Tánc

„Keresem azt, hogyan komponál az Isten”

2018.04.19. 10:50
Ajánlom
Grecsó Zoltán ezúttal a korábbi darabjaitól teljesen eltérő alkotási metódussal dolgozik, amikor egy „harmonikus” világvége víziót koreografál. Az Esterházy Péter Oratorium Balbulum című drámájából inspirálódott Dadogó szimfónia május 14-én látható először a Várkert Bazárban.
Grecsó Zoltán

Grecsó Zoltán (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel (deephoto.hu)

- Mi fogott meg Esterházy Péter eredetileg Eötvös Péter azonos című operájához írt szövegében?

- Leginkább a dadogó próféta szerepe. Az Orfeusz és Eurüdiké című előadásunkban van egy jelenet, amikor egy A és egy B pont, egy első és egy második pozíció között rezonálok. Amikor ezt a jelenetet táncolom, mindig azt érzem, hogy ez a helyzet nagyon jól jellemzi az én életemet. Amikor rátaláltam Esterházy szövegére, akkor feltűnt, hogy a dadogó próféta ugyanígy A és B pont között rezonál: mire kimondaná a jóslatát, addigra be is teljesedik a prófécia. Ez rettenetesen megtetszett nekem. Ráadásul ez a mű önmagában is egy prófécia, hiszen Esterházy már ebben a 2012-es szövegben azt írja, hogy 2016-ban kerítés lesz mindenhol, és lám, mindenhol kerítés van. Ami még hátborzongatóbb, hogy a saját halálát is megjósolja ebben a műben. Amikor ezt olvastam, egy felemelő érzés fogott el. Tehát én két dologgal szerettem volna foglalkozni ebben az előadásban: a transzcendens élménnyel, és a dadogás szinonimáival.

- A dadogás lehet az alkotás szinonimája is? Sokszor nyilatkozol úgy a régi munkáidról, mintha már nem tudnál azokkal azonosulni. Mintha újra és újra felülírnád az előző darabjaid „állításait”, vagy legalábbis újrafogalmaznád a kérdést.

- Igen, szólhat ez az alkotásról is. Nagyon elválnak egymástól a produkcióim, erősen változik az ízlésem.

Még az sem biztos, hogy arra vágytam az elmúlt években, amire akartam vágyni. Eddig nem azt kerestem, amit keresek.

Aki látott már jó táncelőadásokat, vagy táncolt sok rosszban, abban kialakul egy ilyen típusú önreflexió, és ez szükséges is. Most voltunk egy amerikai showcase-en, ahol a legtöbben ennek a szöges ellentétét képviselték; mindenki halál biztos abban, hogy ő a legjobb. Ez is egy hozzáállás, de én nem ezt vallom. Sosem éreztem azt, hogy végre rájöttem a megoldásra, zseni vagyok, mostantól nekem könnyű dolgom lesz. A Dadogó Szimfónia is merőben más lesz, mint az eddigi előadásaim.

Dadogó Szimfónia

Dadogó Szimfónia

- Miben lesz más?

- Most az érdekel, hogyan születik harmónia két olyan ember között, akinek fogalma sincs egymásról.

Az egyik kedvenc feladatom a tanítványaim és saját magam számára is az, amikor csukott szemmel improvizálunk: ilyenkor keresem azt, hogyan komponál az Isten.

A véletlenekből csodálatosan harmonikus pillanatok jönnek létre, és én ezt szeretném megmutatni. Az életben is mindig az izgat, hogyan rezonál egymásra két ember: például hogy a legjobb barátom miért jut eszembe egy órával azelőtt, hogy véletlenül találkoznánk. Ugyanezek a látszólag meg nem tervezett, apró kompozíciók izgatnak most a koreografálásban is. Ez egy sokkal finomabb nyelvezet, mint amikor egy kánon vagy egy tükörszimmetria kerül föl a színpadra, amelyek nekem már túl erős effektusok. Azt érzem, hogy új témát találtam, és ez az én témám.

- Ezekre az apró összerezdülésekre vonatkozik a címadás is, tehát hogy oratórium helyett szimfónia lett a műfajmegjelölés?

- Egyrészt ezzel a címmel szerettem volna utalni arra, hogy mivel én nem dolgozom az Eötvös Péter-oratóriummal, ezen a ponton különválok az eredeti műtől, és más megfogalmazást hozok létre. Másrészt a szimfónia jelentése harmonikus együttlét. A harmónia itt viszont egyfajta „messziről nézve szép” stílusú kompozíció lesz: mindenki döglődik párhuzamosan, de ha messziről nézzük, mégis gyönyörű, mert az Isten összekomponálja őket.

Dadogó szimfónia

Dadogó szimfónia (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel)

- Esterházy szövegének lehetne most egy nagyon erős aktuálpolitikai olvasatot is adni. Ezekkel az utalásokkal éltél a darabban?

- Beleborzong az ember, amikor olvassa a műben, hogy 2016-ban utálni fogunk mindenkit magunk körül, és folyamatosan azt táplálják majd belénk, hogy féljünk. Az alapkoncepcióm nagyon sokáig ezért egyértelműen az volt, hogy ez egy világvége parti lesz a szerb határnál.

