Tánc

Juronics Tamás: „A színháznak mindig van morális közlendője”

2017.11.07. 11:05
Ajánlom
A koreográfus három évtizedes táncos múlttal a háta mögött, rendületlen újító, nyughatatlan, érzelmes művész. A 30. évét november 8-án a Müpában nagyszabású gálával ünneplő Szegedi Kortárs Balett művészeti vezetőjével beszélgetettünk.

Juronics Tamás így összegezte az elmúlt 30 év munkáját: „Ilyen hosszú életszakasz, időszak alatt természetesen vannak hullámvölgyek és hullámhegyek, sikertelenebb és sikeresebb darabok. Ami mégis különleges, hogy a Szegedi Kortárs Balett konstans módon van jelen a magyar táncművészeti palettán és stabilan magas nívón. Ez jelentős munka. Komoly feladat, hogy a társulat tagjait is olyan szakmai szinten tudjuk tartani, hogy érdekes, kiemelkedő táncosok legyenek, hogy a fiatalokat, akiket felveszünk, úgy tudjuk formálni, hogy jó előadókká váljanak” - fogalmazott.

Juronics Tamás

Juronics Tamás

A Szegedi Kortárs Balett koreográfus-rendezője szerint a siker titka elsősorban a kölcsönös tisztelet az együttesen és a vezetőségen belül. Pataki Andrással mindketten tudják, hogy egy a céljuk, és teljes lendülettel efelé tolják a szekeret. Ezen túl pedig hisz a tánc véleményformáló erejében is.

Felvállaltan, az elejétől kezdve mindig azt vallottam, hogy lehet a tánc nyelvén történeteket elmesélni, lehet a kortárs tánc nyelvén fontos gondolatokat elmondani,

és lehet nagy ívű klasszikus zenékre újszerű formában koreografálni. Ennek a hite kezdetektől bennem van, hiszen alig kezdtem koreografálni, nem sokkal később már nekiálltam a Tavaszi áldozat első verziójának, más Stravinsky műveknek, azután jött A csodálatos mandarin, a Carmina Burana, Beethoven IX. szimfóniája és most Vivaldi: A négy évszak. Ebben való hitem nem csökkent a mai napig sem, és bárki bármit mond, hogy a történetmesélés már nem “divat”, nincs igaza. Abban hiszek, hogy a színháznak mindig van egyfajta morális közlendője a világgal, és ebbéli felelősségünket nagyon komolyan veszem” - hangsúlyozta.

Juronics Tamás

Juronics Tamás

Hozzátette, az üzenetek megfogalmazásában kitartó, asszertív személyisége is segítette őt pályája során:

„A sikerünk másik oka talán az állandó nyughatatlanságom, ami mindig újabb célok felé hajt.

Fiatalabb koromban is ezt éreztem. Óriási versenyszellem volt bennem, mindig első akartam lenni. Ez most már nem egészen így van, de nem szeretek semmit feladni. Amikor alkotok, sokszor szenvedek, mert rendesen megkínoz egy-egy mű. Szerintem sok alkotó ember van ezzel így. Akkor úgy érzem, nem csinálok több darabot egy évig, pihenni fogok. Majd bemutatjuk az előadást, és másnap azon kezdek gondolkodni, mi is legyen a következő. Megint jön a nyughatatlanság. Ez is benne van abban, hogy a társulat így fent tudott maradni, és nem váltunk unalmas vidéki társulattá. Ezt a bennem levő erőt, szándékot szerintem a körülöttem levők is mind érzik” - vélekedett. A Nemzeti Táncszínházzal közös munkáról - aminek megalakulása óta nélkülözhetetlen partnere a szegedi társulat - így beszélt:

„Állandó és jelentős kapcsolat ez számunkra, benne vagyunk a Nemzeti Táncszínház szűk, körülbelül hét-nyolc társulatot jelentő kiemelt fellépői körében. Ez egy szoros, jól működő, számunkra nagyon fontos együttműködés. Egyrészt egy koprodukciós partneri viszonyt jelent, másrészt segítséget a darabjaink forgalmazásában. Rengeteg kötelezettsége van egy ilyen nagy intézménynek a szakma felé, amit a vezetőség, az ott dolgozók nagy tisztességgel végeznek” - emelte ki.

23379476 1362934837150710 177547484 o

23379476 1362934837150710 177547484 o

Juronics Tamás az együttes nagy sikerű, szegedi jubileumi estjéről is beszélt, amit szinte napra pontosan harminc évvel azután rendeztek meg, hogy először léptek színpadra. „Jelentős pillanat volt a szeptember harmincadika, szívmelengető esemény. Amúgy is szentimentális ember vagyok, nagy az átérző képességem. Így is alkotok. Belehelyezkedek az adott pillanatban az adott karakter bőrébe vagy érzelmi állapotába.

Táncosként is így működtem: hangsúlyosan állapotokat hoztam létre, nem annyira formákat.

