Tánc

„Jelen vagyok minden szelfiben”

2015.08.31. 10:28
Ajánlom
A kérdés, amit Réti Anna Ido Batash-sal közösen darabja fókuszába állít, hogy elfogadjuk-e a jelen pillanatot, és meg tudjuk-e élni azt? A Sziget Fesztiválra is meghívott Ego Tripben az alkotók a spontán cselekedetet vizsgálták a mozgás nyelvén. INTERJÚ

- Miért az Ego Trippel jöttetek a Szigetre, ha nemrég mutattátok be Ricardo Machadoval a Point of You című új előadásotokat a Trafóban?

- A DunapART Kortárs Előadóművészeti Szemléről érkezett a meghívás a Szigetre, ott pedig ezzel a darabbal szerepeltünk. Ennek azért is örültünk még jobban, mert előtte problémát jelentett, hogy ezt a szokásosnál költségesebb darabot gyakrabban mutathassuk be. A szereplők sok irányból érkeznek ebbe az előadásba, és az utaztatás drága, így nem állhattunk vele bármikor színpadra.

- Milyen lehetőségek vannak anyagi értelemben egy ilyen költséges előadás életben tartására?

- Az Ego Trippel egy Kickstarter nevű amerikai közösségi finanszírozási projekten keresztül próbáltunk támogatást szerezni, amiben végül tényleg sokan segítettek is. A közösségi finanszírozás műfaja itthon még elég ismeretlen, mert nincs benne eléggé a köztudatban. Az emberek azt nem értették, hogy egy közösségi honlapon keresztül adhatsz akár ezer forintot is, nem kell megterhelő összeggel hozzájárulni. Azt tapasztaltuk, hogy inkább az idősebb korosztály adakozott, aki úgy érezte, hogy megengedheti magának. Pedig a jelképes összegek is ugyanúgy segítenek. A projekt egészében véve mégis meglepően jól sikerült.

- Mindig kérdés és rizikó, hogy mennyire tudja felvenni a versenyt egy popzenei fesztivál hangerejével egy táncelőadás. Neked ezzel kapcsolatban mi a tapasztalatod?

- Lehet olyan előadás, aminek kárára van a fesztiválos környezet, de ez nagyon függ a produkció jellegétől. Az Ego Trip egy elég bulizós darab, ami nagyon illik a Sziget hangulatába és sodrásába. De tény, hogy egy táncelőadás körüli hangzavar és a táncsátorban való ki-bejárkálás nem segíti az előadók munkáját és a néző fókuszát a színpadon tartani.

Réti Anna

Réti Anna (Fotó/Forrás: A. Klougart)

- Mindig is szerettél a darabjaid elméleti hátterében elmélyülni. Az Ego Trip, amiben az egónk jelen pillanathoz való viszonya és megélése fontos szerepet kap, milyen gondolattal foglalkozik? Mit jelent megélni a jelent például a szelfik világában?

- A szelfi kérdése pont nagyon érdekes ebből a szempontból. Jelen lenni lehet egy pillanatig is, de ha azt érzékeled és tudatosítod, akkor már nem vagy jelen, már „kint” vagy, magadon kívül. Jelen vagyok minden szelfiben, hisz ez épp annak a megerősítése, hogy itt vagyok és ebben a pillanatban vagyok itt. Csináltunk egyszer Hudi Lászlóval egy előadást az Artusban A láthatatlan ember címmel, amiben az egyik ötletemmel egy hasonló jelenséget próbáltam megragadni. Elmentem egy fotóshoz, és azt kértem tőle, hogy fényképezzen le, de úgy, hogy abban a pillanatban én maximálisan jelen legyek. Ez persze sehogy sem sikerült, újra és újra csináltattam vele. Kicsit hecceltük, hogy sosem sikerül a jelen lévő énemet lefotóznia. Utána megmondtuk neki, hogy egy valóság-színházi jelenete résztvevője volt.

- A tudatosságot vagy a spontaneitást kell inkább beáldozni a jelen megéléséhez?

- Az egyik talán nem zárja ki a másikat. Amivel az Ego Tripben Ido Batash izraeli alkotótársammal sokat foglalkoztunk az az, hogy bizonyos embereknek nagyon könnyen megy annak az állapotnak a megélése, amikor nem törődnek a külvilág válaszreakcióival. Amikor nem akarnak megfelelni, hanem spontán cselekednek és reagálnak. Ezzel szemben meg másoknak ez mennyire nehezére esik, és mennyire nem fakad belőlük természetes módon.

Egotrip

Egotrip (Fotó/Forrás: Mészáros Csaba)

- A darab mint önvizsgálat, segített ennek a megválaszolásában? Te végül melyik embertípushoz tartozol?

