Tánc

Kerényi Miklós Dávid: "Az élvezetre hajtok"

2010.11.27. 09:20
Ajánlom
A hattyúk tava, a Hófehérke, a Szentivánéji álom, a Rómeó és Júlia, a Mayerling akrobatikus táncosát legközelebb A rosszul őrzött lány című előadásban, a Magyar Állami Operaház idei első balettbemutatójában láthatjuk.

- Milyen helyet foglal el az eddigi szerepeid között A rosszul őrzött lány Alainje?

- Régen sokáig ment ezt a darab az Operaház műsorán, öt-hat évvel ezelőtt már táncoltam Alain szerepét. Erre a premierre elhívták a betanító balettmesternőt és a jogtulajdonost, aki az első Alaint táncolta, akiktől első kézből kapjuk az instrukciókat, így ez nem is felújítás lesz, hanem új bemutató.

- Mennyiben tér el a mostani felfogás az előzőtől?

- Jobban keretek közé kötöttek a lépések, a figurák. Amúgy ez egy nagyon felszabadult, vidám szerep. Ez a srác elvan a maga kis világában, kicsit együgyű. Egyetlen barátja van, az ernyője. Szereti a madarakat, a tájat, szeret nézelődni. A tánclépések egyébként nem annyira egyszerűek, mert kissé parodisztikus balettről van szó, a mozdulatok kifacsartak. De ha bele tudom élni magam a figurába, akkor nem annyira nehéz.

- Mennyi tudsz magadból beleadni a szerepeidbe, amelyek többnyire vidámak?

- Abszolút magamból táplálkozom: vidám vagyok, hamar elszáll a szomorúságom. A drámai szerepeket kell jobban átgondolnom. Tavaly például, amikor Mercutiónak álltam be, nagyon sok dolgot hoztam magammal a próbaterembe, amiről kiderült, hogy a megvalósítása nem nézett ki jól. Kukánál például a Hófehérkében szülték a szituációk a mozdulataimat. Alain figurájában az a jó, hogy tudok a környezetemre reagálni. Ugyanúgy hülyéskedek a lányokkal a színfalak mögött, mint a színpadon.

- Tornásznak indultál, majd néptáncoltál. Mikor érezted, hogy a balett lesz az életed?

- Két ilyen rádöbbenésem volt arra, hogy hosszú távon ezt szeretném csinálni. Az első még gyerekfejjel történt. Iszonyatosan élveztem a mozgást, és amikor bekerültem a Balettintézet előkészítőjébe, nagyon tetszett a közösség, a játék. Annyira természetesen jött minden, hogy igazán csak pár éve döbbentem rá, mennyire szeretem ezt csinálni. Tíz éve vagyok az Operában, és szerencsés folyamatoknak köszönhetően egyből szólószerepeket kaptam. Múltkor az egyik kollégámmal beszélgettünk arról, hogy folyton mosolygok a színpadon. Neki lefagy a mosoly az arcáról, én meg élvezem, hogy bent vagyok.

- A klasszikus táncon kívül mennyire vagy nyitott a kortárs táncra?

- Nagyon nyitott vagyok. Volt szerencsém dolgozni Ladányi Andreával, Horváth Csabával, ugyanakkor abszolút későn érő típusnak érzem magam. Tartom a kapcsolatot fiatalabb kollégákkal, akik külföldön élnek. Őket nagyon érdekelte a kortárs tánc, tudták, ki kicsoda itthon és külföldön. Engem nagyjából öt éve kezdett el érdekelni a kortárs tánc és a koreografálás, ami alatt a ma született darabokat értem. Egyébként ezt sokan összekeverik az alternatív előadásokkal. Édesapám szokta mondani, hogy ő régen amatőr színjátszó csoportoknak olyan előadásokat rendezett, amilyeneket ma kortárs előadásoknak neveznek.

- Ha mégis mérleget kellene vonni, inkább a klasszikus balett a te világod?

- A színház az én világom. Nagyon szeretek valamit elmesélni. Ez nem kell, hogy egy egészestés pantomimes történet legyen. Bratfischt például azért imádom a Mayerlingben, mert az utolsó táncával, tulajdonképpen három mozdulattal összegzi a Rudolffal való kapcsolatát. Ezt éppúgy át lehet tenni a kortárs világba. November elején volt egy előadásom a Bin-Jip zenekarral. Felkértek, hogy öt számukra készítsek koreográfiát, amit Varga Kingával közösen csináltam és táncoltam a Művészetek Palotájában.

