Tánc

Kívül hagyni mindent, ami rossz

2016.11.26. 08:47
Ajánlom
Schell Judit és Finta Gábor Karinthy Ferenc Gellérthegyi álmok című kamaradarabjából színes, mozgalmas drámát alkotott, amelyben legalább annyi a tánc, mint a próza. A színésznővel a felkészülés kihívásairól, a szokatlan koncepcióról beszélgettünk, és arról, mi szűrődik be azon az ablakon, amelyet igyekszik mindig csukva tartani.
Schell Judit

Schell Judit (Fotó/Forrás: Thália Színház / Kállai-Tóth Anett)

- Úgy tudom, régi kedvence ez a Karinthy-darab. Honnan jött az ötlet, hogy a színpadra állításnál hangsúlyos legyen a mozgás?

- Először egy táncos darab ötlete született meg a fejemben, és utána jutott eszembe ez a dráma, amelyben szerintem megvan a lehetőség arra, hogy a benne szereplő történeteket, játékokat, víziókat mozgással, tánccal, vetítéssel meséljük el. Kicsit más perspektívában tálaljuk a művet. Maradunk 1944-ben, de ezt nem hangsúlyozzuk túlságosan. Ugyanakkor azt sem akarjuk a nézők képébe dörgölni, hogy ez a máról szól. Persze nyilvánvalóan erről van szó. Ugyanúgy, ahogy akkor, most is igyekszünk az ablakon kívül hagyni a kinti világot, még akkor is, ha esetenként azért beszűrődik ez-az.

- Mit szeretett a darabban régen, és mi tetszik benne most?

- Tizenhat éves koromban a Gellérthegyi álmok volt az egyik kedvencem. Tetszett, mert egy kétszereplős dráma, amelyben a hősök egymásra vannak utalva. Ráadásul én akkor táncoltam, és a hősnőnek szintén vágya, hogy híres táncosnő legyen. Végül nem lettem az. Most már a darabnak az az aspektusa tetszik, hogy két ember bezártan él egy apró világban, hasonlóan, ahogy én élek a családommal.

A magánéletben az a célom, hogy kívül hagyjunk mindent, ami rossz, belül pedig a lehető legteljesebb életet éljük meg.

Schell Judit az öltözőben

Schell Judit az öltözőben (Fotó/Forrás: Csatáry-Nagy Krisztina)

- Mi erre a recept?

- Nem olvasok híreket, még szakmai írásokat sem, nem nézek híradót, és csak akkor értesülök bizonyos eseményekről, ha a párom elmondja.

Nem tudnám feldolgozni azt a sok aberrációt, bántalmazást, ami állandóan folyik a tévéből.

Olyan magas lett az emberek ingerküszöbe, hogy legalább öt hasonló szörnyűséget meg kell hallaniuk naponta, hogy egyáltalán hasson rájuk. Persze éppúgy, ahogy a drámában is beszűrődik az ablakon a háború, én is hallok erről-arról, az amerikai elnökválasztásról, hazai hírekről, egy-egy jó előadásról, amelyre így aztán elmegyek. De tudatosan igyekszem bezárni magamat egy elefántcsonttoronyba, mert ha kinézek onnan, megijedek, hogy hova menjek, hova költözzek, ahol még lehet élni.

Schell Judit és Finta Gábor - Gellérthegyi álmok

Schell Judit és Finta Gábor - Gellérthegyi álmok (Fotó/Forrás: Csatáry-Nagy Krisztina)

- Finta Gáborral alkotókként vannak feltüntetve a színlapon. Ez mit jelent?

-Gábor koreografált, én rendeztem, de sok mindenben közösen döntöttünk. Ráadásul nagyszerű csapat dolgozott a darabon. Balázs Ádám szerezte a zenét, a Freelusion animálta a látványt. Mindannyiukkal sokat beszélgettem, hogy melyik jelenetet hogyan képzelem el.

- A Freelusion itthon és külföldön is elismert animátorok csapata. Hogyan zajlott az együttműködés velük?

- Az eredeti koncepciómban már benne volt a vetítés ötlete, és már elkezdtük a próbákat, amikor ajánlották nekem ezt a céget. Nagyon tetszett nekik is, hogy ilyen munkát végezhetnek, korábban sosem illusztráltak színházi előadást. Csak fehér felületet használunk díszlet helyett, minden tárgyat és bútort vetítünk, hogy nagyobb helye maradjon a táncnak.

Finta Gábor és Schell Judit - Gellérthegyi álmok

Finta Gábor és Schell Judit - Gellérthegyi álmok (Fotó/Forrás: Csatáry-Nagy Krisztina)

- Egy táncos, aki színészkedik, és egy színésznő, aki táncol, a darab két szereplője. Hogy hatottak egymásra, mit tanultak egymástól a próbák során?

