Tánc

Juronics Tamás: „A színháznak mindig van morális közlendője”

2017.11.07. 11:05
Ajánlom
A koreográfus három évtizedes táncos múlttal a háta mögött, rendületlen újító, nyughatatlan, érzelmes művész. A 30. évét november 8-án a Müpában nagyszabású gálával ünneplő Szegedi Kortárs Balett művészeti vezetőjével beszélgetettünk.

Juronics Tamás így összegezte az elmúlt 30 év munkáját: „Ilyen hosszú életszakasz, időszak alatt természetesen vannak hullámvölgyek és hullámhegyek, sikertelenebb és sikeresebb darabok. Ami mégis különleges, hogy a Szegedi Kortárs Balett konstans módon van jelen a magyar táncművészeti palettán és stabilan magas nívón. Ez jelentős munka. Komoly feladat, hogy a társulat tagjait is olyan szakmai szinten tudjuk tartani, hogy érdekes, kiemelkedő táncosok legyenek, hogy a fiatalokat, akiket felveszünk, úgy tudjuk formálni, hogy jó előadókká váljanak” - fogalmazott.

Juronics Tamás

Juronics Tamás

A Szegedi Kortárs Balett koreográfus-rendezője szerint a siker titka elsősorban a kölcsönös tisztelet az együttesen és a vezetőségen belül. Pataki Andrással mindketten tudják, hogy egy a céljuk, és teljes lendülettel efelé tolják a szekeret. Ezen túl pedig hisz a tánc véleményformáló erejében is.

Felvállaltan, az elejétől kezdve mindig azt vallottam, hogy lehet a tánc nyelvén történeteket elmesélni, lehet a kortárs tánc nyelvén fontos gondolatokat elmondani,

és lehet nagy ívű klasszikus zenékre újszerű formában koreografálni. Ennek a hite kezdetektől bennem van, hiszen alig kezdtem koreografálni, nem sokkal később már nekiálltam a Tavaszi áldozat első verziójának, más Stravinsky műveknek, azután jött A csodálatos mandarin, a Carmina Burana, Beethoven IX. szimfóniája és most Vivaldi: A négy évszak. Ebben való hitem nem csökkent a mai napig sem, és bárki bármit mond, hogy a történetmesélés már nem “divat”, nincs igaza. Abban hiszek, hogy a színháznak mindig van egyfajta morális közlendője a világgal, és ebbéli felelősségünket nagyon komolyan veszem” - hangsúlyozta.

Juronics Tamás

Juronics Tamás

Hozzátette, az üzenetek megfogalmazásában kitartó, asszertív személyisége is segítette őt pályája során:

„A sikerünk másik oka talán az állandó nyughatatlanságom, ami mindig újabb célok felé hajt.

Fiatalabb koromban is ezt éreztem. Óriási versenyszellem volt bennem, mindig első akartam lenni. Ez most már nem egészen így van, de nem szeretek semmit feladni. Amikor alkotok, sokszor szenvedek, mert rendesen megkínoz egy-egy mű. Szerintem sok alkotó ember van ezzel így. Akkor úgy érzem, nem csinálok több darabot egy évig, pihenni fogok. Majd bemutatjuk az előadást, és másnap azon kezdek gondolkodni, mi is legyen a következő. Megint jön a nyughatatlanság. Ez is benne van abban, hogy a társulat így fent tudott maradni, és nem váltunk unalmas vidéki társulattá. Ezt a bennem levő erőt, szándékot szerintem a körülöttem levők is mind érzik” - vélekedett. A Nemzeti Táncszínházzal közös munkáról - aminek megalakulása óta nélkülözhetetlen partnere a szegedi társulat - így beszélt:

„Állandó és jelentős kapcsolat ez számunkra, benne vagyunk a Nemzeti Táncszínház szűk, körülbelül hét-nyolc társulatot jelentő kiemelt fellépői körében. Ez egy szoros, jól működő, számunkra nagyon fontos együttműködés. Egyrészt egy koprodukciós partneri viszonyt jelent, másrészt segítséget a darabjaink forgalmazásában. Rengeteg kötelezettsége van egy ilyen nagy intézménynek a szakma felé, amit a vezetőség, az ott dolgozók nagy tisztességgel végeznek” - emelte ki.

23379476 1362934837150710 177547484 o

23379476 1362934837150710 177547484 o

Juronics Tamás az együttes nagy sikerű, szegedi jubileumi estjéről is beszélt, amit szinte napra pontosan harminc évvel azután rendeztek meg, hogy először léptek színpadra. „Jelentős pillanat volt a szeptember harmincadika, szívmelengető esemény. Amúgy is szentimentális ember vagyok, nagy az átérző képességem. Így is alkotok. Belehelyezkedek az adott pillanatban az adott karakter bőrébe vagy érzelmi állapotába.

Táncosként is így működtem: hangsúlyosan állapotokat hoztam létre, nem annyira formákat.

