Tánc

Kell egy szilárd alap – Kovács András Péter és a rap

Opera Magazin
2020.12.23. 16:50
Ajánlom
Bár sok jelentése van, éppen ezért egy-egy embernek más és más juthat eszébe a KAP-ról, így, nagy betűkkel. Beírva az internetes keresőbe első találatként én Kovács András Péter honlapját kaptam meg, akinek októberben éppen az Eiffel Műhelyházban volt érdekes estje a Joyful! premierhez kapcsolódva.

A cikk eredetileg az Opera Magazin 2020. téli számában jelent meg.

kovacs_andras_peter_forras_dumaszinhaz-163654.jpg

Kovács András Péter (Fotó/Forrás: Dumaszínház)

Mielőtt belekezdünk, megkérdezem, minden témát érinthetünk-e. Egy korábbi interjújában ugyanis azt mondta, volt már olyan felkérése, amit elvállalt, de többet nem szeretne róla beszélni.

Nem titkokról volt szó, hanem a vallásosságomról, amit nagyon személyes, benső dolognak tartok. Emiatt nagyon kellemetlen érzés erről nyilatkoznom. Nem így élem meg a saját képemet.

Fontos, hogy milyen ez a belső önkép?

Nagyon. Alapvetően magamról beszélek a műsoraimban, az egyéni véleményemet mondom el, a saját értékrendem alapján. Ha ezt kellő öniróniával teszem, akkor tud a néző azonosulni velem, és a történeteimen nevetve a jelenségen is mosolyogni. De ehhez nagyon szilárd alap kell, ami elbírja azt, amit mondok. Nem eljátszom egy kitalált figurát, hanem ilyen vagyok. Ehhez nélkülözhetetlen a minél letisztultabb, minél átláthatóbb platform.

Ennyire tiszta értékrendben hol az önirónia helye, hol van az a kis defekt, amin derülni lehet?

Attól, hogy magamról beszélek, még nem szakadok ki a társadalomból, hiszen ezer szállal kötődöm a környezetemhez. Vannak szomszédaim, van családom, vannak tanárok a gyerekek iskolájában, van eladó a boltban, ügyintéző a hivatalban. Csakhogy ezeket a kapcsolatokat a saját szemszögemből láttatom.

Akkor vagyok hiteles, ha ezekben a viszonyulásokban tényleg benne vagyok.

Mégis, arról is nyilatkozott korábban, hogy néha az előadás lendületében olyat mond, amit később megbán. Mindezt nem az okozza, hogy ha nagyon együtt él a publikummal, és igazán ülnek a poénok, akkor az elsodorja?

Természetesen volt már olyan mondatom, amit utólag sajnáltam. Ám nem hiszem, hogy ezt bármilyen formában is a nézőkre kellene fogni. Sőt, éppen az a tapasztalatom, hogy a közönség nagyon jó ízlésű zsűri. Sokszor már az adott pillanatban „fagyással” jelzi, ha olyasmi hangzik el, ami nem helyénvaló, de meghatározó az is, hogy az előadás végén milyen szájízzel távozik. Ezzel persze nem akarok ellentmondani annak, hogy az élő ott lét a műsorban alapvetően hatással van rám: minden fellépésben ott van az, aki előad, és ott vannak azok az emberek, akik hallgatják. Tulajdonképpen, ha sokan vannak, akkor is mindig kétszemélyes a történet.

Nevetéssel a koronavírus ellen – KAP frappáns és nagyon emberi stand-upja

Kapcsolódó

Nevetéssel a koronavírus ellen – KAP frappáns és nagyon emberi stand-upja

Ha már teljesen letörték a kedved a koronavírus-járvánnyal kapcsolatos hírek, nézd meg ezt a videót, amellyel Kovács András Péter egy pillanat alatt mosolyt csal az arcodra.

Ez az élő jelenlét a műfaj alapvető sajátossága, így felvetődik a kérdés: miként lehet írott műfajjá, például könyvvé tenni a stand up-ot?