- Még főiskolásként mondtad, hogy a vágyaid nem szerepekhez, városokhoz, színpadokhoz kötődnek, hanem a hírnévhez. Hogy érzed, bejött?

- Nagyon boldog és elégedett vagyok. Sose voltam lusta, de fanatikus sem. A táncon kívül is létezik élet. Éppúgy érdekel a filmvágás, hobbiból operatőrködöm, klipeket készítek. Szeretek színházba járni, tévét nézni, kirándulni. Szóval nem csak a táncról szól az életem. Persze, ha benne vagyok egy darabban, akkor arra koncentrálok minden erőmmel. Igazán sosem törekedtem hírnévre, díjakra. Nem voltak nagy szerepálmaim, általában mindig maguktól jöttek a dolgok. Egyedül Mercutio szerepét szerettem volna megkapni.

- Sokakat éppen az elégedetlenség visz előre.

- Én inkább az élvezetre hajtok. Sokszor érzem azt, hogy jobban is sikerülhetne. Az élvezet, a vidámság és a felhőtlen boldogság néha adott egy-két pofont a színpadon.

- Hajlamos vagy elszállni?

- Főleg az elején voltak kisebb-nagyobb bakik. Az én szerepköröm, a karakterszerep azért nehéz, mert sokszor csak két percem van arra, hogy megmutassam, mit tudok. Nincs javítási lehetőségem. Azt hiszem, tisztában vagyok a képességeimmel. Kell egészséges önbizalom, kellenek vágyak, álmok, de nem szabad elszállni magunktól.

- Most mi szerepel az álmok, vágyak kategóriájában?

- Boldogság, gyerek a feleségemtől, Boros Ildikótól, modern darabok az Operaház repertoárjában Kyliántól, Forsythe-tól vagy David Dawsontól.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Marton László

A Vígszínház egykori igazgatóját hosszú, méltósággal viselt betegség után érte a halál. 76 éves volt.
Zenés színház

Maxon a regény eksztázisa: ilyen A nagy Gatsby a Vígben

Gatsby pesti milleniál 2019-ből. Gatsby Fitzgerald klasszikus alakja. Gatsby visszafele úszik, az idővel szemben. A Vígszínház új előadásában Gatsby jól énekel.
Vizuál

Menekülés az arisztokráciába

Végre ismét megpillanthatjuk a Downton Abbey ismerős sziluettjét, kószálhatunk a tökéletes angol gyepen, és már szélesvásznon csodálhatjuk a tökéletes szereplők tökéletes jelmezeit. Kérdés, hogy ez elég-e? Kérdés, hogy akarunk-e egyáltalán többet?
Zenés színház

Gyerekszereplők mesélnek a távozó Billy Elliot musicalről

Az évek során több gyerek is játszott a musicalben, amelyre szeptember 22-én lejár az Operaház szerződése. Búcsúzóul nézd meg, milyen volt a darabban játszani.
Klasszikus

Mikor kezdtünk el ráadást követelni a hangversenyeken?

Megszokott dolog: ha a műsor megengedi, addig tapsolunk, míg a muzsikus újra színpadra nem jön, és ráadást ad. Mint minden hagyomány, ez is elkezdődött valamikor.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

Mi a hosszú élet titka? – Egy 100 éves balettmester válaszolt

Henry Danton korát meghazudtoló szellemi-fizikai állapotban van, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy a mai napig balettot oktat, a tanulók pedig isszák a szavait, lesik a mozdulatait.
Tánc hír

Magyarok is csatlakoztak a #BoysDanceToo kampányhoz

A Táncművészet Magazin felhívására több magyar táncegyüttes és táncos is csatlakozott fotóval a két hete indult internetes mozgalomhoz, ami a férfi táncosok társadalmi elfogadottságát igyekszik növelni.
Tánc hír

Több mint háromszáz táncos állt egyszerre spiccen

Megdőlt a „legtöbb egyidejűleg spiccen álló táncos” világrekordja. Szeptember 10-én még a reggeli kávé előtt sikerült történelmet írniuk a balettosoknak.
Tánc ajánló

70 éves a Honvéd Férfikar és a Nemzeti Táncegyüttes

Egész estés gálaműsorral ünnepli fennállásának 70. évfordulóját a Honvéd Együttes két művészeti kara, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes és zenekara, valamint a Honvéd Férfikar szeptember 29-én az Erkel Színházban.
Tánc ajánló

Mexikói zenészek magyar flamencotáncosokkal fűtik fel a Ráday utcát

Szeptember 15-én vasárnap Andalúzia zenei kincsét mexikói és magyar művészek hozzák el a Stúdió K színpadára.