Tánc

„Jelen vagyok minden szelfiben”

2015.08.31. 10:28
Ajánlom
A kérdés, amit Réti Anna Ido Batash-sal közösen darabja fókuszába állít, hogy elfogadjuk-e a jelen pillanatot, és meg tudjuk-e élni azt? A Sziget Fesztiválra is meghívott Ego Tripben az alkotók a spontán cselekedetet vizsgálták a mozgás nyelvén. INTERJÚ

- Miért az Ego Trippel jöttetek a Szigetre, ha nemrég mutattátok be Ricardo Machadoval a Point of You című új előadásotokat a Trafóban?

- A DunapART Kortárs Előadóművészeti Szemléről érkezett a meghívás a Szigetre, ott pedig ezzel a darabbal szerepeltünk. Ennek azért is örültünk még jobban, mert előtte problémát jelentett, hogy ezt a szokásosnál költségesebb darabot gyakrabban mutathassuk be. A szereplők sok irányból érkeznek ebbe az előadásba, és az utaztatás drága, így nem állhattunk vele bármikor színpadra.

- Milyen lehetőségek vannak anyagi értelemben egy ilyen költséges előadás életben tartására?

- Az Ego Trippel egy Kickstarter nevű amerikai közösségi finanszírozási projekten keresztül próbáltunk támogatást szerezni, amiben végül tényleg sokan segítettek is. A közösségi finanszírozás műfaja itthon még elég ismeretlen, mert nincs benne eléggé a köztudatban. Az emberek azt nem értették, hogy egy közösségi honlapon keresztül adhatsz akár ezer forintot is, nem kell megterhelő összeggel hozzájárulni. Azt tapasztaltuk, hogy inkább az idősebb korosztály adakozott, aki úgy érezte, hogy megengedheti magának. Pedig a jelképes összegek is ugyanúgy segítenek. A projekt egészében véve mégis meglepően jól sikerült.

- Mindig kérdés és rizikó, hogy mennyire tudja felvenni a versenyt egy popzenei fesztivál hangerejével egy táncelőadás. Neked ezzel kapcsolatban mi a tapasztalatod?

- Lehet olyan előadás, aminek kárára van a fesztiválos környezet, de ez nagyon függ a produkció jellegétől. Az Ego Trip egy elég bulizós darab, ami nagyon illik a Sziget hangulatába és sodrásába. De tény, hogy egy táncelőadás körüli hangzavar és a táncsátorban való ki-bejárkálás nem segíti az előadók munkáját és a néző fókuszát a színpadon tartani.

Réti Anna

Réti Anna (Fotó/Forrás: A. Klougart)

- Mindig is szerettél a darabjaid elméleti hátterében elmélyülni. Az Ego Trip, amiben az egónk jelen pillanathoz való viszonya és megélése fontos szerepet kap, milyen gondolattal foglalkozik? Mit jelent megélni a jelent például a szelfik világában?

- A szelfi kérdése pont nagyon érdekes ebből a szempontból. Jelen lenni lehet egy pillanatig is, de ha azt érzékeled és tudatosítod, akkor már nem vagy jelen, már „kint” vagy, magadon kívül. Jelen vagyok minden szelfiben, hisz ez épp annak a megerősítése, hogy itt vagyok és ebben a pillanatban vagyok itt. Csináltunk egyszer Hudi Lászlóval egy előadást az Artusban A láthatatlan ember címmel, amiben az egyik ötletemmel egy hasonló jelenséget próbáltam megragadni. Elmentem egy fotóshoz, és azt kértem tőle, hogy fényképezzen le, de úgy, hogy abban a pillanatban én maximálisan jelen legyek. Ez persze sehogy sem sikerült, újra és újra csináltattam vele. Kicsit hecceltük, hogy sosem sikerül a jelen lévő énemet lefotóznia. Utána megmondtuk neki, hogy egy valóság-színházi jelenete résztvevője volt.

- A tudatosságot vagy a spontaneitást kell inkább beáldozni a jelen megéléséhez?

