnyed és felszabadult, hiszen hogy is lehetne más az élet a tengerparton?

A váratlanul Gatra találó dal végighúzódik az előadáson, újra és újra elhangzik, kívülről, vagy a táncosoktól, mire az előadás végére romantikus töltete teljesen elbagatellizálódik. Kellemes kiindulópont, ami elemeire bontva lehetőséget ad az újraértelmezésre, az iróniára, a test és a zene harmonikus összehangolására. Emanuel Gat mindig egy ilyen alapot használ, de a hangsúly sosem ezen van. A lényeg, hogy hogyan tudja szétszedni és újra összerakni, hogy hova jut el vele. Most éppen egy olyan helyre, ahol egyszerre kényelmes és elegáns mozdulatokkal fedezik fel a mozdulat egyszerűségét a nyári ruhás táncosok. A közönség pedig egy spontán, természetes, és mégis részletekig boncolt és átgondolt előadást nézhet végig.

Élő, tiszta tánc, ahogyan azt Emanuel Gattól megszokhattuk, hiszen négy produkciója is járt már a Trafóban az elmúlt években. „Kizárólag a táncban és csakis abban keresem a válaszokat. Ha más médiumokat is használnék, az olyan lenne, mintha azt gondolnám, hogy vannak dolgok, amelyeket a tánc nem képes kifejezni. Inkább arra törekszem, hogy kiaknázzam egyetlen kifejezőeszköz minden lehetőségét, minthogy többféle eszközt használjak 20%-os hatásfokon" (Gat)

A marokkói-izraeli gyökerű francia ötgyermekes családapa sokáig karmesternek készült. A tánccal 23 éves korában találkozott először, de a zene továbbra is központi szerepet játszott munkáiban. Első önálló koreográfiáját Bach zenéjére készítette 1994-ben. Saját társulatát 2004-ben alapította, miután a gázai övezet közeléből Franciaországba költözött. A korábban a Trafóban is bemutatott Téli utazás és Tavaszi áldozat ugyanebben az évben hatalmas sikert aratott az uzès-i táncfesztiválon, majd két évvel később New Yorkban megkapta a neves előadóművészeti díjat, a Bessie-t. Emanuel Gat művészete a legtisztább tánc, annak minden érzéki és fizikai minőségével.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Klasszikus

A 94 éves Kurtág György Mozartot játszik – VIDEÓ

Feleségének, Mártának tett ígéretét teljesíti be azzal, hogy február 19-én előadja Mozart F-dúr szonátáját a BMC-ben.
Zenés színház

Vitray Tamás Händel-operában lép színpadra

Nem mindennapi operabemutatóval készül idei évadára a Szegedi Szabadtéri. Händel vígoperai jellegű művében, az Agrippinában Mester Viktória és Ludovik Kendi mellett Vitray Tamás is színpadra lép.
Klasszikus

Richter, Ojsztrah és Rosztropovics közös Beethoven-felvétele, ami borzalmasan sikerült

Maga Richter is azt mondta rá, nem hajlandó vállalni, de nem volt mit tenni, az EMI klasszikus zenei supergroup-ot álmodott magának.
Klasszikus

Ízelítő a BTF idei fellépőiből

Akram Khan Company, Third Coast Percussion, Tank and the Bangas, Joep Beving, Horváth Charlie és Manu Delago – újabb neveket és programokat jelentett be a 40. Budapesti Tavaszi Fesztivál.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Ünnepelt koreográfusok munkái a Budapest Táncfesztiválon

Franciaország, Nagy Britannia és New York neves táncegyüttesei mellett a legnagyobb magyar tánctársulatok is várják az érdeklődőket február 27. és március 11. között.
Tánc gyász

Elhunyt Erdélyi Alice balettművész

Az Operaház egykori magántáncosa 91 éves volt.
Tánc balett

Pénzhiány miatt elmarad a rangos balettverseny

Pénzhiány miatt idén nem rendezik meg a világ egyik legrégibb és legtekintélyesebb balettversenyét, a „balettolimpiát” a bulgáriai Várnában.
Tánc hír

Fiatal táncosoknak hirdet ösztöndíjat a MANK

A Fülöp Viktor táncművészeti ösztöndíj egy éven át tíz fő részére havi bruttó 200 ezer forint összegű támogatást jelent.
Tánc interjú

Birkózó a színházteremben – Interjú Nagy Józseffel

1986 decemberében a Szkénében mutatta be első előadását Nagy József alias „Szkipe”, de A pekingi kacsára Párizs figyelt fel igazán. A világhírű koreográfussal élete meghatározó állomásairól is beszélgettünk: Magyarkanizsa, Budapest, Párizs, majd vissza.