Tánc

„Jelen vagyok minden szelfiben”

2015.08.31. 10:28
Ajánlom
A kérdés, amit Réti Anna Ido Batash-sal közösen darabja fókuszába állít, hogy elfogadjuk-e a jelen pillanatot, és meg tudjuk-e élni azt? A Sziget Fesztiválra is meghívott Ego Tripben az alkotók a spontán cselekedetet vizsgálták a mozgás nyelvén. INTERJÚ

- Miért az Ego Trippel jöttetek a Szigetre, ha nemrég mutattátok be Ricardo Machadoval a Point of You című új előadásotokat a Trafóban?

- A DunapART Kortárs Előadóművészeti Szemléről érkezett a meghívás a Szigetre, ott pedig ezzel a darabbal szerepeltünk. Ennek azért is örültünk még jobban, mert előtte problémát jelentett, hogy ezt a szokásosnál költségesebb darabot gyakrabban mutathassuk be. A szereplők sok irányból érkeznek ebbe az előadásba, és az utaztatás drága, így nem állhattunk vele bármikor színpadra.

- Milyen lehetőségek vannak anyagi értelemben egy ilyen költséges előadás életben tartására?

- Az Ego Trippel egy Kickstarter nevű amerikai közösségi finanszírozási projekten keresztül próbáltunk támogatást szerezni, amiben végül tényleg sokan segítettek is. A közösségi finanszírozás műfaja itthon még elég ismeretlen, mert nincs benne eléggé a köztudatban. Az emberek azt nem értették, hogy egy közösségi honlapon keresztül adhatsz akár ezer forintot is, nem kell megterhelő összeggel hozzájárulni. Azt tapasztaltuk, hogy inkább az idősebb korosztály adakozott, aki úgy érezte, hogy megengedheti magának. Pedig a jelképes összegek is ugyanúgy segítenek. A projekt egészében véve mégis meglepően jól sikerült.

- Mindig kérdés és rizikó, hogy mennyire tudja felvenni a versenyt egy popzenei fesztivál hangerejével egy táncelőadás. Neked ezzel kapcsolatban mi a tapasztalatod?

- Lehet olyan előadás, aminek kárára van a fesztiválos környezet, de ez nagyon függ a produkció jellegétől. Az Ego Trip egy elég bulizós darab, ami nagyon illik a Sziget hangulatába és sodrásába. De tény, hogy egy táncelőadás körüli hangzavar és a táncsátorban való ki-bejárkálás nem segíti az előadók munkáját és a néző fókuszát a színpadon tartani.

Réti Anna

Réti Anna (Fotó/Forrás: A. Klougart)

- Mindig is szerettél a darabjaid elméleti hátterében elmélyülni. Az Ego Trip, amiben az egónk jelen pillanathoz való viszonya és megélése fontos szerepet kap, milyen gondolattal foglalkozik? Mit jelent megélni a jelent például a szelfik világában?

- A szelfi kérdése pont nagyon érdekes ebből a szempontból. Jelen lenni lehet egy pillanatig is, de ha azt érzékeled és tudatosítod, akkor már nem vagy jelen, már „kint” vagy, magadon kívül. Jelen vagyok minden szelfiben, hisz ez épp annak a megerősítése, hogy itt vagyok és ebben a pillanatban vagyok itt. Csináltunk egyszer Hudi Lászlóval egy előadást az Artusban A láthatatlan ember címmel, amiben az egyik ötletemmel egy hasonló jelenséget próbáltam megragadni. Elmentem egy fotóshoz, és azt kértem tőle, hogy fényképezzen le, de úgy, hogy abban a pillanatban én maximálisan jelen legyek. Ez persze sehogy sem sikerült, újra és újra csináltattam vele. Kicsit hecceltük, hogy sosem sikerül a jelen lévő énemet lefotóznia. Utána megmondtuk neki, hogy egy valóság-színházi jelenete résztvevője volt.

