Tánc

Kékben táncol a Szegedi Kortárs Balett

2020.12.01. 09:05
Ajánlom
Bár a járványhelyzet a Szegedi Kortárs Balettet is online térbe kényszeríti, új bemutatóra készül Juronics Tamás, aki ezúttal Czár Gergellyel és Kurucz Sándorral együtt vágott bele egy formailag és tartalmilag is érdekes kísérletbe. A három koreográfus narratíváktól mentes koncepcióban gondolkodik, mely a mai társadalom konfliktusaira irányítja a figyelmet, uralkodó színe pedig a kék.

A darab alapkoncepciója szerint a színpadon mindenki billogként viseli a színét és más színű emberekkel kerül relációba. A kékség pedig nem véletlen: az angolban a „blue” egyben szomorúságot is jelent, ezzel kifejezi azt a hangulatot is, amivel az alkotók szemlélik a minket körülvevő világ globális állapotát. Ezt erősíti az előadásban pillanatokra felcsendülő blues is.

„Miközben a vallási, faji különbségek, kisebbségi jogok, politikai nézetek harca egyre erősebb, az adott kérdésekről alkotott véleményeink megfogalmazása egyre nehezebb és veszélyesebb.

Ha a gondolatainkat meg merjük fogalmazni, abban a pillanatban „beszíneződünk”,

bekerülünk egy skatulyába, ahova valójában egyáltalán nem tartozunk.” – mondta Kurucz Sándor, hozzátéve: „Furcsán elveszni látszik a szólásszabadság lehetősége, mert ugyan mondhatod a magadét, de ha így teszel, akkor biztos, hogy kategorizálnak. A politika diktálta színek mentén akarnak megjelölni, miközben az ember, az egyén sokkal összetettebb mátrix. Az internet és az utca vált a politikai pártok szavazóvadász csatározásának színterévé, ami azonban megmérgezi az emberi viszonyokat, a mindennapokat, és „kékké, vagy nem kékké” válunk tőle.”

A vendégkoreográfus kísérlete arra is megpróbál választ találni, hogy az általa létrehozott, sajátosan ösztönös, nyers mozgásrendszer ki tudja-e billenteni a táncosokat a számukra könnyű sablonokból.

fotoGrazianoBongiovanni-094032.jpg

Részlet a Szegedi Kortárs Balett Blue című előadásából (Fotó/Forrás: Graziano Bongiovanni / Szegedi Kortárs Balett)

Juronics Tamás is hasonló megújulást tűzött ki célul, új impulzusokat, utakat keres. Ebbe az elképzelésbe pedig nemcsak Kurucz Sándor, hanem Czár Gergely koreográfiája is tökéletesen beleilleszkedik. Czár nem először dolgozik a Szegedi Kortárs Balett csapatával, táncainak jellegzetessége pedig a nyitottság, a szabad asszociációk mentén formálódó, a nézőkben fejében egyedileg kialakuló értelmezés megteremtése.

Ebben a darabban nincsenek történetek, nem rajzolódnak ki egyéni sorsok.

Az alkotók a csoportok és egyének különbségei mentén vázolják fel az ellentétekből adódó konfliktusokat, az érzelmek, impressziók vannak átfordítva a tánc nyelvére. Mindez háromféle stílusban valósul meg, amik hol összeérnek, hol pedig teljes mértékben függetlenednek egymástól.

A Blue, amit Nanine Linning The black paintings című előadásával együtt december 4-én mutattak volna be, pillanatnyilag házi főpróbává alakult, ám amint lehetőséget látnak arra, hogy közönség előtt is megmutathassák a koreográfiát, kitűzik a premier időpontját. Pataki András igazgató szerint erre akár már január végén sor kerülhet. Addig azonban a Szegedi Kortárs Balett online térbe vonul, és olyan klasszikusokkal kedveskednek a nézőknek, mint a Diótörő és a Hamupipőke, de terveik között szerepel a fennmaradó decemberi előadások streamelése is.

