Tánc

Jószolgálat

2008.03.27. 00:00
Ajánlom
Hogy itt sírva lesz, afelől nem volt kétségünk a Millenáris Teátrumba, Bozsik Yvette új koreográfiájának bemutatójára érkezve. Az emberi akaraterőnél, állhatatosságnál kevés megrendítőbb dolgot ismerek.

Jelenet az előadásból (foto: www.btf.hu)

A táncos-koreográfus társulata, a Tánceánia Együttes és a Gördülő Tánccsoport közös produkcióját természetesen akkor sem lehet szikár módon, kizárólag esztétikai szemszögből vizsgálni, ha erre amúgy messzemenően alkalmas.

A Lélektánc bemutatója után leginkább tüzes hangú, társadalompolitikai pamflet megírásához lenne az embernek kedve. Szólhatna ez az írás annak a társadalomnak elképesztő torzulásairól, melyet együtt gányoltunk, tapasztgattunk, foltozgattunk itt az elmúlt időkben. Melyben empátiának, irgalomnak, jószívűségnek, nyitottságnak, érzékenységnek mint afféle fényűzési termékeknek, alig maradt hely. Ahol aprószentek láthatatlan légiója segít embernek maradni embertársaink azon roppant tömegének, kik e lökdösődés- és agresszióalapú, hajszolt és frusztrált társadalomban képtelenek felvenni az iramot, például mert testük nem rendelkezik mindazon tulajdonságokkal, amelyekkel az úgynevezett átlagemberé.

Az alkotóként az elmúlt időben elképesztő tempóra váltott Bozsik Yvette legújabb produkciójában saját társulatának tagjai mellett különböző mértékben mozgássérült illetve vak táncosok is közreműködnek. Arról, hogy e mű maradéktalanul azzá legyen, ami, Bozsik Yvette koreográfus-rendező és Iványi Marcell társrendező mellett a Tánceánia mozgásművész-mozgásterapeuta hármasa: a színpadon meg nem jelenő konzultáns-asszisztens Bóta Ildikó és az előadás fellépőjeként is látható Gál Eszter és Kálmán Ferenc személye a garancia.

A színpadon a Tánceánia gárdájából Bruckner Csaba, Potoczki Gábor és Puskássy Márk – utóbbiak ketten kerekesszékben. Hármójukra már meleg szívvel emlékezhetünk Bozsik Yvette nagyhatású, komoly diskurzust kiváltott, Táncterápia című produkciójából. Matatek Judit – amellett, hogy Tímár Péter Vakvagányok című filmje főszereplőjeként együtt játszott Bozsikkal – a táncos-koreográfus A fény látnoknője című produkciójában dolgozott a társulattal, 2001 decemberében. Barkó Tamás, aki tüneményes vezetőkutyájával jelenik meg a színen, újdonász, s egyben e produkció egyik főalakja. A speciális konferanszié szerepét is nagyszerűen betöltő Gál Eszter pedig az „est sztárvendégeiként” jelenti be a Gördülő Tánccsoport két művészét: a társulatot vezető Sárai Ritát és partnerét, Vágola Imrét – vagyis a Hurrikán Duót.


Jelenet az előadásból (foto: www.btf.hu)

A Lélektánc önálló, olykor szenvedélyes társadalmi protest-táncként is felfogható művészi produkció, s a mindennapi gyógyító munkát ábrázoló helyzetek kollázsa. A játék egyszerre mutatja fel a közösség, az összetartozás, az emberi egyenlőség egyetemes igazságát, és az ösztönös akarat egészséges ember számára fel sem foghatóan hatalmas erejét. A puritán, jelzésszerű térben, civilbe öltözött, vagy csak egészen jelképes jelmezeket viselő fellépők bemutatta est összhangzattá nemesül: kockázatos vizeken járva, meg nem ingó moralitás alapján állva szól hozzánk.

A mód, ahogyan Bozsik saját táncosait vezeti e produkcióban, példaértékű. Vati Tamás egyfajta játékmesterként határozott, szupportív és szigorú. Mozdulatai nem „gügyögnek”, gesztusai nem finomkodók. Egyenrangú társként fordul, nyúl sérült társaihoz. Fülöp Tímea, Hasznos Dóra, Krausz Alíz, Samantha Kettle és Vislóczky Szabolcs ugyancsak tüneményes társ, a koncepciót tökéletesen értő és érző szívember.

Bozsik gesztusokkal és mozgássorokkal, jelekkel és viszonyrendszerekkel ábrázolja állásfoglalását, nézeteit az integrációról. Mondandója egyenes, tiszta és közérthető, megrendítő és tiszteletet parancsoló, egyben finom provokációtól sem mentes.

A tandemen köröző Matatek és Vati, az érzéki kettőst táncoló Matatek és Vislóczky, aztán Bruckner szóló-jelenése, Puskássy, Fülöp és Kálmán megrendítő és sejtelmes triója, s a játék végén Barkó magányos, lenyűgöző sétája a Vati Tamás által talpai alá hordott, a szín közepén húzódó asztalsoron – megrendítő szépségű metaforák, amelyeket épeszű, épszívű embernek nem kell magyarázni.