- A tudatosságot vagy a spontaneitást kell inkább beáldozni a jelen megéléséhez?

- Az egyik talán nem zárja ki a másikat. Amivel az Ego Tripben Ido Batash izraeli alkotótársammal sokat foglalkoztunk az az, hogy bizonyos embereknek nagyon könnyen megy annak az állapotnak a megélése, amikor nem törődnek a külvilág válaszreakcióival. Amikor nem akarnak megfelelni, hanem spontán cselekednek és reagálnak. Ezzel szemben meg másoknak ez mennyire nehezére esik, és mennyire nem fakad belőlük természetes módon.

Egotrip

Egotrip (Fotó/Forrás: Mészáros Csaba)

- A darab mint önvizsgálat, segített ennek a megválaszolásában? Te végül melyik embertípushoz tartozol?

- Azt gondolom, hogy nincsen egy válasz, hanem ezerféle „szín”létezik. És arra sincsen igazán válasz, hogy hogyan lehet vagy hogyan érdemes jelen lenni. Én nagyon sokat reflektálok saját magamra és másokra is. Talán a tánc az egyik legfontosabb eszköz számomra, aminek segítségével igazán jelen tudok lenni. Mindezzel pedig komolyabban foglalkozni egy szuper szereplőgárda társaságában, izgalmas Trip volt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ha ez így marad, nehezebbé válik az ELTE Zenei Tanszék működése

Le kellett építeni az oktatói létszám egyharmadát a tanszéken, miután 250 millió forintot von el a BTK-tól a kormány. FRISSÍTVE!
Tánc

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Klasszikus

Meglepetés lánykérés volt a pécsi koncerten

Filmekbe illő romantikus jelenet zajlott le a Pannon Filharmonikusok koncertjén Valentin-napon a Kodály Központban.
Könyv

Kötött sapka – Tandori Dezső emlékére

A 80 éves korában elhunyt költőre Fáy Miklós emlékezik.
Klasszikus

Mi van, ha a Tavaszi áldozat botrányos premierje meg sem történt?

Lehet, hogy a bemutató karmestere terjesztette el, hogy összeverekedtek Sztravinszkij balettje közben a nézők? Úgy tűnik, a Sacre botránya csak egy jól csengő reklámszöveg.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc galéria

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Tánc interjú

"Leonard Cohen jelen van velünk az egész előadás során"

A Les Ballets Jazz de Montréal együttese egyike a 2019-es Budapest Táncfesztivál külföldi fellépőinek. Dance Me című előadásuk kapcsán Louis Robitaille-t, a társulat művészeti vezetőjét kértük, hogy meséljen Leonard Cohen és a társulat különleges kapcsolatáról és a produkció létrehozásáról.
Tánc ajánló

Da Vinci életéről készült táncelőadás

Az 500 éve elhunyt Leonardo da Vinciről készített táncdarabot Da Vinci mosolya címmel Nemes Zsófia, a PR-Evolution művészeti vezetője.
Tánc ajánló

Reflektorfényben a táncművészet Magyarországon!

Egyedülálló magyarországi bemutatókkal, külföldi és hazai sztárokkal, formabontó előadásokkal készül Közép-Európa egyik legnagyobb tánceseménye, a Budapest Táncfesztivál. Február közepétől két hétig a táncvilág reflektora Budapestre irányul. A nemzetközi kulturális esemény idén a Nemzeti Táncszínház új épületének ünnepélyes megnyitójával veszi kezdetét február 15-én.
Tánc interjú

"A legfontosabb szempont, hogy mire van szüksége egy táncművésznek" - Interjú Ertl Péterrel

Négy év bizonytalanság után elkészült a Nemzeti Táncszínház új otthona a Millenáris Parkban, amit az intézmény nemzetközi rendezvényén, a február 16-án induló Budapest Táncfesztiválon avatnak fel. Ertl Péter igazgatót emellett a tao-változásokról is kérdeztük.