Tánc

Karine Ponties: „A tánc inkább eszköz, mint cél”

2011.03.19. 11:00
Ajánlom
A Belgiumban alkotó francia táncos-koreográfus, Karine Ponties az európai kortárs tánc egyik legizgalmasabb jelensége. 1995-ben alakította meg Dame de pic elnevezésű társulatát, amellyel immár harmadszor vendégszerepel nálunk. A MU Színházban március 25-én és 26-án látható a Holeulone című 2006-os produkciójuk.

- Mit fed a Holeulone kifejezés?

- Egy szójátékot az angol all alone-ra és a hole alone-ra francia kiejtéssel: mindenki egyedül és egyedül a lyukban.

- Milyen indíttatásból született meg ez a férfi kettősre és grafikai animációra íródott mű?

- A 2002-es Brutalis előadást követően szerettem volna folytatni a művészi együttműködésemet Thierry Van Hasselt grafikussal. A rajz és a tánc, a toll és a test találkozása volt a kiindulópont, hiszen mindkét kifejezési mód testi állapotokat fogalmaz meg. Mindkettő az anyaggal, az idővel, a mozgással dolgozik, azokat fixálja egy adott térben. A rajz számomra a mozgásban lévő gondolatot idézi. Élő előadásban nem vagyok híve az animációnak, de a Holeulone esetében ez a technikai kifejezés adott értelmet a szereplő fantáziájában megjelenő képeknek.

- Hogyan kapcsolódik mindehhez az irodalmi alapanyag: úgy tudom, hogy Daniel Keyes világhírű regénye, a Virágot Algernonnak inspirálta.

 - Természetesen csak áttételesen. A regényből Charlie, a főhős érzékenysége volt rám a leginkább hatással. A fejlődési és a megértési vágy iránti törekvése olyan csodálatos, hogy testi kifejezésre inspirált. A könyvből áradó energia közel áll ahhoz, amit mi, koreográfusok, táncosok a mozdulatművészet alkotófolyamatába fektetünk. Másfelől bármelyikünket érinthet a Virágot Algernonnak története, amikor valaki élete egy adott pillanatában elveszíti a talajt a lába alól, hontalanná válik, megszűnik addigi státusza, nem találja a helyét. Mindezek ellenére mégis tudatosan, tiszta fejjel cselekszik, bármi is éri őt : emelkedés vagy bukás. Mélyen emberinek tartom azokat a reakciókat, amiket gondolatilag, érzelmileg, vívódások, zavarok, valós vagy képzelt emlékek formájában megél.

- Minden munkájában a különféle társművészetekkel ötvözi a mozdulatművészetet, különösen a grafikával, a festészettel. Ilyen értelemben nem táncközpontú koreográfusnak is nevezhető?

- A tánc inkább eszköz, mint cél. A test számomra kísérletezési forma, aminek megvannak a maga korlátai, törésvonalai. Alkotásról alkotásra egyre több társművésszel szeretem körülvenni magam, akik kérdeznek, konfrontálnak, sajátos látásmódot hoznak be magukkal, és nem utolsó sorban gazdagítják a darabjaim tartalmát, esztétikáját. Közös kutatómunkát folytatunk a táncosokkal, a látvány- és hangtervezőkkel. A lényeg mindig az, hogy egy autonóm alkotás jöjjön létre. Nálam nincs különbségtétel az irodalmi, költői, filmes, képzőművészeti, audiovizuális hatások beépítését illetően. Valójában minden művészeti ág élő, kísérleti anyag érzelmek, gondolatok, lelkiállapotok, benyomások rögzítésére.

- Számos koreográfiájában a mese és a valóság mezsgyéjén egyensúlyozik. Mennyiben törekszik univerzális vagy éppen egyéni   történetek  megalkotására?

