Tánc

Kerényi Miklós Dávid: "Az élvezetre hajtok"

2010.11.27. 09:20
Ajánlom
A hattyúk tava, a Hófehérke, a Szentivánéji álom, a Rómeó és Júlia, a Mayerling akrobatikus táncosát legközelebb A rosszul őrzött lány című előadásban, a Magyar Állami Operaház idei első balettbemutatójában láthatjuk.

- Milyen helyet foglal el az eddigi szerepeid között A rosszul őrzött lány Alainje?

- Régen sokáig ment ezt a darab az Operaház műsorán, öt-hat évvel ezelőtt már táncoltam Alain szerepét. Erre a premierre elhívták a betanító balettmesternőt és a jogtulajdonost, aki az első Alaint táncolta, akiktől első kézből kapjuk az instrukciókat, így ez nem is felújítás lesz, hanem új bemutató.

- Mennyiben tér el a mostani felfogás az előzőtől?

- Jobban keretek közé kötöttek a lépések, a figurák. Amúgy ez egy nagyon felszabadult, vidám szerep. Ez a srác elvan a maga kis világában, kicsit együgyű. Egyetlen barátja van, az ernyője. Szereti a madarakat, a tájat, szeret nézelődni. A tánclépések egyébként nem annyira egyszerűek, mert kissé parodisztikus balettről van szó, a mozdulatok kifacsartak. De ha bele tudom élni magam a figurába, akkor nem annyira nehéz.

- Mennyi tudsz magadból beleadni a szerepeidbe, amelyek többnyire vidámak?

- Abszolút magamból táplálkozom: vidám vagyok, hamar elszáll a szomorúságom. A drámai szerepeket kell jobban átgondolnom. Tavaly például, amikor Mercutiónak álltam be, nagyon sok dolgot hoztam magammal a próbaterembe, amiről kiderült, hogy a megvalósítása nem nézett ki jól. Kukánál például a Hófehérkében szülték a szituációk a mozdulataimat. Alain figurájában az a jó, hogy tudok a környezetemre reagálni. Ugyanúgy hülyéskedek a lányokkal a színfalak mögött, mint a színpadon.

- Tornásznak indultál, majd néptáncoltál. Mikor érezted, hogy a balett lesz az életed?

- Két ilyen rádöbbenésem volt arra, hogy hosszú távon ezt szeretném csinálni. Az első még gyerekfejjel történt. Iszonyatosan élveztem a mozgást, és amikor bekerültem a Balettintézet előkészítőjébe, nagyon tetszett a közösség, a játék. Annyira természetesen jött minden, hogy igazán csak pár éve döbbentem rá, mennyire szeretem ezt csinálni. Tíz éve vagyok az Operában, és szerencsés folyamatoknak köszönhetően egyből szólószerepeket kaptam. Múltkor az egyik kollégámmal beszélgettünk arról, hogy folyton mosolygok a színpadon. Neki lefagy a mosoly az arcáról, én meg élvezem, hogy bent vagyok.

- A klasszikus táncon kívül mennyire vagy nyitott a kortárs táncra?

- Nagyon nyitott vagyok. Volt szerencsém dolgozni Ladányi Andreával, Horváth Csabával, ugyanakkor abszolút későn érő típusnak érzem magam. Tartom a kapcsolatot fiatalabb kollégákkal, akik külföldön élnek. Őket nagyon érdekelte a kortárs tánc, tudták, ki kicsoda itthon és külföldön. Engem nagyjából öt éve kezdett el érdekelni a kortárs tánc és a koreografálás, ami alatt a ma született darabokat értem. Egyébként ezt sokan összekeverik az alternatív előadásokkal. Édesapám szokta mondani, hogy ő régen amatőr színjátszó csoportoknak olyan előadásokat rendezett, amilyeneket ma kortárs előadásoknak neveznek.

- Ha mégis mérleget kellene vonni, inkább a klasszikus balett a te világod?

- A színház az én világom. Nagyon szeretek valamit elmesélni. Ez nem kell, hogy egy egészestés pantomimes történet legyen. Bratfischt például azért imádom a Mayerlingben, mert az utolsó táncával, tulajdonképpen három mozdulattal összegzi a Rudolffal való kapcsolatát. Ezt éppúgy át lehet tenni a kortárs világba. November elején volt egy előadásom a Bin-Jip zenekarral. Felkértek, hogy öt számukra készítsek koreográfiát, amit Varga Kingával közösen csináltam és táncoltam a Művészetek Palotájában.

- Még főiskolásként mondtad, hogy a vágyaid nem szerepekhez, városokhoz, színpadokhoz kötődnek, hanem a hírnévhez. Hogy érzed, bejött?

