Tánc

Ki lehet-e bírni egy egész napot a Szigeten minőségi kultúrával?

2017.08.11. 17:13
Ajánlom
Ha valaki még mindig azt hiszi, hogy a Sziget csak az őrült holland fiatalok bulihelye, annak elárulom, sikerült egy egész napot eltöltenem úgy, hogy kizárólag minőségi (magas)kultúrát fogyasztottam. És még nem is feszengtem eközben.

A szigetes kultprogramokban az a jó, hogy a közönség olyan emberekből áll, akik teljesen természetesnek veszik, hogy

a másnaposság ellenszerét keresve félmeztelenül besétálnak egy kortárs táncelőadásra vagy klasszikus zenei koncertre.

Gátlások híján a színpadi történésekre azonnal reagálnak, nevetnek, füttyögnek, bravóznak és ez a 40 fokban izzadó előadókra is üdítőleg hat. Ebből az oda-vissza áramló energiából rengeteg jó dolog születik.

Ez a magyarázat arra, hogy végig bírtam ülni például a Baross Imre Artistaképzősök 70 perces Rómeó és Júlia előadását délután kettőkor egy légkondicionálatlan cirkuszi sátorban, legalább 150 másik nézőtársammal. Na meg persze az is, hogy jó volt az előadás. Uray Péter színházi koreográfus, mozgástanár egyértelműen újcirkuszi előadásban gondolkodott, amikor Shakespeare drámájához nyúlt. Nem ragaszkodott az eredeti történetvezetéshez, csak a legfontosabb cselekményelemeket hagyta meg, a hézagokat pedig lélegzetelállító, atmoszférikus, akrobatikus, vagy éppen táncos képekkel töltötte ki. Aki kíváncsi, hogy milyen egy gurtnin pörgő Mercutio, egy ugróasztalon szaltózó Benvolio, egy kötéltáncos Júlia, vagy egy kínai rúdon testéből zászlókat formáló Rómeó, annak csak egy dolgot kell tennie: elfáradnia délután kettőkor a Cirque Du Sziget sátorhoz és ámulni.

Jamie Cullum

Jamie Cullum (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás)

Az is csak a Sziget Fesztiválon eshet meg, hogy egy Jamie Cullum volumenű előadó délután 4-kor lép fel a nagyszínpadon. „Vannak országok, ahol híres vagyok” - konferálta fel a 26-nak kinéző 38 éves világsztár When I got Famous című slágerét, majd hozzátette: „persze ez a dal egyáltalán nem rólam szól”. De ezt is csak finom iróniával tette, látva a délutáni kánikulában kókadozó csekély számú közönséget, aztán meg olyan koncertet adott 100 %-os jelenléttel, mint aki nem ahhoz van szokva, hogy minden másnap arénákat tölt meg a zenéjével. Amikor némi zongoraszólózás, éneklés és dobolás után még beatboxolni is elkezdett a Don't Stop the Music című számban, akkor megértettem, hogy hogy lehet valaki egyszerre világsztár és kiváló muzsikus. Úgy, hogy 200 lelkes nézőnek ugyanolyan lelkesedéssel fog zenélni, mint 2000-nek, pusztán azért, mert maximális alázattal van a zene és a közönség iránt.

Ezután a Fidelio Színház- és Táncsátorban megnéztem az előadást, ami az év legerősebb táncélményét okozta. A francia CCN Créteil & Val-de-Marne és a Compagnie Käfig: Pixel című darabja sok mindent felülírt bennem: például a kortárs táncról, az emberi anatómiáról és úgy általában véve a 21. századi színházművészetről alkotott elképzeléseimet. Ebben az előadásban olyan sokrétűen képzett táncosokat láttam, akik a különböző kortárs táncnyelvek mellett magas szinten beszélték a street dance több válfajának, és az akrobatikának a nyelvét. De nem az volt a legelképesztőbb, hanem ahogy mindezt a tudást egy okos koreográfus a 3D-s vetítésben alkalmazni tudta. A vetített látvány reagált a mozdulatra és viszont:

így olyan érzésünk támadt, mintha egy számítógépes játék terébe léptünk volna be, amiben még az is lehetséges volt, hogy egy ponton a táncos az egész vetített teret elforgatta egy képzeletbeli tengely mentén.

A közönség 10 perces álló tapssal honorálta az élményt, amin felbátorodva még egy 10 perces hip-hop jamet tartottak. 

Lajkó Félix

Lajkó Félix (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás)

Lajkó Félix egy igazi kaméleon: ha kell, népzenét játszik úgy, hogy leszakad a padlás, ha kell, pedig ugyanezt a vehemenciát trance zenébe forgatja.

Az Óperentzia együttessel már egy ideje csinál live act koncerteket, most a Világzenei színpadon révülhettünk zenéjükre, amihez jótékonyan járultak hozzá a mélynyomók, amik pillanatok alatt rendezték át testünk rezgéshullámait.

Nincs Sziget tűzshow-k nélkül. A Fidelio sátor esti műsorsávjában minden nap más formáció 20 perces előadását nézhetjük. A 0. napon a berlini székhelyű Soltsix játszott, akikről azt kell tudni, hogy a munkában és az életben is egy párt alkotnak és a kettejük között lévő harmóniára alapozva hozzák létre előadásaikat. Egymás testének meghosszabbításává válva görgették magukon a lángoló eszközöket, és mi ezt nagyon élveztük.

Solstix

Solstix (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás)

Ha kíváncsi, hogyan látta fotósunk a Sziget 0. napját, tekintse meg a szinhaz.hu galériáját!

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Vizuál

Makulátlan pálya - a színész, akinek minden filmjét Oscarra jelölték

Marlon Brando? Daniel Day-Lewis? Esetleg Jack Nicholson? Valószínűleg ők ugranak be először, ha minden idők legjobb színészére gondolunk. Pedig a legtökéletesebb filmográfiája valószínűleg John Cazale-nak volt - ehhez azonban sajnos korai halála is hozzájárult.
Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Vizuál

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc győri balett

Győrben bepótolhatja az elszalasztott tánceseményeket

14. alkalommal rendezik meg a Magyar Táncfesztivált és negyedszer a gyermek táncfesztivált Győrben mától egészen vasárnapig.
Tánc balett

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Tánc videó

Szergej Polunyinnak az őrület is jól áll, de még mennyire

A szupersztár balett-táncost ezúttal egy ikonikus brit divatfotós, filmkészítő Rankin kérte fel közös munkára, amiből egy igen erős anyag született.
Tánc simkó beatrix

A Simkó-Grecsó páros hozta el a Tánc Fesztiválja fődíját

A Frenák Pál Társulat és a Pécsi Balett is két-két díjat kapott a veszprémi tánctalálkozó után – írta meg a szinhaz.hu.
Tánc balett

Miért ábrázolják ügyefogyottaknak az ázsiaiakat a balettben?

Egy Amerikában élő filipino táncos éles hangú véleménycikket jelentetett meg, amelyben arra hívja fel a figyelmet, hogy a klasszikus és modern balettdarabokban az ázsiai figurák rendre sematikus, sokszor nevetséges karakterekként tűnnek fel.