Az írás más. Hihetetlen flow-élménnyel jár, hogy valójában nem is én vezetem a tollam. A fejemben járnak-kelnek a szereplők, élik az életüket, teszik a dolgukat. Nekem valójában csak annyi a dolgom, hogy ezt rögzítem. Azt hiszem, fogok még úgy könyvet írni, hogy nem is a kiadás érdekel majd, hanem csupán ez a csodás érzés.

A könyvön túl más írott műfajban is érintett most, méghozzá éppen a Magyar Állami Operaházzal kapcsolatban.

Igen, felkértek arra, hogy dolgozzak Donizetti Az ezred lánya című vígoperájának magyar librettóján. Itt azonban gyorsan le kell szögeznem, ez az átdolgozás nem érinti az áriákat. A műben nagyon sok szöveges rész van, kicsit már az operettekre emlékeztetően sok – bár lehet, hogy ezért a megjegyzésemért a hozzáértők megrónak majd. A színpadon ugyanazt az operát láthatja ezután is a közönség, annyi különbséggel, hogy ezeket a párbeszédes részeket átdolgozom, közelebb hozom a mai világunkhoz, a jelenlegi valóságunkhoz, figyelembe véve természetesen azt is, hogy a dialógusokat operaénekesek mondják el a közönség előtt. Nagyon élvezem ezt a munkát!

EiffelMuhelyhaz-karacsonyidekor-fotoNagyAttila-120018.jpg

Az Eiffel Műhelyház karácsonyi dekorációval (Fotó/Forrás: Nagy Attila / Magyar Állami Operaház)

Volt egy másik projektje is az Operában, ami első hallásra talán meglepő. Az Eiffel Műhelyház Bánffy Miklós termében ősszel bemutatták a „karanténslágerre”, illetve az Animal Cannibals zenéjére készült két táncművet, személyes fellépéssel kiegészítve.

Ezt az estet sem én kezdeményeztem, de nagyon örülök neki! Hosszú a története: eredetileg ez csak egy videó volt, amit tavasszal megosztottam. Nem hittem volna, hogy annyi nézője lesz, amennyi lett végül. Talán az a magyarázat, hogy a Maradj otthon! szlogennel ez volt az első klipek egyike. Amikor láttam, mennyire sikeres, elhatároztam, hogy az ebből származó bevételemből kibérelek valahol egy nagy termet, ahová

tiszteletadásként és ajándékként meghívom a műsoromra az egészségügyi dolgozókat.

A helyszínkeresés idején hívott fel Ókovács Szilveszter, és felajánlotta, hogy módosítsunk az elképzelésen. A kérése az volt, hogy a termet, illetve jelen esetben már a színpadot az Opera biztosítja, de álljon össze ez a teljesebb műsor, amiben van kortárs tánc is, fellépek én is, és más szereplő is.

De miért lett rap?

Azért, mert bármennyire is szeretném azt hinni, hogy tudok énekelni, sajnos nem tudok. Másrészt a zenének a hangulata a fontos, a rapnek viszont a szövege. Sokkal több gondolatot, mondanivalót és poént lehet bele rejteni, mint egy dalba.

A klipen túl is kötődik a zenéhez?

A komolyzenéhez kamaszkorom óta szoros kapcsolat fűz. Sajnos jómagam nem tanultam semmilyen hangszeren – leszámítva néhány évnyi autodidakta klasszikus gitározást –, de maga a zene valamiért tizennégy éves koromban megfogott. Senki nem volt a családban, aki klasszikus muzsikát hallgatott volna, magamtól kaptam rá. Az Operának ezen belül nem jutott túl nagy szerep mostanáig. Annál nagyobb meglepetés és öröm volt belecsöppenni ebbe a családba.

Visszatérve az estre, online közvetítésben gondolkodtak?

