Tánc

Ki lehet-e bírni egy egész napot a Szigeten minőségi kultúrával?

2017.08.11. 17:13
Ajánlom
Ha valaki még mindig azt hiszi, hogy a Sziget csak az őrült holland fiatalok bulihelye, annak elárulom, sikerült egy egész napot eltöltenem úgy, hogy kizárólag minőségi (magas)kultúrát fogyasztottam. És még nem is feszengtem eközben.

A szigetes kultprogramokban az a jó, hogy a közönség olyan emberekből áll, akik teljesen természetesnek veszik, hogy

a másnaposság ellenszerét keresve félmeztelenül besétálnak egy kortárs táncelőadásra vagy klasszikus zenei koncertre.

Gátlások híján a színpadi történésekre azonnal reagálnak, nevetnek, füttyögnek, bravóznak és ez a 40 fokban izzadó előadókra is üdítőleg hat. Ebből az oda-vissza áramló energiából rengeteg jó dolog születik.

Ez a magyarázat arra, hogy végig bírtam ülni például a Baross Imre Artistaképzősök 70 perces Rómeó és Júlia előadását délután kettőkor egy légkondicionálatlan cirkuszi sátorban, legalább 150 másik nézőtársammal. Na meg persze az is, hogy jó volt az előadás. Uray Péter színházi koreográfus, mozgástanár egyértelműen újcirkuszi előadásban gondolkodott, amikor Shakespeare drámájához nyúlt. Nem ragaszkodott az eredeti történetvezetéshez, csak a legfontosabb cselekményelemeket hagyta meg, a hézagokat pedig lélegzetelállító, atmoszférikus, akrobatikus, vagy éppen táncos képekkel töltötte ki. Aki kíváncsi, hogy milyen egy gurtnin pörgő Mercutio, egy ugróasztalon szaltózó Benvolio, egy kötéltáncos Júlia, vagy egy kínai rúdon testéből zászlókat formáló Rómeó, annak csak egy dolgot kell tennie: elfáradnia délután kettőkor a Cirque Du Sziget sátorhoz és ámulni.

Jamie Cullum

Jamie Cullum (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás)

Az is csak a Sziget Fesztiválon eshet meg, hogy egy Jamie Cullum volumenű előadó délután 4-kor lép fel a nagyszínpadon. „Vannak országok, ahol híres vagyok” - konferálta fel a 26-nak kinéző 38 éves világsztár When I got Famous című slágerét, majd hozzátette: „persze ez a dal egyáltalán nem rólam szól”. De ezt is csak finom iróniával tette, látva a délutáni kánikulában kókadozó csekély számú közönséget, aztán meg olyan koncertet adott 100 %-os jelenléttel, mint aki nem ahhoz van szokva, hogy minden másnap arénákat tölt meg a zenéjével. Amikor némi zongoraszólózás, éneklés és dobolás után még beatboxolni is elkezdett a Don't Stop the Music című számban, akkor megértettem, hogy hogy lehet valaki egyszerre világsztár és kiváló muzsikus. Úgy, hogy 200 lelkes nézőnek ugyanolyan lelkesedéssel fog zenélni, mint 2000-nek, pusztán azért, mert maximális alázattal van a zene és a közönség iránt.

Ezután a Fidelio Színház- és Táncsátorban megnéztem az előadást, ami az év legerősebb táncélményét okozta. A francia CCN Créteil & Val-de-Marne és a Compagnie Käfig: Pixel című darabja sok mindent felülírt bennem: például a kortárs táncról, az emberi anatómiáról és úgy általában véve a 21. századi színházművészetről alkotott elképzeléseimet. Ebben az előadásban olyan sokrétűen képzett táncosokat láttam, akik a különböző kortárs táncnyelvek mellett magas szinten beszélték a street dance több válfajának, és az akrobatikának a nyelvét. De nem az volt a legelképesztőbb, hanem ahogy mindezt a tudást egy okos koreográfus a 3D-s vetítésben alkalmazni tudta. A vetített látvány reagált a mozdulatra és viszont:

így olyan érzésünk támadt, mintha egy számítógépes játék terébe léptünk volna be, amiben még az is lehetséges volt, hogy egy ponton a táncos az egész vetített teret elforgatta egy képzeletbeli tengely mentén.

A közönség 10 perces álló tapssal honorálta az élményt, amin felbátorodva még egy 10 perces hip-hop jamet tartottak. 

Lajkó Félix

Lajkó Félix (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás)

Lajkó Félix egy igazi kaméleon: ha kell, népzenét játszik úgy, hogy leszakad a padlás, ha kell, pedig ugyanezt a vehemenciát trance zenébe forgatja.

Az Óperentzia együttessel már egy ideje csinál live act koncerteket, most a Világzenei színpadon révülhettünk zenéjükre, amihez jótékonyan járultak hozzá a mélynyomók, amik pillanatok alatt rendezték át testünk rezgéshullámait.

Nincs Sziget tűzshow-k nélkül. A Fidelio sátor esti műsorsávjában minden nap más formáció 20 perces előadását nézhetjük. A 0. napon a berlini székhelyű Soltsix játszott, akikről azt kell tudni, hogy a munkában és az életben is egy párt alkotnak és a kettejük között lévő harmóniára alapozva hozzák létre előadásaikat. Egymás testének meghosszabbításává válva görgették magukon a lángoló eszközöket, és mi ezt nagyon élveztük.

Solstix

Solstix (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás)

Ha kíváncsi, hogyan látta fotósunk a Sziget 0. napját, tekintse meg a szinhaz.hu galériáját!

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Könyv

Könyvek selejtezése miatt támadják a rendrakási szakértőt

Marie Kondo itthon is ismert módszere „forradalmasította a rendrakást”, a könyvekkel kapcsolatos tanácsai miatt azonban világszerte felháborodtak a könyvmolyok. Valóban csak azok a könyvek kellenek, amelyek örömöt hoznak az életünkbe? Vagy az irodalom ennél összetettebben működik? Tekinthető a könyv pusztán tárgynak? Kell-e selejtezni a könyveket?
Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A Tünet Együttes bemutatja, hogy működik ma egy független társulat

Február 18-án és 19-én a Trafóklubban szembesít a Tünet Együttes a következő kérdésekkel: Hová tart a független színház? Mi közünk van ehhez nekünk, nézőknek? Régen minden jobb volt?
Tánc

Most már ilyen is van: férfi spicc-cipő

A nemi egyenlőség kérdése a balettet is utolérte: egyre több férfi vágyik új magasságokba, néhányan már spicc-re is felmerészkednek.
Tánc galéria

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Tánc interjú

"Leonard Cohen jelen van velünk az egész előadás során"

A Les Ballets Jazz de Montréal együttese egyike a 2019-es Budapest Táncfesztivál külföldi fellépőinek. Dance Me című előadásuk kapcsán Louis Robitaille-t, a társulat művészeti vezetőjét kértük, hogy meséljen Leonard Cohen és a társulat különleges kapcsolatáról és a produkció létrehozásáról.
Tánc ajánló

Da Vinci életéről készült táncelőadás

Az 500 éve elhunyt Leonardo da Vinciről készített táncdarabot Da Vinci mosolya címmel Nemes Zsófia, a PR-Evolution művészeti vezetője.