- A színészetet nem lehet megtanulni fél év alatt, és nem gondoltam, hogy színészt faragok Gáborból. De az előadás fele próza, és Gábor magas szintre jutott, egyre biztosabb magában és a szövegben. Sok színész megirigyelhetné az orgánumát. A legfontosabb az volt, hogy tudjon szépen beszélni, az előadás lendülete és szellemisége majd úgyis áthatja a szövegmondását. Gyönyörűen táncol, és engem is felhúzott egy olyan szintre, amiről nem is gondoltam volna, hogy elérem.

Persze az egész gyermekkoromat végigtáncoltam, de nem a kortárs műfajban. Gábor gyötört is rendesen, és örülök neki, hogy a szakmabeliek elismerését is kivívtuk.

Schell Judit - Gellérthegyi álmok

Schell Judit - Gellérthegyi álmok (Fotó/Forrás: Csatáry-Nagy Krisztina)

- Színészkedni és táncolni egyszerre, hogy lehet ezt szusszal bírni?

- Egy-egy koreográfia után valóban kapkodunk levegő után, de komoly technikákat alkalmazunk, hogy ne lihegjünk párbeszéd közben. Persze nem szükséges úgy tenni, mintha a nagy mozgások meg sem kottyannának, de nem szeretném, ha úgy tűnne, hogy mindjárt megfulladunk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.
Színház

„Meghallja-e a színház a segélykiáltásokat?” – itt a színházi világnapi üzenet

„Működhet-e a színház a különbözőségek együttélésének műhelyeként vérző traumáink figyelembevétele nélkül?” – Theodórosz Terzopulosz görög rendező sorai a színházi világnap kapcsán.
Zenés színház

Operaversenyt hirdet a Magyar Állami Operaház

A Magyar Állami Operaház 2025-ben első alkalommal rendezi meg az Országos Operaversenyt, amely elsősorban a magyarországi és határon túli intézmények énekesnövendékeit célozza meg.
Színház

Kazári András: „Még nem találtunk föl a színháznál jobbat”

Kazári András már kamaszként közel került a színházhoz, rajong a szakmájáért a mai napig. Az Újszínház művészét legfrissebb bemutatójuk, A hóhér kötele kapcsán a szerep kihívásairól, egy mesekastélyszerű színházépületről és a TikTok-generációról kérdeztük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc gyász

Elhunyt Kristó Annamária, a Győri Balett alapító tagja

Elhunyt Dr. Kristó Annamária táncművész, a Győri Balett alapító tagja – tudatta a tánctársulat. „Emlékét megőrizzük, s nem feledjük!” – írják. Dr. Kristó Annamária táncosként indult, végül jogászként végzett, de aktívan fotózott, elsősorban táncot.
Tánc interjú

Fekete Péter: „Nem szabad feladni”

„Hosszú távú, tudatos építkezés zajlik” – fogalmaz Fekete Péter, a Fővárosi Nagycirkusz főigazgatója arról a munkáról, amely a cirkuszművészet újradefiniálását tűzte ki célul. De miről is van szó pontosan, kiből lesz ma artista, milyen formában zajlik az utánpótlásnevelés, és lesz-e új épülete a Fővárosi Nagycirkusznak?
Tánc interjú

Takashima Kentaro, a Mariinszkij Színház korábbi művésze visszatért a Magyar Táncművészeti Egyetemre

2016-ban végzett a Magyar Táncművészeti Egyetem Táncművész BA képzés klasszikus balett szakirányán Takashima Kentaro, aki korábban a Mariinszkij Színház balett-társulatában is táncolt. A kiváló művész januárban visszatért az Alma materba.
Tánc interjú

A Magyar Táncművészeti Egyetem támogatásra érdemes csodavilág – vallja az új rektorhelyettes

Két hónapja dolgozik a Magyar Táncművészeti Egyetem rektora, Fodorné Molnár Márta egyetemi tanár mellett rektorhelyettesként Salát Magdolna. Az intézmény korábbi tanulmányi igazgatója, aki 2008 óta tevékenykedik egyetemi pályán.
Tánc ajánló

Tánc Valentin-napra: jövő héten látható a Liliom

Magyarországon egyedülálló táncszínházi előadás a Liliom, a szerelem, a szenvedély és a sorsfordító döntések története. A Feledi Project előadása modern mozgásvilággal és érzelmekkel teli koreográfiával kelti életre Molnár Ferenc világhírű darabját. A Liliom február 19-én látható a Nemzeti Táncszínházban.