Tánc

Juronics Tamás: „A színháznak mindig van morális közlendője”

2017.11.07. 11:05
Ajánlom
A koreográfus három évtizedes táncos múlttal a háta mögött, rendületlen újító, nyughatatlan, érzelmes művész. A 30. évét november 8-án a Müpában nagyszabású gálával ünneplő Szegedi Kortárs Balett művészeti vezetőjével beszélgetettünk.

Juronics Tamás így összegezte az elmúlt 30 év munkáját: „Ilyen hosszú életszakasz, időszak alatt természetesen vannak hullámvölgyek és hullámhegyek, sikertelenebb és sikeresebb darabok. Ami mégis különleges, hogy a Szegedi Kortárs Balett konstans módon van jelen a magyar táncművészeti palettán és stabilan magas nívón. Ez jelentős munka. Komoly feladat, hogy a társulat tagjait is olyan szakmai szinten tudjuk tartani, hogy érdekes, kiemelkedő táncosok legyenek, hogy a fiatalokat, akiket felveszünk, úgy tudjuk formálni, hogy jó előadókká váljanak” - fogalmazott.

Juronics Tamás

Juronics Tamás

A Szegedi Kortárs Balett koreográfus-rendezője szerint a siker titka elsősorban a kölcsönös tisztelet az együttesen és a vezetőségen belül. Pataki Andrással mindketten tudják, hogy egy a céljuk, és teljes lendülettel efelé tolják a szekeret. Ezen túl pedig hisz a tánc véleményformáló erejében is.

Felvállaltan, az elejétől kezdve mindig azt vallottam, hogy lehet a tánc nyelvén történeteket elmesélni, lehet a kortárs tánc nyelvén fontos gondolatokat elmondani,

és lehet nagy ívű klasszikus zenékre újszerű formában koreografálni. Ennek a hite kezdetektől bennem van, hiszen alig kezdtem koreografálni, nem sokkal később már nekiálltam a Tavaszi áldozat első verziójának, más Stravinsky műveknek, azután jött A csodálatos mandarin, a Carmina Burana, Beethoven IX. szimfóniája és most Vivaldi: A négy évszak. Ebben való hitem nem csökkent a mai napig sem, és bárki bármit mond, hogy a történetmesélés már nem “divat”, nincs igaza. Abban hiszek, hogy a színháznak mindig van egyfajta morális közlendője a világgal, és ebbéli felelősségünket nagyon komolyan veszem” - hangsúlyozta.

Juronics Tamás

Juronics Tamás

Hozzátette, az üzenetek megfogalmazásában kitartó, asszertív személyisége is segítette őt pályája során:

„A sikerünk másik oka talán az állandó nyughatatlanságom, ami mindig újabb célok felé hajt.

Fiatalabb koromban is ezt éreztem. Óriási versenyszellem volt bennem, mindig első akartam lenni. Ez most már nem egészen így van, de nem szeretek semmit feladni. Amikor alkotok, sokszor szenvedek, mert rendesen megkínoz egy-egy mű. Szerintem sok alkotó ember van ezzel így. Akkor úgy érzem, nem csinálok több darabot egy évig, pihenni fogok. Majd bemutatjuk az előadást, és másnap azon kezdek gondolkodni, mi is legyen a következő. Megint jön a nyughatatlanság. Ez is benne van abban, hogy a társulat így fent tudott maradni, és nem váltunk unalmas vidéki társulattá. Ezt a bennem levő erőt, szándékot szerintem a körülöttem levők is mind érzik” - vélekedett. A Nemzeti Táncszínházzal közös munkáról - aminek megalakulása óta nélkülözhetetlen partnere a szegedi társulat - így beszélt:

„Állandó és jelentős kapcsolat ez számunkra, benne vagyunk a Nemzeti Táncszínház szűk, körülbelül hét-nyolc társulatot jelentő kiemelt fellépői körében. Ez egy szoros, jól működő, számunkra nagyon fontos együttműködés. Egyrészt egy koprodukciós partneri viszonyt jelent, másrészt segítséget a darabjaink forgalmazásában. Rengeteg kötelezettsége van egy ilyen nagy intézménynek a szakma felé, amit a vezetőség, az ott dolgozók nagy tisztességgel végeznek” - emelte ki.

23379476 1362934837150710 177547484 o

23379476 1362934837150710 177547484 o

Juronics Tamás az együttes nagy sikerű, szegedi jubileumi estjéről is beszélt, amit szinte napra pontosan harminc évvel azután rendeztek meg, hogy először léptek színpadra. „Jelentős pillanat volt a szeptember harmincadika, szívmelengető esemény. Amúgy is szentimentális ember vagyok, nagy az átérző képességem. Így is alkotok. Belehelyezkedek az adott pillanatban az adott karakter bőrébe vagy érzelmi állapotába.

Táncosként is így működtem: hangsúlyosan állapotokat hoztam létre, nem annyira formákat.

Sok olyan darabom született, ami tele van érzelmekkel, lelki finomságokkal, akár férfi-női viszonyról volt szó, akár egyén kontra társadalom kérdéskörben szólalt meg. Nagyon izgatnak ezek a kérdések, hogyan helyezi el magát egy ember a világban, hogyan tudom megfogalmazni magam ebben az univerzumban. Ez mindenkinek alapvető kérdése, aki egy kicsit is filozofikusabb alkat, nekem ráadásul van erre egy kifejező eszközöm: a táncmozdulat. A másik, ami mutatja az érzelmességemet, hogy erősen kötődöm a zenéhez, mélyen élem meg a zene minden pillanatát és hangját, mert a zene alapvetően egy lélekből megszólaló csoda” - árulta el a koreográfus.

Szerző: Gáti Katalin Teodóra

A társulat november 8-án a társulatalapító Imre Zoltán születésnapján ünnepli a Müpában három évtizedes művészi útját.

Fiatal táncosok koreográfiáival ünnepel a Szegedi Kortárs Balett

Kapcsolódó

Fiatal táncosok koreográfiáival ünnepel a Szegedi Kortárs Balett

Az idén 30 éves együttes november 8-án, az alapító Imre Zoltán születésnapján ünnepli a Müpában három évtizedes művészi útját.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát július 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc gálaest

Csúcspontjához érkezik a győri táncfesztivál

Áramlás címmel tartanak európai gálaestet a XIV. Magyar Táncfesztiválon június 23-án, szombaton. Az est a táncszakma kiemelt szerepvállalását demonstrálja a város Európa Kulturális Fővárosa 2023 pályázatában.
Tánc modern tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc tudósítás

Tömegpszichózis és szerelmi vajúdás a győri Magyar Táncfesztiválon

Idén csupán két napra sikerült eljutnom a XIV. Magyar Táncfesztiválra, Győrbe, ahol a gyönyörködtető változatosság jegyében zajlanak az esti előadások. Beszámoló a 4. nap történéseiről.
Tánc magazin

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.
Tánc győri balett

Győrben bepótolhatja az elszalasztott tánceseményeket

14. alkalommal rendezik meg a Magyar Táncfesztivált és negyedszer a gyermek táncfesztivált Győrben mától egészen vasárnapig.