Tánc

Klasszikus balettek, amik mai szemmel diszkriminatívnak tűnhetnek

2019.12.08. 22:40
Ajánlom
Itt A diótörő-szezon, amelynek egyes karaktertáncai kapcsán újra rácsodálkozhatunk, vajon bizonyos pontokon nem rögzítenek-e meghaladott ábrázolásmódokat ezek a 19. századi balettek?

A diótörő

A keleti figurák a romantikus balett karaktertáncaival kerültek be a kánonba az orientalizmus jegyében, erre a legismertebb példa A diótörő, amely azonban

erősen sztereotip képet fest róluk a híres Kínai tánc / Tea divertissemente-ban.

A fülig érő vigyor, a peckesen tartott mutatóujjak (amelyek állítólag az evőpálcát jelképezik), a Fu Manchu-bajusz, a sárgára festett arc és a parodisztikus ugrások mind egyfajta eltartást mutatnak az ázsiaiakkal szemben. Főleg, hogy az európai karaktertáncok (magyar, lengyel, ukrán, spanyol) valódi néptánclépéseken alapulnak, csak az arab és az ázsiai táncok fiktívek és szélsőségesen exponáltak.

GettyImages-539886652-104732.jpg

Mark Morris 2004-es Diótörő-feldolgozása, a Hard Nut (Fotó/Forrás: Robbie Jack / Corbis via Getty Images)

A bajadér

Tavaly a Hinduizmus Egyetemes Társasága, (Universal Society of Hinduism) emelte fel hangját a brit Királyi Balett A bajadér-előadása kapcsán. 1877-ben mutatták be ezt a színes, orientalista történetet a templomi táncosnő, Nikia, a rádzsa mindenre elszánt lánya, Gamzatti és a bátor harcos Szolor közötti szerelmi háromszögről. A szervezet a hindu kultúra elrajzolt ábrázolását kifogásolta:

triviálissá tették a keleti vallási hagyományokat, lealacsonyítva egy gazdag civilizációt és erősítve az etnikai sztereotípiákat.

GettyImages-539802078-104731.jpg

A bajadér a Royal Ballet előadásában (2009) (Fotó/Forrás: Robbie Jack / Corbis via Getty Images)

Petruska

1911-ben mutatták be Sztravinszkij zenéjére a Petruska-történetet, amiben intrikusként jelenik meg az afrikai szereplő, a Mór. A történet szerint Petruska szerelmes a balerinába, de ő a Mórt választja helyette. Petruska ezért párbájra hívja a Mórt, aki megöli Petruskát egy handzsárral. Petruska szelleme azonban feltámad. A történet a vásári bábjátékhagyományra épít, amelyben a mór, a fekete szereplő az ördög allegóriája – még magyar rokonában, a Paprikajancsiban vagy a Vitéz Lászlóban is.

Azonban ma, amikor az afroamerikai táncosok az esélyegyenlőségért küzdenek a fehér balettban (ballet blanc), a játékhagyomány tisztelete mellett is sértőnek tűnik a mór parodisztikus ábrázolása és feketére festett arcú táncosokkal történő megjelenítése.

GettyImages-5417776683-104732.jpg

A Royal Ballet Petruska-előadása 1995-ből (Fotó/Forrás: Robbie Jack / Corbis via Getty Images)

A kalóz

Az 1856-ban bemutatott balett az Oszmán birodalom környékén játszódik, káprázatos, virtuóz táncokkal. Egyeseket azonban kényesen érint a témája. Misty Copeland például kifejtette:

Azt gondolhatnánk, hogy ez egy könnyed kis szórakoztató darab. Hát, nem az – rabszolganőkről szól, akik láncra verve élnek. És mindezt fényes szórakozásként mutatja be a darab.

GettyImages-461432185-104732.jpg

A kalóz az English National Ballet előadásában, 2014-ben (Fotó/Forrás: Robbie Jack / Corbis via Getty Images)

(A fejlécképen Peter Wright 2009-es Diótörő-rendezésének kínai jelenete, fotó: Robbie Jack/Corbis via Getty Images)

Miért ábrázolják ügyefogyottaknak az ázsiaiakat a balettben?