- Az egyik talán nem zárja ki a másikat. Amivel az Ego Tripben Ido Batash izraeli alkotótársammal sokat foglalkoztunk az az, hogy bizonyos embereknek nagyon könnyen megy annak az állapotnak a megélése, amikor nem törődnek a külvilág válaszreakcióival. Amikor nem akarnak megfelelni, hanem spontán cselekednek és reagálnak. Ezzel szemben meg másoknak ez mennyire nehezére esik, és mennyire nem fakad belőlük természetes módon.

Egotrip

Egotrip (Fotó/Forrás: Mészáros Csaba)

- A darab mint önvizsgálat, segített ennek a megválaszolásában? Te végül melyik embertípushoz tartozol?

- Azt gondolom, hogy nincsen egy válasz, hanem ezerféle „szín”létezik. És arra sincsen igazán válasz, hogy hogyan lehet vagy hogyan érdemes jelen lenni. Én nagyon sokat reflektálok saját magamra és másokra is. Talán a tánc az egyik legfontosabb eszköz számomra, aminek segítségével igazán jelen tudok lenni. Mindezzel pedig komolyabban foglalkozni egy szuper szereplőgárda társaságában, izgalmas Trip volt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Molnár műveinek épségére figyelni fogunk a jogok lejárta után is”

Lukin Ágnes rendező, Molnár Ferenc dédunokája tette közzé saját álláspontját az általa csak „Delila-gate”-ként emlegetett esettel kapcsolatban.
Klasszikus

Kurtág operája a negyedik a legjobb 21. századi művek listáján – a Guardian szerint

Habár úgy tűnt, soha nem készül el, végül Kurtág életművének eklatáns darabja lett A játszma vége – írja a Guardian. A tekintélyes brit lap összeszedte a 21. század legjobb kortárs klasszikus zenei alkotásait. Íme a lista.
Klasszikus

Nagy zeneszerzők szerelmi életéről szól Bősze Ádám új előadássorozata

Nem a komolyzenét akarja népszerűsíteni, célja csupán, hogy érdekes legyen. Új előadássorozatában a női szemszögre különös figyelmet fordítva beszél nagy zeneszerzők nagy szerelmeiről Bősze Ádám.
Színház

Bezárja tanodáját Gór Nagy Mária

Nem talált elég tehetséges diákokat, így már csak a kifutó évfolyamokat tanítja a róla elnevezett intézményben a színésznő.
Színház

Elhunyt Ababi Csilla, a nagyváradi teátrum fiatal színésznője

A nagyváradi Szigligeti Színház 36 éves színésznője méltósággal és különleges erővel viselt, hosszan tartó, súlyos betegség után hunyt el szeptember 16-án. FRISSÍTVE!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc kulturális örökség napjai

Járt már balettórán? Most érdemes benézni a Táncművészeti Egyetemre

Nyílt balett- és néptáncóra, könyvbemutató, épületbejás, jelmezek és berendezett enteriőr várja a látogatókat a kulturális örökség napjai alkalmából a Magyar Táncművészeti Egyetemen szombaton.
Tánc interjú

A finn művész, aki rengeteget tesz a magyar kortárs táncért: Jenna Jalonen

Az 5. dunaParton négy ízben is színpadra lép a 16 éves kora óta főleg Magyarországon élő Jenna Jalonen, akivel nyelvi és kulturális különbségekről és eltérő nézői reakciókról beszélgettünk.
Tánc magazin

Mi a hosszú élet titka? – Egy 100 éves balettmester válaszolt

Henry Danton korát meghazudtoló szellemi-fizikai állapotban van, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy a mai napig balettot oktat, a tanulók pedig isszák a szavait, lesik a mozdulatait.
Tánc hír

Magyarok is csatlakoztak a #BoysDanceToo kampányhoz

A Táncművészet Magazin felhívására több magyar táncegyüttes és táncos is csatlakozott fotóval a két hete indult internetes mozgalomhoz, ami a férfi táncosok társadalmi elfogadottságát igyekszik növelni.
Tánc hír

Több mint háromszáz táncos állt egyszerre spiccen

Megdőlt a „legtöbb egyidejűleg spiccen álló táncos” világrekordja. Szeptember 10-én még a reggeli kávé előtt sikerült történelmet írniuk a balettosoknak.