Tánc

Kakasok és lánykák

2010.04.26. 00:57
Ajánlom
Kísérletező kedvű koreográfusairól és remek táncosairól híres a harmincadik születésnapját ünneplő Győri Balett. A társulat nem titkolt célja, hogy akár populárisabb témák feldolgozásával azokat is becsábítsa a nézőtérre, akik eddig nem mutattak túl nagy érdeklődést a táncművészet iránt. Három részből álló ünnepi estjüket is ezt (pontosabban: ezt is) szem előtt tartva állították össze.

A jubileumi est egy tízperces Adiemus (Karl Jenkins)-zenére komponált Michael Kropf-darabbal indul, melyben nyolc fiatal balettművész mutatkozik be a közönségnek. A születésről, fiatalságról, szerelemről, öregedésről és haláról mesélő Adiemus a táncosok technikai bravúrjára épít, ami nagyon fontos - emeli ki a Győri Balett igazgatója, Kiss János - hiszen a társulatnak mindig is a klasszikus bázis volt az alapja: "A táncosok művészi fejlődése érdekében elengedhetetlen, hogy látható legyen a táncos minősége. Mindig is megpróbáltuk - sporthasonlattal élve - emelni a magasugró lécet. Ez a mű lehetőséget ad arra, hogy a fiatal táncművészek bemutathassák tánctudásuk virtualitását."

Robert North a Trójai játékok és a Carmen után Schubert A halál és a lányka című  vonósnégyesére komponált koreográfiát a Győri Balettnek. A némafilmek világát idéző táncballada szólistái a Harangozó-díjas Sóthy Virág és az ugyanezzel a díjjal kitüntetett Pátkai Balázs. Az érzékeny, férfi-nő kapcsolatot az élet-halál viszonylatában vizsgáló „merengős" táncköltemény után következik az est talán legnagyobb durranása, Christopher Bruce Kakasa. A koreográfus kimondottan a Győri Balettre formálta az eredetileg 1991-ben Svájcban bemutatott tánckompozíciót. Az eddig mindenhol zajos sikert arató darab a Rolling Stones korát és zenéjét ünnepli, miközben jó adag humorral (és persze némi iróniával) fűszerezve mutatja be a nemek örök idők óta tartó csatározását. A pirosban-feketében feszítő játékos kedvű kakasok gátlástalanul csábítják el az őket ravasz élvezettel figyelő csirkéket: vágyról, szenvedélyről, ideálokról, emberi gyengeségről szól ez a több etűdből álló, élettel teli, szórakoztató, ám komoly mondanivalóval is bíró előadás, ami láthatóan a fellépő táncművészeknek is jutalomjáték.

"Robert Northról és Christopher Bruce-ról tudni kell - mondta el Kiss János -, hogy mindketten a Rambert Balett szólótáncosai és egymást fölváltva igazgatói is voltak. Nekünk és nekik is nagyon nagy öröm volt, amikor hosszú évek után Győrben találkoztak. Fantasztikus, hogy két igazi koreográfus landolt a Győri Balettnél."

A Magyar Állami Balettintézet végzős növendékei által 1979-ben alapított együttes rengeteg átalakuláson ment keresztül az utóbbi évtizedekben. A Markó Iván távozása utáni útkeresésben esetenként kivívták a szakma rosszallását, ám elmondható, hogy összességében bátor, állandó megújulásra képes, kiváló táncosokkal rendelkező, külföldön is elismert társulatról van szó, akik méltán lehetnek büszkék az elmúlt harminc év munkásságára, és akikre méltán lehetünk büszkék mi is.

2010. április 27., május 18. 19:00
Fesztivál Színház
30 éves a Győri Balett - ünnepi balettest két részben

Michael Kropf: Adiemus
F. Schubert - Robert North: A halál és a lányka
The Rolling Stones - Christopher Bruce: Kakas

A 10. Táncfórum keretében

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.
Klasszikus

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc gálaest

Csúcspontjához érkezik a győri táncfesztivál

Áramlás címmel tartanak európai gálaestet a XIV. Magyar Táncfesztiválon június 23-án, szombaton. Az est a táncszakma kiemelt szerepvállalását demonstrálja a város Európa Kulturális Fővárosa 2023 pályázatában.
Tánc beszámoló

Nők, férfiak és ezek különféle kombinációi

Ha összegezni kellene a győri táncfesztivál 5. napján látottakat, akkor az egyik fontos tapasztalat az lenne, mennyire különbözőképpen gondolkodnak a jelenkori alkotók a nemi szerepekről.
Tánc modern tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc tudósítás

Tömegpszichózis és szerelmi vajúdás a győri Magyar Táncfesztiválon

Idén csupán két napra sikerült eljutnom a XIV. Magyar Táncfesztiválra, Győrbe, ahol a gyönyörködtető változatosság jegyében zajlanak az esti előadások. Beszámoló a 4. nap történéseiről.
Tánc magazin

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.