Nehéz ebből a megejtő előadásból csúcspontokat kimazsolázni, de a motívumok és hatásmechanizmusuk érzékeltetésére mégiscsak szükséges. Sárai Rita és Vágola Imre lírai, kerekesszékes kettőse rám olyan hatást gyakorolt, amit tánc talán még soha. A sugárzó szépségű, estélyis Sárai és délceg, szmokingos-csokornyakkendős partnere kettőséből az életöröm, a magabiztosság, az akarat valami olyan varázslata áradt, ami szinte kidöntött a székemből. Azonnal végignéztem a Gördülő honlapját, elolvastam tagjainak kommentálhatatlan, szikár életrajzait, s mostantól ott laknak a szívem legmelegebb zugában. Akárcsak mindazok, akik ezt az előadást létrehozták, egytől-egyig. A végére tényleg nem marad más, csak fejet hajtani előttük: elhivatottságuk, erejük, derűjük, hitük előtt.

(2008. március 21. - Millenáris Teátrum, 19:00 - Bozsik Yvette: Lélektánc - Budapesti Tavaszi Fesztivál
Km.: Bozsik Yvette Társulat, Tánceánia Együttes, Gördülő Tánccsoport; zene: Philippe Heritier; fény: Pető József; tér: Vati Tamás; jelmez: Bozóki Mara; konzultáns-asszisztens: Bóta Ildikó; kreatív producer, társrendező: Iványi Marcell; kor.-rend.: Bozsik Yvette)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Prima Primissima Díjat kapott Keller András, Hager Ritta és Gálffi László is

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott gálaesten. Mások mellett elismerésben részesült Dobai Péter költő, író, dramaturg és a Bartók Rádió is.
Színház

Gellért-hegyi rémálmok – kritika Az Imádkozó című előadásról

Radioaktív jövőben hasadnak a sorsok Pintér Béla huszonkilencedik, legújabb előadásában. Maguk a szereplők húzzák a talpalávalót a nihil komédiájához. Megnyugtató, hogy ez csak egy rémálom, és még felébredünk.  
Vizuál

Öt híres művész, akiket megihletett a karácsony

Ki gondolná, hogy Andy Warhol imádta a karácsonyt, olyannyira, hogy egyenesen a Karácsony Királyának nevezték, Salvador Dalí pedig egy időben karácsonyi lapok tervezésére adta a fejét? Szubjektív válogatásunkban öt képzőművész karácsonyhoz kapcsolódó művét ajánljuk, az ünnepre hangolódva. 
Vizuál

Csaknem száz év után tért haza Rippl-Rónai remekműve

160 millió forintos kikiáltási árról indul a Virág Judit Galéria december 19-i aukcióján A geszti kastély kertje című alkotás, amely Rippl-Rónai egyik legmerészebb festménye. Az árverésen Vaszary János ritkán látható művét is bemutatják. December 17-én pedig kortárs festményekre licitálhatunk.
Vizuál

KÉP-regény: A modernista zseni

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal véletlenszerűen kiválasztott képe adott okot rá, hogy felidézze Brazíliavárosban tett látogatását és megossza velünk Oscar Niemeyer iránti rajongásának okát.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Ritkán játszott és koreografált darab Feledi János új alkotása

Magyarországon ritka eseménynek számít, hogy Sztravinszkij Pulcinella-története kerül színpadra, így annál rendkívülibb, hogy ennek a szórakoztató műnek a zenéjére készít koreográfiát Feledi János, a Feledi Project művészeti vezetője.
Tánc interjú

„A tiszta tánc már kevés” – Beszélgetés Feledi Jánossal

A Feledi Project alapítója és egyszemélyes motorja a folyamatos kihívásokat keresi, amelyek első pillanatban akár lehetetlennek is tűnnek. Feledi Jánost arról is kérdeztük, hol áll most és merre tart az idén tízesztendős Project.
Tánc hír

Budapest Ballet Grand Prix néven rendez balettversenyt a Magyar Táncművészeti Egyetem

Új nemzetközi balettversenyt hív életre Budapest Ballet Grand Prix néven a Magyar Táncművészeti Egyetem (MTE). A hazai balett- és táncművészet népszerűsítésére létrehozott eseményt 2023. november 20. és 24. között rendezik meg először.
Tánc hír

Lánykérés táncelőadáson

A Bethlen Téri Színház SŐT7 Fesztiválján kérte meg a Liselotte és a május című előadás rendező-koreográfusa, Bánházy Eszter kezét táncművész kedvese, Hernicz Albert, aki az Experidance együttesből lehet ismert a nagyközönség számára.
Tánc hír

Taroltak a Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatói a Milánóban rendezett versenyen

Kiválóan szerepeltek a Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatói a 2022. október végén, a Milánóban megrendezett 5th Milano Dance Competition professzionális nemzetközi táncversenyen: összesen 12 díjat nyertek.