Fejléckép: jelenet az előadásból (fotó: Graziano Bongiovanni)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A kultúra megfizethetetlen?!

A kulturális szféra szereplői évek óta komoly anyagi gondokkal küzdenek, a járványhelyzet, valamint a gazdasági változások pedig újabb kihívások elé állítják az intézmények vezetőit. Legutóbb a kata módosítása, valamint a rezsicsökkentés átalakítása késztette stratégiai változásokra a művészeket. Megkerestünk néhány színházat, hogy mondják el, hogyan érinti őket a jelenlegi helyzet.
Vizuál

Ország Lili elfeledett tévéfelvétele – Különleges felfedezéssel zárult a Fidelio kutatása

Mostanáig senki nem tudott annak a negyvenöt évvel ezelőtt készült televíziós riportnak a létezéséről, ami a Fidelio kutatásának köszönhetően került elő Ország Liliről. A hosszas kutatómunka eredményeként meglelt felvételt a művész születésének évfordulója alkalmából tárjuk a nyilvánosság elé.
Zenés színház

Az Eiffel Műhelyház valamennyi előadását törli az OPERA

A Magyar Állami Operaházat érintő forrásmegvonás miatt az intézmény levélben tudatta, hogy a gyermekprogramok kivételével nem tartja meg az Eiffel Műhelyházba tervezett előadásait. A CIKK FRISSÜLT.
Vizuál

Az ember, aki kikosarazta Ingmar Bergmant – 10 érdekesség a 85 éves Dustin Hoffmanról

A kétszeres Oscar-díjas Dustin Hoffman pályája nem indult zökkenőmentesen, azonban néhány rövid kitérő után már a legnagyobb rendezők ajánlottak neki főszerepeket.
Színház

„A színházban történetekre van szükségünk” – interjú Béres Lászlóval

Béres László a Karády zárkája után újra a Gyulai Várszínházzal dolgozik, ezúttal egy orosz szerzőhöz, Csehovhoz nyúlva. A rendezővel az augusztus 9-én látható előadásról, a drámaíróhoz fűződő viszonyáról, valamint a román színházi hagyományokról is beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Erdély legnagyobb kulturális fesztiválján lép fel a Székesfehérvári Balett Színház

A társulat meghívást kapott a 13. Kolozsvári Magyar Napokra, előadásuk, a Fantomfájdalom augusztus 16-án lesz látható.
Tánc galéria

Balett-táncosok a 20. századi Magyarország utcáin – GALÉRIA

A balett a 16. század óta rendkívül népszerű színpadi forma, amely folyamatosan elvarázsolja a közönséget: a légies, kecses mozgás mindig csodálat övezte.
Tánc ajánló

Bartók parasztdalai táncban és jazzben elmesélve

Feledi János táncművész és Oláh Dezső jazz-zongorista együttműködése nem újkeletű, immár a harmadik közös munkájukra készülnek a Nemzeti Táncszínház szabadtéri fesztiválján, a TáncParkon. A július 22-én bemutatásra kerülő Esszencia című jazz táncesten közreműködik a Nemzeti Színház színművésze, Szűcs Nelli is.
Tánc ajánló

Carmina Burana a Maribori Balett előadásában a Margitszigeten

A Carmina Burana július 1-jén kerül színpadra a Margitszigeten. Tüzes, letisztult, lélegzetelállító. Két kultikus darab modern feldolgozásával indul az idei szezon második hónapja a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, a Maribori Szlovén Nemzeti Színház Balettegyüttesének előadásában.
Tánc interjú

„Jelentősége van az időnek” – interjú Barta Dórával

Miközben a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színházban sikerrel mutatták be a Bánk bán-rendezését, Barta Dóra márciusban átvehette a Seregi László-díjat. A kitüntetésről, a tánc és az opera kapcsolatáról, valamint a fiatal táncosgeneráció lehetőségeiről is beszélgettünk.