Sok olyan darabom született, ami tele van érzelmekkel, lelki finomságokkal, akár férfi-női viszonyról volt szó, akár egyén kontra társadalom kérdéskörben szólalt meg. Nagyon izgatnak ezek a kérdések, hogyan helyezi el magát egy ember a világban, hogyan tudom megfogalmazni magam ebben az univerzumban. Ez mindenkinek alapvető kérdése, aki egy kicsit is filozofikusabb alkat, nekem ráadásul van erre egy kifejező eszközöm: a táncmozdulat. A másik, ami mutatja az érzelmességemet, hogy erősen kötődöm a zenéhez, mélyen élem meg a zene minden pillanatát és hangját, mert a zene alapvetően egy lélekből megszólaló csoda” - árulta el a koreográfus.

Szerző: Gáti Katalin Teodóra

A társulat november 8-án a társulatalapító Imre Zoltán születésnapján ünnepli a Müpában három évtizedes művészi útját.

Fiatal táncosok koreográfiáival ünnepel a Szegedi Kortárs Balett

Kapcsolódó

Fiatal táncosok koreográfiáival ünnepel a Szegedi Kortárs Balett

Az idén 30 éves együttes november 8-án, az alapító Imre Zoltán születésnapján ünnepli a Müpában három évtizedes művészi útját.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Vizuál

Angyallal a vállán – Hajduk Károly a Kult50-ben

Hisz benne Hajduk Károly, hogy a színész, amikor valami igazán lényegit érez meg szerepében, akkortól az a nehezen megmagyarázható „valami” kisangyalként ül a vállán, és játéka minden egyes pillanatában a fülébe sugdos. Hajduk Károly alakítását látva, minden bizonnyal ezt a segítséget is megkapta, amikor az Akik maradtak című, számtalan rangos elismerést begyűjtő film főszerepét forgatta.
Vizuál

Akár telefonról is bejárhatóak a Nyitott Műhelyek az idei Budapest Design Weeken

Online cukorvirág-készítés, környezettudatos esőkabát előállítás, vicces kerámiák vagy kézműves cipők műhelytitkai. Az idei Design Hét félig a netre költözött, így a nyitott műhelyekbe akár otthonról is bepillanthatunk! Mutatjuk, hogyan!
Vizuál

A macsó, aki nőként aratta első sikerét

Jack Lemmon oldalán tipegett be a világhírnévbe, de később is olyan partnerekkel dolgozott, mint Roger Moore. Magyar gyökerei mindig fontosak voltak számára. 2010. szeptember 29-én halt meg  Tony Curtis.
Plusz

Málta magának követeli az őscápafogat, amelyet György brit herceg kapott ajándékba

Katalin és Vilmos kisfia, a hétéves brit herceg a hétvégén kapott egy különleges ajándékot Sir David Attenborough-tól a világhírű természetfilmes új filmjének bemutatása alkalmából. A műkincsek és a kulturális örökség részét képező tárgyak kérdése amúgy is sok vita tárgya, de abban talán megegyezhetünk, hogy a máltai reakció marketing szempontból meglehetősen elhibázott.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc kult50

A változás körforgása – Goda Gábor a Kult50-ben

Nincs alaptörténet. Központi gondolat, vagy kérdésfeltevés van. Goda Gábor koreográfus filozofáló, esztétizáló rendezéseiben mindig ott rejlik az élet teljessége. S egy adott produkció nyelvezetét maga a munkafolyamat határozza meg. Úgy is mondhatnánk: minden egyes előadás saját nyelvet keres.
Tánc hír

Online közvetíti előadásait a Fővárosi Nagycirkusz

Szombat délutánonként élőben követhetjük a Fővárosi Nagycirkusz előadásainak online közvetítését.
Tánc hír

Tisztújítást tartottak a Magyar Táncművészek Szövetségében

A Magyar Táncművészek Szövetségének közgyűlésén ötödik alkalommal választotta meg a tagság újabb három évre elnöknek Mihályi Gábort, a Magyar Állami Népi Együttes vezetőjét és társelnöknek Kiss Jánost, a győri Magyar Táncfesztivál igazgatóját - adta hírül a szakmai és érdekvédelmi szövetség.
Tánc magazin

Nevetve sírni, sírva nevetni – Cacti a Nemzeti Balett előadásában

A kaktuszok nem sírnak. Legalábbis egyikünk sem találkozott még könnyező tüskékkel – vagy mégis? A világhírű svéd koreográfus, Alexander Ekman Cacti című darabja csontig-velőig hatoló őszinteséggel mutatja be a kortárs tánc világát, humoros és fájdalmasan pontos képet adva arról, mennyire fontos számunkra a művészet „értelmezése”. Néha lényegesebb, mint a művészet maga. Ekman legsikeresebb koreográfiája a Magyar Nemzeti Balett tolmácsolásában érkezik Budapestre.
Tánc ajánló

Alexander Ekman svéd koreográfus indítja az Opera új évadát

A világhírű alkotó egyik legnépszerűbb műve, a Cacti a Magyar Nemzeti Balett és a Magyar Állami Operaház első bemutatója szeptember 11-én látható az Eiffel Műhelyházban.