Tánc

Kell egy szilárd alap – Kovács András Péter és a rap

Opera Magazin
2020.12.23. 16:50
Ajánlom
Bár sok jelentése van, éppen ezért egy-egy embernek más és más juthat eszébe a KAP-ról, így, nagy betűkkel. Beírva az internetes keresőbe első találatként én Kovács András Péter honlapját kaptam meg, akinek októberben éppen az Eiffel Műhelyházban volt érdekes estje a Joyful! premierhez kapcsolódva.

A cikk eredetileg az Opera Magazin 2020. téli számában jelent meg.

kovacs_andras_peter_forras_dumaszinhaz-163654.jpg

Kovács András Péter (Fotó/Forrás: Dumaszínház)

Mielőtt belekezdünk, megkérdezem, minden témát érinthetünk-e. Egy korábbi interjújában ugyanis azt mondta, volt már olyan felkérése, amit elvállalt, de többet nem szeretne róla beszélni.

Nem titkokról volt szó, hanem a vallásosságomról, amit nagyon személyes, benső dolognak tartok. Emiatt nagyon kellemetlen érzés erről nyilatkoznom. Nem így élem meg a saját képemet.

Fontos, hogy milyen ez a belső önkép?

Nagyon. Alapvetően magamról beszélek a műsoraimban, az egyéni véleményemet mondom el, a saját értékrendem alapján. Ha ezt kellő öniróniával teszem, akkor tud a néző azonosulni velem, és a történeteimen nevetve a jelenségen is mosolyogni. De ehhez nagyon szilárd alap kell, ami elbírja azt, amit mondok. Nem eljátszom egy kitalált figurát, hanem ilyen vagyok. Ehhez nélkülözhetetlen a minél letisztultabb, minél átláthatóbb platform.

Ennyire tiszta értékrendben hol az önirónia helye, hol van az a kis defekt, amin derülni lehet?

Attól, hogy magamról beszélek, még nem szakadok ki a társadalomból, hiszen ezer szállal kötődöm a környezetemhez. Vannak szomszédaim, van családom, vannak tanárok a gyerekek iskolájában, van eladó a boltban, ügyintéző a hivatalban. Csakhogy ezeket a kapcsolatokat a saját szemszögemből láttatom.

Akkor vagyok hiteles, ha ezekben a viszonyulásokban tényleg benne vagyok.

Mégis, arról is nyilatkozott korábban, hogy néha az előadás lendületében olyat mond, amit később megbán. Mindezt nem az okozza, hogy ha nagyon együtt él a publikummal, és igazán ülnek a poénok, akkor az elsodorja?

Természetesen volt már olyan mondatom, amit utólag sajnáltam. Ám nem hiszem, hogy ezt bármilyen formában is a nézőkre kellene fogni. Sőt, éppen az a tapasztalatom, hogy a közönség nagyon jó ízlésű zsűri. Sokszor már az adott pillanatban „fagyással” jelzi, ha olyasmi hangzik el, ami nem helyénvaló, de meghatározó az is, hogy az előadás végén milyen szájízzel távozik. Ezzel persze nem akarok ellentmondani annak, hogy az élő ott lét a műsorban alapvetően hatással van rám: minden fellépésben ott van az, aki előad, és ott vannak azok az emberek, akik hallgatják. Tulajdonképpen, ha sokan vannak, akkor is mindig kétszemélyes a történet.

Nevetéssel a koronavírus ellen – KAP frappáns és nagyon emberi stand-upja

Kapcsolódó

Nevetéssel a koronavírus ellen – KAP frappáns és nagyon emberi stand-upja

Ha már teljesen letörték a kedved a koronavírus-járvánnyal kapcsolatos hírek, nézd meg ezt a videót, amellyel Kovács András Péter egy pillanat alatt mosolyt csal az arcodra.

Ez az élő jelenlét a műfaj alapvető sajátossága, így felvetődik a kérdés: miként lehet írott műfajjá, például könyvvé tenni a stand up-ot?