- Nagyon boldog és elégedett vagyok. Sose voltam lusta, de fanatikus sem. A táncon kívül is létezik élet. Éppúgy érdekel a filmvágás, hobbiból operatőrködöm, klipeket készítek. Szeretek színházba járni, tévét nézni, kirándulni. Szóval nem csak a táncról szól az életem. Persze, ha benne vagyok egy darabban, akkor arra koncentrálok minden erőmmel. Igazán sosem törekedtem hírnévre, díjakra. Nem voltak nagy szerepálmaim, általában mindig maguktól jöttek a dolgok. Egyedül Mercutio szerepét szerettem volna megkapni.

- Sokakat éppen az elégedetlenség visz előre.

- Én inkább az élvezetre hajtok. Sokszor érzem azt, hogy jobban is sikerülhetne. Az élvezet, a vidámság és a felhőtlen boldogság néha adott egy-két pofont a színpadon.

- Hajlamos vagy elszállni?

- Főleg az elején voltak kisebb-nagyobb bakik. Az én szerepköröm, a karakterszerep azért nehéz, mert sokszor csak két percem van arra, hogy megmutassam, mit tudok. Nincs javítási lehetőségem. Azt hiszem, tisztában vagyok a képességeimmel. Kell egészséges önbizalom, kellenek vágyak, álmok, de nem szabad elszállni magunktól.

- Most mi szerepel az álmok, vágyak kategóriájában?

- Boldogság, gyerek a feleségemtől, Boros Ildikótól, modern darabok az Operaház repertoárjában Kyliántól, Forsythe-tól vagy David Dawsontól.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.
Klasszikus

Ez a csellóirodalom egyik legszebb versenyműve

Dvořák egyik legszebb művével, a h-moll gordonkaversennyel búcsúzik a Müpa közönségétől a Pannon Filharmonikusok ebben az évadban.
Plusz

Létünk legizgalmasabb momentuma a felfedezés – Interjú Novák Péterrel

Javában tart a Partitúra zenei, művészeti road show új szériájának forgatása. Novák Péterrel rendező tapasztalatairól, forgatásokról, témaválasztásról mesélt, és arról is, hogy lehet-e kultúra nélkül élni.
Vizuál

Színes, szélesvásznú életműdíjak a magyar film ünnepén

Megszámlálhatatlan filmben és televíziós alkotásban játszottak az 5. Magyar Filmhét életműdíjasai: Andorai Péter, Bánsági Ildikó, Bodrogi Gyula, Koncz Gábor és Venczel Vera. A díjátadóval megkezdődött a filmhét, hét kategóriában összesen 203 filmet vetítenek a Corvin moziban.
Jazz/World

Alinda Chagallról és tüdőkapacitásáról is kérdezte Horgas Esztert

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Horgas Eszter fuvolaművésszel arra is kitértek, mennyire kemény fizikai munkát jelent a fuvola, és hogy jönnek ehhez a gumimatracok.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Tim Burton világát is megidézi a Fővárosi Nagycirkusz új bemutatója

Az április 20-án bemutatott Repülőcirkusz című show-t a világhírű artista, Kristóf Krisztián rendezte, aki olyan jeleneteket is beemelt a cirkuszi előadásba, amiket Tim Burton kérésére álmodott meg a Dumbo című amerikai filmhez.
Tánc interjú

"A tánc segít eggyé olvadnunk a természettel" – Interjú a TAO Dance Theater vezetőjével

Igazi kuriózum lesz májusban a Nemzeti Táncszínházba látogató TAO Dance Theater, akik ezúttal a világhírű Numerical Series (Számsorok) című alkotásukból az 5 & 9 számú koreográfiákat mutatják be a magyar közönségnek. Az előadás kapcsán Tao Ye-t kérdeztük.
Tánc ajánló

Táncra fordítja le Bartók kórusműveit a Duna Művészegyüttes

Az Elmúlt időkből – Bartók & Folk című előadásban április 25-én a Szent Efrém férfikarral közösen mozdítják meg Bartók műveit.
Tánc ajánló

A láthatatlant teszi láthatóvá a Közép-Európa Táncszínház

Hámor József koreográfiájának címszereplője ezúttal az embereket összekötő, láthatatlan, finom és szakadékony szál, amit sejtelmes sziruppal, vagy félelmes szakralitással szokás szervírozni. Az április 30-án látható darab ezzel szemben könnyeden közelít a súlyossághoz.
Tánc hír

Így fog kinézni a kibővített Trafó előtere és kávézója!

A szeptemberben induló évadban új terekkel, kávézóval, pénztárral, ruhatárral várja látogatóit az intézmény. A tavaszi időszakban pedig a Liliom utca felől tudják megközelíteni a házat az érdeklődők.