Tánc

Ki lehet-e bírni egy egész napot a Szigeten minőségi kultúrával?

2017.08.11. 17:13
Ajánlom
Ha valaki még mindig azt hiszi, hogy a Sziget csak az őrült holland fiatalok bulihelye, annak elárulom, sikerült egy egész napot eltöltenem úgy, hogy kizárólag minőségi (magas)kultúrát fogyasztottam. És még nem is feszengtem eközben.

A szigetes kultprogramokban az a jó, hogy a közönség olyan emberekből áll, akik teljesen természetesnek veszik, hogy

a másnaposság ellenszerét keresve félmeztelenül besétálnak egy kortárs táncelőadásra vagy klasszikus zenei koncertre.

Gátlások híján a színpadi történésekre azonnal reagálnak, nevetnek, füttyögnek, bravóznak és ez a 40 fokban izzadó előadókra is üdítőleg hat. Ebből az oda-vissza áramló energiából rengeteg jó dolog születik.

Ez a magyarázat arra, hogy végig bírtam ülni például a Baross Imre Artistaképzősök 70 perces Rómeó és Júlia előadását délután kettőkor egy légkondicionálatlan cirkuszi sátorban, legalább 150 másik nézőtársammal. Na meg persze az is, hogy jó volt az előadás. Uray Péter színházi koreográfus, mozgástanár egyértelműen újcirkuszi előadásban gondolkodott, amikor Shakespeare drámájához nyúlt. Nem ragaszkodott az eredeti történetvezetéshez, csak a legfontosabb cselekményelemeket hagyta meg, a hézagokat pedig lélegzetelállító, atmoszférikus, akrobatikus, vagy éppen táncos képekkel töltötte ki. Aki kíváncsi, hogy milyen egy gurtnin pörgő Mercutio, egy ugróasztalon szaltózó Benvolio, egy kötéltáncos Júlia, vagy egy kínai rúdon testéből zászlókat formáló Rómeó, annak csak egy dolgot kell tennie: elfáradnia délután kettőkor a Cirque Du Sziget sátorhoz és ámulni.

Jamie Cullum

Jamie Cullum (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás)

Az is csak a Sziget Fesztiválon eshet meg, hogy egy Jamie Cullum volumenű előadó délután 4-kor lép fel a nagyszínpadon. „Vannak országok, ahol híres vagyok” - konferálta fel a 26-nak kinéző 38 éves világsztár When I got Famous című slágerét, majd hozzátette: „persze ez a dal egyáltalán nem rólam szól”. De ezt is csak finom iróniával tette, látva a délutáni kánikulában kókadozó csekély számú közönséget, aztán meg olyan koncertet adott 100 %-os jelenléttel, mint aki nem ahhoz van szokva, hogy minden másnap arénákat tölt meg a zenéjével. Amikor némi zongoraszólózás, éneklés és dobolás után még beatboxolni is elkezdett a Don't Stop the Music című számban, akkor megértettem, hogy hogy lehet valaki egyszerre világsztár és kiváló muzsikus. Úgy, hogy 200 lelkes nézőnek ugyanolyan lelkesedéssel fog zenélni, mint 2000-nek, pusztán azért, mert maximális alázattal van a zene és a közönség iránt.

Ezután a Fidelio Színház- és Táncsátorban megnéztem az előadást, ami az év legerősebb táncélményét okozta. A francia CCN Créteil & Val-de-Marne és a Compagnie Käfig: Pixel című darabja sok mindent felülírt bennem: például a kortárs táncról, az emberi anatómiáról és úgy általában véve a 21. századi színházművészetről alkotott elképzeléseimet. Ebben az előadásban olyan sokrétűen képzett táncosokat láttam, akik a különböző kortárs táncnyelvek mellett magas szinten beszélték a street dance több válfajának, és az akrobatikának a nyelvét. De nem az volt a legelképesztőbb, hanem ahogy mindezt a tudást egy okos koreográfus a 3D-s vetítésben alkalmazni tudta. A vetített látvány reagált a mozdulatra és viszont:

így olyan érzésünk támadt, mintha egy számítógépes játék terébe léptünk volna be, amiben még az is lehetséges volt, hogy egy ponton a táncos az egész vetített teret elforgatta egy képzeletbeli tengely mentén.

A közönség 10 perces álló tapssal honorálta az élményt, amin felbátorodva még egy 10 perces hip-hop jamet tartottak. 

Lajkó Félix

Lajkó Félix (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás)

Lajkó Félix egy igazi kaméleon: ha kell, népzenét játszik úgy, hogy leszakad a padlás, ha kell, pedig ugyanezt a vehemenciát trance zenébe forgatja.

