Tánc

Kodályról „diskurálnak” a tánc és a zene nyelvén

2017.02.22. 14:09
Ajánlom
Február 22-én a Zeneakadémia Solti termében mutatja be a Nemzeti Táncszínház és a Közép-Európa Táncszínház a Kodály két műve köré épülő Kodály-dialógokat a Budapest Táncfesztivál keretén belül. Az előadásról az egyik főszereplő, Rohmann Ditta Junior Príma-díjas csellóművész mesélt.

Kodály csellószólószonátájában három hangulat, három táncművész, három párbeszéd kialakulását, épülését, beteljesülését és egybefonódását követhetjük nyomon, mindvégig Rohmann Ditta központi (nem csak hangzásbeli) jelenlétével. Az előadás második része Kodály opus 7-es Duója. Ebben a részben a zene és tánc párbeszéde kiteljesedik, hiszen két dinamikus zeneművész, Rohmann Ditta és Kruppa Bálint hegedűművész kommunikációja feszíti meg a Solti Terem akusztikus terét, és mindezen felül egy teljes társulat mozgási energiája épül rá a két szólista játékára. Dinamizmusuk – hangzási és mozgási – jelenlétével s mindezek precíz párbeszédével egy különleges estet építenek fel a produkció résztvevői. Az új bemutató a Junior Prima díjas csellóművész, Rohmann Ditta és a Lábán Rudolf- és Harangozó Gyula-díjas koreográfus, Kun Attila hosszú éveket felölelő együttműködésének következő állomása.

Rohmann Ditta

Rohmann Ditta (Fotó/Forrás: Raffay Zsófia)

Rohmann Ditta: "Szükséges a nyitottság mindkét fél részéről"

- Rutinos táncszínházi vendég vagy már, a neved a táncszakmában összefonódott a Közép-Európa Táncszínházzal, köszönhetően a sokéves együttműködéseteknek. A Tánc-tér-képek és a Bach-tánc-szvitek után, most a Kodály dialógokra készülsz Kun Attilával és Kruppa Bálinttal. Hogy találtatok egymásra?

- Mielőtt a KET vezetését megkezdte volna, már volt alkalmam Kun Attilával együtt dolgozni. Barta Dóra társulatával adtuk elő Kodály szólószonátáját Attila koreográfiájára, sőt, mivel lebetegedett az egyik szólótáncos, Attila virtuózan beugrott helyette. Azóta nagy utat tettünk meg, én is többet tudok a táncos világról, biztos, hogy ennek a gyümölcse tapasztalható lesz a februári előadásban.

- Miért pont Kodály?

- Egyrészt idén emlékezünk meg halálának 50. évfordulójáról, másrészt a modern cselló- és hegedű-cselló duóirodalom két rendkívül jelentős darabját fogjuk megszólaltatni. Egyértelmű volt, hogy ezek a művek összetartoznak.

- Az előadás második része, Kodály Opus 7-es Duója, amiben már Kruppa Bálint, hegedűművész csatlakozik hozzád. A zene és tánc duója vagy te és Bálint duója lesz hangsúlyos?

- Igyekszünk kapcsolatot teremteni zene és tánc, ezen keresztül zenész és táncos között. Akármennyire banálisan is hangzik ez, nem is egyszerű feladat. Szükséges a nyitottság mindkét fél részéről. Azt hiszem, ha a zenét tánc egészíti ki, akkor a néző, illetve a hallgató óhatatlanul a mozgást figyeli inkább. Korábbi koprodukcióimban a koreográfia segített abban, hogy ne vesszen el a hangsúly a zenéről. Szerintem meg lehet találni egy olyan egyensúlyt, amiben zene és tánc egymás szolgálatára válik, és nem nyomják el egymást.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc gálaest

Csúcspontjához érkezik a győri táncfesztivál

Áramlás címmel tartanak európai gálaestet a XIV. Magyar Táncfesztiválon június 23-án, szombaton. Az est a táncszakma kiemelt szerepvállalását demonstrálja a város Európa Kulturális Fővárosa 2023 pályázatában.
Tánc beszámoló

Nők, férfiak és ezek különféle kombinációi

Ha összegezni kellene a győri táncfesztivál 5. napján látottakat, akkor az egyik fontos tapasztalat az lenne, mennyire különbözőképpen gondolkodnak a jelenkori alkotók a nemi szerepekről.
Tánc modern tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc tudósítás

Tömegpszichózis és szerelmi vajúdás a győri Magyar Táncfesztiválon

Idén csupán két napra sikerült eljutnom a XIV. Magyar Táncfesztiválra, Győrbe, ahol a gyönyörködtető változatosság jegyében zajlanak az esti előadások. Beszámoló a 4. nap történéseiről.
Tánc magazin

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.