Nem, ez egy olyan esemény volt, amit a közönség személyes megjelenésére építettünk. Persze, a „Maradj otthon” cím hordoz magában bizonyos feszültséget az élő, nézők előtt zajló előadással kapcsolatban, de természetesen nem ez a legfrissebb üzenet. Akkor, tavasszal egy új, ismeretlen helyzettel kellett megbirkózni. Ma már felkészültebbek az emberek, tudnak felelősséggel dönteni, helyesen viselkedni, figyelni a szabályokra és a védekezésre. Nem zárkózhatunk be teljesen!

A cikk eredetileg az Opera Magazin 2020. téli számában jelent meg.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Megvan, hová költözik az SZFE a Vas utcából

Közleményt adott ki a Színház- és Filmművészeti Egyetem vezetése, amelyben az új oktatási helyszíneken túl az átalakuló intézeteket is bemutatják. A három helyszínen folyó képzés megújult, modern struktúrát ígér.
Klasszikus

Megszűnhet a Duna Szimfonikus Zenekar

Egy december 23-i hivatalos értesítést szerint legkésőbb 2021. május 31-én megszűnhet a Duna Szimfonikus Zenekar – tudta meg a Zene-Kar.hu. A levél szerint az ügy mögött Kásler Miklós, az emberi erőforrások miniszterének döntése áll, aki Alapítói Határozatában ezt a dátumot jelölte meg.
Színház

HVG: Kiszivárgott az SZFE huszonhat új oktatójának neve

Eljuttatták a hvg.hu-hoz az összes olyan főállású oktató nevét, akik újonnan kerültek a Színház- és Filmművészeti Egyetem állományába.
Vizuál

9+1 műalkotás az amszterdami Rijksmuseumból, amit egyszer újra látni akarunk

Rembrandt, Vermeer és Avercamp festményei, több korszak fajanszkerámiái, babaházak és csendéletek sajttal, gyümölccsel. Szabadon böngészhető az amszterdami Rijksmuseum gyűjteménye az interneten. Tíz must-see műalkotást válogattunk össze az alábbi cikkben, amiket látni akarunk az újranyitás után.
Színház

Szarka Gábor az SZFE-ről: „Egészen megdöbbentő állapotokat találtunk”

Péntek este Szarka Gábor a Hír TV Magyarország élőben című műsorában reagált az elmúlt napok SZFE-vel kapcsolatos híreire és vádjaira, hangsúlyozva, hogy minden intézkedés a hallgatók érdekeit szolgálja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Premierrel ünnepel a Nagyvárad Táncegyüttes

Petőfi Sándor János vitéz című epikus költeményéből készít táncjátékot a magyar kultúra napjára a nagyváradi Szigligeti Színház Nagyvárad Táncegyüttese. Az előadást, amely egyben a társulat idei első premierje is lesz, Györfi Csaba rendezi, és a tervek szerint január 21-én mutatják be.
Tánc hír

Online térbe költözik a SzólóDuó Fesztivál

Január 13-án kezdetét veszi az idei SzólóDuó Fesztivál, melyet rendhagyó módon ezúttal az Orkesztika Alapítvány Youtube-csatornáján közvetítenek majd. A négynapos rendezvény versenyprogramjában 26 produkció kapott bemutatkozási lehetőséget.
Tánc gyász

Elhunyt Móger Ildikó táncművész, koreográfus

66 éves korában elhunyt Móger Ildikó táncművész, koreográfus, táncpedagógus, aki pályafutása során olyan vezető színházakban dolgozott, mint a Miskolci Nemzeti Színház és a kecskeméti Katona József Színház.
Tánc magazin

60 éve a tánc szolgálatában a Pécsi Balett

2021-ben ünnepli 60. jubileumát a Pécsi Balett, de nem csak a jeles évfordulónak örülhetnek: az általuk szervezett Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozót ismét jelölték az év eseményének járó Made in Pécs-díjra.
Tánc hír

Gálaműsorral jubilál Fővárosi Nagycirkusz

Gálaműsorral ünnepli a 131 éves múltra visszatekintő Fővárosi Nagycirkusz az új épület megnyitásának 50. évfordulóját. A különleges előadást január 14-én a cirkusz Facebook-oldalán élőben közvetítik.