Az írás más. Hihetetlen flow-élménnyel jár, hogy valójában nem is én vezetem a tollam. A fejemben járnak-kelnek a szereplők, élik az életüket, teszik a dolgukat. Nekem valójában csak annyi a dolgom, hogy ezt rögzítem. Azt hiszem, fogok még úgy könyvet írni, hogy nem is a kiadás érdekel majd, hanem csupán ez a csodás érzés.

A könyvön túl más írott műfajban is érintett most, méghozzá éppen a Magyar Állami Operaházzal kapcsolatban.

Igen, felkértek arra, hogy dolgozzak Donizetti Az ezred lánya című vígoperájának magyar librettóján. Itt azonban gyorsan le kell szögeznem, ez az átdolgozás nem érinti az áriákat. A műben nagyon sok szöveges rész van, kicsit már az operettekre emlékeztetően sok – bár lehet, hogy ezért a megjegyzésemért a hozzáértők megrónak majd. A színpadon ugyanazt az operát láthatja ezután is a közönség, annyi különbséggel, hogy ezeket a párbeszédes részeket átdolgozom, közelebb hozom a mai világunkhoz, a jelenlegi valóságunkhoz, figyelembe véve természetesen azt is, hogy a dialógusokat operaénekesek mondják el a közönség előtt. Nagyon élvezem ezt a munkát!

EiffelMuhelyhaz-karacsonyidekor-fotoNagyAttila-120018.jpg

Az Eiffel Műhelyház karácsonyi dekorációval (Fotó/Forrás: Nagy Attila / Magyar Állami Operaház)

Volt egy másik projektje is az Operában, ami első hallásra talán meglepő. Az Eiffel Műhelyház Bánffy Miklós termében ősszel bemutatták a „karanténslágerre”, illetve az Animal Cannibals zenéjére készült két táncművet, személyes fellépéssel kiegészítve.

Ezt az estet sem én kezdeményeztem, de nagyon örülök neki! Hosszú a története: eredetileg ez csak egy videó volt, amit tavasszal megosztottam. Nem hittem volna, hogy annyi nézője lesz, amennyi lett végül. Talán az a magyarázat, hogy a Maradj otthon! szlogennel ez volt az első klipek egyike. Amikor láttam, mennyire sikeres, elhatároztam, hogy az ebből származó bevételemből kibérelek valahol egy nagy termet, ahová

tiszteletadásként és ajándékként meghívom a műsoromra az egészségügyi dolgozókat.

A helyszínkeresés idején hívott fel Ókovács Szilveszter, és felajánlotta, hogy módosítsunk az elképzelésen. A kérése az volt, hogy a termet, illetve jelen esetben már a színpadot az Opera biztosítja, de álljon össze ez a teljesebb műsor, amiben van kortárs tánc is, fellépek én is, és más szereplő is.

De miért lett rap?

Azért, mert bármennyire is szeretném azt hinni, hogy tudok énekelni, sajnos nem tudok. Másrészt a zenének a hangulata a fontos, a rapnek viszont a szövege. Sokkal több gondolatot, mondanivalót és poént lehet bele rejteni, mint egy dalba.

A klipen túl is kötődik a zenéhez?

A komolyzenéhez kamaszkorom óta szoros kapcsolat fűz. Sajnos jómagam nem tanultam semmilyen hangszeren – leszámítva néhány évnyi autodidakta klasszikus gitározást –, de maga a zene valamiért tizennégy éves koromban megfogott. Senki nem volt a családban, aki klasszikus muzsikát hallgatott volna, magamtól kaptam rá. Az Operának ezen belül nem jutott túl nagy szerep mostanáig. Annál nagyobb meglepetés és öröm volt belecsöppenni ebbe a családba.

Visszatérve az estre, online közvetítésben gondolkodtak?

Nem, ez egy olyan esemény volt, amit a közönség személyes megjelenésére építettünk. Persze, a „Maradj otthon” cím hordoz magában bizonyos feszültséget az élő, nézők előtt zajló előadással kapcsolatban, de természetesen nem ez a legfrissebb üzenet. Akkor, tavasszal egy új, ismeretlen helyzettel kellett megbirkózni. Ma már felkészültebbek az emberek, tudnak felelősséggel dönteni, helyesen viselkedni, figyelni a szabályokra és a védekezésre. Nem zárkózhatunk be teljesen!