- Azt gondolom, hogy nincsen egy válasz, hanem ezerféle „szín”létezik. És arra sincsen igazán válasz, hogy hogyan lehet vagy hogyan érdemes jelen lenni. Én nagyon sokat reflektálok saját magamra és másokra is. Talán a tánc az egyik legfontosabb eszköz számomra, aminek segítségével igazán jelen tudok lenni. Mindezzel pedig komolyabban foglalkozni egy szuper szereplőgárda társaságában, izgalmas Trip volt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Komoly lényét én nem tudtam nem szájtátva csodálni” – búcsú Tallér Zsófiától

Április 6-án, 50 éves korában elhunyt Tallér Zsófia Erkel- és Bartók-Pásztory-díjas zeneszerző, a Zeneakadémia és az SZFE oktatója. A kivételes művészről M. Tóth Géza Balázs Béla-díjas filmrendező emlékezett meg a Freeszfe Egyesület oldalán.
Vizuál

Mindig farmernadrágot viselt – Szomjas Györgyre emlékezett Gelencsér Gábor

Az április 7-én elhunyt filmrendező, Szomjas György művei is láthatók lesznek a Műcsarnok hamarosan megnyíló, filmesek fotóit bemutató tárlatán, ám készítőjük már nem lehet jelen a megnyitón. Gelencsér Gábor filmtörténész búcsúzott tőle a Műcsarnok oldalán.
Vizuál

Elhunyt Szomjas György

Megrendülten olvastuk a Magyar Filmművészek Szövetsége gyászhírét, miszerint 2021. április 7-én, 80 éves korában otthonában, szerettei körében elhunyt Szomjas György filmrendező. 
Zenés színház

A muzsika hangja szigorú valósága

Talán nem meglepő, hogy számos musicalhez hasonlóan a Broadway színpadáról vászonra álmodott, öt Oscar-díjjal jutalmazott és minden idők ötödik legjövedelmezőbb filmjeként számon tartott A muzsika hangját is valós események ihlették, arról viszont már kevés szó esik, hogy a szereplők olyannyira az életből csöppentek a képernyőre, illetve a színpadra, hogy a szerzők még a neveket sem változtatták meg.
Plusz

Elhunyt Fülöp herceg

Életének századik évében elhunyt Fülöp edinburghi herceg, a brit uralkodó, II. Erzsébet királynő férje – közölte pénteken a Buckingham-palota.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc videó

Duda Éva: „Az ember megérzi, hogy mire való”

2020 novemberében online programsorozatot indított a TEDX, melynek Szabadság? Másképp című konferenciáján olyan nők és férfiak kaptak megszólalási lehetőséget, akik munkájukkal, hivatásukkal vagy küldetéstudatukkal példát mutatnak másoknak. Duda Éva – aki Test-Tánc-Alkotás címmel tartott rövid előadást – a táncban rejlő lehetőségekről és a mozdulat szabadságáról beszélt. Az előadás most bárki számára megtekinthető.
Tánc videó

Megható táncfilmet készített a járvány miatt bezárt színházakról az Impermanence Táncegyüttes

A színház kulisszái mögé kalauzolja a nézőt Roseanna Anderson, Joshua Ben-Tovim, az Impermanence Táncegyüttes és a Birmingham Royal Ballet filmje, az Empty Stage (Üres Színpad). Az alig ötperces alkotás tiszteletadás és fohász azokért a művészekért, akik a mindennapokban élő előadásokban dolgoznak.
Tánc hír

Óriási sikerrel debütált Virginia Woolf klasszikusa a Moszkvai Nagyszínházban

Virginia Woolf halálának 80. évfordulójára emlékezve a Moszkvai Nagyszínház műsorára tűzte az írónő Orlando című regénye alapján készült balettet, melyet a közönség kitörő ovációval fogadott.
Tánc hír

Jó ügyért streamel a miskolci színház

A Rózsa és Ibolya című mesebalett április 17-i közvetítésének bevételét Horváth Renátó gyógykezelésére ajánlja fel a Miskolci Nemzeti Színház. A táncművész 2019-ben bénult le egy gerincvelő gyulladás következményeként, rehabilitációja azóta is tart.
Tánc magazin

„Tata csak egy van, bár lenne belőle több!” – Egykori tanítványai köszöntik a 90 éves Novák Ferenc Tatát

Nevét mindenki végtelen szeretettel és nagy tisztelettel ejti ki. Példakép, akihez igazodunk, de közben mégis elérhető, közvetlen, egy közülünk. A táncházmozgalom legendás alakja, Novák Ferenc, vagy ahogy mindenki hívja, Tata, március 27-én tölti be kerek, 90. születésnapját. A jeles esemény alkalmából a Fidelio három egykori tanítvány köszöntő sorait osztja meg, akiket pályájuk alakulása elsodort régi együttesüktől, ám Tatához és a tőle kapott tanításhoz máig hűek maradtak. Isten éltessen, Tata!