Csodálatosan nézett volna ki a színpadon egy szögesdrótkerítés-templom, a gyűlölet temploma, ahogy azt az elején megálmodtam.

De azt éreztem, hogy egyszerűen túl vagyunk terhelve már ezzel a témával. Elengedtem ezt a koncepciót, és helyette a saját világvégénket fogalmaztuk meg a táncosokkal. Az a helyzet, hogy vagy halálra vannak dolgoztatva a táncosok, vagy otthon ülnek, és azon aggódnak, hogy éhen halnak-e holnap. Amikor ezeket mondom, semmi önsajnálat nincs bennem, én csak figyelek.

- A táncosoknak nem esett nehezére kitenni a színpadra a nehézségeiket?

- Ezzel is foglalkozunk most a hét táncossal. Az ember csak azután tud elkezdeni dolgozni saját magán, ha már túllendült az anyagi gondjain. Egyébként gyakorlati, financiális szempontból úgy látom, hogy az ilyen intim, kis létszámú darabokban van a jövő. Ebben az előadásban mindenkinek benne lesz a maga mikrodrámája is, ami a reményeim szerint a végén mégis egy árnyalt harmóniává áll össze.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Bálint András: „Az elmúláshoz való viszonyomat próbálom megélni Kosztolányi segítségével”

A Radnóti Színház Keres Emil Próbatermében látható a Kosztolányi, Bálint András legújabb estje. A Kossuth-díjas művész nem először bújik a magyar irodalom fontos alakjainak bőrébe – erről is kérdeztük.
Zenés színház

Új zenés színház jön létre az Erkel Színház épületében január 1-től

A november 28-án megjelent Magyar Közlöny szerint a kormány „új, önálló, állami fenntartású színházat” hoz létre, amely az Erkel Színház épületében üzemel majd. Lapértesülések szerint már meg is vannak az intézmény leendő vezetői.
Klasszikus

A Hegedű Ünnepe: Három nap, amikor a zene szíven talál

Koncertkavalkád és ikonikus művek magyar hegedűművészek kiválóságainak előadásában – a Concerto Budapest így ünnepli ezt a csodálatos hangszert 2025. január 17. és 19. között az évad legnagyobb tematikus fesztiválján a Zenakadémián és a BMC-ben.
Plusz

Az etnográfia atyamestere – Herman Ottó-kiállítást rendez a Néprajzi Múzeum az Országgyűlési Múzeummal együttműködésben

Herman Ottó születésének százkilencvenedik, halálának száztizedik évfordulója alkalmából „legzseniálisabb s legmagyarabb tudósunk” címmel nyílik meg decemberben a Néprajzi Múzeum és az Országgyűlési Múzeum új kiállítása.
Klasszikus

Bogányi Gergely: „Bátran feszegethettem a fagott határait”

Az Erdődy Kamarazenekar jubileumi koncertjének szólistája Bogányi Gergely zongoraművész, az MMA rendes tagja, akivel egy vidám Chopin-darabról, nagy intenzitású fagottversenyéről és az Egység imájának ősbemutatójáról is beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc beszámoló

A kiégés ellen egy prímabalerina könyvével

Megan Fairchild, a New York City Balett vezető táncosa, a napokban zajló rangos Budapest Ballet Grand Prix meghívott vendégeként járt Magyarországon. A Fidelio jelen volt a prímabalerina szimpóziumán a Nemzeti Táncszínházban.
Tánc hír

Nagyívű döntő után megvannak a Budapest Ballet Grand Prix legjobbjai

November 21-én csütörtökön a Nemzeti Táncszínházban nagy érdeklődés mellett zajlott a II. Budapest Ballet Grand Prix döntője. A fináléban tizennégy ország harmincöt balettművésze képviseltette magát.  
Tánc interjú

„A jó és a rossz örök párharcát jelenítjük meg” – Beszélgetés Egerházi Attilával, a Székesfehérvári Balett Színház igazgató-koreográfusával

Egerházi Attila hat éve alapította a Székesfehérvári Balett Színházat. Lgújabb, Tűzmadár című előadásuk november 22-i premierje apropóján beszélgettünk a Harangozó-díjas igazgató-koreográfussal.
Tánc gyász

Elhunyt Mucsi János Harangozó Gyula-díjas koreográfus

November 14-én hajnalban, 76 éves korában elhunyt Mucsi János Harangozó Gyula-díjas, a Magyar Érdemrend Tiszti keresztjével kitüntetett koreográfus, Érdemes művész, a Duna Művészegyüttes egykori művészeti igazgatója.
Tánc ajánló

A Duna Művészegyüttes Székelykapu című produkciója újra a Müpa színpadán

A Duna Művészegyüttes áprilisban, a Bartók Tavasz keretében bemutatott Székelykapu című produkciója december 3-án és 4-én újra látható lesz a Müpa színpadán. A Székelykapu című két felvonásos produkció inspirációs centrumában a szimbólumokban gazdag kapu áll.