Kapcsolódó

Miért ábrázolják ügyefogyottaknak az ázsiaiakat a balettben?

Egy Amerikában élő filipino táncos éles hangú véleménycikket jelentetett meg, amelyben arra hívja fel a figyelmet, hogy a klasszikus és modern balettdarabokban az ázsiai figurák rendre sematikus, sokszor nevetséges karakterekként tűnnek fel.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

„A jövő itt van és sose lesz vége!” – így született a legendás Mocskos idők című Európa Kiadó-dal

Az Európa Kiadó énekes-gitárosát, Menyhárt Jenőt kérdeztük arról, hogyan született az egyik leghíresebb daluk, amely A besúgó című sorozat főcímdalaként vált még népszerűbbé egy új generáció körében.
Színház

A jelenlegi főigazgató mellett egy operettszínész és egy zeneszerző pályázik a Szegedi Nemzeti Színház élére

Barnák László ötéves mandátuma 2023. június végén jár le. A színházvezetői kiírásra az övén kívül két pályázat érkezett.
Vizuál

Dürertől Picassón át Damien Hirstig – A grafika történetének hatszáz évét öleli fel a bécsi Albertina három új kiállítása

Három kiállítását is a grafikának szenteli a bécsi Albertina: a Dürer.Munch.Miró című tárlat már látogatható, februárban nyílik az Andy Warhol bis Damien Hirst című kiállítás, márciusban pedig Picasso műveit mutatják be.
Jazz/World

Beyoncé megdöntötte Solti György Grammy-rekordját

Az amerikai énekesnő immár harminckét díjjal büszkélkedhet, ezzel neki van a legtöbb Grammyje. A legjobb album díját Harry Styles kapta meg a Los Angeles-i ceremónián.
Klasszikus

44 formációból választották ki a legjobbakat a Weiner Leó Országos Kamarazene Versenyen

A megmérettetés január 30. és február 5. között zajlott a Zeneakadémia Weiner Kuratóriuma támogatásával és a Kamarazene Tanszék szervezésében, a legjobbakat három kategóriában díjazták.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Újabb sikereket arattak a Magyar Nemzeti Balettintézet növendékei Olaszországban

Magyar táncosok taroltak a Cantu' Che Danza nemzetközi balettversenyen, öt fiatal tehetség összesen hat érmet hódított el. 
Tánc ajánló

Ifjú tehetségek nyertek felvételt a Magyar Táncművészeti Egyetemre

Több mint 90 gyermek és szüleik részvételével zajlott januárban a Magyar Táncművészeti Egyetem felvételije a felsőfokú táncművészképzés előkészítőjére klasszikus balettművész, valamint a moderntánc és színházi tánc szakirányra.
Tánc ajánló

Korszerű épületek és innovatív oktatás a táncművészet szolgálatában

Január 26-án, ünnepélyes keretek között jelentették be, hogy a Magyar Táncművészeti Egyetem által elnyert európai uniós támogatást az intézmény megfelelő működése és a magasabb színvonalú képzés érdekében a „C” épület korszerűsítésére fordítják.
Tánc interjú

Néha lágy, néha keményebb tárgyakkal dobáljuk a nézőt – beszélgetés Vass Imrével és Somló Dáviddal

A művészeti ágak közé besorolhatatlan alkotók három évvel az első munkájuk után ismét az otthonukba invitálják a nézőket. A beszélgetésből azt is megtudhatjuk, milyen lesz az új szobaszínházi bemutató, és hogy mégsem lesz olyan.
Tánc hír

Michael Flatleyt rákkal diagnosztizálták

Az ír táncművész stábja egy Instagram-posztban jelentette be, hogy Flatley-t a rák egy agresszív formájával diagnosztizálták – írja a Telex a BBC-re hivatkozva.