- A kettő valahol egy. Alapvetően az egyén sérülései, hibái, sajátosságai érdekelnek. Mindezt belehelyezem egy adott történet szövetébe anélkül, hogy bármiféle naturalizmusa törekednék. Az absztrakt és a konkrét, a mítosz és a képzelet, a forma és a tartalom „szorításában" mindig valamiféle álomszerűség érdekel. A hangok, színek, képek, gesztusok, testi ütközések nyelvére lefordított varázslat, metamorfózis. Lényegében az ember a maga kis- és nagyszerűségében. A táncosok teste egyszersmind korlát és a korlátok átlépésének eszköze, mindenre reagál és mindent képes felülírni, más dimenzióba helyezni az őt ért külső és belső hatások által. Minden ember létező formáját tekintve egyszersmind primer anyag, az általa megélt események, a belőle fakadó érzések, gondolatok eszköztára, aki más testekkel való ütközésben éli meg a mindennapjait. Másfelől külön világ, teljes univerzum, minden idegszálával szerves kapcsolatban áll a világmindenséggel. Hogyan lehet ezt a kettőt, a pillanatok fizikai fogságában élő lényt és a teljességgel együtt lélegzőt szintézisbe hozni? Másképpen szólva, az anyagi és a szellemi világhoz való tartozásunkat megeleveníteni? Tulajdonképpen ennek a kettős kötődésnek az érzékeltetését tartom lényegesnek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Hallgasd meg az összetartozás dalát – Csík Zenekar: Hazám, hazám

Elkészült a Nemzeti Összetartozás Dala, a Csík Zenekar dalát olyan művészek éneklik, mint Miklósa Erika, Szarka Tamás és Molnár Levente.
Vizuál

Ingyenes filmek a Trianon emléknapon a Távmoziban

A korszakban játszódó ingyenesen vetített filmekkel, illetve az akkori virágzó filmes és színházi életet bemutató különleges Filmhíradóval kapcsolódik a Trianon100 eseménysorozathoz június 4-én a Budapest Film Zrt..
Klasszikus

Fellélegzés címmel jön a Fesztivál Akadémia Budapest augusztusban

Az idei komolyzenei fesztivált augusztus 20. és 30. között rendezik meg a Zeneakadémián és más budapesti helyszíneken hatvan magyar művész részvételével.
Plusz

Mihelyt vége a veszélyhelyzetnek, nyithatnak a színházak, a mozik, a múzeumok

Ezt Gulyás Gergely jelentette be a mai Kormányinfón. A Parlament június 16-án szavaz a veszélyhelyzet megszűnéséről.
Plusz

Ezt a törvényt csak a gyerekek kárára lehet meghozni – Művészek az örökbefogadásról

Öt ismert művész emelte fel a szavát a kormány új törvényjavaslata ellen, amely nem tenné kötelezővé, hogy az örökbefogadó szülők tanfolyamon készüljenek fel az örökbefogadásra.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc portré

Ritka fotók "Ventillátor kisasszonyról", aki Esterházy hercegné lett

Ottrubay Melinda volt az Operaház ünnepelt csillaga, a magazinok kedvence, egyedüli magyarként elnyerte a prima balerina assoluta címet, majd visszavonult a színpadtól és feleségül ment herceg Esterházy Pálhoz. 43 évnyi házasság után a herceg őt tette meg az óriási Esterházy-vagyon örökösének, hagyatéka ma is él.
Tánc interjú

Folytonosság és megújulás a Győri Balettnél – Interjú Velekei Lászlóval

Újabb fontos mérföldkőhöz érkezett a negyvenéves múltra visszatekintő társulat: Kiss János igazgató huszonkilenc év után távozik a Győri Balett éléről, és átadja a helyét az eddigi művészeti vezetőnek, Velekei Lászlónak. A Harangozó- és Seregi-díjas táncművész-koreográfust kérdezte terveiről a Táncművészet szerzője.
Tánc hír

Velekei László a Győri Balett új igazgatója július 1-től

A társulatot 29 éve vezető Kiss János megbízatása lejárta után nem pályázott újra a pozícióra, de utódjának pedig segített felkészülni.
Tánc hír

Táncművészek, figyelem! Hamarosan zárul a Köszönjük, Magyarország! jelentkezési határideje

Május 18-ig várják a táncművészet bármely stílusában tevékenykedő, elsősorban a hivatásos előadóművészet, táncművészet területén életvitelszerűen dolgozó művészek (táncművészek, tánctanárok, koreográfusok) jelentkezését a Köszönjük, Magyarország! című pályázatra a Nemzeti Táncszínház oldalán.
Tánc hír

800 ezres összdíjazású videópályázatot hirdetett a StageHive

Az alkotni vágyó művészek és a jövő évadra tervezett produkciók megsegítésére indult pályázat.