Az Óperentzia együttessel már egy ideje csinál live act koncerteket, most a Világzenei színpadon révülhettünk zenéjükre, amihez jótékonyan járultak hozzá a mélynyomók, amik pillanatok alatt rendezték át testünk rezgéshullámait.

Nincs Sziget tűzshow-k nélkül. A Fidelio sátor esti műsorsávjában minden nap más formáció 20 perces előadását nézhetjük. A 0. napon a berlini székhelyű Soltsix játszott, akikről azt kell tudni, hogy a munkában és az életben is egy párt alkotnak és a kettejük között lévő harmóniára alapozva hozzák létre előadásaikat. Egymás testének meghosszabbításává válva görgették magukon a lángoló eszközöket, és mi ezt nagyon élveztük.

Solstix

Solstix (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás)

Ha kíváncsi, hogyan látta fotósunk a Sziget 0. napját, tekintse meg a szinhaz.hu galériáját!

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Hiába fest jobban Szűz Mária a restaurálás után, a tulajdonos reklamál

Ez már nem az, akit ismert és szeretett, állítja, miután egy restaurátor szebb küllemet varázsolt a szobrának. Akár bíróság elé is kerülhet az ügy. Inverz „bundás Krisztus”-eset Lengyelországból.
Színház

Bakos-Kiss Gábor lett a Győri Nemzeti Színház új igazgatója

A kilenctagú szakmai bizottság javaslatára Bakos-Kiss Gábort választották a Győri Nemzeti Színház élére – tudatta Facebook-oldalán Dr. Dézsi Csaba András, Győr polgármestere. Az új igazgató 2021. július 1-jétől vezetheti a színházat.
Plusz

Ezek a 75 éves David Gilmour kedvenc Pink Floyd-dalai

Ma ünnepli 75. születésnapját David Gilmour, a Pink Floyd szólógitárosa, aki egyébként a basszusgitártól a billentyűkön át a szaxofonig számos hangszeren játszik, mégis karakteres húrhajlításairól, összetéveszthetetlen soundjáról és kitartott hangjairól ismerünk.
Vizuál

90 év után bukkant fel a magyar származású Amrita Sher-Gil festménye

Az indiai Frida Kahlóként is emlegetett magyar származású festőnő portréja akár a 2,8 millió dolláros (849 millió forint) leütési árat is elérheti a Christie's aukciósház árverésén.
Színház

Upor László beszélgetéssorozatot indít az eTrafón

Véget ért a Trafó TudásTrambulin sorozata, a nézők azonban nem maradnak online műsor nélkül: március 10-én indul a Világhazafiak, amelyben Upor László olyan magyarokkal beszélget, akiket bár számos alkalommal láthatunk Magyarországon, külföldön is jelentős sikereket értek el.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc nőnap

Virággal és tánccal köszöntötte a nőket a magyar balettművész Varsóban

Közel egy éve, hogy kisebb-nagyobb megszakításokkal zárva tartanak a színházak, a művészek pedig azóta is azon dolgoznak, hogy a lehető legkreatívabb módon érjék el a közönségüket. Így tett Kovács Zsolt Vencel, a Litván Nemzeti Operaház magyar táncosa is, aki a varsói repülőtéren perdült táncra.
Tánc magazin

Aki kijátszotta a halált: Patrick Dupond

Alig pár nappal 62. születésnapja előtt, március 5-én elhunyt a világhírű táncművész, Patrick Dupond. A huszadik század egyik legnagyobb balett-táncosának kikiáltott művész mindössze 31 éves volt, amikor kinevezték a párizsi Operaház balettigazgatójának, az pedig, hogy felépült a 2000-ben történt autóbalesete után, valóságos csodának számított.
Tánc ajánló

A nem-térben táncol a TranzDanz

Március 6-án különleges performansznak lehetnek tanúi a TRIP Webszínház nézői. Kovács Gerzson Péter Harangozó- és kétszeres Lábán-díjas, Az Év legjobb alkotója díjjal is kitüntetett koreográfus legújabb előadásában a tranzitot, azaz a nem-hely tematikáját helyezi a középpontba.
Tánc magazin

Mozdulatba zárt pillanatok

Ma már a modern tánc előfutáraként tekintünk rá, a 20. század elején azonban a mozdulatművészet még nem volt több egy lázadó gesztusnál, amely a klasszikus táncformák – különösképpen a balett – szigorú szabályrendszeréből kitörve a korlátlanságot hirdette. Börcsök Boglárka dokumentumfilmjében arra vállalkozott, hogy rekonstruálja a mozgásnak azt a fajta konvenciókon túli szabadságát, amely az irányzat lényegét adta.
Tánc videó

A bakibalett, amelyben a táncosoknak muszáj hibázni – VIDEÓ

Jerome Robbins 1956-os koreográfia a néző rekeszizmait is megdolgoztatja. Chopin keringőjére repkednek tétovázva a balerinák.