A cikk eredetileg az Opera Magazin 2020. téli számában jelent meg.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Súlyosan megsérült a Budapesti Operettszínház egyik táncosa a terézvárosi házomlásnál

Június 27-én, a reggeli órákban leomlott egy ház tetőszerkezete a 6. kerületi az Aradi utca és Jókai utca sarkán. A leeső szerkezeti elemek a Jókai utcára zuhantak, maguk alá temetve a Budapesti Operettszínház egyik táncművészét, aki éppen próbára tartott.
Színház

„Kételyek és kétségek visznek előre” – Beszélgetés Blaskó Péterrel

Hamarosan a Nemzeti Színházban is látható lesz Blaskó Péter „családi előadása”, a GRANE – Képzelgések a Peer Gynt nyomán, amelyet lánya, Blaskó Borbála rendezett, és fia is szerepel a Bethlen Téri Színház produkciójában. A színművésszel ősztől Hubay Miklós Ők tudják, mi a szerelem című drámájában is találkozhatunk, Udvaros Dorottya oldalán.
Klasszikus

Új vizekre hajózhatunk a Nemzeti Filharmonikusok új évadában

Régi és új zene, különleges hangszeres művek és egész estés operaprodukciók, beavatókoncertek és kórushangversenyek várják a közönséget a 2022/23-as évadában a Nemzeti Filharmonikusok koncertjein.
Vizuál

Last Minute kiállítások június utolsó hetére

Ezúttal olyan ritkaságszámba menő csoportos és egyéni tárlatokra hívjuk fel a figyelmet, amelyek ezen a héten még megnézhetők. A válogatásban szerepel vadonatúj kiállítótér rég nem látott művésszel, jól ismert galéria 24 kortárs művész munkáját bemutató tárlattal, valamint digitális művészeti triennálé.
Vizuál

Itt születik a zseni – Megnéztük Baz Luhrmann Elvis-filmjét

Ki volt Elvis? És miért lehet fontos nekünk, itt és most? Egyáltalán mit tudunk a Királyról – teszi fel a kérdést Baz Luhrmann rendező, aki hollywoodi szuperprodukcióban dolgozta fel Elvis Presley életét. A vibráló, feszítő, eksztatikus alkotást a nyár egyik legjobb filmjének tartjuk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Carmina Burana a Maribori Balett előadásában a Margitszigeten

A Carmina Burana július 1-jén kerül színpadra a Margitszigeten. Tüzes, letisztult, lélegzetelállító. Két kultikus darab modern feldolgozásával indul az idei szezon második hónapja a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, a Maribori Szlovén Nemzeti Színház Balettegyüttesének előadásában.
Tánc interjú

„Jelentősége van az időnek” – interjú Barta Dórával

Miközben a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színházban sikerrel mutatták be a Bánk bán-rendezését, Barta Dóra márciusban átvehette a Seregi László-díjat. A kitüntetésről, a tánc és az opera kapcsolatáról, valamint a fiatal táncosgeneráció lehetőségeiről is beszélgettünk.
Tánc ajánló

Újra táncosok népesítik be a Millenáris Parkot

A Nemzeti Táncszínház – ismét megrendezve a 2019-ben életre hívott fesztiválját – a szabadban zárja az évadot, a Millenáris Parkba invitálva az érdeklődőket július 14. és 24. között.
Tánc hír

Váratlanul lemondott posztjáról a Párizsi Opera táncigazgatója

Aurélie Dupont június 16-án jelentette be, hogy július 31-ével távozik a tánctagozat éléről, mert személyes terveinek szeretné szentelni az idejét.
Tánc ajánló

A jövő táncos sztárjai Magyarországon

A Holland Nemzeti Balett tehetségkutató programjának fiatal táncosait két alkalommal, június 11-én és 12-én köszönthetjük a Nemzeti Táncszínházban, ahol a Shooting Stars című előadásukban a klasszikus balett határait feszegetve izgalmas, modern koreográfiákat állítanak színpadra.