Sok olyan darabom született, ami tele van érzelmekkel, lelki finomságokkal, akár férfi-női viszonyról volt szó, akár egyén kontra társadalom kérdéskörben szólalt meg. Nagyon izgatnak ezek a kérdések, hogyan helyezi el magát egy ember a világban, hogyan tudom megfogalmazni magam ebben az univerzumban. Ez mindenkinek alapvető kérdése, aki egy kicsit is filozofikusabb alkat, nekem ráadásul van erre egy kifejező eszközöm: a táncmozdulat. A másik, ami mutatja az érzelmességemet, hogy erősen kötődöm a zenéhez, mélyen élem meg a zene minden pillanatát és hangját, mert a zene alapvetően egy lélekből megszólaló csoda” - árulta el a koreográfus.

Szerző: Gáti Katalin Teodóra

A társulat november 8-án a társulatalapító Imre Zoltán születésnapján ünnepli a Müpában három évtizedes művészi útját.

Fiatal táncosok koreográfiáival ünnepel a Szegedi Kortárs Balett

Kapcsolódó

Fiatal táncosok koreográfiáival ünnepel a Szegedi Kortárs Balett

Az idén 30 éves együttes november 8-án, az alapító Imre Zoltán születésnapján ünnepli a Müpában három évtizedes művészi útját.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Schiff András összerúgta a port a Montréali Szimfonikusokkal

A Montréali Szimfonikus Zenekar állítja: nem gondolják, hogy Schiff András tud vezényelni. A magyar muzsikus október végén dirigálta a kanadai zenekart, akkor történt az összetűzés.
Klasszikus

Ők azok az „amatőr karmesterek”, akik vezényelhetik a Fesztiválzenekart

Először hirdettek amatőröknek karmesterpályázatot, melynek eredményeként egy jogász, egy aneszteziológus, egy korrepetitor és egy csellóművész vezényelheti a Budapesti Fesztiválzenekart.
Vizuál

10 film, amit novemberben látni kell

Méghozzá moziban, nagyvásznon, amíg csak lehet! Szubjektív összeállításunkban a hazai mozipremierek novemberi kínálatából válogattunk Juliette Binoche új filmjétől kezdve Mika Kaurismäkin át Scorseséig, sőt egészen Woody Allenig.
Vizuál

„Ne azon botránkozzunk meg, hogy meztelen gyerektesteket mutogatok, hanem a valóságon!”

A karizmatikus hatvanas zenetanár és az újonnan érkezett tinédzserlány közötti furcsa viszonyt igyekszik kibogozni a zenekar tehetséges szólistája, Dávid. Nagy Zoltán bemutatkozó filmjében főhős és néző egyaránt a rejtett jelek és a sorok közt rejlő lényeg felkutatására van ítélve.
Vizuál

Vasárnap megdőlhet a magyar árverési rekord

Mérföldkő és korszakváltás a magyar műtárgypiacon. Száznál is több 1945 és 2000 között készült műalkotás látható a Virág Judit Galéria tematikus aukciós kiállításán, melynek anyagából vasárnap rendeznek árverést a Budapest Kongresszusi Központban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc gyász

Elhunyt Hegedűs Judit balettművész, Simándy József özvegye

Életének 85. esztendejében elhunyt Hegedűs Judit balettművész, aki már 14 évesen debütált az Operaházban, később negyedszázadon át a társulat megbecsült tagja volt.
Tánc magazin

"Ő volt A balerina" – 30 éve halt meg Lakatos Gabriella

Lakatos Gabriella az 1945 utáni magyar balettművészet egyik legnagyobb csillaga volt, akit semmi sem tántorított el a színpadtól: nyugdíjazása után énekes karriert épített. A táncos díva 1989. november 12-én hunyt el.
Tánc ajánló

Velekei László másodszor is táncszínpadra állítja az Anna Kareninát

Két évvel ezelőtt már készített egy táncszínpadi adaptációt Tolsztoj regényéből a GGTánc Eger és a Miskolci Balett közös produkciójaként. Most saját társulata, a Győri Balett számára készített friss koreográfiát Veleki László, ami november 9-én debütál Győrben, december 21-én pedig a Müpában.
Tánc ajánló

A Nemzeti Táncszínházban várnak az éjszaka csodái

4 év és 19 teltházas előadás után búcsúzik a Trafótól Az éjszaka csodái. A Weöres Sándor ihlette vizuális trip új helyen, a Nemzeti Táncszínházban kerül repertoárra, először november 7-én.
Tánc interjú

"Annyira hittünk ebben az őrületben, hogy a falon is átmentünk volna"

Negyven éve az akkori végzős klasszikus balett-évfolyam forradalmi hevülettől fűtve úgy döntött, társulatot alapít, és radikálisan új irányokat keres a táncművészeten belül. A Győri Balettről Kiss Jánost kérdeztük, akinek ez az utolsó évada társulatigazgatóként.